handdator

Visa fullständig version : Imperium: Eftersnack

Nordisk.nu
2010-10-26, 13:55
I den här tråden diskuterar vi nyligen avslutade spelomgångar.

Diskussionsfrågor:

Vilka var höjdpunkterna i den senaste spelomgången?
Vem spelade smartast?
Vem använde fulast taktik?
Vann rätt rike? Om inte, vilket rike var mest förtjänt av att vinna?
Vad var det viktigaste du lärde dig av den här omgången?

Daniel F.
2010-10-26, 16:47
Nå, vad tycker ni om den första spelomgången? Själv blev jag överraskad att inte axel kammade hem segern.

Vad hände där på slutet egentligen?

Ingen
2010-10-26, 17:04
Gav han inte sin röst på den som vann? Lite statistik från avklarade omgångar vore ett bra komplement. Det känns lite snopet när omgångar bara är över och ingen info finns kvar.

Daniel F.
2010-10-26, 17:22
Gav han inte sin röst på den som vann? Lite statistik från avklarade omgångar vore ett bra komplement. Det känns lite snopet när omgångar bara är över och ingen info finns kvar.

Jo, det gjorde han. Det finns lite grundläggande statistik under "Spelomgång" i själva spelet, även om den skulle kunna göras mer utförlig.

Här är det som står om den senaste spelomgången t ex:

Segrare Start Slut Ras Provinser Befolkning Soldater Segrar Nederlag Dräpta Stupade
AddieL 2010-03-26 2010-10-26 Sydlänningar 24 196584 11857 29 4 8594 7357

axel
2010-10-26, 17:27
Jag gav helt riktigt min röst till AddieL och uppmanade Arkantos att göra samma sak, tydligen följde han min önskan.

Anledningen var att nämnda Arkantos under natten utnyttjat vår allians till att passera mina gränser och tåga in i min huvudstad.
Huvudstaden var visserligen inte ockuperad då den dels inte var anfallen samt att garnisionen bestod av drygt 80000 man.

Som en följd av den påhälsningen sade jag upp alliansen utan att veta vad som då hände med främmande armeer i hjärtat av mitt rike.
Tydligen kunde jag inte anfalla utan var tvungen att invänta en rörelse från honom vilket naturligtvis blev till ett anfall mot mig.
Då han hade totalt 8 härförare blev naturligtvis skadan stor hos mig även om jag kunde slå ut 6 av dem relativt direkt.

Efter denna episod kändes det bättre att avsluta omgången och eftersom att vi knappast var sugna att rösta på den andre var det bättre att lägga rösterna på en gemensam allierad.
Dessutom är jag av åsikten att en omgång inte skall pågå för länge, utslagna spelare vill naturligtvis ha en ny chans på lika vilkor.

AddieL
2010-10-26, 18:27
Jag gav helt riktigt min röst till AddieL och uppmanade Arkantos att göra samma sak, tydligen följde han min önskan.

Anledningen var att nämnda Arkantos under natten utnyttjat vår allians till att passera mina gränser och tåga in i min huvudstad.
Huvudstaden var visserligen inte ockuperad då den dels inte var anfallen samt att garnisionen bestod av drygt 80000 man.

Som en följd av den påhälsningen sade jag upp alliansen utan att veta vad som då hände med främmande armeer i hjärtat av mitt rike.
Tydligen kunde jag inte anfalla utan var tvungen att invänta en rörelse från honom vilket naturligtvis blev till ett anfall mot mig.
Då han hade totalt 8 härförare blev naturligtvis skadan stor hos mig även om jag kunde slå ut 6 av dem relativt direkt.

Efter denna episod kändes det bättre att avsluta omgången och eftersom att vi knappast var sugna att rösta på den andre var det bättre att lägga rösterna på en gemensam allierad.
Dessutom är jag av åsikten att en omgång inte skall pågå för länge, utslagna spelare vill naturligtvis ha en ny chans på lika vilkor.

Misstänkte att det var ni två som röstade på mig, jag tackar verkligen ödmjukast :)
Första gången för mig jag vinner på Imperium! :D Skall fortsätta spela varje omgång och försöka göra mitt bästa för att förtjäna eran respekt.
Vi ses på slagfältet! :)

Arkantos
2010-10-26, 22:15
Axels rike växte sig större och större, medan vi andra hamnade i ogynnsamma stridigheter. Min tillväxt verkade dock oroa Axel så pass mycket att istället för stödja oss andra mot Nordmännen och Urukerna så började han planera hur han skulle anfalla mig. Jag hade de andra rikenas stöd i folkrådet och de mitt beskydd. Axel hade aldrig vunnit med enbart sina egna röster, det fanns inte så många oberoende provinser kvar att ta. Om han skulle inleda ett anfall mot nordmännen och vi andra också, så skulle inte han heller kunnat vinna. Hans reaktion måste därför ses som naturlig. Precis som de åtgärder jag blev tvungen att vidta för att försvara mig och mina allierade, till sist är man tvungen att ta till vissa metoder.

Jag och de mina kom därför överens om hur vi skulle försvara oss mot det växande hotet, och det gick bättre än jag kunnat förutse. Axel hade dessutom en för mig mycket mer fördelaktig truppuppsättning än jag hade vågat hoppats på, så det numrera övertaget han hade var inget jag oroade mig för. Jag lyckades förhandla med gott resultat med de flesta andra även om jag var förberedd på att de skulle attackera mig.

När Axel yrkade på en förlikning gick jag med på det trots att jag hade störst stöd i folkrådet, jag håller med Axel om att en omgång inte ska hålla på för länge. Så istället för att dra ut på denna omgång nappade jag på erbjudandet, så att fler kunde vara med och spela. Jag bjuder dessutom förra omgångens allierande och fiender samt nya spelare på en del goda råd i en ny tråd jag startat.

Omgångens stora besvikelse var att jag aldrig blev anfallen och fick nöjet att se några fiender krossas mot mitt försvar som jag hade hoppats på.

Jag vill även rikta ett stort tack till mina allierade som stöttat mig, och Mannablod för utmaningen användaren bjöd på, som sitt lilla rike till trots lyckades sätta käppar i hjulet för min expansion med sin list.