handdator

Visa fullständig version : Extrema krav på konvertering till judendom

Johan Björnsson
2010-10-24, 01:42
http://www.haaretz.com/print-edition/news/source-conversion-judges-making-extreme-demands-1.236894

Eoppoyz
2011-07-04, 16:40
Detta påminner mig om vad jag såg i en bokaffär i Be'er Sheva, som även sålde tidningar. Det var den här artikeln jag såg: http://www.jpost.com/NationalNews/Article.aspx?id=225850

Yishai working to have ID cards state one's religion
By JONAH MANDEL
06/20/2011 22:35

Interior minister decided in 2002 to remove nationality clause, after court ruling that Reform, Conservative converts must be noted as Jews.
Talkbacks (52)

Interior Minister Eli Yishai (Shas) is working to change identity cards so that they once again state the holder’s religion and thus prevent non-Orthodox converts from being defined on their IDs as Jews.

Yishai, in the same post 10 years ago, was ordered by the High Court of Justice to recognize Reform and Conservative converts as Jews. All IDs issued since then have had eight small stars on the nationality line instead of a religion.

LaDecima
2011-07-04, 18:07
Att ha hårda regler och inte släppa in sådana som kan bidra till att en kultur eller ordning störs och blir mindre seriös kan ju ses som bra. Man ska inte helt och hållet ta in folk som kanske inte kan leva upp till idealet så att säga.

Johan Björnsson
2011-07-24, 15:26
LaDecima, borde du veta att vad inlägget syftar att belysa är att judarna är ena riktiga hycklare, då de själva håller på så här, men ifall europeer gör så här kulturellt eller religiöst (det sistnämnda gällande hedendomen), så kallas det för "rasism" och "nazzzzism" av den judeägda median, alla ledande judar, och Simon Wiesenthal-centret osv. (Och naturligtvis även från det övriga vanlig goiym-etablissemanget.)

LaDecima
2011-07-24, 23:56
Jovisst, men så är det ju alltid med sionisterna, inget nytt där, hehe. Oavsett om det är judar eller några andra som har extrema krav på konvertering tycker jag att det är bra att man har det, men har man det skall man inte klaga på andra som också har det, självklart inte, men judar är också mästare på dubbelmoral, hyckleri och så vidare.

Learis
2012-04-14, 14:47
När det gäller konvertering så är det väl alltid bra att visa att man verkligen är intresserad. Att konvertera till judendom är en komplex process och inget som är snutet ur näsan. Och varför inte? Det blir en personlig seger efter att ha lyckats.

Vad som sedan gäller i Israel är en anna sak, som egentligen inte är kopplat till ens egen religiösa övertygelse. Som alltid i en progressiv demokrati sker en dynamisk kamp mellan den lagstiftande, exekutiva och dömande makten.