handdator

Visa fullständig version : Nyttigt te

Sveablomman
2010-09-15, 21:32
Tänkte att jag skriver ett annorlunda inlägg om mintte, varje gång man frågar människor hur dom mår här på Nordisk så finns det alltid någon liten jäkel som är sjuk :P
Det är fantastiskt vad en enkel, smaklig drink kan göra för dig :)

Health benefits of caffeine-free mint tea.
-Helps with easing the discomfort associated with irritable bowel syndrome.
-Slows the growth of many harmful bacteria & fungi.
-Can help with asthma and allergy conditions in some cases.
-Can help prevent the formation of colon, skin and lung cancer.
-Soothes the digestive tract,
-Reduces the severity and length of stomach aches.
-Eases nausea and vomiting.
-Reduces heart burn.
-Reduces the severity of herpes break outs.
-Fights bad breath.
-Clears congestion and helps with cough-related colds.
-Helps with stress.

Ser ni, om du är sjuk och har hostat ganska länge, gå till ICA och köp dig själv lite mintte. Det kan hjälpa dig på många olika sätt.
Det kan också hjälpa dig att hålla dig alert, kanske inte lika effektivt som kaffe men om du föredrar smaken av te är mintte valet för dig!
Jag hoppas det här hjälper.

Adoxa
2010-09-15, 21:44
Jag dricker väldigt mycket grönt te som är väldigt nyttigt. Te är bra om man vill bränna lite extra fett också. Det sätter igång fettförbränningen. Även bra med lite honung i för halsen.

Etno
2010-09-15, 21:47
Te är bra om man vill bränna lite extra fett också. Det sätter igång fettförbränningen.

Det gör även kaffe. Tycker förövrigt också att kaffe är godare.

Men man kanske borde prova lite te när man är förkyld nästa gång :)

Adoxa
2010-09-15, 21:53
Det gör även kaffe. Tycker förövrigt också att kaffe är godare.

Men man kanske borde prova lite te när man är förkyld nästa gång :)

Jo det vet jag, men min mage tål inte kaffe då jag har magkatarr så det blir för starkt för min mage. Därför får jag nöja mig med te.

AdamRa
2010-09-15, 22:51
Två koppar grönt te dricker jag dagligen. Grönt te innehåller antioxidanter och en gnutta svensk honung till varje kopp gör det bara nyttigare. Kom ihåg att téet inte skall vara rykande färskt då du lägger ned ditt gröna té i vattnet eftersom den höga temperaturen dödar mycket utav téets verkningar. Detta är inget hemmansnickeri från undertecknad utan fått detta förklarat för mig utav en téconnaisure. Gott och nyttigt.

Sibbe
2010-09-16, 09:47
Större mängder grönt te kan faktiskt vara direkt skadligt. Lagom är bäst. Vill man dricka ett mindre farligt, koffeinfritt te så rekommenderar jag rött te! Finns i flera smakvarianter.

Mint-te är även toppen att använda om du vill pigga upp huden i ansiktet. Lägg tepåsar på ögonen alternativt, om det är lösvikt, smörj in ansiktet med teet så piggas huden upp. Skölj sedan med ljummet vatten. Det kan även underlätta om du har en bihåleinflammation.

PS. Svart te innehåller mängder med koffein, så det bör man nog inte dricka på kvällen, även om det är gott.

Dexter Morgan
2010-11-19, 16:15
Då kung Bore besvärar Hufvudstaden med sin närvaro och mörkret lägger täcket över 08-borna, håller sig människorna gärna inomhus, då är det självklart förkylningstider att vänta.
Förkylningarna resulterar sedermera till bakteriella infektioner i mina nasala delar samt facialt kringliggande kaviteterna.
Haemophilus influenzae och Moraxella catarrhalis de två mest vanliga bakteriefloran som bildar purulent pus bilateralt i sinus maxillaris.
Otit och Bronkit som följd, även detta allt som oftast.
Bakterierna i fråga sprider sig lavinartat, florerar frekvent inom barnomsorgens och skolans lokaliteter.
Stor okunskap bland föräldrar och personal råder här. Nog om det!

Jag rekommenderas av lokala hälsobutiken att pröva mint te.
Jag blev illamående och märkte ökad vätskeutdrivande effekt.
Peroralt intag Zofran hjälpte.
Jag bemötte butiksinnehavaren med kritik.
Märkte relativt snabbt att denne kvinna var allt annat än påläst inom anatomi & fysiologi och kunde således inte förklara medicinskt, eller den kemiska reaktionen som uppstår hur då teet ifråga skulle vara en helare av rang.
Kvacksalvare!
Då hon uppenbarligen var besvärad av min kritik läste hon upp nervöst och högljutt från färdiga mallar hon erhållit från tillverkaren.
Fnissade åt hennes högröda nylle och svamlande.
Tänkte; har du trampat på hundbajs, ha då för guds skull vet nog att sluta klampa omkring, enfaldiga människa.
Ungefär som ovannämnda rekommenderande tramsbyxa; högerklicka, markera, kopiera och klistra in.
Var väl för svårt att översätta pekoralet.

Då teet ifråga inte hjälpte, får man väl dra slutsatsen att placeboeffekten råder.