Visa fullständig version : Klotter på vår villavägg!
NordicThunder
2010-05-25, 06:04
Osäker på vart jag skulle posta denna men gör ett försök här!
Nu är det så att imorse när jag vaknade och gick ut så märke jag något ovanligt, långsidan av huset var nedklottrad av hos med signaturen AFA. Hur i helvete ska jag/vi få bort det? Går det få bort spray färg?
Tacksam för ett snabbt svar då det ser bedrövligt ut och lite smått pinsamt
Mvh
:arg:
Adoremus
2010-05-25, 06:15
Högtryckstvätt torde hjälpa. Det är irriterande att
dessa småslynglar inte kan låta bli privat egendom!
FB-Forza
2010-05-25, 07:51
Polisanmäl och fråga polisen hur du bör göra?
Det finns klotterborttagningsmedel, men frågan är om det skadar färgen på fasaden. Fråga på en färgaffär.
FB-Forza:
Såvida det inte blir väldigt dyrt att sanera, så är det bara dumt att polisanmäla. Det är min personliga åsikt i alla fall.
FB-Forza
2010-05-25, 08:57
FB-Forza:
Såvida det inte blir väldigt dyrt att sanera, så är det bara dumt att polisanmäla. Det är min personliga åsikt i alla fall.
Av vilken anledning skulle det vara dumt att polisanmäla brott? Det är dessutom mycket möjligt att någon kontakt kan förmedlas till brottsoffer genom polisen.
LaDecima
2010-05-25, 10:42
Vilka ynkryggar, polisanmäl och kanske se till att få ut det på någon officiell nyhetssida så blir det ännu ett brott i AFA:s krminella historia?
NordicThunder
2010-05-25, 13:56
Tack för alla svar! Gick till färggrossisten men de fick tydligen inte sälja deras medel bara sådär, lustigt. Nåväl, åkte till Santec och köpte en flaska som jag ska testa nu, har gått bort liiite.
Högtryckstvätten fick gå varm innan då jag tyckte det såg förjävligt ut och riktigt pinsamt att ha Afa på hela huset, råkade blåsa ganska mycket tegel med haha men det är bättre än klotter! :) Slänger nog upp en bild senare idag
förjävligt att folk håller på med sådana infantila saker som att klottra ner , sen att det är privat egendom gör ju bara saken värre.
NordicThunder
2010-05-25, 15:48
Pratade precis med en kille som målar sånt, han säger t.om att det finns "Gentlemen rules" inom den världen med, något som Afaiter inte hört. Slag under bältet är vad det är! Huset är verkligen inte mitt utan en fin villa som ägs av släktingar till mig som är 70+. Kul för dom?
Köpte 2 sorter saneringsmedel och har fått bort lite lite, men inte i närheten av allt. 1.000kr ca för dessa produkter. Nu blir det försäkringen som gäller, snuten var här innan, var lika bra
Om man känner sig utsatt kan man alltid vaxa väggen i förebyggande syfte, då fastnar i princip ingenting.
Är skadan redan skedd lär ett starkt färgbortagningsmedel i kombination med en högtryckstvätt vara bästa medicinen.
NordicThunder
2010-05-25, 19:47
Är tegel så det är så pass "mjukt" att det absorberar upp färgen "/ Så det är i princip omöjligt att få bort, nu har jag nästan lyckats med alla tänkbara knep!
Imorgon får vi i värsta fall måla över det men då kommer den delen avvika i utséende en hel del, då det är "Vit sten" (fråga mig inte, kan inget om sånt) och målar man med vit färg kommer de "genomskinliga" stenarna i bli vita och ja, ni förstår va?
Värst är ju att det är vid dörren, hade vart en annan sak om det var på baksidan som ligger emot skogen.
Lägger upp en före & efter bild imorgon, mest för vetenskapen om hur det blev.
Det viktigaste vid borttagning av klotter, är att tänka igenom hur man ska göra för att bort skadan, för på fel sätt kan åtgärden fixera fast klottret på underlaget. Är underlaget mjukt, så är skrapning ett bättre alternativ för då trycks klottret ej in i materialet och man bör börja vid kanten (förslagsvis en del som inte är så synbar, så man kan testa hur man ska skrapa) av klottret, ej mitt i skadan. Man kan använda båtskrapa, morakniv (å peta med) och stålborste. Av egen erfarenhet vid målningsarbeten, så är färg lättare att få bort färg vid torrt tillstånd än vått färg som smetar ut sig. Sen (kanske) kan man använda högtryckstvätt, det finns sådana munstycken som användes till tralltvätt (altan), de fungerar bättre än munstycke som har smal stråle.
Tuschpennor brukar ha anilinfärg och vid övermålning av anilinfärg, så bör man täcka över skadan med kvistlack innan man målar över, för anilinfärg brukar krypa igenom vanlig färg efter en tid. Kom och tänka på värmepistol, de fungerar bra vid färgborttagning på trä, så vid tegel skulle det fungera också.
NordicThunder
2010-05-26, 14:21
Jag har försökt med det mesta nu, hyfsat resultat, men nu ska vi kolla med försäkringen.
Jag var dum och "gned" runt färgen med massa medel först så dom på Santec sa att det nog bara gjorde det värre "/
NordicThunder
2010-05-27, 12:30
http://www.nordisk.nu/gallery/images/4985/medium/1_Foto_0320.jpg
Så såg det ut efter lite försök att få bort det, nu har jag lyckats lite mer och idag ska "skadeteknik" komma och försöka