Visa fullständig version : Sagan om ringen fundering
Skräckvarg
2007-09-22, 06:16
Tänkte igår kväll innan jag skulle sova på filmerna om Sagan om ringen. Jag kunde inte komma på att jag har sett några negrer i filmen, vilket fick mig att fundera lite ännu mer (tänk på att jag var riktigt trött). Kan inte orcherna mer eller mindre liknas vid negrer? Svarta, stora och blåsta? När jag väl hade börjat tänka i de banorna fanns det inget stopp, så jag börja tänka att om orcherna kunde liknas vid negrer, då skulle ju Saruman kunna liknas vid en Jude, ond och vill ta över världen. ^^
Då kan ju de goda i filmen representera nationalister, och detta är ju höjdpunkten. Man kan ju alltid hoppas att det är så som jag tänkte, och att det är lite spådomsaktigt över det, för då kommer ju nationalisterna att krossa både negrerna och judarna. ;)
Är det alldeles för långsökt, eller vad tror ni? :)
Skräckvarg
2007-09-22, 06:23
Innan någon annan skriver det så skall jag passa på att skriva citatet själv, så slipper ni göra det.
"Dumheten känner inga gränser". ;)
Doktor Zook
2007-09-22, 08:06
På min special extended DVD edition av Sagan om ringen-trilogin kan man se en negerbastard med dreadlocks i tredje filmens slutscen uppe på, vad hette staden, Minas tirith? Han spelar en av de "goda" soldaterna, ni vet med spetsiga hjälmar. Flinar gör han också, han klarade visst inte av att se allvarlig ut. Kan inte minnas att det var med på bio-versionen dock, men där står han.
Annars tycker jag att din analys är bra. :) Det är väl svårt att se historien på något annat sätt om man ser på den allegoriskt.
Kristofer
2007-09-22, 08:15
Visserligen var det flera år sedan jag läste Sagan om ringen, men var inte de där "sydröningarna" negrer? Så uppfattade i alla fall jag det. De stod på ondskans sida och red på elefanter eller nå´t.:unsure:
Skräckvarg
2007-09-22, 08:17
Hmm, då sket sig visst min teori. Men om man bortser från extended version så håller den fortfarande. Extenden kom till bara för att de insåg att det inte fanns några negerer. ;)
Skräckvarg
2007-09-22, 08:20
Visserligen var det flera år sedan jag läste Sagan om ringen, men var inte de där "sydröningarna" negrer? Så uppfattade i alla fall jag det. De stod på ondskans sida och red på elefanter eller nå´t.:unsure:
Påminner inte de mer om typ araber eller nått. Intelika mörka i hyn som negerer väl?
Kristofer
2007-09-22, 08:29
Påminner inte de mer om typ araber eller nått. Intelika mörka i hyn som negerer väl?
Det är förstås mycket möjligt. Jag mminns bara att jag reagerade när jag läste boken, när nå´n av de där små hoberna såg hur "svartingar" (kallades de verkligen så?) blev överfallan av soldater från Gondor. Eller tänker jag på någon annan bok nu? Kanske har jag blandat ihop det, men jag tror att de kallades för svartingar. Vilket förstås vore helt rätt.;)
Ladyhawke
2007-09-22, 08:33
http://www.sfgate.com/c/pictures/2005/08/31/mn_katrina_ladm109.jpg
http://www.homefrontcenter.de/Fantasy/Bilder_Fantasy/urukhai_portalstart.jpg
http://domn.sopca.com/files/looter_evolution.jpg
:lol:
Skräckvarg
2007-09-22, 08:45
Det är förstås mycket möjligt. Jag mminns bara att jag reagerade när jag läste boken, när nå´n av de där små hoberna såg hur "svartingar" (kallades de verkligen så?) blev överfallan av soldater från Gondor. Eller tänker jag på någon annan bok nu? Kanske har jag blandat ihop det, men jag tror att de kallades för svartingar. Vilket förstås vore helt rätt.;)
Kommer faktiskt inte ihåg så mycket från de böckerna. Men i filmerna så har jag för mig att de är ngorlunda ljusa, jämfört med negrer iaf. ^^
Tolkiens raslära är tämligen komplicerad. Överlag är de goda folken "vita" (både rohirrim, Gondor, dvärgar, hober och alver är vita i hyn, och normalt med en kultur som påminner om Europas). Saurons raser härstammar från alver och liknande som förvridits av olika experiment och svartkonst (orcher, troll), eller så är de icke-europeiska folk som följer honom (haradrim är svarta minns jag från gamla Sagan om Ringen Rollspelet, rhûnlänningarna är väl ett mellanting av mongoler och slaver. Sedan finns det ju dunlänningar som är en "icke-arisk urbefolkning"). Han har några "vita" tjänare också dock, såsom svarta numenoraner och piraterna från Umbar, vilket illustrerar Tolkiens kristna grundsyn att vem som helst kan falla för mörkret.
Lite intressant är också att i den novell som Tolkien började skriva på men aldrig fullbordade, som utspelar sig efter Ringens krig, så är problemet att "vita" människoungdomar klär ut sig till orcher och försöker bete sig som orcher. Hip hop någon? :p
Geografiskt är temat också det nordvästliga "Europa" som hotas av folk från öster och söder. Något rashat är det dock inte frågan om utan när Aragorn blivit kung av Gondor och besegrat haradrim, Rhûn med flera, så sluter han en hedervärd fred med dem.
In_Aeternum
2007-09-22, 12:54
I boken så finns det både negrer och arab-liknande människor, precis som Oskorei skriver, så är dessa onda, man kan ju se vissa mönster i Tolkiens böcker, skrev en jäkla massa argument om det när jag gick i 8an, vet dock ihnte vart jag gjort av det nu :( Det var då jag hade som mest kunskap om Tolkiens värld :)