Visa fullständig version : Är jag ensam om dessa kluvna åsikter?
Guest1234
2010-02-08, 17:45
Jag har ingenting emot vissa invandrare. De kan vara trevliga, leva ett svenskt liv och betala skatt medan jag ser problem i att allt fler invandrare kommer hit och lever på oss. Jag tycker t ex. att flyktingar är gäster här, och att många beter sig respektlöst.
Emellanåt träffar man en trevlig människa av utländsk härkomst, tycker att de ändå är rätt okej. Det brukar dock inte dröja länge innan jag ser saker som får mig att ta avstånd från dem och deras kultur.
Mitt "problem" är att jag ser mina åsikter som mestadels nationella men jag har svårt att identifiera mig med andra nationella då jag aldrig träffat andra i min gråzon eller vad man ska kalla det. Det känns bara fel ibland och jag blir förvirrad. Vänder mig därför hit för hjälp med att veta var jag står egentligen.
Mvh
Anders_af_Oden
2010-02-08, 18:06
Jag tror du bör ställa dig frågan: Varför är invandringen ett problem? Jo invandring är ett problem främst för att den på sikt riskerar att förinta eller undantränga ursprungsfolket i ett land genom assimilation, splittring eller undanträngning. Det behöver inte innebära att vi som tycker så är främlingsfientliga mot någon eller några. Nationalister tycker att varje folk har rätt till att existera och bygga sitt eget samhälle efter egna förutsättningar. Det gäller lika väl samer som svenskar och andra folkslag.
Våldtäkter är förvisso bland de värsta brotten som finns men utgör egentligen toppen på ett isberg. Den svenska kulturen skiljer sig på många fler punkter från de utomeuropeiska kulturerna än på hur man ser kvinnor. Ta hur man står i kö till exempel, där svensken snällt ställer sig och väntar på sin tur, medan det är brukligt i sydligare länder att man tränger sig och är man inte tillräckligt på sin vakt får man skylla sig själv. Steget från en sådan inställning till att bryta lagen är inte långt.
Sen finns det naturligtvis även invandrare som vill leva ett hederligt liv och som tycker illa om andra invandrare som beter sig illa och visst finns det svenskar som begår brott. Men faktum kvarstår, utan det mångkulturella samhällsexperimentet hade vi aldrig haft brott av typen ”fem män på en 13-årig flicka”. Detta är ett utpräglat invandrarfenomen. Vi måste välja: antingen mångkultur med gruppvåldtäkter eller ett Sverige utan mångkultur. För mig är valet mycket enkelt.
Att som ung ifrågasätta sina värderingar och sin världsåskådning är bara sunt, för att inte säga nödvändigt för en tänkande individ.
Jag tror nog de flesta tvekar över saker och ting dagligen, och inte bara politiska.
Men bland sporadiska tankegångar och reflektioner bör du allt som allt försöka betrakta samhället och ifrågasätta dess fenomen ur en objektiv synpunkt.
Bara faktumet att du registrerade dig på det här forumet visar att du inte böjer dig för indoktrinerade barriärer som den politiska korrektheten.
För övrigt är trevliga invandrare inget att ändra sin ståndpunkt över. Det är och har aldrig varit relevant ur en nationalistisk synpunkt hur enskilda individer beter sig.
Jag gillar inte Invandring, är emot asyl och allt inom den grenen, mångkultur och mångrasligt samhälle. Men jag är inte personlig i min åsikt till hur individer är.
Guest1234
2010-02-08, 20:25
Tack för svar, blev lite klarare i skallen av detta samt andra trådar här på forumet!
Som sagt alla invandrare är självklart inte kriminella eller på annat sätt obehagliga men problemet är att invandingen ligger på så extremt stora tal, mängder som vi på inget sätt alls kan kontrollera.
Att svenska folket på lång sikt kommer att försvinna är mitt allra främsta argument för att stoppa den utveckling som sker här i landet.
Att vi sedan drabbas av andra problem likt ökad kriminalitet, höjd skatt, ökad arbetslöshet, svårt för unga att få bostad etc. förstärker min uppfattning.
När sedan mindre än 10% av alla s.k flyktingar som fått uppehållstillstånd här är verkliga flyktingar enligt FN konventionen så begriper man verkligen hur förvriden dagens politik verkligen är.
Alla människor som har åtminstonne en liten del av förståndet i behåll borde förstå att dagens invandringspolitik aldrig kan fungera på lång sikt.
Hur många invandrare till kan vi härbärgera innan vi måste säga stopp?
En halv miljon?, kanske en miljon? eller två? eller tre?
Det är bara att välja, säg stopp nu eller om några år när situationen är än värre än vad den är idag.
För mig är valet enkelt, vi borde ha sagt ifrån för länge sedan.
LaDecima
2010-02-08, 21:12
Tro inte att nationalism handlar om att hata andra folkgrupper, men som det ser ut idag håller Sverige på att bli ett ghetto. Att hata precis alla invandrare som är artiga/trevliga blir ju lite fånigt, däremot så måste ju invandringen stoppas, men att hata vanliga individer som inte beter sig illa känns onödigt.
Jeg tror du er inne på en tanke veldig mange tenker Necrosis. Man ser problemene innvandring fører med seg, samtidig som de fleste av oss kjenner innvadrere som er ærlige, dyktige og omtenksomme. Og da opplever mange et dilemma, fordi den politiske kritikk blir sett på som kritikk av innvandrerne som personer, hvilket ikke er tilfelle for mange av oss. Er man et oppegående menneske så ønsker man ikke andre mennesker noe vondt. Det er derfor viktig å forstå at dette ikke handler om innvandrere i det hele tatt, men om den rammen vi tvinges inn i. Vi tvinges til å leve i hverandres kompromissdiktatur, hvor det som skal holdes oss sammen ikke lenger er noe som har holdt oss sammen i tusener av år, men konstruksjoner som ikke har rot i noe som helst.
At du og Ali tvinges til å diktere og begrense hverandre kan da umulig være ønskelig for noen av partene, hverken i det korte eller lange løp.
Guest1234
2010-02-09, 17:51
Jag håller med dig andand, att leva i varandras kompromiss är nog inte vad någon önskar sig. Det finns ju dock exempel på invandrare som inte tvingar på andra sin egen kultur men majoriteten av de som är här måste ju ändå trivas bättre i sina ursprungsländer.
Jag tycker att vår egen kultur först och främst måste bevaras. De som kommer hit är gäster här och borde uppföra sig som sådana, vilket många gör medan andra utnyttjar systemet så mycket de bara kan. Till exempel de som undrar "vad stör det dig om de bygger moskeer, de betalar ju för sig". Jag tycker att det stör för att det inte hör hemma här, det är inte vår kultur och det är inte något vi bett om. Även om det bara är ett fåtal än så länge kommer de i det långa loppet att exploatera landet mer och mer, detta kommer i sin tur leda till att våra kulturer växer samman. Man kan även fråga sig varför det är oroligheter i deras länder. Varför inte här? Och kommer det i det långa loppet leda till att de börjar med sitt heliga krig här i norden?
Stålmannen
2010-02-09, 23:32
Jag har ingenting emot vissa invandrare. De kan vara trevliga, leva ett svenskt liv och betala skatt medan jag ser problem i att allt fler invandrare kommer hit och lever på oss. Jag tycker t ex. att flyktingar är gäster här, och att många beter sig respektlöst.
Emellanåt träffar man en trevlig människa av utländsk härkomst, tycker att de ändå är rätt okej. Det brukar dock inte dröja länge innan jag ser saker som får mig att ta avstånd från dem och deras kultur.
Mitt "problem" är att jag ser mina åsikter som mestadels nationella men jag har svårt att identifiera mig med andra nationella då jag aldrig träffat andra i min gråzon eller vad man ska kalla det. Det känns bara fel ibland och jag blir förvirrad. Vänder mig därför hit för hjälp med att veta var jag står egentligen.
Mvh
Du är definitivt inte ensam om dessa åsikter. Jag har mer och mer mjuknat - har alltid vetat förnuftsmässigt att rasism är illa, och att de avogskänslor ("främlingsfientlighet") jag känner mot främlingar är osunt för min egen hälsa och mina värderingar. Numera är jag nästan romantisk i min syn på andra kulturer, även "våldskulter" som islam. Muslimska huvudbonader på ICA får mig att tänka att kvinnan med huvudduken ska ha respekt, att huvudduk är vackert, och att hon förhoppningsvis har någonting jag saknar - en stark identitet och grupptillhörighet. OBS! Jag är INTE ironisk.
För att inte tala om alla de människor som av olika anledningar kommit till Sverige och efter en längre tid lyckats assimileras i det svenska samhället så att man utan problem kan umgås med rasfrämlingar. Tjejer med blod från arabvärlden är inte så sällan vackra att titta på också, och mänskligheten är trevligare i flera kulörter. OBS! Skämtar INTE.
Vad är skillnaden på mig och en blåst vänsterist eller multikulti-Såsse? Jo, jag vet att jag har en grupptillhörighet som är förtryckt, tillintetgjort, i princip förintad. Och jag vet att detta är tragiskt, inte bara för förintelsen i sig, utan också för att vi människor är gruppmänniskor som mår bättre med större gemenskap - och det mångkulturella/mångetniska samhället är inte precis bra på att skapa gemenskap, snarare splittrar det. Men inte minst - jag fruktar att utvecklingen av samhället snart har gått så långt att mitt folk, både de som rent kulturellt liknar mig, de som utgör MITT samhälle (det svenska) och för övrigt min ras - ja, alla delarna riskerar gå under, den ena efter den andra. Och det vore inte bara en tragedi för mig, inte heller bara för "mitt folk", utan för hela mänskligheten. Att tibetanerna ockuperas och att kurderna saknar hemland, eller att malajerna (eller vemsomhelst) snart är utdöda - det kan man ha förståelse för. Rent humanistiskt (!) - är det inte tragiskt att västerlandet lurats till att marschera mot undergång?
Summa summarum: Problemet är inte människor, problemet är inte individer. Jag slipper gärna "värdera" och gradera individer, och generalisera, speciellt skapa essentialistiska associationer... men problemet är på ett större plan. Ett av de största problemen är den lögnaktiga och felaktiga ideologin vi kallar "mångkultur". Den är hemsk och farlig. Så, muslimtjejen där på ICA, jag har ingenting emot dig - men visst är det berättigat att vi svenskar [!] ska få ha ett eget land, och att vi ska få fortleva som VI vill? Eller?