handdator

Visa fullständig version : Vem är svensk (Metro-artikel)

emden
2007-09-19, 15:56
Svenskhet = vithet
Ny avhandling visar: utseendet avgör hur du blir bemött

För att räknas som svensk ska man se svensk ut. Det konstateras i en ny avhandling från Uppsala universitet.

Catrin Lundström har intervjuat 30 unga kvinnor med latinamerikansk bakgrund boende i Stockholmsområdet: Några som invandrat, några som är födda här och några som är adopterade.

– De jag intervjuat känner sig som svenskar men ifrågasätts just för att de inte uppfattas som vita, säger Catrin Lundström.

Miriam Castillo-Eidem är född i Sverige med peruansk pappa, och just nu på turné i Alfta med sin dockteater. Hon känner igen sig i att vara exotisk.

– Jag är uppvuxen i ett svenskt medelklassområde och jobbar nu med svenska medelklassmänniskor.

Hon är 35 år nu och anser sig inte vara särskild drabbad, men kommer ihåg att det var värre när hon var yngre. En gång upptäcktes att hon hade lågt blodtryck.

– Då säger han att ”det gör väl inget, för ditt heta temperament måste balansera upp det”. Antingen tror folk att man är hetblodig och svartsjuk, eller att man är en katolsk jungfru.

Catrin Lundströms avhandling bekräftar att den som bor i innerstan har lättare att hävda svenskhet än den som kommer från till exempel Rinkeby, oavsett om de båda är födda här.

Metrofrågan: Blir du bemött som svensk?
http://metro.se/_internal/cimg!0/8q27x7l711zld8azgan8q9ewj0ucwtv
Zanyar Adami, grundare tidningen Gringo, Stockholm:
– Ju kändare man blir desto svenskare blir man. Jag tycker att jag blir bemött som svensk, och jag utgår själv från det. Blonda, långa, blåögda svenskar är en minoritet av svenskarna i dag.

http://metro.se/_internal/cimg!0/515dcb3uvvplapxitc7ww6bzdft6l0y
Ayesha Quraishi, artist, Stockholm:
– Det är olika. Jag tycker att jag oftast blir bemött som svensk, men känner andra som inte blir det. Jag kan ju språket, det påverkar. Men vill man bli uppfattad som svensk? Många fastnar i det. Var stolt över den du är i stället.

http://metro.se/_internal/cimg!0/kwf2g4xerweuf4cjroid0taxdlh6aoi
Stefan Ishizaki, fotbollsspelare, Elfsborg:
– Jag blir i stort sätt alltid bemött som svensk. Inte när jag är utomlands dock.
I Sverige räknar alla med att jag är svensk. Utomlands är det väl svårt att se eftersom jag har japanskt påbrå och är mörkhårig och ser halvasiatisk ut.

Ett par kommentarer på artikeln:

Svensk, om man skall se till historia, är inte ens ett folk, utan en samling grupperingar av germaner, samt intvingade samer. Så svensk kan man vara oavsett om man är german, same eller tex perser, då det blott handlar om en nationalitet och ingenting genetiskt.

Den som gnäller på för höga skatter och för låga bidrag på samma gång är per definition svensk. ;-)
Robin (2007-09-19 14:41)

martin luther king hade en dröm("i have a dream")
han drömde om den dagen hans barn skulle bedömas efter deras karaktär istället för deras hudfärg.(insidan istället för utsidan)

svennarna e för jävliga. de lockar hit oskyldiga från all världens krigsskådeplatser för att sen ba kränka kränka kränka kränka kränka kränka dessa stackars oskyldiga människor
zeno (2007-09-19 13:10)

Utvecklingen pekar mot att alla raser är på väg att enas till en ras. Det är mycket positivt för den dagen alla ser unika ut är den dagen vi tvingas sluta att döma folk efter utseendet och måste se djupare. Gränslös kärlek ska ta oss dit :)
Morgondagens ras (2007-09-19 12:40)

Martin

Den kommentaren var precis vad jag förväntade mig komma :)
Typiskt rassementalitet.

Invandringen har bidragit till att bredda den tråkiga matkulturen (fast jag tycker att köttbullar med potatismos kan vara riktigt gott ibland). Musikindustrin har fått sig en knuff i rätt riktning, även filmindustrin, den kulturella insikten har vidgats och mer VÄRME breder ut sig i "det kalla Sverige"...

Sen självklart har invandringen inte enbart positiva sidor, men de väger tyngre iaf.
Anonymous (2007-09-19 11:26)

Orkar inte kommentera alla kommentarer, men det e ju tryggt att veta att vi fick lite kebab o hip hop iaf i utbyte mot dom ökade gäng-våldtäkterna, misshandeln och rånen, och att det väger över.

Sthlms_aktivist
2007-09-19, 16:07
Fiendemedia verkar ha trappat upp, de skriver varje dag om liknande saker och om hemska nazistaktioner, hoppas att dom flesta svenskar bara fnyser åt skit som detta.
Jag och fler antar jag, brinner innom sig av ilska när man läser, men ta ut ilskan i mer fanatisk kamp.

"Det blir värre dag för dag, fienden har ett tillfälligt övertag. Men vi måste härda ut, ty deras tid är knapp." Fyrdung - De första av imorgon

Tyrfing
2007-09-19, 16:11
Blonda, långa, blåögda svenskar är en minoritet av svenskarna i dag.

Det är just sådana uttalanden som gör mig orolig. Har de redan kommit så långt att det är svårt för oss att vända landet till vårt igen?

Ge inte upp vänner, kämpa på!

Fredde
2007-09-19, 16:39
Man blir så jävla arg på massmedia o deras jävla skit, Låt massmedia brinna till helvete !! **** seger !

BlodBröder
2007-09-19, 17:37
Jag läste artikeln på tåger i morse, blev skit sur, så jävla mycket skitsnack från massmedia,.

– "Jag blir i stort sätt alltid bemött som svensk. Inte när jag är utomlands dock.
I Sverige räknar alla med att jag är svensk"

Alla? inte jag! du är inte svensk, och du kommer aldrig bli svensk.

J.se
2007-09-19, 17:54
De måste publicera dessa artiklar för att tackla vad de betraktar som demokratiska hot. Eftersom vi alla vet att grundlagen tillåter alla åsikter, men tilläggslagar sätter grundlagarna ur spel och censurerar åsikter. Vi ser ju direkt på vilka de har valt att intervjua (för vem tackar nej till att intervjuas om denna "viktiga" fråga?). Varför intervjuar dem inte representanter för alla politiska partier om tidningen INTE har en egen politisk agenda?

En bild måste upprätthållas om att svenskhet inte finns, de måste förneka de biologiska och historiska bevis som finns för att hålla folket i sitt parti schack. de är, och har alltid varit rädda att förlora kontrollen för de vet att deras dygda dagar är över snabbare än de lär sig vad samhället går ut på.

Samhällets drakoniska krafter måste, i ett "öppet" samhälle riktas mot något. Det goda, regeringen, måste segra över ondskan som är alla som känner att svenskhet är vitt och så skall det förbli.
Det öppna samhället måste med paranoia, desinformation och konspiration hålla sig kvar vid makten, för verkligheten är för brutal.

The Sentinel
2007-09-19, 18:08
Utvecklingen pekar mot att alla raser är på väg att enas till en ras. Det är mycket positivt för den dagen alla ser unika ut är den dagen vi tvingas sluta att döma folk efter utseendet och måste se djupare. Gränslös kärlek ska ta oss dit
Morgondagens ras (2007-09-19 12:40)

det den här oerhört TRÅNGSYNTA JUBELIDIOTEN bortser från, är att det är den germanska rasen, som försvinner först, den som stått för majoriteten av alla uppfinningar värd namnet, som stått för all tekniskt framåtskridande, som har gjort så att alla andra svårintegrerade (för att inte säga omöjligt i de flesta fall) folkslag från hela klotet kommer till Europa för att förgöra oss genom ett hiskeligt barnafödande, MEN rikta det största hatet mot politikerna, och de som de dansar efter..främlingarna gör det som främjar deras egen sort bäst..

Kämpfer
2007-09-19, 19:32
Usch vad sjukt, hur kan folk som läser detta INTE reagera? Att ens komma med uttalanden som att "blonda, blåögda svenskar är en minoritet bland svenskarna idag" är absurdt! Vilka är det som är majoritet bland svenskar idag då? Inte är det då främlingarna som är majoritet, de är inte svenskar, de kan aldrig bli svenskar.
Jag är glad över att jag inte tog en Metro idag.

Sowilo
2007-09-19, 21:25
"är mörkhårig och ser halvasiatisk ut."

Nej, du ser inte halvasiatisk ut, du ser asiatiskt ut. No less, no more.

Ljaa
2007-09-19, 21:36
Ayesha Quraishi, artist, Stockholm:
/.../ Men vill man bli uppfattad som svensk? Många fastnar i det. Var stolt över den du är i stället.

Så sant, varför skulle man vilja bli uppfattad som svensk när man uppenbarligen inte är det? Det lät t.o.m etnopluralistiskt :yes

Alrik
2007-09-19, 21:42
Svensk är den som av nordisk ras är avlad av en svensk far som är avlad av en svensk far som är avlad av en svensk far.
Det svenska folket är nordgermaner ättlingar till de forna arierna.
Det är inte landet som gett namn åt folket utan folket som gett namn åt landet.
Sverige är där svenskarna är och utan svenskar så finns det heller inget sverige

Lucavi
2007-09-19, 21:46
Men vill man bli uppfattad som svensk?

Precis, dom vill inte integrera sig, dom vill bara parasitera på oss. Det är dock en väldigt bra inställning, tänk vad lätt det blir att få ut henne när vi tagit över :)

EDIT: Meh Ljaa hann före juh =/ Aja strunt samma, låter mitt inlägg stå kvar hur som helst...

Zandra
2007-09-19, 21:47
Jag tycker det är roligt att de släpar in idioten från Gringo, han anser ju att alla som ens satt sin fot i Sverige är svenskar. Det är sådana som han som verkligen behöver sättas på plats.

Alsuiran
2007-11-24, 01:04
Zanyar säger att han tror att blonda blåögda svenskar är i minoritet i Sverige idag och visst när man är ute och vandrar omkring så märker man att det har blivit mörkare på dagarna, men iallafall jag de senaste åren när jag tittat mig omkring så har jag sett väldigt många ljusa barn vilket bådar gott för framtiden

Och vet ni vad en gång för c:a 2 år sen och jag ljuger inte det är helt sant, vid slussen när jag kom med bussen
såg jag en grupp med 20-25 tjejer i tonåren som alla var blonda, ögonen såg jag inte men ändå.
Jag blev såklart väldigt chockad, kunde det verkligen finnas så många på en och samma plats när dom ska vara så få enligt allvetaren och utseendegurun Adami (obs ironi), men svimmade inte utan kunde åka vidare till medborgarplatsen där träffade jag 2 tjejer jag känner litegrann (också blonda) så jag hälsade på dom och gick upp för trappan när helt oväntat ännu en grupp på 20-25 blonda tonårstjejer dök upp och gick ner för trappan.
Ja, som ni förstår gick hela min världsbild sönder.
Om man inte kan lita på Zanyar, finns det då något mening med något alls längre :evilgrin: .

Men för att vara allvarlig, tror någon här att dessa tjejer är nationella, etniskt medvetna eller kanske dom bara färgat håret på skoj?
Och så skulle jag vilja höra om någon annan tror att de två grupperna skulle mötas, för hur stora kan oddsen vara att 2 grupper med bara blonda är 1 tunnelbanestation från varandra och inte iallafall lite känner varann?
Inte stora odds tror jag, men jag blev iallafall glad och förhoppningsfull.

Framtid
2007-11-24, 01:33
"Svensk, om man skall se till historia, är inte ens ett folk, utan en samling grupperingar av germaner, samt intvingade samer. Så svensk kan man vara oavsett om man är german, same eller tex perser, då det blott handlar om en nationalitet och ingenting genetiskt."

Det här är ju ett gammalt utslitet argument som lögnare använt sig av under många år. Vad de här idioterna inte tänker på är att alla folk har bildats på samma sätt. Svenskarna har bildats genom sammanblanding av germanska stammar, Iranierna har bildats genom sammanblanding av persiska stammar och så vidare. Det är ingenting kostigt med detta. Och det betyder naturligtvis inte heller att perser kan bli svenskar. Det är där är ett desperat försök att få mångkulturen att framstå som ett mindre kriminellt projekt. Och dessutom ett totalt huvudlöst påstående som håller så länge det får stå oemotsagt. Det här är inte heller en politisk fråga. Även om de maktfullkomliga politikerna naturligtvis skulle älska att få bestämma över sådana här saker. Men en perserkatt blir ju inte en angorakatt bara för att ägaren säger att den plötsligt blivit det. De människor som använder den typen av idiotargument som citatet ovan ägnar sig åt kvalificerad historieförfallskning, och ingeting annat. Den dagen perser och andra främmande folk blandat bort svenskarna är det svenska folket dött, liksom de gamla Grekerna, Romarna, Etruskerna och många många fler folk har gått under innan oss. :(

anvihl
2007-11-24, 03:33
Om man nu utgår från att man är svensk - varför starta en sådan tidning som Gringo?

Rakryggad
2007-12-01, 16:41
Det sjuka i det hela är att alla dessa utlänningar som vi ska kalla svenskar själva räknar sig som svenskar - när det passar dem - och invandrare när det passar bättre. Blir de nedsparkade är de invandrare, ska de ha jobb så är de svenskar.

Och till sist hoppas jag ingen har missat Reinfeldtcitatet häromdagen som visar hur otroligt avskärmad han är från verkligheten:

"Det sprids en sorts föreställning att det mångkulturella samhället inte fungerar."
Statsminister Fredrik Reinfeldt

SSmm
2007-12-01, 17:22
svennarna e för jävliga. de lockar hit oskyldiga från all världens krigsskådeplatser för att sen ba kränka kränka kränka kränka kränka kränka dessa stackars oskyldiga människor

Hahahaha! Skrattar fortfarande åt denna kommentar.

HAHAHA

:sad: :lol:

svea_krigare89
2007-12-08, 00:07
Hahahaha! Skrattar fortfarande åt denna kommentar.

HAHAHA

:sad: :lol:
det var fan droppen alltså...hoppas fler än vi nationella regaerar på sådanna uttalanden. Det bevisar ju tydligt hur extremt otacksamma dessa människor är. Att vi skulle locka hit dom kan iofs stämma eftersom vi har den mest liberala invandringspolitiken i världen. Men om det nu e så jävla illa kan de väll stanna kvar istället. Inte skulle jag klaga iaf...

bullet
2007-12-08, 02:01
Det är artiklar som denna som får mig att vilja driva kampen till ett nytt plan,

Hur svårt är det att förstå, jag är inte blond precis, Men jag har svergie och svenskar i mitt blod långt tillbaka i tiden, dom vill tysta oss och våran kamp. Men att skriva en sådan artikel så väcker dom yttligare svenskar ur deras allt för långa dvala,