handdator

Visa fullständig version : (Re)konstruktionen av Simon Wiesenthal

LEAD
2010-01-06, 19:43
http://palestinethinktank.com/2010/01/05/deconstructing-simon-wiesenthal/

En enligt mig mycket betydelsefull artikel. Det är lätt att glömma att mediajudenhetens uppfattning om Andra Världskriget tills rätt nyligen hade en förhandsgiven plats även i sinnet hos politiska aktivister inom den sk antiisraeliska rörelsen.

Jag vet att många nationalister inte fullt inser vidden av den omsvängning som håller på att ske. Jag vill mena att det är lite av vad David Duke talat om, och även varit/är delaktig i, liksom iofs även flera av oss, när han pratar om en slags tröskeleffekt som kan inträda.

Artikeln är viktig för att den är skriven ur ett intellektuellt, kritiskt perspektiv, samt då den tar sikte på det som är absolut viktigast för att åstadkomma förändring, nämligen tabut att kritisera Andra Världskrigets "officiella" hjältar.

Artikeln gör upp med Simon Wiesenthal som historiskt "helgon" och ställer en rad retoriska frågor angående tystnaden i Västliga medier.

Artikeln är skriven av Lawrence Swaim. Min förmodan är att det är en västlig systemkritiker som givits utrymme på palestinethinktank.