handdator

Visa fullständig version : Vikingarock - utdöende?

Gotheric
2007-09-15, 18:04
Ja vad tror folk om denna genres framtid? "Vikingarock" verkar praktiskt taget inte längre ha något större nytt utbud längre. Det kändes som en liten återtändning ett tag i på 2000-talet men det verkar stå ganska stilla nuförtiden utom vissa sporadiska skivsläpp och Kuggnäs förstås. Anledning till min fundering är de få aktiva band och få skivsläpp som kommer ut väldigt oregelbundet.

Vikingarocken fyller enligt mitt tycke en viktig funktion i svensk nationalism och har gjort det sedan Ultima Thules framträdande. Genren framför, till skillnad från RAC-musiken, ett positivt och värdeladdat budskap som bygger på en historisk svensk grund som fler svenskar kan identifiera sig med.

(nationalrock eller nationalromantisk rock borde väl vara bättre passande namn?)

vengeance
2007-09-15, 18:38
Ang VR så behöver den kraftigt med influenser för att överleva. Det är synd att majoriteten band som rör sig inom dom kretsarna spelar in i samma studio.

Musiken gynnar ju inte nationella rörelsen för fem öre, om man inte köper vikingarockskivor genom Midgård då. De enda vikingarockband som ja kan lyssna på nu, som man inte lyssnat sönder som 15åring är Frostfödd (och då är det 2 välkända figurer in wp:n som står bakom projektet) samt Enhärjana :)

Inget fel på Ultima Thule och Bruno Hansen men med tanke på vilken smutskastning jag fått från sångaren i Njord så vet ja vad iallafall han tycker om nationella rörelsen samt att han inte är nationell för 5 öre.

Eldgrim och Nilles musik är riktigt bra och någorlunda nytänkande. Det är iallafall inte inspelad med samma sound som övriga band.

GÄLLANDE THULE ÄR NOG DOM DET BAND SOM INNEHAR DE ABSOLUT BÄSTA TEXTERNA I HISTORIA/FORNTIDA ANDA. JANNE THÖRNBLOM ÄR RIKTIGT DUKTIG PÅ LYRIK OCH POEM...

Synd bara att dom inte ger ut så mycket musik längre.

Mikael
2007-09-15, 20:22
Den typen av musik har nog sett sina bästa dagar skulle jag tro. Folk som lyssnar på sådant brukar ju oftast enligt mina empiriska studier åka epa-traktor, kolla på Ronny & Ragge och ha skinnväst, träskor, gällivarehäng och fjunmustach, och vad jag förstått så försöker väl den nationella rörelsen självsanera bort just sådana bondrasister och träskoraggare (och skinskallar) för att bli mer folklig!?!

Nacka
2007-09-15, 23:48
Jag anser att den ändå fyller en funktion inom den nationella rörelsen då den väcker ett nationellt intresse hos många ungdomar. Många ungdomar som lyssnar på deras texter blir intresserade av mer inom svensk historia.

Gotheric
2007-09-16, 10:20
Den typen av musik har nog sett sina bästa dagar skulle jag tro. Folk som lyssnar på sådant brukar ju oftast enligt mina empiriska studier åka epa-traktor, kolla på Ronny & Ragge och ha skinnväst, träskor, gällivarehäng och fjunmustach, och vad jag förstått så försöker väl den nationella rörelsen självsanera bort just sådana bondrasister och träskoraggare (och skinskallar) för att bli mer folklig!?!

Det är en ganska grov generalisering som till största del inte stämmer. Däremot så är det väl snarare så att epaåkande bondrasister har blivit en falsk karikatyr för nationalister över huvud taget.

Faktiskt, Svensson lystrar knappast till nationell rap eller Skrewdriver-kopior. Men min empiriska erfarenhet är att knegare eller medelklassvenssons kan uppskatta Ultima Thule och liknande band av ovan nämnda anledningar.

Gotheric
2007-09-16, 10:25
Sant. Nya influenser är definitivt ett stort behov för genrens fortsatta överlevnad. I alla fall om den vill komma någonstans.

kapten
2007-09-16, 10:41
Vikingarocken är ganska död i mångas ögon. Finns inget nytt, och kommer det väl något nytt så är det samma gamla sound. Lite nytänkande hade ju inte vart helt fel.

Fist of steel
2007-09-16, 16:25
Såg detta på v-rock forumen

Band på scenen blir :
Nidhöggs vrede
Brokk (medverkade på Carolus Vol 5 ,deras första live framträdandet)
Battle scarred
och så är Röde Orm klara så för er som missa kuggnäs ett måste
.....
hoppas på ett band till nu

Information
Vart? Västmanland´s län , mer info kommer när det närmar sig.
När? Lördagen den 3:e November, start ca 16:00
Arrangör: Heimdalls vänner
Inträde kostar 150 kronor
VI säljer mat o dryck.
Försäljning av skivor, vinyler m.m kommer oxå att finnas