Visa fullständig version : Ständigt denna kebab
LaDecima
2009-11-08, 00:22
En troll-användare skapade en oseriös tråd om kebab, jag tycker fan vi kan ha en seriös tråd om denna maträtt dock, eller vad säger ni?
Vad tycker ni om kebab? Gott/äckligt?
Jag förstår inte varför vissa idioter till PK-töntar alltid tar upp detta trams kring just kebab: "utan invandrare kan ni inte äta kebab!"
Kebab är gott tycker jag personligen faktiskt, men det känns som om dessa vänsterfjantar argumenterar på dagisnivå när de säger att vi inte skulle kunna äta kebab för att vi är nationalister. Om jag äter kebab en gång, måste det betyda att jag vill se Sverige invaderas av invandrarhorder ifrån Somalia och bli ett islamistiskt land? Galet. Vi kan väl ta del av matkultur som vanligt utan att förespråka massinvandring, eller?
Vi har ju faktiskt pizza i landet, och nudlar, och massa annan mat, men vi har absolut inga horder av folk ifrån Italien eller Asien, eller de länderna annan mat kommer ifrån, som strömmar in okontrollerat och begår våldsdåd på massiv skala o.s.v.
Jag äter inte kebab, har aldrig ätit kebab och kommer aldrig äta kebab. Jag har ingen åsikt om smaken och den intresserar mig inte :-)
Nej, man behöver inte ta hit vare sig kebaben eller kebabbakaren. Det går absolut att ta in det ena och ha svenska kebabbakare, dock tycker jag inte det är nödvändigt då vi har annan god mat som jag uppskattar mycket mer.
Sissyfist
2009-11-08, 00:33
Intressant åsikt där, själv har jag inget större emot utländsk mat, men jag tycker det är JÄVLIGT tråkigt att ingen uppskattar vanlig svensk husmanskost, för jag tycker det sker lite väl ofta blad ungdomar att dem endast kan äta pizza eller hamburgare.
Framför allt fisk är något jag skulle vilja ha mycket mer av i Sverige, och vanlig husmanskost, jag upplever inte som det förespråkas lika mycket som utländsk mat.
Det finns lite mer än sill och potatis, haha :D
Inget för mig, ju mer maten är behandlad, desto mindre näring i den. Läs lite Wearland, så får man bättre mat kultur.
Adoremus
2009-11-08, 00:42
Ta in recepten, inte kulturberikarna. Mår illa bara av att se dessa mustaschprydda kebabsnittare i varje hörn av Göteborg. Det var mer än tio år sedan jag åt kebab och blev inte imponerad av smaken.
Det kan vara gott ibland, men är inte min favoritmat precis.
Man behöver inte invandring för att få nya maträtter. men det betyder rätt mycket ändå.
Utan invandring hade vi inte haft lika mycket pizza, kebab och kinamats-kiosker.
För liksom hur ofta kommer en svensk på att de ska öppna en restaurang med med etiopisk mat till exempel.
LaDecima
2009-11-08, 00:53
Intressant åsikt där, själv har jag inget större emot utländsk mat, men jag tycker det är JÄVLIGT tråkigt att ingen uppskattar vanlig svensk husmanskost, för jag tycker det sker lite väl ofta blad ungdomar att dem endast kan äta pizza eller hamburgare.
Framför allt fisk är något jag skulle vilja ha mycket mer av i Sverige, och vanlig husmanskost, jag upplever inte som det förespråkas lika mycket som utländsk mat.
Håller med om svensk husmanskost, kanske är den lite (sjukt nog) underskattad av ungdomen? Vad skulle man göra utan köttbullar, potatis och allt? Sill är ju gott det med! :p
Jag gillar svensk mat: Rökt lax är gott, sill och potatis med gräddfilssås, köttbullar med lingon, jordgubbstårta:-) Ja, jag tycker den svenska maten är super och ett hälsosamt alternativ till snabbmat som nästan alla ungdomar överkonsumerar.
Sissyfist
2009-11-08, 01:03
Håller med om svensk husmanskost, kanske är den lite (sjukt nog) underskattad av ungdomen? Vad skulle man göra utan köttbullar, potatis och allt? Sill är ju gott det med! :p
Hur är det med dig och fisk egentligen?
Själv älskar jag fisk ohört mycket, rökt lax är underbart, eller gravad lax.
Något som jag bokstavligen kan sitta och smaska på framför TV:n. :thumbup:
Det kan vara gott ibland, men är inte min favoritmat precis.
Man behöver inte invandring för att få nya maträtter. men det betyder rätt mycket ändå.
Utan invandring hade vi inte haft lika mycket pizza, kebab och kinamats-kiosker.
För liksom hur ofta kommer en svensk på att de ska öppna en restaurang med med etiopisk mat till exempel.
Maten är en totalt oviktig aspekt av det mångkulturella samhället. Vill jag inte att mitt eget folk skall utplånas så får jag helt enkelt lära mig leva utan alltför många kebabhak, pizzerior och Kinarestauranger. Men det mesta av detta kan vi självfallet göra själva utan att importera en massa rasfrämlingar.
Den enda matförgiftning jag råkat ut för är just Kebab...
Så någon större konsument av Kebab kan jag inte påstå att jag är. Även om det faktiskt är rätt gott :)
Skullkrusher
2009-11-08, 01:10
Syns Kebab er godt, men det hadde ikke blitt et stort savn om det hadde blitt borte. Spiser det kanskje 2 eller 3 ganger i året.
Men om valget hadde stått mellom lapskaus med flatbrød og kebab, så hadde det blitt lapskaus :)
Daniel F.
2009-11-08, 01:30
Personligen brukar jag så långt det är möjligt undvika att äta kebab eller pizza eftersom man vet hur de regelmässigt slarvar med hygien och råvaror på sådana ställen.
Däremot fick jag häromdagen höra från en trovärdig källa -- en person som tidigare arbetat på gatukök -- att kebabköttet vanligtvis inte består av vanlig nötfärs utan av kött som skrapats loss från insidan av nötdjurens kranier.
Finns det någon här som kan bekräfta eller dementera detta?
Sissyfist
2009-11-08, 01:35
Personligen brukar jag så långt det är möjligt undvika att äta kebab eller pizza eftersom man vet hur de regelmässigt slarvar med hygien och råvaror på sådana ställen.
Däremot fick jag häromdagen höra från en trovärdig källa -- en person som tidigare arbetat på gatukök -- att kebabköttet vanligtvis inte består av vanlig nötfärs utan av kött som skrapats loss från insidan av nötdjurens kranier.
Vad jag vet så kan ej gluten allergiker äta kebab kött, just för det bara är en rad av olika slaggprodukter som ingen vill ha, och allt binds ihop med mjöl, potatismjöl, bindningsmedel osv. så det är INTE omöjligt att det skulle involvera insidan av kranium också.
NordicThunder
2009-11-08, 01:35
Har hört det där med någon gång, skulle vilja ha det bekräftat.
Kanske en felpost nu men;
Är inte Potatis invandrad?:evilgrin:
Sissyfist
2009-11-08, 01:39
Kanske en felpost nu men;
Är inte Potatis invandrad?:evilgrin:
Har för mig att den är invandrad ifrån Tyskland, kanske jag som har fel?
Jag har prövat att äta kebab i mina yngre år, det är dock ingen mat som jag tycker särskilt mycket om. Så personligen försöker jag unvika all "utemat" som är onyttig, oavsett om det är kebab, pizza eller en flottig hamburgare.
Så av flera olika anledningar väljer jag att inte äta kebab, som Aurvandil nämner så är hygienen sällan särskilt prioriterad på ställen där denna mat serveras. Ett exempel på det kan ju vara matvagnar som står både här och där i vårt avlånga land, i dessa är hygienen sällan bra och kebabköttet hänger i vagnen där dörrar och fönster ofta står öppna.
Xenonemesis
2009-11-08, 01:55
En troll-användare skapade en oseriös tråd om kebab, jag tycker fan vi kan ha en seriös tråd om denna maträtt dock, eller vad säger ni?
Vad tycker ni om kebab? Gott/äckligt?
Jag förstår inte varför vissa idioter till PK-töntar alltid tar upp detta trams kring just kebab: "utan invandrare kan ni inte äta kebab!"
Kebab är gott tycker jag personligen faktiskt, men det känns som om dessa vänsterfjantar argumenterar på dagisnivå när de säger att vi inte skulle kunna äta kebab för att vi är nationalister. Om jag äter kebab en gång, måste det betyda att jag vill se Sverige invaderas av invandrarhorder ifrån Somalia och bli ett islamistiskt land? Galet. Vi kan väl ta del av matkultur som vanligt utan att förespråka massinvandring, eller?
Vi har ju faktiskt pizza i landet, och nudlar, och massa annan mat, men vi har absolut inga horder av folk ifrån Italien eller Asien, eller de länderna annan mat kommer ifrån, som strömmar in okontrollerat och begår våldsdåd på massiv skala o.s.v.
Jag äter kebab och /eller pizza i nödfall!
Tycker inte om smaken på kebab, och pizza har jag tröttnat på för länge sedan!
Äter jag ute så gärna svensk, fransk eller thailändsk mat!
UrEuropa
2009-11-08, 01:58
Visst händer det att jag äter snabbmat, men gillar att laga mat hemma, då vet jag allafall vad maten innehåller.
Potatis sägs ha sin ursprung i Sydamerika, som senare togs till Spanien, har funnits i Sverige sedan mitten av 1600-talet.
Det är inte heller något fel att ta del av andra matkulturer. PK-människor tar alltid till Pizza, Kebab osv. när de pratar om mångkultur, hur underbart det är med mångkultur. När de inte vill eller kan skilja på mångkultur och matkultur, som är två olika saker.
Men jag blir inte speciellt glad, när man ser alla pizzerior och snabbmatrestauranger i varenda hörn. Människor skulle må mycket bättre om de tillagade maten hemma, själva eller med familjen. Jag märker att allt flera skippar fisk, när de lagar mat, förutom fiskpinnar, som inte är så mycket fisk egentligen, sen används allt mer pulvermat, som t ex: potatismos, såser osv.
1891AIK1891
2009-11-08, 09:32
Jag tycker visserligen att kebab kan va gott, och pizza och hamburgare också. Dock ser jag att man helst gör de hemma, o steker sin egen burgare osv så man vet precis vad man äter :)
Tycker också att det är rätt patetiskt när PKfolket börjar svamla om att "utan mångkultur skulle det inte finnas pizza", vilket för det första inte är sant, och för det andra något jag gladeligen skulle avstå ifrån om vi slapp mångkulturen.
Doomsday
2009-11-08, 09:36
Turkisk mat ligger rätt långt ner på min lista...fast dock inte lika långt ner som Libanesisk (en polares tjej hade libanesisk mat på en födelsedags fest hon höll i...det var det vidrigaste jag ätit!).
Annars är jag förtjust i "normal" mat.
Doomsday
2009-11-08, 09:38
Har för mig att den är invandrad ifrån Tyskland, kanske jag som har fel?
Nope, som någon påpekade var den från Amerika (sen vet jag inte om det var nord eller syd). I början fick folk för sig att de skulle äta bladen - men se det är inget att rekomendera :P
Sissyfist
2009-11-08, 10:10
Nope, som någon påpekade var den från Amerika (sen vet jag inte om det var nord eller syd). I början fick folk för sig att de skulle äta bladen - men se det är inget att rekomendera :P
Det med bladen har jag också hört :P
Men jag får tacka, nu vet jag vart potatisar kommer ifrån ;)
Kebab har jag ätit, men jag tycker inte att det är gott. Samma sak med pizza. Jag pratade med min far som är gammal kock och han sa att kebabkött på pizzerior oftast inte är kebabkött. Det importeras nämligen väldigt mycket åsna hit, men ingen pizzeria "serverar" åsna offentligt. Hm, han är väldigt säker på att kebabköttet på många pizzerior är åsnekött.
Sissyfist
2009-11-08, 10:30
Är det någon här som gillar asiatisk mat om jag får fråga?
Och isf vad har ni för åsikter om det?
Jag tycker kebab smakar illa det är inget jag skulle rekomendera till någon som aldrig har smakat det förut. men smaken är som baken...
JeanneDark
2009-11-08, 11:17
En av mina absoluta favoriträtter är sushi. Japansk matkultur är bättre rent hälsomässigt än traditionell svensk husmanskost, som uppstod när vi var bönder och slaktade grisar för att sedan ta tillvara på allt. Falukorv och korv över huvudtaget har högt fettvärde och innehåller mest slaggprodukter.
I Japan äter man mycket fisk, skaldjur, ris och grönsaker. Det leder inte till fetma och har högt näringsvärde samt att de fetter som finns i fisk inte är farliga för kroppen utan tvärtom.
Själv gillar jag kebab men är inte mycket för pizza. Något jag tycker är vedervärdigt är McDonalds. Allt smakar likadant, som kryddat papper ungefär.
När det gäller svensk mat är jag väldigt förtjust i kräftor. Gillar också pannbiff med löksky och köttbullar med en god brunsås till. Och så förstås potatis, det är ett otroligt gott kompliment till annan mat. Färskpotatis med lite smör till är ljuvligt.
Tacos, som är mexikanskt tror jag i alla fall, är en annan favorit. Relativt nyttigt också, mycket grönsaker och nötkött.
Jag skulle inte lida om alla utländska restauranger och snabbmatskedjor försvann. Det mesta kan man laga till själv om man verkligen vill.
Sissyfist
2009-11-08, 11:27
Tacos, som är mexikanskt tror jag i alla fall, är en annan favorit. Relativt nyttigt också, mycket grönsaker och nötkött.
Jag hade för mig att tacos inte är mexikanskt, utan något skapat utanför Mexiko som blev kallat mexikanskt och det börjades äta i Mexiko :P
Bland asiatisk mat är sushi något som jag faktiskt tycker mycket om, sen ris är något som är gott, när det är kokat på rätt sätt förstås (Som asiatiska restauranger har).
Kristofer
2009-11-08, 11:36
Vad gäller potatisen så tror jag faktiskt att det var för själva plantans skull som den först importerades. Förmodligen på grund av att blomman ansågs vara fin och/eller exotisk. Det var först senare som själva potatisarna började ätas. Dagens potatisplanta skiljer sig dock troligtvis ganska mycket från den ursprungliga första importen, eftersom man idag knappast bryr sig nämnvärt om själva växten i sig, utan endast om själva rotfrukten.
Beträffande kebab dock, så händer det att jag äter det. Fast i sådana fall föredrar jag kebabrulle och inte kebabtallrik. Om jag äter en kebabtallrik så föredrar jag den med strips, och i sådana fall kan jag ju lika gärna äta strips med en köttbit och bearnaisesås som är mycket godare än kebabkött och kebabsås.
Anledningen till att man äter så mycket utländskt inspirerad snabbmat, beror nog mest på att svensk husmanskost inte går att få tag på lika snabbt, och att det inte ligger husmanskost restauranger vid nära nog varenda gathörn. ;)
Tror det beror på okunskap. Ungdomar idag känner ofta inte till svenska rätter. Är det inte snabbmat som pizza och kebab så ska det vara något "trendigt" som sushi. Men vart går man om man är ute och vill ha svensk mat?
Desdichado
2009-11-08, 11:57
Man går till vanliga lunchrestauranger eller till vägkrogar, ty någon annanstans går den knappt att finna. Eller jo förresten, man går till Ikea. :thumbup:
LaDecima
2009-11-08, 12:25
Älskar det. Har två asiatiska restauranger rätt nära där jag bor, där har man ätit en hel del. :p
Heinrich
2009-11-08, 12:44
Verkar som man antingen är för eller emot kebab, kvaliten på kebab skiljer sig en hel del mellan olika pizzerior.
Själv beställer jag bara kebab utan stripps eller bröd osv.
Proteinhalten i köttet är ju hög och kolhydraterna få, däremot finns det ju mat som naturligtvis är så mycket godare.
Men vart får man tag på fläskfile med potatisgratäng för en 50 lapp kl 1 en vardag?
Hatisksoldat
2009-11-08, 13:09
Min åsikt är att kebab är gott men gör som hemma i tidaholm servera får istället ha ha .
Adoremus
2009-11-08, 13:20
Thaimat är väldigt gott. Och den godaste thaimaten lagar jag själv.
Jag har inte ätit kebab på flera år för att jag helt enkelt inte gillar det.
Det känns som att kina - och thaimaten ökar mest nu på grund av alla thailändare som ofta öppnar thaimats-kiosker lite överallt. Jag gillar den maten så gärna för mig.
Pizza är inte gott, inte svensk pizza men italiensk. På nått sätt var pizzan godare i Italien, mer genuint liksom.
En rolig grej när vi var i Italien var när vi skulle leta efter en vegetarisk restaurang och vi fick en adress. Som när vi kom fram efter en halvtimme egentligen var en judisk kosher-restaurang med ett stort antal judar som verkade ha något sorts möte.
Det kom fram en tjej som frågade om vi var judar. Men stämningen var så konstig där så vi gick därifrån, haha.
SamhällsTrött
2009-11-08, 16:36
Jag äter kebab som en nödlösning ibland, eftersom tillgången på restauranger som serverar riktig mat blivit synnerligen begränsad.
Eller kebab blir det sällan, föredrar gyros ( det känns renare :evilgrin: )
Sissyfist
2009-11-08, 17:27
Tror det beror på okunskap. Ungdomar idag känner ofta inte till svenska rätter. Är det inte snabbmat som pizza och kebab så ska det vara något "trendigt" som sushi. Men vart går man om man är ute och vill ha svensk mat?
Tack för den fråga, faktiskt, vart hittar man svensk mat förutom i skolmat eller hemma?
NordicThunder
2009-11-08, 17:38
Hos bonden ;)
Föresten, har ni någon gång ätit "egen jagad" mat? Vad tycker ni? Jag tycker allt kött smakar bättre så :)
Sissyfist
2009-11-08, 17:44
Hos bonden ;)
Föresten, har ni någon gång ätit "egen jagad" mat? Vad tycker ni? Jag tycker allt kött smakar bättre så :)
Jovars, jag har ätit "egen" kött, jag måste faktiskt säga att det smakar väldigt friskt om man kan säga så?
Skulle vara kul om man kunde äta det oftare, men som bonde så brukar man ha väldigt många vildsvin att skjuta, kanske man borde bli bonde? haha
Även svenskar kan väl lagga/baka pizza och kebab? Jag tycker dock båda maträtterna är överskattade, mår bara illa av dom.. Det ska va vatten och bröd:hårdrock:
FruTristan
2009-11-08, 19:11
Jag gillar både pizza och kebad. Både på tallrik och i bröd. Jag älskar kinamat! Fyra små rätter ska de ju såklart vara. :D
Eftersom kinamat är ganska dyrt så blir det väldigt sällan. Pizza blir det något oftare men jag vill inte lära ungarna att käka pizza så ofta, utan ser det som en mysig bonus nån helg eller så.
Kebab blir det bara när man ska hem från krogen, vilket inte heller händer speciellt ofta.
Det känns inte som det vore så svårt att göra dessa rätter, så det är lite synd att det inte finns några svenska pizza och kebabställen. Jag vet iallafall inget sådant ställe där jag bor. Det skulle kännas bättre att gynna en svensk och jag skulle även lita mer på att hygienen sköts som den ska.
Snapp_hanen
2009-11-08, 20:52
Kebab tycker jag kan vara gott ibland, men det är både a och o. Men i nödfall. Annars skall det vara husmanskost till hundra procent
Munineye
2009-11-08, 21:03
Maten är en totalt oviktig aspekt av det mångkulturella samhället. Vill jag inte att mitt eget folk skall utplånas så får jag helt enkelt lära mig leva utan alltför många kebabhak, pizzerior och Kinarestauranger. Men det mesta av detta kan vi självfallet göra själva utan att importera en massa rasfrämlingar.
Särskilt som 90 % av dessa invandrarrestauranger skattefuskar, har svart arbetskraft, bryter mot hygienregler, etc etc
Innan denna våg av invandrardrivna restauranger sköljde över oss hade Sverige i stort sett en väl fungerande och seriös restaurangnäring. Det har vi inte idag.
Jämför gärna med städ och taxinäringen som också hamnat i samma träsk med skattefusk och svart arbetskraft. Orsaken stavas oseriös invandring.
Skullkrusher
2009-11-08, 21:17
Nå fikk jeg lite lyst til å spise kebab.
Sissyfist
2009-11-08, 21:39
Nå fikk jeg lite lyst til å spise kebab.
Hahha! Gör det du ;)
Kina mat går men jag har en stor förälskelse av vissa thai rätter :thumbup:
Synd bara att jag är en av dem sämsta i köket annars hade jag gladerligen gjort mer mat hemma :)
Sissyfist
2009-11-08, 22:15
Något som jag uppskattar mycket är kina-mats bufféer, att man faktiskt kan äta sig mer än mätt är något underbart för mig, att ta så mycket man vill av det man älskar!
murmeldjur
2009-11-08, 22:30
Men vart får man tag på fläskfile med potatisgratäng för en 50 lapp kl 1 en vardag?
Skulle tippa på att det skiljer sig med hästlängder kvalitétsmässigt också.
Alltså, generellt sett så är väl i princip ALL mat importerad från andra länder. Tex kåldolmen kommer från Turkiet som en gammal kung införde i Sverige på 1700-talet. Själva döner-kebaben som de flesta tänker på när man säger kebab är ju pressat "kött", som man kan se på snurrorna på pizzeriorna. Shish-kebab däremot är ju ett vanligt grillspett med köttbitar. Det de har gemensamt isåfall, är då just att de snurrat över eld eller annan värmekälla. Själv äter jag inte döner-kebab, utan föredrar falafel framför både pizza och kebab om jag nu mot förmodan måste äta snabbmat.:thumbup:
Att föresråka invandring med den anledningen att vi får ny, spännande mat är som att bränna upp huset för att grilla korv.
Fjällräv
2009-11-09, 14:35
Tror aldrig jag ätit kebab. Vart vegetarian för länge för att minnas.
Så för mig blir det falafel om jag hamnar på ett kebabhak och falafel är verkligen INTE gott.
Pizza är jag ingen större fantast utav. Mår så otroligt illa utav pizza:unsure:
Thaimat funkar, men då ska det vara lunchbuffé så jag kan plocka ut de vegetariska bitarna. Annars är det ganska dyrt också.
Bestämmer vi oss för att äta ute så är det Grekisk sallad jag suktar efter!
En grekisk sallad med en kall cider en fredagkväll på en mysig krog är inte fel!
Annars blir det enbart hemlagat i veckorna. Ärtsoppa, linsgryta, qourngryta, dillqourn, tomatsoppa med hembakat bröd, vegetarisk"kött" gryta alá kalopps, sallader med marinerade qournfiléer, veg, lasagne, kikärtsgrtytor, soyafärssås med dinkelpasta osv.
Svårt att hitta svensk husmanskost som är vegetarisk. Det finns veg köttbullar, korv osv, men jag föredrar att laga maten själv:cool:
Sen har jag och gubben börjat träna så det gäller även att försöka dra in på kolhydraterna. På det är man fattig student.
Sissyfist
2009-11-09, 14:52
Jag har funderat ett flertal gånger på att börja ha en mer vegetarisk diet, men jag klarar aldrig det... Jag är värdelös :sad:
Xenonemesis
2009-11-09, 15:39
Att föresråka invandring med den anledningen att vi får ny, spännande mat är som att bränna upp huset för att grilla korv.
Absolut, och det är ändå den största och enda fördelen med det hela!
Tänk dig då de som förespråkar invandring av andra anledningar, det kan ju vara som att elda upp grannens bil för att det är roligt...när vi nu ändå är inne på liknelser!:lol:
Sissyfist
2009-11-09, 17:04
Absolut, och det är ändå den största och enda fördelen med det hela!
Tänk dig då de som förespråkar invandring av andra anledningar, det kan ju vara som att elda upp grannens bil för att det är roligt...när vi nu ändå är inne på liknelser!:lol:
Den jämförelsen fick mig att börja fnissa lite granna :p