handdator

Visa fullständig version : Lära sig spela trummor

Tors Vrede
2009-11-06, 21:31
Hejsan. Jag har tänkt att lära mig att spela trummor. Jag skulle behöva några tips om något som man bör tänka på, om man skall införskaffa riktiga trummor eller ett elektroniskt trumsett. Sen tänkte jag även att bli så bra att framåt i tiden kanske börja spela i något nationellt band. Men vi får se hur bra jag blir på trummor först ;)

defstic
2009-11-06, 21:37
Kan väl säga som jag har det, om du bor i lägenhet kan det bli svårt med bådde riktiga trummor och elektroniskt.. För att riktiga låter ju helt enkelt så jävla högt, och med elektroniskt så kommer grannen under dig höra smällar från baspedalen och så smäller det gangsta rejält på drum padsen.. Så jag fick ta tillbaka minna till huset hoss familjen eller bara spela på dagarna när ingen av grannarna var hemma dock.. Men det var hur jag har det:-)

Heinrich
2009-11-06, 21:37
Prova o spela lite guitar hero trummor på expert, låter töntigt kanske, men det är helt okey sätt att lära sig olika takter osv...

Tors Vrede
2009-11-06, 21:43
Har tyvärr inget av detta. Funderar fall man skall gå till musik skola och lära mig via detta sätt. Tyvärr så är jag rätt dålig på att umgås med folk på detta sätt. (tackar för alla svar)

Shargoth
2009-11-06, 21:44
Men känner inte du någon med garage som du kan träna i då?

LaDecima
2009-11-06, 21:48
Spelade trummor förut, när jag började kunde jag ingenting men efter ett tag lärde jag mig fyrtakt och sedan var det väl bara att köra på, öva mycket! :hmmm: Practice makes perfect helt enkelt.

Tors Vrede
2009-11-06, 21:50
SÅ bör jag köpa ett elektroniskt trumsett och träna på tills jag får in skillsen ordentligt? Eller skall jag gå till musikskola och stå ut med mångkulturen? Öva är något jag hade tänkt göra ca 3 - 4 dagar i veckan så man kan bli bra.

Shargoth
2009-11-06, 21:52
Det bästa är om du kunde ha trummorna någon stans som tex källare eller garage och träna i.

LaDecima
2009-11-06, 21:56
Jag skulle nog också säga att det är bra med både någon som kan lära dig OCH att öva själv. Hur vet du att det är mycket mångkultur i en kurs för trummor om du går en sådan?

dextro
2009-11-06, 21:57
Att spela elektroniskt i lägenheten är väl inte värre än att dammsuga om du använder hörlurar.

Du har trumskolan på nätet att gå efter om du inte är sugen på att gå i musikskolan.

http://www.resurs.folkbildning.net/projekt/trumskolan/index.html

Tors Vrede
2009-11-06, 21:58
Har haft vänner som har tränat där som slutade pågrund av detta. Jag har en källarlokal, men den är inte alls bra isolerad och den är i kontakt med andra hus så dom kommer höra. Men skall kolla upp detta med skolan lite bättre.

Shargoth
2009-11-06, 22:00
Jo det kanske blir bättre med det.

Tors Vrede
2009-11-06, 22:30
Tackar för alla snabba svar.

Nilrik
2009-11-06, 23:20
Om det inte är alltför lyhört i ditt hus så finns det numera elektroniska trumset som är ganska tysta, rent fysiskt alltså, men som ändå ger en bra spelkänsla och riktigt bra ljud. Kolla t ex upp Roland HD-1. Jag har ett och är tvärnöjd med det. Kostar lite mer än vissa andra lågpris-kit, men är mer gediget och har pedaler och pads som är gjorda för att vara så tysta som möjligt.

Ett bra sätt att öva är att spela till sina favoritlåtar, och annat som verkar matnyttigt. Just HD-1 har en liten ingång för t ex mp3-spelare som man enkelt kan spela till i lurar eller högtalare.

Lycka till! Övning ger träning :-)

NordicThunder
2009-11-07, 01:42
Precis som Endkampf skrev; Bara man lärt sig fyrtakt så faller allt på plats väldigt, väldigt fort.

Jag spelade innan och hoppas du har möjlighet att skaffa ett akustiskt set då de ger mycket mer inlevelse. Kan även bli svårare den dagen du ska börja med ett akustiskt om du bara spelat på digitalt innan. Men men..

PS. Har lite bra böcker från min gamla lärare som är lite små känd (Stefan Möller) Allt från Nybörjarkurs till mer advancerade häften. Kanske kan scanna in dem?