Visa fullständig version : Tvätt förr i tiden
Hur tvättade folk innan de eldrivna tvättmaskinerna? Tvättbrädor är ett rätt vanligt föremål som folk numer har som prydnad. Men vad var den vanligaste tvättmetoden närmast den mer moderna tvättmaskinens intågande?
När jag spontangooglade hittade jag en sida där elever får prova på livet förr. De använder någon form av urgammal vaggande tvättmaskin i trä. Men fanns någon mer effektiv version innan de elektriska?
http://www.edu.linkoping.se/lokalhistoria/washing.htm
1956 lanserades Mieles första helautomatiska maskin ”Miele Automatic 505”. Den representerade då en milstolpe i tvättmaskinens långa historia. Utvecklingen började redan 1899, då Mieles grundare Carl Miele och Reinhard Zinkann presenterade sin första tvättmaskin, ”Hera”. Modellen byggde på metoden för att kärna smör, och den var utrustad med en skovel med vilken tvätten skyfflades runt i vattnet.
källa : Miele (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele/pressrelease/view/tvaett-skoeljning-och-centrifugering-i-en-och-samma-maskin-sedan-1956-miele-firar-20-miljoner-saalda-tvaettmaskiner-164071)
Ensamvarg
2009-10-22, 04:37
Jag testade på det där i småskolan, att tvåla och tvätta med tvättbräda :)
Alla hade med sig egna klädesplagg som de kunde tvätta hemifrån, men jag minns att morsan fick maskindiska om det när jag kom hem eftersom det för det första inte blivit rent, och för det andra var så insmort i tvål att det inte fanns någon like.
Så lätt var det inte förr, inte! =)
Dom kokade mycket tvätt i stora kar på spisen
Dom kokade mycket tvätt i stora kar på spisen
Efteråt så bösta man tvätten med ett bösteträ och hängde sedan upp kläderna på tork. Kanske behövs en ordförklaring på bösta som betyder att slå, man slog ut vattnet ur kläderna.
Ironheel
2009-10-22, 07:36
Bör också tilläggas att man inte tvättade så ofta, ut istället t.ex. (här i Norden) lade ut plagg i snön så att de frös - man blev av med loppor och andra obehag (lukter etc.)
Ironheel - Nu har ju jag inga loppor på mattorna, men just det där att ta ut stora tunga mattor i snön och piska dom gör att dom blir fräscha och smutsen försvinner både på djupet och ytan
Ja det blir snabbt tidskrävande och arbetssamt utan el. Frågan är vilket som blir minst smärtsamt för vardagstvätt. Kokning och böstning(vilket var helt nytt ord för mig) passar säkert rätt bra till sängkläder och liknande. Men det skulle kräva sin plats.
Månne Mieles maskin påminde om den här?:
http://howbazaarantiques.com.au/2008/12/23/vintage-washing-machine-195/
Valsarna torde väl vara för att slippa böstningen. Inte helt fel då det där med bösteträ lät som ett riktigt straff. Nog för att tvättmaskinen i sig ser ut att bjuda på ett träningspass även den, men rätt vad det är fungerar det konceptet bra.
Mattor har jag annars tvättat av och till utomhus med såpa, borste och vattenslang. Rätt smidigt om man har en rymlig altan eller brygga. Men det blir ju på sommaren så snötricket lät inte fel som komplement
Tiefensee
2009-10-22, 13:35
Bykkar användes flitigt, i många olika modeller. Alltifrån de mer simpla trämodellerna till stora kar i metall där man la in ved i en behållare under och eldade för att på så vis tvätta med varmvatten.
Valsarna torde väl vara för att slippa böstningen. Inte helt fel då det där med bösteträ lät som ett riktigt straff. Nog för att tvättmaskinen i sig ser ut att bjuda på ett träningspass även den, men rätt vad det är fungerar det konceptet bra.
Ja det där med tvätt och böstning har jag hört skulle vara ett riktigt straff, det var väl därför de tvättade så sällan förr och så var det tidsödande. Det var nog inte alla som hade råd med en sån där tvättmaskin med mangel. Den ser förövrigt väldigt amerikansk ut, får mig att tänka på södern.
När min farfarsmor tvättade så har jag uppfattat det som att hon bara sköljde kläderna i en damm och i dammen låg en stor flat sten som hon sedan böstade kläderna emot. Och att hon då slog ut skiten med vattnet. Kan tilläggas att det också var tidigt på våren så det var kallt. Kan kanske ta reda på om hon kokade tvätten innan för det vet jag inte.
Och förövrigt om du är intresserad av hur ett bösteträ ser ut ca 40-50cm långt lite rund format, ungefär en decimeter bret och så har den ett ut skuret handtag. Så ser i alla fall dom ut som jag har sett.
Ja den känns riktigt Amerika, började själv tänka på Helan&Halvan när jag såg maskinen. Annars skapade jag tråden med det lite bakomliggande syftet att hitta ett relativt ok sätt att tvätta om man skulle ha en stuga utan el.