handdator

Visa fullständig version : Hur ligger det till?

nationalist_
2009-09-13, 01:11
Jag bevittnade en misshandel ikväll och när polisen anlände till platsen så ville de ha mitt vittnesmål samt mina personuppgifter dock sa jag vänligt men bestämt att jag inte hade sett särskilt mycker samt att de inte fick mina personuppgifter. Då sa de att antingen ger jag mina personuppgifter samt vittnesmål eller så "plockar" de in mig. Hur ligger det till egentligen? Kan de ta in mig för att jag inte lämnar mina personuppgifter samt att jag inte ger något vittnesmål. Och som sagt jag berättade att det enda jag såg var att en kille slog en annan och att jag inte visste mer.

nationalist_
2009-09-13, 01:23
Men kan de ta med mig till stationen för att jag inte lämnar vittnesmål?

-Gladsheim-
2009-09-13, 19:37
Men kan de ta med mig till stationen för att jag inte lämnar vittnesmål?
Ja, polisen kan ta dig till stationen och hålla dig där 6 timmar och de behöver inte ge något motiv alls till detta. Men om du håller tyst och beter dig fint kommer polisen sannolikt att släppa dig efter sex timmar. När 5 och en halv timme gått kommer de att komma in till dig och säga att du kommer att få livstid utan mat, men efter sex timmar kommer de att släppa dig. Såvida du inte är vittne till Palmemordet eller nått...

SverigeJohn
2009-09-13, 19:50
Aha.Det var var....jävligt udda att dem sa så, men samtidigt så lever i en diktatur så ja.....Jag vet inte dem ska väl inte kunna göra så men allt verkar möjligt i det nya Sverige

Lex Sak_rad
2009-09-13, 19:51
Vad tjänar det till att krångla med personuppgifterna?

Polisen "lägger pussel" så fort det har hänt något. Bidrar du med en pusselbit som blir relevant för deras utredning är det väl knappast konstigt om de vill kalla dig på förhör och/eller rättegång, och hur ska de kunna göra det om de inte vet vem du är?

Även om du nu vägrade ge ut ditt persnr så har de knappast några svårigheter att kolla upp det. Om du nu sitter vid din hemdator kan de spåra dig via IP-adressen, ser de dig på stan så kan du ju räkna med att bli stoppad och muddrad på ID-uppgifter om de anser det befogat t ex. Det som är en "skitsak" för dig kan hela deras förundersökning stå och falla med, kom ihåg det.

StrassersBane
2009-09-14, 08:15
AconitumBellis: Det finns ingen lag på att du MÅSTE uppge personuppgifter för snuten. Sluta sprida desinformation!

De kan skyddsvisitera dig i jakten på ett ID(alltså använda PL19 som svepskäl) men har du inget leg på dig så knip bara om vem du är, det KAN bli cellen någon timme, men sen måste de släppa dig. Men det finns inget straff för att inte lämna personuppgifter, dock om du anger någon annans personuppgifter kan du åka på urkundsförfalskning.

Hoppas du blev lite klokare nu =)

EDIT: Om du inte är misstänkt för ett brott så behöver du inte säga ett dugg och om de slänger me dnågot om att du är misstänkt så begär du en advokat(förhör kan inte hållas innan du får en advokat), men även när du får en advokat så kan du vara tyst.
Det är inte du som ska bevisa något, det är åklagare och polis som skall göra det.

Donau
2009-09-14, 08:25
Varför krångla och inte ge dina personuppgifter över huvud taget? Låt polisen bedöma om ditt vittnesmål är av värde eller inte. Din signatur är "Moralen i det här landet är helt åt skogen.." Ja jag kan bara hålla med dig, Det är fega personer som dig utan känsla för ett gemensamt ansvar i samhället som gör att brottslingar går fria.

LaDecima
2009-09-16, 13:25
Varför skydda de kriminella? Säg allt du vet som kan hjälpa till med att få fast de skyldiga istället. Snacka inte om moral om du själv bidrar till att brottslingar går fria...

To_valhall
2009-09-16, 13:38
Polislagen 14 § Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig.

Källa https://lagen.nu/1984:387