Visa fullständig version : Ryssar har invaderat mina högtalare
Jag har ett väldigt mysko problem, Jag köpte nyligen ett nytt högtalar system till datorn. Allt var frid och fröjd tills klockan började närma sig 21.00, Då hörde jag en röst ur högtalarna. Så visade sig att det var rysk radio som spelades i mina högtalare. Det spelar såpass högt att det tom överröstar musiken jag spelar. Och det börjar alltid kl 21.00, Så dom är helt obrukbara vid den tiden och framåt. Vad i helsike beror detta på? Ringde till siba där jag köpte dom och förklarade problemet dom verkade tro att jag hadde en skruv lös, Så fick ingen hjälp där. Enda orsaken jag ser är att högtalarna plockar upp någon rysk sändning på nått konstigt sätt. Men varför gör just dessa högtalare bara det och inte några andra? Har testat med andra högtalare och dom funkar utmärkt.
Om någon vet hur man driver ut rödingarna ur mina högtalare så är jag mycket tacksam :-)
Mademoiselle
2007-09-06, 21:11
Troligen någon som lagt in en trojan i din dator och satt den på uppspelning varje dag.
Hur vet du att det är just rysk radio?
Låter som det är det på språket, Men är inte helt säker. Trodde också det var en trojan men eftersom jag har formaterat hårdisken och ominstallerat windows så tycker jag det är märkligt att den är kvar :/
Det här borde ligga under "svenskfientlig brottslighet"!
Nästan så man börjar undra om snuset GePe en gång pratade om verkligen var preparerat. Det är illa om det är något försök till hjärntvätt med rysk propaganda som går på "prime time" =)
Nävars, skämt åsido, jag har faktiskt aldrig hört talas om liknande. Det låter fakiskt riktigt komiskt.
Det kanske inte är skäl nog att byta/lämna tillbaka men försöka går ju alltid om det gått mer än 14 dagar, annars har man väl ångerrätt och då ska det ju inte vara några problem.
Om det inte är som Snuffel säger.
När jag och min familj bodde ute på vischan fick vi in ryska röster i telefonnätet.
Det var tydligen deras radioapparater som tog sig in via ledningarna (som då ännu inte var nedgrävda).
Det var inte KGB alltså utan typ fiskebåtar och liknande.
Kan ju vara något sådant...
Germania
2007-09-06, 21:23
jo, lite som att vissa högtalare störs av mobiltelefoner, det kan ju vara nån granne somhåller på med nåt?
För många år sen hade min syrra en stereo som började låta ibland, massa konstiga röster. Och läste en tråd på SweBits forum att nån hade en dator som helt plötsligt börja prata spanska (ej högtalarna, utan från pcspeakern eller nått?).
NattVarg
2007-09-06, 21:27
En polare till mig hade ett liknande problem för ett par år sedan, men dom störningarna hördes i tv:n om jag inte minns fel. Detta togs upp med hyresvärden och efter ett par månader kom dom tillslut fram till att en av hans grannar lekte radioamatör med felaktig utrustning som störde flera personer i samma hus. Kanske någon av dina grannar gör detsamma.
En polare till mig hade ett liknande problem för ett par år sedan, men dom störningarna hördes i tv:n om jag inte minns fel. Detta togs upp med hyresvärden och efter ett par månader kom dom tillslut fram till att en av hans grannar lekte radioamatör med felaktig utrustning som störde flera personer i samma hus. Kanske någon av dina grannar gör detsamma.
Hehe Det hade varit Murder Death Kill om det var min granne :yes:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, som jag förövrigt tycker är väldans roligt här hemma :P
Men min egen erfarenhet är att jag prata i telefonen en gång för flera år sedan och vips, så fick jag in nån blatte i telefonen, jag misstänker det var vår granne som hoppa in i luren där...
Men min egen erfarenhet är att jag prata i telefonen en gång för flera år sedan och vips, så fick jag in nån blatte i telefonen, jag misstänker det var vår granne som hoppa in i luren där...
Bärbara telefoner är döden. Man kan få in halva kvarteret om det vill sig illa.
Sitter med en telefon jag fick när jag reggade mig hos Telia.
Undrar hur många fler snåla jäklar det sitter där ute med en sån :panik:
Hur det är med de bärbara för 1000:- och uppåt vet jag dock ej.
Satt i bilen en gång i Piteå och radion var på. Plötsligt togs sändningen över av två ryssar som pratade med varandra.
Och jag är fortfarande fullständigt övertygad om att det var några kvarglömda kommunister som satt i skogarna och pratade över walkie-talkie och kanske planerade ett anfall.
Det finns många som upplevt detta fenomen och det skrämmer mig. Är det inte nog med kampen vi bedriver just nu, ska vi behöva slå tillbaka besten från öst ännu en gång?
Skulle ha velat höra samtalet du hade med Siba:lol:
blackhat
2007-09-07, 08:54
haha ganska kul :P
Har sett att folk har haft samma problem tidigare. Vad som kommit ut ur de diskussionerna har varit något i stil med att signalerna från rysk AM-radio demoduleras av misstag p.g.a. högtalarens material och struktur och ger upphov till ljud. Ledsen för att jag inte kan ge någon närmare beskrivning.
Har för mig att senast jag såg någonting om detta så gällde det att sätta på sin CD-spelare, utan någon skiva, på högsta volym, så skulle man i vissa fall höra de ryssarna tala.
engström
2007-09-07, 22:58
Dags att tapetsera väggarna med folie? :P
Wittekind
2007-09-07, 23:01
Jag har råkat ut för samma sak med högtalarna till stereon här hemma.
varg1521
2007-09-07, 23:03
Var tvungen och gapskratta. Sorry, men det beror på din utrustning som skulle må bra av lite avskärmning. Kablar, appratlådor mm. Hade samma problem med en Marshall gittarförstärkare. Vid vissa tillfällen fick jag in rysk radio, privatradio och märkliga öststats sändningar. Ibland även morsekod. OK, att skärma av elektroniken hjälpte iaf mig, lycka till.
Har sett att folk har haft samma problem tidigare. Vad som kommit ut ur de diskussionerna har varit något i stil med att signalerna från rysk AM-radio demoduleras av misstag p.g.a. högtalarens material och struktur och ger upphov till ljud. Ledsen för att jag inte kan ge någon närmare beskrivning.
Har för mig att senast jag såg någonting om detta så gällde det att sätta på sin CD-spelare, utan någon skiva, på högsta volym, så skulle man i vissa fall höra de ryssarna tala.
Mjo tror också det beror på detta, Tack för alla tips. Ska göra några försök idag att få bort störningarna
UrSvensk
2007-09-09, 02:58
Mjo tror också det beror på detta, Tack för alla tips. Ska göra några försök idag att få bort störningarna
Att det just är ryssar beror på deras kraftiga utsändningar skulle jag tro.(har något minne av att de skickar ut sina radiosignaler med större effekt än de flesta)
Kolla så att sladden inte på något vis är tvinnad, då detta kan få en "antenneffekt", just därför skall man använda raka sladdar till instrument och inte spiralsladdar.(då de kan plocka upp radiosignaler)
Att linda in sladdarna med folie kan nog fungera, då detta torde avskärma dessa från signaler utifrån...vill man vara extrem så är Farradays bur ett garanterat sätt att slippa störningar.(och avlyssning utifrån dessutom)
Jag hör alltid röster, jag funderar skarpt på att tillverka en speciell folie-mössa.
Risken finns att rösterna blir starkare eftersom dessa röster kan komma från mitt huvud, inte säker än. Dock värt ett försök.
En gång hörde jag Dr Phil tala ur etern i mitt vardagsrum...
Jag köpte ett par walkie-talkies till en polares lillebror,som fyllde typ 11 bast eller så. Allting var frid och fröjd tills en dag då han kom in till oss i min polares gamla pojk rum och undrade varför det var konstiga farbröder i hans talkie-walkies som det hette enligt han.
Dom snappade upp polishelikoptrar och polisradion ganska tydligt vilket resulterade i att vi konfiskerade dom för eget bruk:grin: Ganska OT men men..
triskelon
2007-09-09, 17:50
Storebror ser och hör dig. Dom har antagligen preparerat ditt hem med olika sorters avlyssning system samt övervaknings kameror när du inte varit hemma, sen av misstag även instalerat in rysk radio i dina nya högtalare. Klantigt gjort av denne storebror ;)
svärdslag
2007-09-30, 14:36
poltergeist !
Hahahaha, dom kommer och tar dig snart :unsure:
Vet dock inte vad det kan vara. Är det bara högtalare som du köpte, eller finns det även en förstärkare eller någonting liknande?
Du skulle kunna måla väggarna ett par hundra gånger med färg rik på bly!
Annars skulle du kanske kunna skaffa en radiosändare, sitta och ställa in den tills du isolerat frekvensen av de främmande sändningarna, och sedan störa ut dessa med fyrkantsvågor.
Detta lät riktigt sjukt, nästan som en sorts "urban legend". Förstår att de inte riktigt tog dig på allvar. ;)
Finns det någon sorts trådlös mottagare till högtalarna? Eller det du kopplat till högtalarna? Typ bluetooth eller motsvarande? Om det finns något sådant, så kanske det hjälper att slå av detta.
Dan Eriksson
2007-09-30, 16:56
Jag blir alltid lika rädd när jag hör sådana här saker och min hjärna hittar konspirationer. Mossad och KGB spionerar på dig. Helt klart.
Jag har själv haft detta problem och en polare hade det med. Han löste dock problemet med speciella plastbeklädda metallbitar som man sätter på högtalarkabeln. Det tarbort problemet. Kan ta reda på avrt han köpte dom om du vill?
Har också haft exakt samma problem. Dock inte lika tydligt.
Det var på data högtalarna man ibland man kunde höra ryssar, man var tvungen att lyssna ganska noga dock. Det skumma va att det inte spela någon roll vilken volym man hade, de hördes alltid lika mycket/lite.
Jag har själv haft detta problem och en polare hade det med. Han löste dock problemet med speciella plastbeklädda metallbitar som man sätter på högtalarkabeln. Det tarbort problemet. Kan ta reda på avrt han köpte dom om du vill?
Skulle vara jätte snällt, har prövat det mesta nu. Återstå att testa det då, Blir bara värre och värre. Igår satt jag och spelade Half Life 2 och levde mig in i spelet till fullo, När plötsligt 2 galningar börjar gapa. Då var det vara att stänga av spelet och hitta på något annat, Eftersom det är omöjligt att koncentrera sig. Förr så brukade det hjälpa med att höja volymen på högtalarna så försvann det men det verkar som radio vågorna har blivit allt starkare nu för det går inte få bort det. Hm sitter säkert ett gäng från KGB i buskarna här någonstans och planerar en attack mot mig :/
Skulle vara jätte snällt, har prövat det mesta nu. Återstå att testa det då, Blir bara värre och värre. Igår satt jag och spelade Half Life 2 och levde mig in i spelet till fullo, När plötsligt 2 galningar börjar gapa. Då var det vara att stänga av spelet och hitta på något annat, Eftersom det är omöjligt att koncentrera sig. Förr så brukade det hjälpa med att höja volymen på högtalarna så försvann det men det verkar som radio vågorna har blivit allt starkare nu för det går inte få bort det. Hm sitter säkert ett gäng från KGB i buskarna här någonstans och planerar en attack mot mig :/
Nu har jag hittat vad dom heter. Googlade. Ferritringar heter det och finns att köpa ganska billigt genom nätet.
Här säljer dom ett 5-pack för 95:-
http://www.microflight.se/tillbehor/radio.htm
Edit:
Dom på sidan verkade välldigt små. Finns mkt större.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2011480.htm
DesolateWastes
2007-10-01, 19:26
Högtalare kan störas av radiosändningar och all möjlig trafik som far genom luften. Har haft samma problem.
Swedish_Strike
2008-03-23, 13:33
haha jag får in spansk och turkisk tv på min tv xD de suger hårt som fan :P
Doomsday
2008-03-23, 15:03
Haha det är ju helt superbt :P
På mitt jobb får vi hela tiden in allt chatter från flygplanen som flyger förbi :P
Bärbara telefoner är döden. Man kan få in halva kvarteret om det vill sig illa.
Sitter med en telefon jag fick när jag reggade mig hos Telia.
Undrar hur många fler snåla jäklar det sitter där ute med en sån :panik:
Hur det är med de bärbara för 1000:- och uppåt vet jag dock ej.
Äldre bärbara och budgetlurar har problem med detta, köper man dock en telefon med DECT-system så slipper man den typen av avlyssning.
Själv har jag haft överhörning från andra telefonlinjer på min fasta hemtelefon, Telia förklarade detta med att kablarna förmodligen ligger för nära varandra i kopplingsskåpet vilket orsakade dessa mumlanden i bakgrunden, de skickade ut en operatör som ändrade runt lite och så var problemet borta. Konspiratorikern i mig var dock helt säker på att det var SÄPO som tabbat sig, hehe.