Visa fullständig version : Malta - Sverige, 0-1
GB-Jansson
2009-09-09, 19:35
Vad säger man? Inget skönspel men en ack så viktig seger. 6 poäng på 2 matcher och mål gjorda med andra kroppsdelar än foten och huvudet. I magen på Zlatan mot Ungern och nu maltesiskt självmål med knäspark. Snacka om flyt!
Fortsätter det så här, så bär det till VM!:thumbup:
Eller vad tror ni?
Knappast om dom spelar som dom gjorde idag, danmark lär ju inte bli en lättare motståndare:/
Kan ju inte hoppas på för mycket... Men en bra placering ska vi ändå få! :thumbup:
Jegermeister
2009-09-09, 19:59
Ren tur två matcher i rad nu, får hoppas att det fortsätter så resten av kvalet. Jag tror nog det blir kämpigt med Danmark men det går nog vägen!
Kristofer
2009-09-09, 20:02
Sverige kommer knappast att vinna gruppen, men grupptvåan har väl en chans att ta sig till VM ändå. Blir det ett VM för svensk del blir det nog den vägen. 1 - 0 mot Malta är dock egentligen inte ett godkänt resultat. Men visst, i slutändan är det endast vinst eller förlust som räknas, och Malta har slagit Kroatien en gång för ett par år sedan.
Skit i hur det ser ut. Så länge vi vinner!
Skönspel vinner man inga titlar på.
Jegermeister
2009-09-09, 20:44
Skit i hur det ser ut. Så länge vi vinner!
Skönspel vinner man inga titlar på.
Så sant som det är skrivet!
NordensRike
2009-09-09, 20:50
Jag vet att detta kan låta tjatigt, för det här säkerligen dragits upp 1 000 000 gånger tidigare, men är det inte bättre att som nationell stödja Danmarks lag, eftersom att deras lag, såvitt jag vet, endast består av nordiska spelare? Eller har de också främlingar (adopterade) numera?
Mycket tur hittills, det krävs mer än så för att gå till VM, men visst kan vi ta oss dit.
Hartlepool
2009-09-09, 20:55
En sällsynt pinsam och usel insats! Vi som hade hoppats på att få en bra målskillnad hade ju tydligen helt fel. Sverige skulle, och borde, ha vunnit med minst 5-0. Nog för att grabbarna inte är lika laddade som i matcher mot andra lag, exempelvis Ungern - men det här? En sorglig insats!
NordensRike: Jag är svensk, jag håller på Sverige. Jag ser ingen anledning till att hålla på ett lag som inte har den gulblåa tröjan på sig. Nog för att man kan fundera lite på hur svenska vissa i laget är, men det är ändå dessa som representerar Sveriges landslag. Alltså: hade jag varit dansk så hade det varit Danmark. Nu är jag svensk, då är det Sverige som gäller:yes:
Jag vill inte ens att "Sverige" går vidare med tanke på alla blattar som är självskrivna i startelvan. Ni som stödjer detta "svenska" landslag stödjer ett mångetniskt landslag bara så ni vet!
NordensRike
2009-09-09, 21:08
NordensRike: Jag är svensk, jag håller på Sverige. Jag ser ingen anledning till att hålla på ett lag som inte har den gulblåa tröjan på sig. Nog för att man kan fundera lite på hur svenska vissa i laget är, men det är ändå dessa som representerar Sveriges landslag. Alltså: hade jag varit dansk så hade det varit Danmark. Nu är jag svensk, då är det Sverige som gäller:yes:
Visst, det är väl individuellt. Personligen håller jag inte på något lag alls, då jag finner fotboll vara en ganska tråkig sport. Men jag minns att "idén" om att hålla på Danmark ursprungligen kom från British National Party (BNP).
När Tysklands lag mötte Iran, så hejade tyska NPD på Iran eftersom att Tyskland hade en iransk eller om det var turkisk spelare med i sitt lag. Anledningen var helt enkelt att "Iran hade ett iranskt lag, medan Tyskland inte har ett tyskt lag". ;)
QuestionMark
2009-09-09, 21:09
Nu hörde jag bara matchen på radio, men var den där Saltan med...?
Hartlepool
2009-09-09, 21:18
Visst, det är väl individuellt. Personligen håller jag inte på något lag alls, då jag finner fotboll vara en ganska tråkig sport. Men jag minns att "idén" om att hålla på Danmark ursprungligen kom från British National Party (BNP).
När Tysklands lag mötte Iran, så hejade tyska NPD på Iran eftersom att Tyskland hade en iransk eller om det var turkisk spelare med i sitt lag. Anledningen var helt enkelt att "Iran hade ett iranskt lag, medan Tyskland inte har ett tyskt lag". ;)
För mig spelar det ingen roll vad engelsmän eller tyskar håller på. Jag är en svensk nationalist, det skulle kännas väldigt märkligt att försöka sjunga fram ett annat landslag än just vårt landslag.:-)
Det är klart jag är medveten om att det är utländska individer i laget, men detta får man ta. Men ni andra får självklart hålla på precis vilket landslag ni vill:thumbup:
NordensRike
2009-09-09, 21:28
För mig spelar det ingen roll vad engelsmän eller tyskar håller på. Jag är en svensk nationalist, det skulle kännas väldigt märkligt att försöka sjunga fram ett annat landslag än just vårt landslag.:-)
Det är klart jag är medveten om att det är utländska individer i laget, men detta får man ta. Men ni andra får självklart hålla på precis vilket landslag ni vill:thumbup:
Det där lät väldigt sverigedemokratiskt. :evilgrin: :grin:
Det där stämmer inte.. Du måste mena under vm när NPD skulle hålla en manifestation för ahmadinejad och yttrandefriheten i samband med att Iran spealde en match. Det var dock inte mot tyskland dom spelade men vm var som bekant i tyskland. Den här manifestation blev dock stoppad av någon anledning. Sen har NPD haft någon kampanj när tyskland hade en svart spelare i laget som löd, Vit - inte bara färgen på tröjan.
Angående sveriges match så tycker jag det var extremt dåligt spel och dom kommer få det mycket svårt mot danmark om dom inte bättrar sig
Hartlepool
2009-09-09, 21:33
Det där lät väldigt sverigedemokratiskt. :evilgrin: :grin:
Ja, visst gjorde det? Haha!:p
Jag kan klargöra att jag inte är sverigedemokrat:D
NordensRike
2009-09-09, 21:39
Det där stämmer inte.. Du måste mena under vm när NPD skulle hålla en manifestation för ahmadinejad och yttrandefriheten i samband med att Iran spealde en match. Det var dock inte mot tyskland dom spelade men vm var som bekant i tyskland. Den här manifestation blev dock stoppad av någon anledning. Sen har NPD haft någon kampanj när tyskland hade en svart spelare i laget som löd, Vit - inte bara färgen på tröjan.
Angående sveriges match så tycker jag det var extremt dåligt spel och dom kommer få det mycket svårt mot danmark om dom inte bättrar sig
Jo, jag hade nog lite fel där. Det var ett tag sedan jag läste om det hela. Men det var dock sant att de inte höll på Tyskland.
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Democratic_Party_of_Germany#Activism_and_ controversy
The NPD was going to sponsor a march through Leipzig on 21 June 2006, as the 2006 World Cup was going on. The party wanted to show its support for the Iranian national football team, which was playing in Leipzig, and Iranian President Mahmoud Ahmadinejad. However, the NPD decided against the demonstration; only a counter-demonstration took place that day, in support of Israel. [34] However, during the World Cup, the party's web site complained that due to the prevalence of people of non-German descent on the German national football team, the team "was not really German".
Om man vinner med ett självmål mot malta så är man knappast värd att spela i VM.
Men men det kändes bra på nåt sätt iallafall :)
Desdichado
2009-09-09, 22:14
Sverige vann trots att det bara var Malta som gjorde mål i matchen. Det måste nästan slå Maradona och hans gudomliga armbåge. :D
England slog Kroatien med hela 5-1 om nån bryr sig och är nu klara för VM. Kroatien var rent ut sagt bedrövliga och påverkades tydligt av att de saknade en del spelare. Förövrigt spelade Danmark och Albanien 1-1 vilket tyvärr gynnar det "svenska" landslaget. Matchen på Parken mellan danskarna och Sverige kommer troligen bli en klassiker.
Hartlepool
2009-09-09, 22:30
England slog Kroatien med hela 5-1 om nån bryr sig och är nu klara för VM. Kroatien var rent ut sagt bedrövliga och påverkades tydligt av att de saknade en del spelare. Förövrigt spelade Danmark och Albanien 1-1 vilket tyvärr gynnar det "svenska" landslaget. Matchen på Parken mellan danskarna och Sverige kommer troligen bli en klassiker.
Det var en trevlig nyhet! Ett mästerskap är inte ett mästerskap om inte England är ned.
Vad gäller matchen mellan oss och våra sydliga grabbar så har du rätt - det kommer att bli en klassiker. Jag tror dock att det blir en förlust för Sverige. Danmark har ett bättre lag, helt enkelt. Men man kan ju alltid hoppas:thumbup:
Jag trodde fan att jag skulle somna.. Jaja skönt att vi vann iallafall:clover:
NordensRike
2009-09-09, 22:42
Det var en trevlig nyhet! Ett mästerskap är inte ett mästerskap om inte England är ned.
Vad gäller matchen mellan oss och våra sydliga grabbar så har du rätt - det kommer att bli en klassiker. Jag tror dock att det blir en förlust för Sverige. Danmark har ett bättre lag, helt enkelt. Men man kan ju alltid hoppas:thumbup:
Själv hoppas jag på att blonda nordbor ger en viss särskild spelare på kroknäbben. :evilgrin:
Sverige lär komma tvåa i gruppen, även efter eventuell vinst mot Danmark så bör bägge lagen vinna sina sista matcher på hemmaplan.. Samma poäng står man då på, Sverige med relativt dålig målskillnad eftersom man inte gjort fler mål mot sämre motstånd som Malta.
Själv hoppas jag på att blonda nordbor ger en viss särskild spelare på kroknäbben. :evilgrin:
Det vore kul om Bendtner eller Grönkjaer knäckte snoken på zigenaren:yes:
Sverige lär komma tvåa i gruppen, även efter eventuell vinst mot Danmark så bör bägge lagen vinna sina sista matcher på hemmaplan.. Samma poäng står man då på, Sverige med relativt dålig målskillnad eftersom man inte gjort fler mål mot sämre motstånd som Malta.
Glöm inte bort att Portugal mycket väl kan äta sig tillbaka till topp 2.
Glöm inte bort att Portugal mycket väl kan äta sig tillbaka till topp 2.
Precis. Portugal kommer mycket troligt att ta 6 poäng och sluta på 19 poäng. Oavgjort mot Danmark skulle göra att Sverige riskerar att bli 3:a med sämre målskillnad än Portugal, det är mycket troligt då Portugal har Ungern och Malta hemma vilket lär innebära en hel del plusmål utöver dom 5 plusmålen man redan har. Sverige har just nu 6 plusmål men lär verkligen inte göra så värst många mål till som ger plus i målskillnaden.
Albanien är heller knappast i sista omgången ett lag man krossar med 7-0 om man bara får 1-0 mot Malta.
Överlag har jag en tråkig känsla av att Sverige kommer gå vidare tillsammans med de röe men jag hoppas naturligtvis på motsatsen. Hade det verkligen varit ett svenskt landslag det rört sig om så hade jag varit glad nu men alla vet ju att så icke är fallet. Oavsett vilket så är det nu klubbfotbollen som gäller och det skall bli skönt att slippa se zigenaren i en svensk landslagströja på ett bra tag. Dock kommer han naturligtvis att hyllas sönder och samman när han slagit en passning rätt på mittplan i Barcelona. I hyllningskörens front kommer självfallet Sportbladet att stå.
Kristofer
2009-09-09, 22:58
Överlag har jag en tråkig känsla av att Sverige kommer gå vidare tillsammans med de röe men jag hoppas naturligtvis på motsatsen. Hade det verkligen varit ett svenskt landslag det rört sig om så hade jag varit glad nu men alla vet ju att så icke är fallet. Oavsett vilket så är det nu klubbfotbollen som gäller och det skall bli skönt att slippa se zigenaren i en svensk landslagströja på ett bra tag. Dock kommer han naturligtvis att hyllas sönder och samman när han slagit en passning rätt på mittplan i Barcelona. I hyllningskörens front kommer självfallet Sportbladet att stå.
Klubbfotbollen som gäller för Zlatan menar du? För svensk klubbfotboll är ju inte direkt mer svensk än landslaget. Och med tanke på hur vissa länder som angränsar till Spanien i söder och Tyskland i norr har det när det gäller landslaget, så kan vi än så länge skatta oss lyckliga. Tänk att ha en startelva som Frankrikes. :chock:
Precis. Portugal kommer mycket troligt att ta 6 poäng och sluta på 19 poäng. Oavgjort mot Danmark skulle göra att Sverige riskerar att bli 3:a med sämre målskillnad än Portugal, det är mycket troligt då Portugal har Ungern och Malta hemma vilket lär innebära en hel del plusmål utöver dom 5 plusmålen man redan har. Sverige har just nu 6 plusmål men lär verkligen inte göra så värst många mål till som ger plus i målskillnaden.
Albanien är heller knappast i sista omgången ett lag man krossar med 7-0 om man bara får 1-0 mot Malta.
Går Portugal vidare om de tar full pott de sista matcherna och Sverige kryssar mot danskarna?
Klubbfotbollen som gäller för Zlatan menar du? För svensk klubbfotboll är ju inte direkt mer svensk än landslaget. Och med tanke på hur vissa länder som angränsar till Spanien i söder och Tyskland i norr har det när det gäller landslaget, så kan vi än så länge skatta oss lyckliga. Tänk att ha en startelva som Frankrikes. :chock:
En blatte i ett svenskt landslag är en för mycket!:gråt:
Går Portugal vidare om de tar full pott de sista matcherna och Sverige kryssar mot danskarna?
10/10
Danmark - Sverige 2-2
Portugal - Ungern 3-0
14/10
Sverige - Albanien 2-0
Portugal - Malta 5-0
Danmark - Ungern 3-1
1 Danmark 10 6 4 0 20-7 +13 22 (VM-kvalificerade)
2 Portugal 10 5 4 1 18-5 +13 19 (Kval)
3 Sverige.. 10 5 4 1 13-5 +8. 19 (Utslagna)
Ett mycket troligt scenario.
Ställningen i gruppen avgörs av
a) poäng
b) målskillnad
c) gjorda mål
Om två eller fler lag ligger exakt lika enligt ovanstående så gäller
d) poäng i inbördes möten
e) målskillnad i inbördes möten
f) mål gjorda i inbördes möten
g) lottdragning av FIFA
10/10
Danmark - Sverige 2-2
Portugal - Ungern 3-0
14/10
Sverige - Albanien 2-0
Portugal - Malta 5-0
Danmark - Ungern 3-1
1 Danmark 10 6 4 0 20-7 +13 22 (VM-kvalificerade)
2 Portugal 10 5 4 1 18-5 +13 19 (Kval)
3 Sverige.. 10 5 4 1 13-5 +8. 19 (Utslagna)
Ett mycket troligt scenario.
Det där ser mysigt ut! Förhoppningsvis blir det icke-svenska "landslaget" krossat av danskarna men går det som du tippar så kommer jag inte gråta heller.:evilgrin:
Det är nog Malta som firar idag. Att förlora med 1-0 ses nog som en vinst för dom då dom alltid förlorar med minst 4-0.
Bort med Zlatan och låt Berg lira uppe i anfallet, mycket bättre sinne för att näta än stor näsan!
Safari har inte i elvan att göra. Istället borde Wendt spela där. Jag tror att han är fullt kapabel att göra det faktiskt. Istället för Majstorovic bör Petter Hansson få chansen. Och slutligen borde den överskattade zigenaren ersättas av Berg.
MaffiaRyssen
2009-09-10, 09:29
Matchen igår var pinsam, kan inte fatta att jag en gång faktist hurrade på landslaget... Nej all tro på vårat landslag försvann igår. Usch. /Ryssen, trogen bärsdrickare till dessa lags matcher : AIK, Arsenal och Modo (sexigaste blandningen ever)
En vinst är en vinst men dom måste spela bättre om vi ska lyckas gå vidare!
Adoremus
2009-09-10, 13:41
Missade matchen helt och hållet eftersom jag jobbade. Saken är dock klar att man måste kunna visa rätt inställning mot dåliga lag. Rent skamligt resultat 1-0 mot Malta i slutminuterna. Har zlatans divalater smittat av sig på resten av landslaget?