handdator

Visa fullständig version : Bra med offentliggörande av övervakningsfilm?

Delambre
2009-08-28, 07:46
Polisen söker nya vägar för att kunna klara upp brott. I hopp om att få hjälp från allmänheten i arbetet ska bilder på misstänkta brottslingar nu publiceras på Skånepolisens hemsida. Bilderna kommer från övervakningskameror och polisen hoppas att allmänheten ska hjälpa utredarna att identifiera brottslingarna.

Är detta en arbetsmetod som vi medborgare borde uppskatta, eller är det bara en inkörsport till en mer renodlad polisstat?

NAD
2009-08-28, 08:48
Det beror på vilket typ av brott. En våldtäkt borde inte publiceras med övervakningsfilm, för offret och offrets familjs skull. Inbrott, rån och liknande tycker jag skall publiceras. Brott ska straffas och det ska inte gynna förövarna.

NordicThunder
2009-08-28, 14:17
Står man anklagad men är oskyldig så kan det sabba ens liv ganska rejält. Så jag valde

"Nja, för vissa typer av brott kan det vara befogat"

Fenrir
2009-08-28, 19:16
Äntligen kan man ju lugnt säga, och hoppas att detta blir praxis i HELA vårat avlånga land!.
Speciellt då detta kommer på ett TYDLIGT sätt visa för svenska folket vilken etnicitet som ligger bakom en majoritet av kriminaliteten i Sverige!

Är detta en arbetsmetod som vi medborgare borde uppskatta, eller är det bara en inkörsport till en mer renodlad polisstat?

En polis stat skulle jag nog inte kalla det då de villa ha totalitär makt utan allmänhetens inblandning, men i värsta fall kan vi få en angivare stat av gamla sovjetiska polen eller DDR's modell.
Men på det stora hela är det ett possessivt initiativ.

blodig
2009-08-28, 19:56
Beror på brottet ifråga...

Mats_81
2009-08-28, 19:58
I visa fall så är det klart att det vore bra att polisen offentliggör övervakningsfilmer!

Adoremus
2009-08-28, 20:03
För att rättssamhället skall börja fungera igen måste vi sluta med allt dalt. Det är ingen hemlighet att de flesta grövre våldsbrott i Sverige utförs av "kulturberikare", äntligen skulle man få "svart på vitt" att det verkligen är så och polisen skulle få ökade befogenheter att ta itu med brott som massmedia och pk-etablissemanget tiger ihjäl.
Det är knappast något fel att publicera bilder tagna med övervakningskameror de är ju faktiska bevis.
Jag antar att man inte tänker lägga ut bilder på allt och alla, utan i fall där det verkligen begåtts ett brott eller våldsdåd?

To_valhall
2009-08-28, 20:18
Lata snutar får väl jobba hårdare och våga ut till allmänheten och berätta hur toppstyrda dom är av politikerna istället. Hur mycket har inte fartkamerorna kostat utan att särskilt många är aktiva men ändå kan dom användas som övervaknings kameror med live video sändning, varför? kan man undra.

Kritikern
2009-08-28, 20:20
Ja, där det utan tvekan är så att de begått ett brott. Vidare, vad är grejen? Efterlyst har hängt ut misstänkta i många år.. Skillnad?

axel
2009-08-28, 20:30
Gäller det grova brott självklart men samtidigt bör man använda det hela med viss försiktighet då jag absolut inte vill se ett samhälle där man övervakas jämt och ständigt.

Tors Vrede
2009-08-29, 21:16
Sparka ut lite mångkultur istället för att göra en ny tv serie om den. Men jag tycker att man ska ofentliggöra all information om brotslig verksamhet när man har bevisat att den är sann. Mustafa 26år våldtar Isabell 14 i parken påväg hemm från hennes venninor, videon ska upp direkt tycker jag! Man ska straffa dom medans man kan, annars hinner dom fly :(

mike64
2009-08-30, 21:37
Precis som Blodig säger så beror det på vilket slags brott det rör sig om. Vem avgör sen om det är befogat?

Fimbulvintern
2009-08-30, 22:06
Det är bra att kunna få fast fler brottslingar. Kring den saken råder det inga tvivel om. Att folket kan hjälpa till att fånga brottslingar är inte heller det dåligt. Jag motsätter mig dock ett övervakningssammhälle, där det finns kameror och mikrofoner som hör och ser allting man gör. Så jag vet inte riktigt vad jag skall svara. Jag vill att brottslingar skall åka fast, men jag vill inte att folket skall övervakas av kameror och mikrofoner.