Visa fullständig version : Usernamen - ockulta filmer på youtube
Var osäker på vilket forum jag skulle posta i men om någon moderator vill flytta tråden går det bra.
Jag upptäckte för en tid sedan en youtubeanvändare under pseudonymet "usernamen". Hans kanal hittar ni här (http://www.youtube.com/user/usernamen).
Han har lagt upp ca 25 filmer på youtube, där han komponerar bilder, videoklipp och musik till ett väldigt intressant resultat. Filmerna kan vara bitvis kusliga och upplevas som skruvade, men varenda en är intressant och ställer fler frågor än de ger svar. De budskap han levererar med sina filmer, ligger ofta väldigt dolt och det finns säkert en hel del poänger man missar också. Man kan säkert avfärda mycket som ockultism, flum och konspirationsteorier, men jag tror hans filmer ändå kan intressera en och annan.
Ta dehär filmen expempelvis, där han bland annat tar upp biet som religiös och historisk symbol.http://www.youtube.com/watch?v=FOlVGTkSXiQ
Eller här, där han utforskar yxan som maktsymbol i allmänhet och fasces i synnerhet. http://www.youtube.com/watch?v=ZSJWQ8zXcJY
Även om budskapet är så subtilt att man inte finner det, kan man ändå uppskatta det rent estetiska i flera av hans filmer. Som denna, Gral Kampf:
http://www.youtube.com/watch?v=tof9o5a_81g
End Cycle är måhända en av usernamen's vassaste videor. Jag tror den behandlar Kali Yuga, och en kommande slutstrid mellan kosmiska krafter och världens undergång (med efterföljande pånyttfödelse förstås). Notera de många bilderna av stridande änglar/fåglar/bevingade män och drakar/ormar/hydror.
http://www.youtube.com/watch?v=bMZ6z2zU91c
I Frashokereti antyder han att fågelguden och fågeln som symbol i olika delar av världen har gemensam innebörd och ursprung, samt att det finns en annan gud, ormguden/drakguden med likande symbolik och att dessa två skulle kunna vara konkurrerande krafter.
http://www.youtube.com/watch?v=NHgneMWGbBI
I power of the black sun utforskas swatikans möjliga betydelse och dess förekomst i olika kulturer. En del referenser görs till Nazitysklands ockulta sida och Thulesällskapets dito.
http://www.youtube.com/watch?v=qukzYFW1uww
För den intresserade rekomenderar jag även Urheimat, Abaddon, And We Will Be, We are the Sun, As Above, So Below (för den holocaust-intresserade), The Echo of Atlantis, och The Hidden Army.
Har usernamen som favorit bland mina länkar, jag älskar verkligen filmerna han skapar, alltid väldigt intressanta och lite ovanliga infallsvinklar på diverse obskyra ämnen, sånt gillar vi starkt.
Han använder väldigt bra musik i sina videor vilket inte gör saken sämre.
OqY0hk3x8o8
Det finns mycket skrot på YouTube men också många guldkorn, usernamen är ett av dom, han exponerar ämnen som man inte visste att man var intresserad av och väcker ett intresse hos tittaren att på egen hand ta reda på mer om den här världens dolda mekanismer.
Hlaut: vet du vad det är för låt i videon du länkade till?
Riktigt bra. Jag är inte så insatt i neo classic om det är ett sånt band. Men det gav liknande känsla som skivan Sophia - Herbstwerk(den enda skivan i genren jag egentligen lyssnat på).
I övrigt var det bra tips på youtubefilmer. Undviker oftast youtube pga allt skräp där.
LaDecima
2009-08-24, 19:08
Pratar en del med användaren, han är väldigt inne i det här med det mystiska och ockulta, den gömda armén, natur och symboler o.s.v. Väldigt intressanta videor gör han.
LaDecima
2009-08-24, 19:09
Hlaut: vet du vad det är för låt i videon du länkade till?
Riktigt bra. Jag är inte så insatt i neo classic om det är ett sånt band. Men det gav liknande känsla som skivan Sophia - Herbstwerk(den enda skivan i genren jag egentligen lyssnat på).
I övrigt var det bra tips på youtubefilmer. Undviker oftast youtube pga allt skräp där.
Är det inte Triarii som spelas i videon? Rätta mig om jag har fel, någon.
Han använder en del Triarii. Exempelvis i "We are the Sun" använder han Triarii's "Ode to the Sun". I "And We Will Be" låter det som Triarii också men jag känner inte igen låten på rak arm.
Jag har haft ögonen på Usernamen i över ett år snart och jag måste säga att han blir bara bättre och bättre på att uttrycka sig i de filmer han lägger upp. Men det är fanimej så mycket intressantare att se dem om man har ett hum om VAD det är som visas, om man förstår symboliken i de bilder han visar. Det krävs en hel del research för det. Många kollar nog på hans "verk" (vissa av hans verk i alla falla skall tilläggas) i högst en minut innan de stänger av misstänker jag. Man får ge sig in i både den esoteriska och den konspirationistiska värden om man skall fatta allt.
Jag själv begriper inte ett smack, men han är bra, jäääävligt bra vår Usernamen.
God natt önskar Lantern eller eder "dubbelhövdade Janus-gubbe" på Nordisk
LaDecima
2009-08-25, 00:38
Jag har haft ögonen på Usernamen i över ett år snart och jag måste säga att han blir bara bättre och bättre på att uttrycka sig i de filmer han lägger upp. Men det är fanimej så mycket intressantare att se dem om man har ett hum om VAD det är som visas, om man förstår symboliken i de bilder han visar. Det krävs en hel del research för det. Många kollar nog på hans "verk" (vissa av hans verk i alla falla skall tilläggas) i högst en minut innan de stänger av misstänker jag. Man får ge sig in i både den esoteriska och den konspirationistiska värden om man skall fatta allt.
Jag själv begriper inte ett smack, men han är bra, jäääävligt bra vår Usernamen.
God natt önskar Lantern eller eder "dubbelhövdade Janus-gubbe" på Nordisk
Exakt! Som jag tidigare nämnde är det så extremt mycket symbolik och symboler, jag kan verkligen inte allt, men önskar att man förstod allting då det verkligen hade blivit mer intressant då. Inte för att det inte är intressant nu alltså, men så man förstod det mer.
Videon "End Cycle" t.ex, har mycket symboler och dolda budskap.
reeperbahn
2009-08-25, 01:52
den där videon med hakkors, den var jättebra, hakkorset gömmer sig i många symboler. hitler fick väl inspiration från någon sån symbol skulle jag kunna gissa på.
Angående End Cycle. En symbol som är återkommande är ormen/draken som biter sig själv i svansen. Är det symbolen för en gud (Yaweh?!?)? En kosmisk kraft? Det cykliska i traditionella religioner? I End Cycle pågår kamp mellan änglar och drakar, liksom mellan fåglar och ormar i Frashokereti.
LaDecima
2009-08-25, 02:20
Angående End Cycle. En symbol som är återkommande är ormen/draken som biter sig själv i svansen. Är det symbolen för en gud (Yaweh?!?)? En kosmisk kraft? Det cykliska i traditionella religioner? I End Cycle pågår kamp mellan änglar och drakar, liksom mellan fåglar och ormar i Frashokereti.
Usernamens videor och budskap handlar väl en hel del om Kali Yuga, den mörka tidsåldern, kan titeln "End Cycle" och de apokalyptiska domedagsbilderna i videon ha något med det troligen, den moderna världens undergång och slutet mot tidscykeln. Är såklart djupare än så dock, men nu antar jag bara det.
Ja det är en vanlig symbol för det cykliska. Symbolen går under namnet Ouroboros (http://en.wikipedia.org/wiki/Ouroboros). Jörmundgand (Midgårdsormen) är våran nordiska motsvarighet. När den slipper lös vid Ragnarök/Kali Yuga
(och cirkeln bryts) dödar den och Tor varandra.
Sökte runt på era förslag och fann den. Det var Triarii - Birth of a sun, från Muse in Arms.
Frashokereti skall tydligen vara Zoroastrianismens (sp?) motsvarighet till ragnarök, men i frashokereti skall all världens ondska förgöras och världen skall bli perfekt.
Intressant är då att Usernamen väljer en hel del kristna symboler i den filmen, men även egyptiska, aztekiska, och hinduistiska. Han antyder nog att denhär konflikten mellan "mörka" och "ljusa" gudomliga krafter förekommer i flera kulturer, både indo-europeiska men även i kristendomen och i amerikanska kulturer. Är det möjligt att han insinuerar att detta kommer från samma källa? Antingen genom en förhistorisk gemensam kultur eller genom att denna tanke är placerad i oss från en gemensam skapare (Gud eller annat väsen). Jag må vara ute och cyklar, men som sagt, hans filmer väcker många frågor och ger inte så många svar.
NordicThunder
2009-11-05, 19:39
"The Power of the Black Sun" , Tycker jag är lite svår att förstå ibland, ingen som har diskuterat kring den med "usernamen" ?
LaDecima
2009-11-05, 21:05
Jag har Usernamen på msn, skall se om han vill bli medlem på nordisk och kanske diskutera sina videor i den här tråden med oss? Vem vet. :D
"The Power of the Black Sun" , Tycker jag är lite svår att förstå ibland, ingen som har diskuterat kring den med "usernamen" ?
Nu är jag ute på de djupaste vatten, och jag chansar en hel del nu, så ta detta med en nypa salt.
Filmen visar swastikor av olika former och utseenden. Notera att vissa är "face right" (där den vinklas åt höger eller är öppen åt höger) och andra är "face left".
Förutom att vara en oförargelig och oskyldig lyckosymbol representerar även swastikan solen eller en skapande kraft. Detta är dock face left swastikan. Face right swastikan representerar "the black sun", den svarta solen. Det är antipolen till solen.
Notera även att Ying och Yang används i filmen, som en parallell till solen, den ljusa kraften, och svarta solen. Han insinuerar även att den svarta solen slukar och förgör vad den ljusa solen skapar. På så sätt upprätthålls en balans i kosmos.
Han menar också att tredje riket, som använde "face right" swastikan, representerar den mörka solen, medan Japan representerar den ljusa solen. Detta är inte så långsökt, då Japan just är den stigande solens land, och de använder solen som symbol för sin nation.
Nu kanske någon protesterar och tänker att "varför skulle tyskland ta den svarta solen som symbol? De var ju inte onda, utan tvärtom!". Här vill jag kontra med att den svarta solen inte nödvändigtvis representerar ondska medan den ljusa solen godhet. Se istället den svarta solen som det mörka i naturen, som även finns i människans natur. Speciellt så för Europeer i allmänhet och germanska folk i synnerhet. Minns att vi beskrivs som faustiska i vår natur. Detta behöver dock inte att vi från något sorts objektivt ovanfrånperspektiv skulle vara onda.
Svarta solen kan också representeras av symbolen som finns i mosaiken i Wewelsburg. Den är en urgammal germansk symbol, och användes också av bla Thulesälskapet.
http://3.bp.blogspot.com/_MryQii-dvu8/SQevqpWnXaIhttp://3.bp.blogspot.com/_MryQii-dvu8/SQevqpWnXaI/AAAAAAAAF5M/aUNpyT63Qjo/s400/500px-Black_Sun.svg.png
Jag har Usernamen på msn, skall se om han vill bli medlem på nordisk och kanske diskutera sina videor i den här tråden med oss? Vem vet. :D
Väldigt gärna. På youtube verkar han inte vilja diskutera hans filmer, åtminstonde inte i de offentliga kanalerna som finns där.
LaDecima
2009-11-09, 19:57
Usernamen skriver ang. Black Sun-videon:
Well, it is pretty simple. It is about the two suns at the center of the galaxy; one golden, visible, the other invisible, hidden: the black sun. It is like the engine of the galaxy. The swastika is basically a galactic symbol, a symbol for the galaxy. So, a symbol for the black sun. But, need both the suns to work, so to say, like the tao. But the black sun holds more importance. So the whole galaxy spins, the whole clockwork works because of what goes on in the center with the black sun/hole.