Visa fullständig version : Hur ska vi europeer förhålla oss till Afrika?
svärdslag
2009-08-13, 09:20
Hur skall vi europeer egentligen förhålla oss till afrika?
Kan vi verkligen hjälpa fattigdomen där? Personligen anser jag att de flesta afrikanska kulturer förhindrar afrikanerna att bli civiliserade och fungerande politiska system verkar vara en omöjlighet.
Ska vi europeer lägga oss i afrikas framtid som vi gör nu, genom bistånd och liknande? Eller bör vi använda mer drastiska åtgärder? Eller bör vi helt enkelt ge upp afrika och lämna dom åt deras eget öde?
Carl Klinga
2009-08-13, 09:43
I min mening finns det ingen anledning att "hjälpa" Afrika, man har ju försökt en gång redan med staten Rhodesia, men se hur det gick.
Man kan ju lätt börja tänka i banor att slaveriet etc. skulle ha med Afrikas, eller "svarta" länders sena utveckling att göra, men de tankarna slås snabbt i spillror när man inser att Haiti varit fritt i över 200 år.
Nej låt negrerna ha sin egen kulturella utveckling utan inblandning från oss i Europa.
AMORSITE
2009-08-13, 09:46
Och varför skulle vi vilja ha något med Afrika att göra överhuvudtaget? Det finns för många problem i Europa redan, inte minst utdöendet av de ursprungliga befolkningarna. Afrika har en mer än tillräckligt hög nativitet, de överlever nog, till skillnad från Européer, som håller på att bli en minoritet i deras länder och att bli biologiskt utplånade genom låg nativitet och invandring/rasblandning av bland annat afrikaner.
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2127rank.html
Bästa hjälpen är att antingen kolonisera, eller så köper man av dem om de kan leverera.
Inga bidrag.
Vi har egan porblem att lösa så jag anser att vi inte ska lägga ner en massa tid och pengar på Afrika.
LaDecima
2009-08-13, 10:23
Jag tycker att det är ett stort slöseri på resurser att skicka nödhjälp dit.
Det bästa för alla hade förmodligen varit om Afrika aldrig hade avkoloniserats, men nu när vi européer ändå bara ses som rasister och imperialister vad vi än gör och ständigt påminns om övergrepp i kolonierna och slaveri, kan de gott få klara sig själva.
Om vi nu är så hemska som det påstås är det vår skyldighet att hålla våra pengar och vår mat, som vi skaffat oss genom slaveri, krig och folkmord, borta från de stackars afrikanerna så att de kan gå en strålande framtid till mötes. Det måste de göra eftersom alla vet att vi människor är skapade lika och att negrerna enbart hållits nere på grund av oss.
Afrika var, enligt vissa böcker ett välmående land med bra kultur, fungerande handelssystem osv - tills den vite mannen kom och förstörde allt. ÄR det så är det naturligtvis beklagligt.
Men som i alla länder finns en folksjäl, en spirit som inte kan dö ut och som kan återskapa det välmående land som en gång fanns. Människor ska alltid få som de vill. De vita lantbrukarna fördrevs för att de svarta ville ha bort dem, och de kan nu därför njuta frukterna av sin beslutsamhet och aktion.
Jag anser inte att bidrag är vägen till hjälp (den s k GETBANKEN är dock ett mkt bra initiativ då det är hjälp som leder till självhjälp)
http://www2.stenungsund.se/kultur_och_fritid/Bishozi/SvenskaGetbanken.htm
Jag ställer mig bakom Blåögas förslag - köp deras produkter som de producerat genom arbete och planering. Det finns säkert de som skulle säga, att "negrerna är inte vana vid den typen av verksamhet." Då får de
låta bli det och skaffa sig ett annat liv, det liv de tidigare klarade av och gjorde Afrika till det välfungerande land det tydligen tidigare var.
Man kan inte fara omkring med sitt ekonomiska trollspö överallt. Den dag de folkslag som mer eller mindre från födseln är programmerade att kivas, kriga och förgöra varandra ändrar sin inställning (forna Jugoslavien är ett strålande exempel) ändrar sin inställning kan man ju överväga en viss hjälp, förutsatt att den som sagt till självhjälp och oberoende.
Jag anser att skicka bidrag till länder som har stor och accepterad korruption är att håna oss svenskar som betalar skatt. Titta vilka som sitter i Sida:s topp och se på deras gärningar. Det är lätt att hålla sig för skratt.
Ockupera Sahara, driv ut de boende befolkningarna söderut. Låt Sahara vara en stor naturlig dödlig sandbarriär. Dessutom vore det alldeles lysande med ett stort system av solpaneler i Sahara, efter att sandstormsproblemet blev löst.
Sätt flottblockad och låt problemet lösa sig själv.
Koloniseringen var ett misstag i många avseenden, européerna upprättade jordbruk och civilisation, varför negrerna ökade enormt i antal. När sedan européerna tvingades tillbaka, efter Europas undergång '45 så kollapsade Afrika.
Att skicka dit bistånd, medicin etc. får som konsekvens att de ökar ytterligare i antal, ett antal de inte kan hantera varpå de dumpar överskjutande befolkning på oss. Vi tar emot, och de kan odla mer folk. I en stor mysig cirkel av vanvett.
Läs den svenske diplomatveteranen Sverker Åströms memoarer, särskilt kapitlet om Uganda. Svenska biståndsarbetare hade varit där i 30 år och byggt brunnar etc. Redan ett år efter att svenskarna hade åkt hem, så slängde ortsborna döda kor och sopor direkt i brunnarna. Detta var naturligtvis svenskarnas fel, eftersom de inte hade upplyst ugandierna om att det inte var bra att slänga döda kor i dricksvattnet.
Det är ju rena skämtet.
QuestionMark
2009-08-13, 13:44
Jag såg ett reportage på TV för att antal år sedan som en dansk journalist hade gjort. Det handlade om hur EU:s överproduktion av jordbruksprodukter subventionerades med skattepengar för att de skulle kunna säljas billigare på den afrikanska marknaden. Vid första anblicken kan det låta som ett snällt företag att låta afrikanerna köpa billiga jordbruksprodukter, men det blev inte resultatet.
Resultatet blev att de afrikanska jordbruken slogs ut av prisdumpningen, vilket ledde till arbetslöshet och att många valde att flytta - oftast till Europa. Här är en av förklaringarna till flyttströmmar från Afrika till Europa. Jag minns att ett av länderna som drabbades hårt av detta var Senegal.
Naturligtvis vilar ett ansvar på Europa för det här, men det måste ses mot bakgrund av att Europa ju ska vara "liberalt" och det är pengar som styr. Om vi tittar i den politiska backspegeln så vet vi ju alla vilka det är som har suttit vid makten i Europas stater och således även i EU. Det är en blandning av liberaler, sossar, kommunister, moderater och liknande politiska åskådningar som har ansvaret för att detta har skett. Med andra ord kan vi enkelt peka ut vilka det är som med ekonomiska styrmedel har tvingat fram just denna situation. Och får dom chansen så gör dom gärna samma sak igen.
Dom som satt, och sitter vid makten, är dom som har ansvaret för att folk flyttar. Dom vill helt enkelt skapa invandring och flyktingströmmar - annars hade dom inte gjort som dom har gjort.
Resultatet blev att de afrikanska jordbruken slogs ut av prisdumpningen, vilket ledde till arbetslöshet och att många valde att flytta - oftast till Europa. Här är en av förklaringarna till flyttströmmar från Afrika till Europa. Jag minns att ett av länderna som drabbades hårt av detta var Senegal.
Precis samma resultat har man uppnått genom att skänka gamla avlagda kläder till afrikanerna. Den textilindustri som en gång fanns har nu slagits ut.
QuestionMark
2009-08-13, 14:01
Precis samma resultat har man uppnått genom att skänka gamla avlagda kläder till afrikanerna. Den textilindustri som en gång fanns har nu slagits ut.
Visst är det så.
Poängen med min post #11 i tråden är att det vore bättre om Afrika skötte sig själva och inte köpte prisdumpade varor från Europa. Men det måste å andra sidan styras upp internationellt med handelsregler - och det vill inte liberalerna, som ju tycker att pengarna ska styra. På så vis förstör liberalerna inte bara för Europa utan även för Afrika. Alla blir förlorare på liberalernas politik - ja, förutom en liten klick som kan bo långt ifrån problemen, förstås.
När jag gick på gymnasiet så var det på samhällskunskapen som jag fick lära mig att det var bra med bidrag så att de fick mediciner och de svältande fick mat och rent vatten. Men å andra sidan så var det inte bra eftersom att det hämmade utvecklingen där om de fick allt serverat på silverfat.
Slutsatsen är att de ska få så lite som möjligt från västvärlden.
För att sammanfatta: Så långt bort som möjligt.
Inte heller ligger det i vårt intresse att orsaka någon befolkningsökning där då en sådan bara skulle spilla över på oss och våra intressen.
Svarta kan inte styra nationer. Svårare än så är det inte.
Svarta kan inte styra nationer. Svårare än så är det inte.
Jag är frestad att bara skriva Shaka Zulu, men en svala gör ju ingen sommar. ;)
Det känns som ett deja vú. Jag tror att jag skrev i en annan tråd rörande Afrika.
Min åsikt är att de sitter på sina rumpor och väntar på att väst ska reda upp allt det de själva rört till genom krig, bl.a. Naturkatastrofer kan de ej rå för men de saknar kunnighet för att själva kunna bygga upp och strukturera.
Jag anser dem som ett slött folk på gränsen till apatiska och ointresserade av allt som sker runt dem! Det kanske beror på att de är hårt prövade och de har avtrubbats, men ändå! De gör ingenting själva. Inga mer pengar ska skickas, utan kunniga människor som kan lära dem allt de behöver att kunna för att bygga upp ett land och en välmående civiliation. Hjälpsändningarna har hittills bara fingerat som plåster på en infekterad böld.
Det känns som ett deja vú. Jag tror att jag skrev i en annan tråd rörande Afrika.
Min åsikt är att de sitter på sina rumpor och väntar på att väst ska reda upp allt det de själva rört till genom krig, bl.a. Naturkatastrofer kan de ej rå för men de saknar kunnighet för att själva kunna bygga upp och strukturera.
Jag anser dem som ett slött folk på gränsen till apatiska och ointresserade av allt som sker runt dem! Det kanske beror på att de är hårt prövade och de har avtrubbats, men ändå! De gör ingenting själva. Inga mer pengar ska skickas, utan kunniga människor som kan lära dem allt de behöver att kunna för att bygga upp ett land och en välmående civiliation. Hjälpsändningarna har hittills bara fingerat som plåster på en infekterad böld.
Jag kom och tänka på en sak tack vare ditt inlägg. Det enda vettiga sak som jag har hört Barack Obama säga är att afrikanerna inte längre kan eller borde skylla alla sina problem på att de är före detta kolonier.
GeneralSimeon
2010-05-15, 16:58
Kan vi verkligen hjälpa fattigdomen där? Personligen anser jag att de flesta afrikanska kulturer förhindrar afrikanerna att bli civiliserade och fungerande politiska system verkar vara en omöjlighet.
Ska vi europeer lägga oss i afrikas framtid som vi gör nu, genom bistånd och liknande? Eller bör vi använda mer drastiska åtgärder? Eller bör vi helt enkelt ge upp afrika och lämna dom åt deras eget öde?
Det här kan man egentligen diskutera i all evighet.
Jag anser att Afrika ska styras av svarta, men att de vita som bor där ska behandlas som jämlika och åtnjuta samma rättigheter som de svarta och skyldigheterna skall vara lika för båda.
Sen när det gäller bistånd så bör de ses över och ska inte ske som det görs nu utan bättre är att utbilda folken som bor där i det som saknas dem.
Befrielsen
2010-05-15, 17:10
Vad är det här för vurmande om att alla raser skall ha rätt till att leva och bo på sina egna kontinenter? Låt den överlägsna rasen utrota de svagare. Afrika är en stor kontinent, det blir mycket levnadsrum.
Hallucination
2010-05-15, 18:02
Vi ska inte förhålla oss till dem alls, låt dem självsanera sig själva med omfattande svält (halva Afrikas befolkning söder som Sahara ryker om mathjälpen ställs in - hundratals miljoner afrikaner m.a.o), detsamma gäller vid utebliven medicinering. AIDS skördar idag 3/4 av sina offer i Afrika etc.
ööörkarn
2010-05-16, 00:51
Jag tycker att Sverige ska sluta "hjälpa" Afrika. Inga pengar, inga utbildningar, ingenting. Dom bör reda upp sin situation själva, och klarar dom inte det... Ja då var dom visst den svagaste länken. All sjukdom m.m tyder i mina ögon på att naturen gör en rensning.
German66
2010-05-16, 03:20
Först och främst skall vi se till våra egna, där vårt eget folk är välmående, sen kan man börja disskutera ulandsprojekt!
ЗимнийСолдат
2010-05-16, 04:43
Ja känt faktum är att afrikanerna fick det sämre efter alla "fonder" och sk fadderbidrags "stöd" dök upp ... Man ska låta dem ta sig fram på egen hand utan att plåga dem med mer imperialism....
EurasianPride
2010-08-23, 16:37
Lämna det ifred helt enkelt! Skicka tillbaks samtliga afrikaner med mulatter/zambos, upphäv alla bistånd, all inblandning gällande utvecklingen där och låt naturen sköta sitt.
Spitzkindl
2010-08-23, 17:25
Vad är det här för vurmande om att alla raser skall ha rätt till att leva och bo på sina egna kontinenter? Låt den överlägsna rasen utrota de svagare. Afrika är en stor kontinent, det blir mycket levnadsrum.
Och det är ju tillslut så det blir. Allt enligt Darwin. Men jag tror att den aktuella frågan just nu är kommer denna suprema ras att var någon av de raser vi har idag, eller kommer den helt enkelt att vara den smältdegelras som de "liberala" krafterna medvetet producerar idag? Vi får se ... eller inte jag. Det lär nog ta ett par år till före vi är där.
I övrigt är jag för att vi inte skall på något sätt blanda oss med andra områden eller nationer på annat sätt än att vi för hederlig handel med dom. Också om ett dylikt förfaringssätt medför en avsevärd risk. 10 miljoner svenskar mot 10 miljarder negrer är inte direkt ett idealiskt utgångsläge i framtiden.
Och det är ju tillslut så det blir. Allt enligt Darwin. Men jag tror att den aktuella frågan just nu är kommer denna suprema ras att var någon av de raser vi har idag, eller kommer den helt enkelt att vara den smältdegelras som de "liberala" krafterna medvetet producerar idag? Vi får se ... eller inte jag. Det lär nog ta ett par år till före vi är där.
I övrigt är jag för att vi inte skall på något sätt blanda oss med andra områden eller nationer på annat sätt än att vi för hederlig handel med dom. Också om ett dylikt förfaringssätt medför en avsevärd risk. 10 miljoner svenskar mot 10 miljarder negrer är inte direkt ett idealiskt utgångsläge i framtiden.
Jag tror inte att Darwin riktigt menade att en etnicitet av människor utrotar en annan.
Befrielsen tror på att raser inte har rätt till att leva och bo på sina egna kontinenter, skicka han till en ö där han kan bli guvenör av sin egen lilla plätt.
Sveablomman
2010-08-23, 20:41
Ur moralisk synpunkt borde vi inte sluta hjälpa oskydiga civila bara för att, vi borde prioritera vårat eget folk först däremot.
Om människor ur godheten av sitt hjärta vill frivilligt donera pengar och bistånd så för all del, det kanske borde vara vårt enda stöd egentligen, men vi själva kan inte fixa kaoset som finns där
Sverige kan inte hjälpa alla och det finns heller inte något som säger att man måste hjälpa andra länder genom massvis med bistånd och u-hjälp.
Varför ska vi försörja överbefolkade länder? Snacka om vilken demografisk, ekologisk och ekonomisk katastrof detta innebär!
Ju mer vi ger dem desto mer nya negrer producerar dom där nere... Skicka endast bistånd till de länder som skärper sitt barnafödande - sett till både bra välstånd och god miljö. Sedan ska hjälpen gå till de verkligt behövande som möjliggör att de kan börja stå på egna ben, och leva efter egna förutsättningar/egenskaper.
Gautthiod
2011-03-11, 23:18
Är det inte dags att vi hjälper de som _behöver_ hjälp i Afrika: de vita?
Dårar som ger pengar likt avlatsbrev bör kolla igenom denna serie videos:
http://www.youtube.com/watch?v=s4SYM8JsDg4&feature=channel_video_title
(har inte kollat igenom skiten själv btw, men den ska visa hur organisationerna överdriver för egen vinst, kan möjligtvis vara en dålig dokumentär)
Varför inte låta dem klara sig själva? Låt dem bygga upp sina egna samhällen. Med detta sagt menar jag dock inte att vi bör skita i dem, utan vi bör helt enkelt låta dem klara sig själva, tror att både vi och dem klarar oss bäst så.
Frihetens_Falkar
2011-07-09, 23:46
Vet inte vad ni andra tycker, men jag är en som ser möjligheter i allt.
De flesta länder i världen skicka pengar till Afrika i hopp om att de bli bättre, men de är som att ge en alkis pengar, eller Grekland pengar, de liksom slösas bort på massa annat.
Förvisso består Afrika av en sju h..... massa med nationer och många är inte stabila.
Men om man hypotetiskt säger att skit i Europa... säg att Sverige på något sätt gjorde hela Afrika till en Vassal, enda kronorna vi pumpade in var i projekt i länderna som ger oss mer pengar tillbaka, samt kanske soldater ?
Då skulle Afrika kunna bidra till massa gratis resurser till Sverige, soldater till ev krig, eller bara hot mot alla dessa supermakter som folk gärna vill luta sig emot idag.
En omvänd ekonomisk situation med Afrika mot vad vi har idag, sen skulle vi rent populistisk tvätta bort den onda människohatande stämpeln, då vi kan visa upp hur bra vi gör det för alla andra folk "osjälviskt" av oss. ^^
Vet inte vad ni andra tycker, men jag är en som ser möjligheter i allt.
De flesta länder i världen skicka pengar till Afrika i hopp om att de bli bättre, men de är som att ge en alkis pengar, eller Grekland pengar, de liksom slösas bort på massa annat.
Förvisso består Afrika av en sju h..... massa med nationer och många är inte stabila.
Men om man hypotetiskt säger att skit i Europa... säg att Sverige på något sätt gjorde hela Afrika till en Vassal, enda kronorna vi pumpade in var i projekt i länderna som ger oss mer pengar tillbaka, samt kanske soldater ?
Då skulle Afrika kunna bidra till massa gratis resurser till Sverige, soldater till ev krig, eller bara hot mot alla dessa supermakter som folk gärna vill luta sig emot idag.
En omvänd ekonomisk situation med Afrika mot vad vi har idag, sen skulle vi rent populistisk tvätta bort den onda människohatande stämpeln, då vi kan visa upp hur bra vi gör det för alla andra folk "osjälviskt" av oss. ^^
Jag står hellre enad med 100 svenska män än med 1000 svenskar och afrikaner under ett krig. Jag ser hellre ett enat Europa som reser sig mot stormakten USA, eller ett enat norden som reser sig mot USA för den delen. ;)
På samma sätt som vi inte bör lägga oss i andra länders, som vi inte har med att göra, inre angelägenheter ska vi låta andra länder inte minst i andra världsdelar klara ut sin ekonomi själva. I alla fall så länge vi inte kan sköta vår egen nation och dess försvar och vårt folk med hänvisning till att vi saknar ekonomiska resurser. Då är det fullständigt absurt att skänka bort ekonomiska medel till exempelvis Afrika.
Om man ska se till att göra så att de afrikanska länderna får det bättre är helt enkelt en återkolonisation utav Afrika. På kort sikt kommer den afrikanerna att öka, men på längre sikt kommer detta att plana ut och sedan minska, precis som i resten av de rika länderna. Dessutom kommer kolonialländerna att tjäna på det med tanke på alla naturtillgångar som finns i Afrika. Att skicka en massa saker dit utan några motkrav hämmar bara utvecklingen där.
Solens Krigare
2011-07-10, 01:07
Jag tycker, likt många andra här, att vi ska sluta med "hjälpen" till Afrika. Mitt främsta skäl är att den hjälpen stjäl från afrikanerna. Den stjäl deras självförtroende, stolthet över att åstadkomma något själv, modet att ta itu med sina egna problem. Vi har inte rätt att göra så mot dem. Vi har inte heller rätt att utrota dem, oavsett om de skulle vara underlägsna oss eller inte.
Jag skulle sträcka mig till att hjälpa afrikanerna så mycket att vi skulle dela ut böcker till dem. Böcker som visar hur man gräver brunnar, bygger broar, konstruerar pumpar etc. Vill de ta till sig innehållet så OK. Vill de inte så är det OK också.
SerBCetnikSerb
2011-07-10, 03:52
Om man ska se till att göra så att de afrikanska länderna får det bättre är helt enkelt en återkolonisation utav Afrika. På kort sikt kommer den afrikanerna att öka, men på längre sikt kommer detta att plana ut och sedan minska, precis som i resten av de rika länderna. Dessutom kommer kolonialländerna att tjäna på det med tanke på alla naturtillgångar som finns i Afrika. Att skicka en massa saker dit utan några motkrav hämmar bara utvecklingen där.
Precis så är mina tankar med, om man koloniserar Afrika som en viss gemenskap så att de lär sig av oss vita européer så att de blir smartare och kan ta hand om sig själva så att vi slipper ta hand om dem. Vi har egna problem att tänka på en afrikaner. Hade de kunnat lära sig hantera sina problem och modernisera afrika under våran makt så skulle de ha det mycket bättre. Än att lida av svält, sjukdomar och krig.
Först och främst skulle man hoppas på att de konverterar från islam till isåfall kristendomen. För då får vi mindre problem att handskas med. Att de vänder sig mot väst än mot Mellan-Östern och mot islam där det bildas problem och kaos. Det är ingen mening att skicka ner massa materiella ting ner till Afrika för att om man först och främst inte kan handskas så vad ska man med det till? De är tyvärr lågutbildade i Afrika. Som i senare fall orsakar problem för oss för att de kommer hit.
Jag tror att man finner svaret om man vänder på frågan: hur ska afrikaner förhålla sig till oss européer?
Jag anser att det är viktigare att hjälpa sina egna i förstahand, alla i Sverige är inte rika. Finns fattigdom här också, vilket en del inte verkar tro. Att folket i Afrika är det så synd om. Men och andra sidan är det bättre att hjälpa dom på plats än att ta hit dom också. Men som sagt ens egna folk går först sedan kan man börja fundera över hur man vill hjälpa andra.
Skogstrollet
2011-07-11, 11:13
Som vissa, dock alltför få har påpekat, så har vi för mycket problem i vårt eget land. Varför hjälpa andra när vi uppenbarligen inte har tid, energi eller resurser för att klara av vårt eget, relativt lilla land?!
Tänk om alla de pengar vi slänger ut till länder, som är för korkade för att förstå vilken hjälp de får, när de behövs så väl här? Varför ta hand om dem som gång på gång sviker oss genom sina handlingar med de bidrag vi ger dem? Nej, man ska tänka nationellt innan man tänker internationellt, hjälpa sitt eget land och sitt eget folk innan man hjälper "utomstående"!
Om vi nu mot förmodan ändå måste hjälpa de afrikanska länderna så ska det ske genom självhjälp, tex GETBANKEN. Eller från frivilliga fickor, inte från det som vi som betalar skatt lägger för skola och sjukvård m.m. Var och en borde själva få bestämma om dem vill, och i så fall hur mycket man vill slänga i sjön!
Är det inte dags att vi hjälper de som _behöver_ hjälp i Afrika: de vita?
Exakt, för dom har det verkligen inte lätt.
Varje gång vi har petat på Afrika har det slutat i katastrof. Vi har varit där bra mycket längre än hundra år och jag kan inte se hur Afrika gynnats någon gång. Vi bör dra oss ur Afrika. Med detta menar jag inte lämna dem i sticket men en mer långsam reträtt där de själva kan ta över sin kontinent.
LaDecima
2011-07-11, 16:34
Vi behöver inte bry oss om dem, mura in Europa och skeppa tillbaka afrikanerna som bosatt sig här.
ЗимнийСолдат
2011-08-16, 04:18
Vi bör framför allt försvara mannen som gör afrika till ett bättre ställe nu ha FN snott hela statens tillgångar på de mest barbariska sätt nånsin bevittnat!!
http://www.youtube.com/watch?v=TjrBzIv7zis
Fn borde arresteras för bankrån.
Ska vi skicka bidrag dit ner så att dom kan komma hit och ockra på skattebetalarna,låter helt befängt.
Låt naturen ha sin gilla gång,svälter dom så svälter dom,dom som klarar sig,klarar sig,jag tycker vi nordbor inte har någon som helst skyldighet att skicka pengar och välgörenhet till Afrika,dom kan ju börja med att minska barnafödandet till att börja med.
Häng Carl Bildt högt,så att befolkningen kan se vilken förrädare han är.
Banal och kanske en någorlunda löjlig tanke men detta till trots, då jag uppskattar vin (dock inte mer än öl :)) slås jag av tanken varje gång jag inhandlar vin. Vilka bönder stödjer man vid vininköp från diverse afrikanska länder?
hermannsland
2011-08-16, 16:00
Afrika. de ska inte ha ett öre. så mycket pengar Dumma svenskar skänker på sina jävla välgörenhetsgalor och allt. flera MILJARDER varje jävla år fy fan de pengarna hade de haft mat & vatten flera jävla år framåt. men nästa år så e de ny jävla gala eller reklam för de "stackars" Afrikanerna. tog flera miljoner slut på ett år ? Sverige ska endast bry sig om Svenskar och givetvis hjälpa sina grannländer. men Afrika NEJ!
Hyddan92
2011-08-16, 16:29
Ett problem med afrikanska länder är att de med få undantag består av mängder med olika etniska och kulturella grupper, Kongo t.ex. har över 200 olika etniska grupper och ingen av dessa består av över 20 % av befolkningen. Afrikas nuvarande gränser borde tas bort och nya borde dras så varje nation får ett eget land, pannationella förbundsstater är ett alternativ där skillnaderna mellan grupper är små.
När jag gick i grundskolan, vilket är flera år sedan, hade vi välgörenhetskvällar då vi var tvungna att skänka saker och pengar till afrikanska länder. Hur sjukt är inte det?
Vissa barn som bodde under dåliga förhållanden och med lite pengar tycker jag väldigt synd om.
Damson Rhee
2011-08-16, 22:24
Varje person får förhålla sig precis hur den vill, om någon frågar undertecknad. Personligen så ger jag mitt fulla stöd till Afrikas vita minoritet, vilka har ett helvete sedan många år tillbaka. Jag ställer hellre frågan; varför man ska ge bistånd åt Afrikas korrupta "regeringar", som så uppenbart har kört kontinenten(ännu längre) ner i skiten. Jag är heller inte förtjust i tanken på att lyfta ett finger för personer som skeppar hit sina landsmän- och kvinnor utan att bry sig nämnvärt om dom. Dom bryr sig heller inte om vlka vidriga brott deras fellow-idioter begår här.
Stöd den vita minoriteten - strunta i allt annat. Folkmordet i främst Sydafrika måste få ett slut någon gång. Vi vet ju hur det gick med Rhodesia..
Germanen12
2011-08-17, 18:42
Jag är delad på frågan, dels så bryr jag mig inte om ifall några svarta människor antigen svälter eller skjuts. Men om man samtidigt hjälper dom att få ett bättre samhälle så kanske ''flyktingarna'' stannar i sina äckliga hemländer.
Oscha_Wallin
2011-08-17, 19:12
Jag är delad på frågan, dels så bryr jag mig inte om ifall några svarta människor antigen svälter eller skjuts. Men om man samtidigt hjälper dom att få ett bättre samhälle så kanske ''flyktingarna'' stannar i sina äckliga hemländer.
Nej det kommer dom inte. Dom kommer fortsätta att komma så länge som vi släpper in dom, för dom kommer aldrig att uppnå samma nivå av välstånd som vi har gjort.
Sen tar detta aldrig slut. Det har hållit på med dessa "katastrofer" sedan 1950-talet och det blir aldrig bättre. Dom är helt enkelt oförmögna att ta hand om sina egna liv, så enkelt är det.
Jämför Afrika och dom svarta afrikanerna dit västvärlden pumpar in miljarders miljarder till ingen nytta och sen tar du Japan där ett helt kärnkraftverk har farit åt h-e.
Det är skillnad på folk och negrer onekligen. Hur många miljarder har Japan fått efter Tsunamin?
Gautthiod
2011-08-17, 19:18
Nej det kommer dom inte. Dom kommer fortsätta att komma så länge som vi släpper in dom, för dom kommer aldrig att uppnå samma nivå av välstånd som vi har gjort.
Sen tar detta aldrig slut. Det har hållit på med dessa "katastrofer" sedan 1950-talet och det blir aldrig bättre. Dom är helt enkelt oförmögna att ta hand om sina egna liv, så enkelt är det.
Jämför Afrika och dom svarta afrikanerna dit västvärlden pumpar in miljarders miljarder till ingen nytta och sen tar du Japan där ett helt kärnkraftverk har farit åt h-e.
Det är skillnad på folk och negrer onekligen. Hur många miljarder har Japan fått efter Tsunamin?
...Men det är ju syyynd om dem.
Oscha_Wallin
2011-08-17, 20:13
...Men det är ju syyynd om dem.
JO det har du ju rätt i. Vi borde skänka mer till dom.
Eller inte.
Nej, nu ere dags att göra några mackor och slänga lite ur kylen som går ut i datum om några dagar.
Det gäller att välja rätt föräldrar, som det heter!
marcandrew
2011-08-17, 20:46
Ingen kan på allvar mena att kolonialismen var bra för afrika, det är grunden till den mesta skiten som sker där, belgiska kongo är ett skolexempel på utnyttjande av befolkning som endast motsvaras av det öde som drabbade amerikas urinevånare. Ser man på asien så led Indien och indokina av brittisk respektive fransk kolonialism, vilket är orsaken till i indien en kommunistguerilla och en separatistguerilla i varje delstat och i indokina vietnamkriget och övriga konflikter 60- till 80-tal. Så afrikanerna är offer för imperialistisk kapitalism och kommunism. Britterna i Rhodesia har jag ingen större sympati för(inte heller med marxisten Mugabe) när de hyllar Cecil Rhodes en riktigt girig kosmopolitlakej som troligtvis även var homosexuell och var en ivrig påhejare till ett kuppförsök i Trasvaal och de båda boerkrigen. Boerna är en helt annan femma som har en 400 år lång historia i sydafrika och som nu förtrycks.
Bistånd i sig är inte fel ifall det är mera styrt och är riktade insatser med hjälp till självhjälp. I de områden i de av nu svårt torkdrabbade kenya där det drivits bistånd projekt med konstbevattning är det nu ingen svältkatastrof, så bistånd fungerar ifall det inte ges till korrupta regimer. Tidigare har västvärlden sysslat med helt felriktat bistånd och skänkt till de som inte är i nog stort behov av hjälp och detta har slagit ut inhemsk tillverkning, eftersom varför köpa när man får det gratis, eller odla när man får ändå. Sen så köper man inte maten i närområden utan tex USA skänker endast sådan som är tillverkat i USA.
Till de som ej bryr sig att människor svälter så ska ni veta att bristen på empati är en av de viktigaste signalerna att man är en psykopat, ingen förolämpning men värt att tänka på. Empati gör en mänsklig, att skänka nån hundring till en svältande 2-åring är inte att köpa gott samvete utan att vara snäll, allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Jag personligen vill hellre att mina skattepengar går till någon som är hungring än att det går till svenska a-lagare eller de "stackars utbrända".
Afrika är precis som övriga världen ett offer för den judestyrda ekonomiska eliten, kommunism och mångkultur.
Till de som ej bryr sig att människor svälter så ska ni veta att bristen på empati är en av de viktigaste signalerna att man är en psykopat, ingen förolämpning men värt att tänka på. Empati gör en mänsklig, att skänka nån hundring till en svältande 2-åring är inte att köpa gott samvete utan att vara snäll, allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Jag personligen vill hellre att mina skattepengar går till någon som är hungring än att det går till svenska a-lagare eller de "stackars utbrända".
Vet hut! som man kanske skulle säga om man vore ännu äldre än jag.
Ett avbrott och undantag i min nyinledda skrivavhållsamhet:
Då bör du främst rikta din empati gentemot de svenska åldringar barn och sjuka som far illa på grund av att "pengar saknas" som det heter numera (undrar vad det beror på).
Jodå, det finns gott om sådana i dagens Sverige. Folk som arbetat hårt hela sitt liv. Folk som tvingas slita i hårda arbeten till deras sista dag i livet då de stupar på plats för det saknas ekonomiska resurser. 95+åringar som det saknas enklaste service i servicelägenherna för trots att de betalar 26 000 i månaden för sig får de låsas in och drogas pga personalbrist. osv.
Ja, vi andra är lyckligt lottade i jämförelse. Bättre eller sämre än Afrika? Egentligen ointressant i all sin relativitet. Inte förrän vi har kommit tillrätta med de egna ekonomiska problemen som drabbar våra egna har vi ens någon rätt att ens tala om empati för andra folk som ställer till det för sig själva. Gång på gång på gång på....
Jag anser att ditt inlägg är mycket naivt och ignorant.
Gautthiod
2011-08-17, 21:10
Det finns empati och det finns empati. Dagens bistånd och insamlingar är kortsiktig altruism. Det kommer inte hjälpa Afrika ur någonting. Afrika måste lära sig att klara sig självt. Jag förstår inte hur liberalerna misslyckas att se hur rasistisk (i egentlig mening) och förmyndande deras "hjälp" är.
Västvärlden borde lämna Afrika åt sitt öde. En gång för alla. Det är den bästa hjälp de kan få.
marcandrew
2011-08-17, 21:19
Nämner jag svenska pensionärer i mitt inlägg? Visa mig i så fall var. Jag nämner dock våra kära parasiter i samhället som inte är det dugg bättre än kulturberikarna.
99.99% av alla svenska pensionärer som lever idag har haft rösträtt under hela den tid de varit myndiga(ifall de inte varit omyndigförklarade, vilket var en grupp som saknade rösträtt ett tag) och den stora majoriteten av dem har röstat fel hela sina liv och har skapat det samhälle som jag kommer att bli gammal i och mina barn växa upp i. Det är de som skapat den här skiten och inte jag, det var de som började med att dumpa sina föräldrar på sjukhem så nu skördar de vad de sått. Och det är knappast bistånd som tar pengarna från gamlingar utan det är parasiter och massinvandring.
marcandrew
2011-08-17, 21:29
Ja det med att lämna dem åt sitt öde kan kanske vara en bra idé men då kommer bara Kina att klampa in ännu mer än de gör idag och fortsätta utsugningen. Dock så är akut hjälp till situationer liknande det i östafrika något som jag tycker man ska hjälpa till med.
Typewriter
2011-08-17, 21:41
När jag gick i grundskolan, vilket är flera år sedan, hade vi välgörenhetskvällar då vi var tvungna att skänka saker och pengar till afrikanska länder. Hur sjukt är inte det?
Vissa barn som bodde under dåliga förhållanden och med lite pengar tycker jag väldigt synd om.
Dessa dagar så har vi endast skänkt pengar till barnhem, alltså föräldralösa barn, som ligger i våra vänorter. I kirunas fall: Archangelsk, Ryssland, så vad har det med afrika att göra? Om du hade lyssnat mer så hade du nog vetat.
Dessa dagar så har vi endast skänkt pengar till barnhem, alltså föräldralösa barn, som ligger i våra vänorter. I kirunas fall: Archangelsk, Ryssland, så vad har det med afrika att göra? Om du hade lyssnat mer så hade du nog vetat.
ÖHm, nej?
Det var ett afrikanskt land. En by i det landet döpte en gata efter Kiruna. Om du hade lyssnat mer så hade du nog vetat.
Oscha_Wallin
2011-08-18, 06:01
Ja det med att lämna dem åt sitt öde kan kanske vara en bra idé men då kommer bara Kina att klampa in ännu mer än de gör idag och fortsätta utsugningen. Dock så är akut hjälp till situationer liknande det i östafrika något som jag tycker man ska hjälpa till med.
Så om vi inte fortsätter pumpa in miljarder i Afrika så kommer ett land på andra sidan jorden att suga ut en kontinent som också ligger på andra sidan jorden.
Jaha?
Så. Vad tror du att "akuthjälp" till Afrikas horn kommer göra för nytta nu då? När jag var barn så samlade vi in pengar till Etiopien minns jag. Jag antar att Etiopien idag, 20 år senare är utvecklat och primus motor i Nordostafrika på grund av detta.
Det måste dom ju vara, dom som fick så mycket. Det var live Aid och Bob Geldof var och tyckte synd om negrer och grejer.
Eller?
Är det vårat fel här uppe i glesa norden att det råder stor fattigdom i Afrika,jag tycker inte vi har någon som helst ansvar att skicka pengar och välgörenhet dit ner,det som händer när vi skickar pengar är att dom kan föda mer och mer barn,världen är ju totalt överbefolkad som den är,vi behöver inte gynna mer barnafödande,däremot behöver det nordiska folket komma igång lite mer med barnfödandet,det råder verkligen brist på nordbor för att vara mild i orden.
Gautthiod
2011-08-18, 15:48
Med det argumentet stödjer du alltså en återkolonisering av Afrika?
Situationen är ständigt akut i Afrika. Är det inte "torka", så är det inbördeskrig, korruption, exploderande epidemier, överbefolkning et cetera. Europeiska pengar kommer inte vända den utvecklingen, snarare spä på den.
Nu när den globala krisen kommer smygande med stormsteg,något håller ju på att hända med världen det går ju inte bortse ifrån,torkan blir värre,översvämningarna blir värre.Det som händer är ju allt fler väljer att flytta hit till norden med noll koll på vad vi har för rutiner och seder här.Utlänningar har gått och blivit bortskämda här i vårat land,dags snart att sätta hårt mot hårt och sätta stopp för denna invandring,det springer ju negrer,zigenare och muslimer överrallt i varenda vrå,man mår illa av denna mörkläggning.
marcandrew
2011-08-18, 17:08
Oscha_wallin
Det med kina spelar faktiskt ingen större roll det kan jag hålla med om, de kommer ändå att bli det nya USA.
Den nytta nödhjälpen gör nu är att den räddar liv.
Etiopien har varit en kommuniststat och har knappast varit styrt av en bra regim plus att biståndet har varit felriktat, det har varit krig mot somalia och eritrea samt etniska stridigheter. Så nej det bistånd som varit dit har inte fungerat särskilt bra vilket jag knappast har påstått heller. Det jag menar med att jag tycker att bistånd och nödhjälp är nödvändigt i vissa fall och fungerar ibland. Och självklart skall det effetiviseras och sen så ska inte västvärlden pumpa in pengar utan det ska vara riktade insatser.
marcandrew
2011-08-18, 17:20
Med det argumentet stödjer du alltså en återkolonisering av Afrika?
Situationen är ständigt akut i Afrika. Är det inte "torka", så är det inbördeskrig, korruption, exploderande epidemier, överbefolkning et cetera. Europeiska pengar kommer inte vända den utvecklingen, snarare spä på den.
Du missförstår mig. Jag menar att bistånd i första hand ska drivas genom icke statliga organisationer och frivilliga organisationer samt att stater endast ska lägga sig i när det är stora katastrofer. Men det gör inte stater, stater gör endast det när det gynnar deras intressen och de vill få godwill. BISTÅNDET AV IDAG OCH DET SOM VARIT HAR OFTAST VARIT ETT TOTALT MISSLYCKANDE OCH KOMMER TROLIGTVIS ATT VARA DET I FRAMTIDEN OCKSÅ. JAG VILL FÖRTYDLIGA DETTA EFTERSOM ATT JAG BLIR FELTOLKAD OCH FLERA VERKAR TRO ATT JAG STÖDJER DET SOM SKER OCH HAR SKETT. Det ska vara hjälp till självhjälp i skapligt stabila länder så sprider det sig troligtvis. Det borde satsas på upplysningskampanjer eller varför inte betala dem för att sterilisera sig. Men i vissa situationer behövs det hjälp utifrån. Det borde det ha gjorts i Biafra för 40år sedan, fast där var det bara Sydafrika, Rhodesia och utländska frivilla som gjorde något för att hjälpa folket, de gamla kolonialmakterna stödde nigeria och mördandet.
marcandrew
2011-08-18, 17:22
Nu när den globala krisen kommer smygande med stormsteg,något håller ju på att hända med världen det går ju inte bortse ifrån,torkan blir värre,översvämningarna blir värre.Det som händer är ju allt fler väljer att flytta hit till norden med noll koll på vad vi har för rutiner och seder här.Utlänningar har gått och blivit bortskämda här i vårat land,dags snart att sätta hårt mot hårt och sätta stopp för denna invandring,det springer ju negrer,zigenare och muslimer överrallt i varenda vrå,man mår illa av denna mörkläggning.
Klart att det kommer bli värre nu. Matbriserna globalt har ökat med 33% och på basvaror som majs och rapsolja med 86% respektive 46% på ett år. Det är det som har varit den stora orsaken till oroligheterna i arabvärlden plus inblandning av imperialister.