Visa fullständig version : Forvirrende! "Runic kabalah"
Hei, er norsk så beklager hvis dere ikke forstår.
men jeg satt her å leste litt rundt på nettet, så kom jeg over denne siden: http://www.666blacksun.com/Runes/Runic_Kabalah.html
så mitt spørsmål er da om dette bare er tull?
det står blandt annet mer om runer her: http://www.666blacksun.com/Runes/Futhark.html
så da lurer jeg på om det er sant dette her, noen som vet?
Den här kan du ju prova läsa om du är intresserad.
http://www.bokus.com/b/9789197410236.html?pt=search_result&search_term=thomas%20karlsson%20
"Johannes Bureus är en av den svenska historiens mest säregna gestalter. Han var lärare till både Gustav II Adolf och drottning Kristina och är hyllad som den svenska grammatikens fader. Bureus var pionjär inom runologi och fornforskning men ansåg själv att det var inom mystikens område han gjort sin främsta insats. Bureus blandade runor och fornnordiska myter med kabbala, astrologi, hermetism och magi i ett unikt system som han kallade för adulruna, eller en götisk kabbala. Thomas Karlssons bok är den hittills mest omfattande redogörelsen av Bureus esoteriska läror"
grimmvård
2009-10-04, 16:41
Kan även tipsa om
http://www.dragonrouge.net
dit T.K hör.. har själv varit medlem men tyvärr fungerade inte kontaktnätet så bra så jag läser fristående nu. Ser mig själv som Hednisk ockultist. T.K´s bok är ett bra tips, den rekomenderas starkt men kan vara svår att få tag i...den kan dock finnas på bibliotek, har för mig att jag såg ett exemplar där för några år sedan och då kan man alltid senda efter via hembiblioteket.
Dette er bare tull, beklager. Det eneste som er i nærheten av å være korrekt er listene over runenes navn i de forskjellige språkene på siden om futharken. (FEHU Germanic: Fe (Fehu) osv.) "Runic Kabalah" er enda en retning innen forvirret New Age-overtro som ikke bør tas alvorlig.
Tusen hjertelig takk Holt, det var det jeg trodde. :)
Dessverre er det Holt kommer med, også litt tull. Bureus er ikke "new age", men levde på 1600-tallet, og har ingenting "new age" over seg.
Han er absolutt interessant om man er interessert i svensk 1600-talls "mystikk", da Bureus var inspirert av rosenkors-skrifter, paracelsus etc. Det var dette han ville kombinere med det han visste om runer. Dessverre forteller det ikke noe om runer som er verdt å ta med seg, men det sier en god del om mystiske strømninger i Sverige på 1600-tallet.
Boka til Karlsson, som ble nevnt her, anbefales absolutt. Det er hans masteroppgave. Hans øvrige "aktiviteter" har jeg ikke noe til overs for, men boken er en saklig, seriøs idéhistorisk studie. Den er også oversatt til tysk, og kanskje (?) lettere å få tak i på tysk enn svensk.
Hei Arjuna.
Takk for svar.
Selv om det ikke er "new age" så er det altså mystikk og det er jo..ja litt fyfy har jeg hørt.
Er det okkult er det oss fremmed.
Hilsen Gnulf.
God Jul forresten. Eller er det for tidlig?
Litt tidlig kanskje, men skader ikke. God jul!
Karlssons andre aktiviteter drar det inn i "the dark side" og astralreiser og gud må vite hva. Jeg er ikke særlig inne i hva han står for. Ved første blikk er det noe som byr meg imot. Men denne boken hans er nøytralt skrevet og kan leses av enhver som har litt sansen for religionshistoriske og idéhistoriske kuriositeter.
Mystikk og mystikk... I så fall må det defineres hva som menes med det. I streng forstand er det en unio mystica, en forening mellom menneske og gud. Etter 1500-tallet er det mer vanlig med en viljesmystikk, som vil si en foredling av viljen og mennesket gjennom et møte med det guddommelige.
Okkultisme vil jeg si er noe annet, som ikke er av så stor interesse. I hverfall ikke for meg. Mystikk har nemlig ingenting med magi, spiritisme eller noe som helst i den duren å gjøre.
Både mystikk og viljesmystikk er ikke fyfy, synes jeg. Kristne synes som oftest at det er fyfy. Man kan bare prøve å begynne å snakke med kristne om slikt. Da går rullgardina ned med en gang. En teoligistudent sa til og med til meg: "Det er elitistisk og farlig". Sukk, hva sier man til sånt. Men det er kanskje ikke så rart i. Alle kjettere og rebeller innen og utenfor kirken var mystikere på ett eller annet vis. På mange måter var det "mystiske elementet" nettopp det europeiske som var på kollisjonskurs med det som kom fra fremmed land.
Jeg får beklage mitt upresise utsagn. Jeg slenger som oftest ut med "New Age-overtro" der det ser ut til å passe, denne gangen tok jeg meg ikke tid til å sette meg inn i emnet.
Uansett ordvalg, dette og alt annet som minner om det er ganske så trist. Det skygger til den forskningen og etablerte kunnskapen som ligger fremme om disse emnene.