handdator

Visa fullständig version : Skoluniformer?

adde
2009-06-29, 09:58
Halloj!
Efter diskussionen och minuspoängen jag fick angående burkan i Frankrike där ett argument emot att förbjuda det var "snart kan de bestämma vad alla ska ha på sig" -har mina tankar återigen gått ett snäpp längre.

Att återigen göra skoluniformer obligatoriskt. Vad tror ni, är det verkligen negativt?
Skoluniformer är ett tecken (enligt mig) på diciplin, vilket är en grundsten för att skolan ska vara optimal.

Dessutom lägger det en grund hos barnen för hur man bör klä sig. På fritiden får man klä sig hur man vill, men man kan påverka viljan. Det är knappast en främmande syn på bussar och tåg med tjejer i 14~ åldern som fullkomligt vräker ut det lilla av kvinnokropp de har, både på fritid och i skola. Är det den uppfattningen man vill ge småtjejer?

En annan fördel jag ser med skoluniformer är att man till en viss del kan motverka mobbning i skolan. Jag var själv ingen ängel i skolan mot mina medmänniskor, men jag tror att det kan minska mobbningen mot varandra om man tar bort en av anledningarna till den.

Å andra sidan så har vi en personlig integritet och en fri vilja att ta hänsyn till. Att man måste få klä sig hur man vill. Men då finns en annan motvikt man kan se i t.ex arbetslivet - där man har en klädkod men inte en fast "uniform".

Så, vad tycker ni?

Argument ifrån diskussionen:
För:
*Folkgemenskap från tidig ålder
*Motverka shoppinghysteri bland unga
*Motverka mobbning p.g.a. kläder
*Bidra till lättare identifiering av ungdomar (?)
*Flytta värderingarna ifrån kläder till intellektualitet

Emot:
*"Amerikanisering" - negativ utveckling
*"Förbudsmentalitet"
*Personlig integritet, att få ha vilka kläder man vill och som man identifierar sig med
*Ökad klyfta mellan normalbyggda och överviktiga/undernärda. (Exemplet som gavs handlade om överviktiga tjejer i kjol = mindre självsäkerhet)
*Uniformen minskar inte mobbning, man byter bara anledning.

14ord
2009-06-29, 10:25
Skoluniform är för mig ett tecken på slaveri. Man lär sig inte mer i skolan för att man har en uniform på sig.

Att återigen göra skoluniformer obligatoriskt. Vad tror ni, är det verkligen negativt?
Skoluniformer är ett tecken (enligt mig) på diciplin, vilket är en grundsten för att skolan ska vara optimal.

SVENSK_OLSSON
2009-06-29, 10:33
skoluniform är negativt för att då går vi mot amerikanisering och det är väll ingen som vill det.

sepp
2009-06-29, 10:38
Jag vet att när jag gick i skolan så ville jag absolut ha skoluniform. Ungarna får en mindre sak att reta andra för och ungarna lär sig att klä sig som folk i seriösare miljöer.

skoluniform är negativt för att då går vi mot amerikanisering. o det är väll det ingen som vill ;)

I USA finns det vägar, och ingen vill ju ha det som i USA. Förstör alla vägar!

Frihetens_Falkar
2009-06-29, 10:41

Om man skapar en identitet och stolthet till att bära sin uniform, så kan den tjäna ett gott syfte, men frågan är hur, för Sverige är inte berömt för att prisa sina medmänniskor, ge dem stolthet och identiteter, tvärtom så tar man bort dem och trycker ner folk som försöker vara bättre än medel.

Dessutom lägger det en grund hos barnen för hur man bör klä sig. På fritiden får man klä sig hur man vill, men man kan påverka viljan. Det är knappast en främmande syn på bussar och tåg med tjejer i 14~ åldern som fullkomligt vräker ut det lilla av kvinnokropp de har, både på fritid och i skola. Är det den uppfattningen man vill ge småtjejer?

Om man vill motverka det, så bör det finnas regler kring hur en skoluniform skall se ut, i länder som har skoluniform så finns det uniformerade kortkort kjolar, urringningar etc och med sådant så kvarstår problematiken.

En annan fördel jag ser med skoluniformer är att man till en viss del kan motverka mobbning i skolan. Jag var själv ingen ängel i skolan mot mina medmänniskor, men jag tror att det kan minska mobbningen mot varandra om man tar bort en av anledningarna till den.

Jag antar att du syftar på mobbning för en persons klädsel, dock försvinner inte den så lätt, då det går köpa samma kläder fast i olika märken, det är ett problem de har i England, vilket skapar en statusklasshierarki där de med Gkås kläderna blir minst omtyckta :p

Mobbning är svårt att bekämpa och beror mycket på hur den mobbade är som person, än på vad den bär för kläder.

jmk
2009-06-29, 10:55
Skoluniform är mycket bra, men som samhället ser ut idag så kan det kvitta och kan nästan göra mer skada än nytta. I ett nationellt samhälle så främjar skoluniform det kollektiva, eller om ni vill folkgemenskapen. Att man inte klär sig för att framhäva att man är "individuell".

AconitumBellis
2009-06-29, 11:33
Med skoluniformer av samma märke, kommer lärarna kunna identifiera elevernas hemförhållanden bättre.
De barn som går med fläckar på uniformen som enkelt hade tvättats bort om deras föräldrar brytt sig, kommer noteras av läraren som då inser att det är nog mer än barnets uniform som missköts av föräldrarana.
Då kan lärarna se de resurser dessa barn behöver så deras utveckling tar samma fart som deras jämnåriga trots sämre hemförhållanden.

tortyr
2009-06-29, 12:24
Jag är inte för skoluniformer men inte helt emot heller...
Men skoluniformer är inget jag skulle vilja se införas.
Om jag försöker sätta mig i den situationen att jag måste ha skoluniform...
Jag hade avskytt att ha kjol vareviga skoldag
och dessutom hade man kunnat jämföra sig själv med alla andra tjejer
och se hur snygga andra kanske är i sina skoluniformer.
Själv är jag helt säker på att jag hade känt mig klumpig och humoristisk och hade tittat på andra tjejer med en avundsjuk blick medan jag avskytt min kropp, för att skoluniformen inte sitter i närhet lika snyggt på mig.
Jag har endast kjol på mig några få gånger per år,
det hade varit förjävligt att vara tvungen att ha det så ofta pågrund av skolan...
dessutom, helvete heller att jag hade varit barbent.

Så fort skoluniformer tas upp så kan jag inte hjälpa att tänka på de större tjejerna.
Får magont av att tänka på vilka blickar de skulle kunna få och kanske till och med värre än bara blickar. Även vad gäller anorektiker eller de som är naturligt väldigt smala.
Jag är glad att jag inte behövt ha skoluniform för varje gång jag sätter på mig en kjol så tänker jag fruktansvärt mycket på hur min kropp ser ut -
till skillnad på om jag bara drar på mig några byxor.

Dock tycker jag att det ser rätt snyggt ut när alla elever har skoluniformer...
men jag föredrar nog när alla får ha sina vanliga kläder och uttrycka vilka dem är.
Synd bara med dem som har haft samma kläder i flera år och blir retade... men då får de väl göra en comeback på återträffen och chockera sina gamla klasskamrater...
Det är så många som blir retade och man kan faktiskt bli retad för värre saker än sina kläder...
så tycker inte det är så fasligt.

AconitumBellis
2009-06-29, 12:43
Med skoluniform kommer man inte undan, utan tack vare att man jämför sig med andra jämnåriga, så kan man inte gömma sig under kläder och låtsas vara snyggare än vad man är. Man kan istället välja att ge sig fan på att börja röra på sig till den grad att man har ännu snyggare kropp än den snyggaste i klassen.
En välmående människa är nöjd med sin kropp i bara mässingen.

Nu göms både misär, knivar, mobiler att fuska på prov med etc. undernäring,vapen, fetma och droger i kläderna på eleverna.

Skoluniformen ger lärarna större insikt, att se de elever som ser ut att vara tjocka pga av för mycket stresshormoner. Samt lättare upptäcker blåmärken, torr hud, undernäring, ärr efter skärningar i armarna, sputmissbruk etc., som kan avslöja dåliga hemförhållanden. De som är välvårdade och i mycket gott skick ska få glänsa och visa upp det arbete som föräldrarna investerat i varje välmående barn!

Doink crys fou
2009-06-29, 12:46
Skoluniformer är ett lysande exempel på riktig jämnställdhet.

tortyr
2009-06-29, 13:17
Med skoluniform kommer man inte undan, utan tack vare att man jämför sig med andra jämnåriga, så kan man inte gömma sig under kläder och låtsas vara snyggare än vad man är. Man kan istället välja att ge sig fan på att börja röra på sig till den grad att man har ännu snyggare kropp än den snyggaste i klassen.
En välmående människa är nöjd med sin kropp i bara mässingen.

Nu göms både misär,knivar,mobiler att fuska på prov med etc,undernäring,pistoler,fetma och droger i kläderna på eleverna.

Skoluniformen ger lärarna större insikt att se de elever som ser ut att vara tjocka pga av för mycket stresshormoner. Samt lättare upptäcker blåmärken,torr hud,undernäring,ärr efter armskärningar i armarna, nålstick etc som kan avslöja dåliga hemförhållanden. De som är välvårdade och i mycket gott skick ska få glänsa och visa upp det arbete som föräldrarna investerat i varje välmående barn!

Jag tycker inte riktigt att det är så det fungerar, men okej...
Att bli av med vikt är inte alltid det lättaste och inte heller att bli av med dålig självkänsla.
Det låter nästan som att överviktiga ska få träna, svälta och spy för att försöka efterlikna
de smalare... för normal viktnedgång kan ju ta hur länge som helst...
Om de skulle kunna se om barnet inte tas hand om riktigt hemma så är det ju bra... men det är väl det enda som låter vettigt.
Bara för att någon har skärsår behöver det inte betyda att de har dåliga hemförhållanden och det är inte säkert att det är helt positivt om det märks.
Visst, i sinom tid men om det upptäcks dagen efter eller så och barnet blir skickat till en psykolog eller liknande direkt behöver inte vara allt för positivt det heller...
inte när man mår så dåligt... barnet kan ju istället känna sig pressat och får inte komma över den tuffa perioden i sin takt eller sjunka in i det mer. Tillslut blir man nog mer redo att prata med någon än vad man är i början då man säkert bara vill bli lämnad ifred.

Under mina skolår har jag inte direkt sett att folk går runt med gömda knivar,
vissa kanske har det utan att direkt plocka fram den och de gånger jag sett
någon med kniv har den inte använts på något "seriöst" eller farligt sätt.
Många lärare plockar in mobiler när det är dags för prov... om eleven gömmer
mobilen så är det väl deras eget problem om de inte inser att det är korkat och
snarare stjälper än hjälper... ofta, beror på åldern...
man kan ju även fuska med någon sorts lapp.
En pistol har jag aldrig sett och droger kan väl gömmas i alla fall oavsett om man har vanliga kläder eller skoluniform.

14ord
2009-06-29, 14:09
Så du menar alltså att uniformen gör så att man ser hur folk har det hemma? Valiga kläder kan man inte se det på då eller? Om lärarna tittade mer på barnen idag så kanske det skulle räcka men vem orkar det när det är en lärare på 30 barn?
En skoluniform eller vanliga kläder är väl lika smutsiga och vem säger inte att en smutsig unge inte har det bra hemma? Barn leker............

Skoluniformen ger lärarna större insikt att se de elever som ser ut att vara tjocka pga av för mycket stresshormoner. Samt lättare upptäcker blåmärken,torr hud,undernäring,ärr efter armskärningar i armarna, nålstick etc som kan avslöja dåliga hemförhållanden. De som är välvårdade och i mycket gott skick ska få glänsa och visa upp det arbete som föräldrarna investerat i varje välmående barn!

Nimum
2009-06-29, 14:13
Ser det som en positiv sak att bära uniform i skolan för symbolisk jämnlikhet, samt lättare att sortera ut elever som kommer från en annan skola efter som flesta uniformer har sina skol symboler på dom så om främmande elever kommer till skolan så vet man vilken skola dom tillhör ,

AconitumBellis
2009-06-29, 14:21
Angående det tortyr skrev om fetma och skoluniformer några inlägg ovanför.

För varje träningspass stiger självkänslan och ens kropp producerar de hormoner som belönar en och resultatet blir att självförtroendet stiger.

Att finna sin idealvikt och forma sin kropp så som man vill ha den sker på antal år genom målmedveten diet och träning. Det är den matematiska logiken som funkar bäst att tänka med; att äter jag denna onödiga produkt kommer jag gå upp det som jag tränade bort igår. Att äta regelbundet och skaffa sig varor man har koll på som man vet ger tillräckligt med fett,protein och kolhydrater etc. ger ett sunt byggande av sin kropp.
Dessa år gör att självförtroendet stiger och förebyggandet av fysiska och psykiska svagheter hålls på hög nivå. Och visst tar det tid beroende på hur försummad ens kropp blivit av sina föräldrar och sedan av sig själv när man är över arton.
Men ska man förändra sig kan man lika bra göra det idag, hormonbelöningen som kroppen delar ut är så stor som mödan som investeras!

Barnen är våran framtid och ska få den uppmärksamhet de behöver, för att få en så bra grund som möjligt. Därför ska vi ha skoluniformer som ger oss en så rättvis bild av en elev som möjligt. Och visst ser en lärare om smutsen på uniformen sitter på innan skoldagen börjat. Föräldrar som tar väl hand om cina barn, ser till att barnen fått rejäl bra frukost,ätit i lugn och ro, samt är hela och rena när de kommer till skolan.
Det är därför mycket viktigt att införa skoluniform som gör att de försummade barnen redan i första klass får stöd och kunskap om hur viktigt det är för den fysiska och psykiska välmåendet att ta ordentligt hand om sin kropp.
De barn vars föräldrar sett till att deras barn har en god fysisk och psykisk hälsa. Kan då ägna sin tid åt studier på högre nivå.

Freulein
2009-06-29, 14:32
Jag har en engelsk bekant som har varit Sverige. Han blev fascinerad av alla olika klädstilar som finns här. Där klär de sig mer lika och jag tror att det har mycket att göra med uniformerna. Då alla klätt sig likadant under tonårstiden då man bildar sin identitet som mest har de inte haft samma förutsättningar att träda ut med tokigare kläder och stilar.

Det ser jag inte som något negativt dock. Vad ska vi med emo-kläder etc till egentligen?

Man skulle kunna ha en lite varierad skoluniform. Allt i samma färger och, men det finns i alla fall tre olika modeller för båda könen att välja emellan. På så sätt måste inte alla tjejer ha kjol/klänning utan kan välja emellan kjol, klänning och byxa. Killarna kan till exempel välja emellan lite kortare byxor, och två vanliga byxor i lite olika material. Och sen skjorta respektive blus, en långärmad och en kortärmad för säsongerna. Till exempel! :D

Ett annat alternativ är att ha ledig klädsel på fredagar till exempel, så känner sig eleverna inte lika tvingade.

Askedal
2009-06-29, 14:43
Skoluniform kan absolut var någonting positivt. Som tidigare nämnts så bidrar det helt klart till folkgemenskapen, alla äckliga sub-kulturer som splittrar ungdomarna i grupperingar suddas ut och man slipper knappt könsmogna flickor som springer runt i urringade linnen och kort kjolar.

Att skoluniform skulle vara ett tecken på slaveri är urbota korkat och precis vad liberalerna vill att vi ska tycka då den egocentriska individen försvinner och det vackra kollektivet/gemenskapen tar vid.

14ord
2009-06-29, 14:51
Det är helt tokigt att alla ska vara likadana. Vi är olika vilket är enbart bra. Gemenskap är bra men måste man vara likadant klädda för det? helt galet..

AconitumBellis
2009-06-29, 15:01
Skoluniformer är ett utmärkt sätt att visa barnet att värdet sitter i ens dna och beröm ska fås efter en intelligent prestation inte pga välsittande kläder etc.

För de som inte vet, så förtydligar jag att det är en mycket stor skillnad på ett smalt barn och ett barn som är vältränat för sin ålder!
Med skoluniformer kan man se skillnader på de som är sunda och får uppmärksamhet och blir därmed förebilder åt de som är för smala eller för tjocka för att utvecklas på ett harmoniskt sätt.
Målet är att vi ska få dessa barn att växa upp till välmående individer och därmed kommer skoluniformen göra stor förändring för hela vårt land.

14ord
2009-06-29, 15:07
Jaha så du menar att med vanliga kläder så får man beröm för det och med en uniform för att man är intelligent eller bara duktig?
Om du menar att det är så, så är ju inte kläderna ett problem utan folks synsätt.
Vi alla kanske skulle ha burka istället på oss, skulle det vara bättre som du ser på saken?

Skoluniformer är ett utmärkt sätt att visa barnet att värdet sitter i ens dna och beröm ska fås efter en intelligent prestation inte pga välsittande kläder etc.

adde
2009-06-29, 15:11
Väldigt splittrat var det här, men känns ändå som det talar lite mer för.

Lustigt att jag fick ett minus för en startad diskussion.

Rätt intressanta idéer Freulein kom med, men då är vi också inne i det jag tog upp som "klädkod".

Förövrigt så fastlag jag inte i tråden hur en skoluniform bör se ut, och många argument faller på just det. "Feta barn", "jag vill inte ha kjol" etc.

Men framförallt, är inte ett av våra största argument folkgemenskap? Faktum är att man känner mer gemenskap för en som klär sig liknande. Om man skådar umgängeskretsar så ser man att de som känner varandra lite närmare väldigt ofta också klär sig likadant.

Freulein
2009-06-29, 15:29
Precis. Grupperingar kan vara både positivt och negativt. Låt oss försöka hålla det positivt och klädesstil är en onödig sak som kan lätt förefalla negativt, på så sätt som osäkerhet och utanförskap.

Barnen, och nästan hellre ungdomarna, får chans att känna sig lite mer som en stor grupp, känna en mer folklig gemenskap, än om alla ska ha så många "unika" identiteter och tillhörigheter.

Men framförallt, är inte ett av våra största argument folkgemenskap? Faktum är att man känner mer gemenskap för en som klär sig liknande. Om man skådar umgängeskretsar så ser man att de som känner varandra lite närmare väldigt ofta också klär sig likadant.

Ärla
2009-06-29, 15:35
I dagens samhälle där många föräldrar inte bryr sig, inte har tid att bry sig eller försöker göra sina barn till små versioner av sig själva så skulle jag gärna se att samhället skyddar barnen från att växa upp för tidigt.
En av de sakerna är att införa en klädkod på skolorna där klädseln ska vara respektabel och inte visa underkläder, en massa hud eller ge uttryck för gängtillhörighet.

På min högstadieskola införde några klasser "slips-fredag" som motvikt till att vi tyckte att klädstilen på skolan var förfärlig. Vi fick till och med våra lärare att följa vår klädkod - vit skjorta, svart slips och valfri byxa eller kjol.
Behöver jag säga att de klasserna hade högst andel svenskar, högst genomsnittsbetyg och bäst klassammanhållning? ;)

Askedal
2009-06-29, 15:47
På min högstadieskola införde några klasser "slips-fredag" som motvikt till att vi tyckte att klädstilen på skolan var förfärlig. Vi fick till och med våra lärare att följa vår klädkod - vit skjorta, svart slips och valfri byxa eller kjol.
Behöver jag säga att de klasserna hade högst andel svenskar, högst genomsnittsbetyg och bäst klassammanhållning? ;)

Det var ett mycket bra initiativ tycker jag, en stilig protest mot de dekadenta klädstilar som brukar figurera runt på våra skolor.

Det roliga är ju att skolan är väldigt snabb att säga ifrån ifall man skulle råka ha en tröja med nationellt motiv eller bara en svensk flagga på. Men när 12-åriga flickor kommer till skolan i korta kjolar eller träskfjollorna medvetet kommer med trasor på kroppen så hörs inget ljud från lärare eller rektor.
Inte för att jag själv bar några nationella kläder när jag gick i skolan men jag antar att ni förstår hyckleriet i frågan.

Freulein
2009-06-29, 15:47
Jag har en bekant som bor i Portland, Oregon, och där i skolorna får de inte ha linnen med smala band och sådant. Då någon har på sig något sådant blir de uppskickade till rektorn, där får de ta på sig några fula bylsiga kläder för att dölja sina otillräckliga kläder.

Ja, om man ser på USA så verkar det inte fungera tillräckligt bra. :P Jag tror att vi måste vara mycket radikalare än så och begränsa valen för eleverna betydligt mer.

Det är så svårt att skydda barnen mot det dekadenta samhället. Överallt finns det reklam på kvinnor som blottar sig överdrivet mycket... Allt supande... Allt sex... All dekadens...
Skolan bör vara ett gott exempel för barnen och ungdomarna och att låta dem ha skoluniformer kommer bli en tillflyktsort för dem från dekadensen.

I dagens samhälle där många föräldrar inte bryr sig, inte har tid att bry sig eller försöker göra sina barn till små versioner av sig själva så skulle jag gärna se att samhället skyddar barnen från att växa upp för tidigt.
En av de sakerna är att införa en klädkod på skolorna där klädseln ska vara respektabel och inte visa underkläder, en massa hud eller ge uttryck för gängtillhörighet.

Bertil
2009-06-29, 16:28
Jag ser jag gärna att skoluniformer införs. Mest av den enkla anledning att uniformer skapar en gemenskap. Det är ett faktum att man tycker bättre om människor som ser likadana ut och människor man tycker om tar man också hand om. Det är så vi människor fungerar.
Jag vill att folket ska fungera som en grupp och inte splittras i klasser, partier och religioner. Varför inte börja tillämpa detta sätt att leva redan i skolan? Vi har redan en gemensam identitet som vilar på saker som etnicitet, kultur och historia. Detta ska göras mycket klart för alla, även elever i skolan.
Jag tycker också att man inte ska "döma hunden efter håret" och med uniformer minimeras risken för att folk gör det.

Hartlepool
2009-06-29, 17:00
Det finns väl både för- och nackdelar med skoluniformer.

Fördelen är väl att många skulle bli slippa mobbade för sina kläder, etc. Det är väl en vanligt förekommande anledning till att ungar blir mobbade. Folk har helt enkelt inte råd att köpa som nyaste tröjorna från Prada till ungen. Det kan även - kanske - skapa en känsla av gemenskap.

Några nackdelar är att ungarna förmodligen skulle känna sig tvingade att ha en uniform dom tycker ser löjlig ut och egentligen inte vill ha på sig.

Själv är jag emot skoluniformer. Ingen ska säga till mig hur jag ska eller inte ska klä mig. Tror dom flesta tycker likadant.

Donau
2009-06-29, 17:08
Jag håller med vad många föregående har skrivit. Jag är för skoluniformer och tycker det är ett utmärkt sätt att bilda en gemenskap bland eleverna. Att bära likadana uniformer ger signalen att man är EN grupp och att alla är likvärdiga! sann folkgemenskap. Dessutom tar man bort en stor del av problemet med ytlighet och förebygger att redan tidigt locka ungdomar in i ett äckligt globaliserat konsumtionssamhälle där man bara döms utifrån vilka kläder/skor man har.

Dessutom är skolan en plats som inte är till för fritid utan en plats där man ska lära sig. Disciplin måste råda och uniform över lag utstrålar just disciplin.

Freulein
2009-06-29, 17:10
Kunde inte ha sagt det bättre själv Donau. :-)

14ord
2009-06-29, 17:15
Ni som är för skoluniform, vill ni ha en uniform på jobbet också?
Ska alla se likadana ut där med?
Förstår att ni inte gillar individens egentänkande så då borde det vara så...

Hartlepool
2009-06-29, 17:15
Tror ju knappast att det skulle bli mer disciplin för att ungarna har uniformer på sig. Ingen unge i valfri skola i Botkyrka skulle bli mer disciplinerad för att han/hon tvingades ha en uniform på sig. Tror snarare att uniformer skulle kunna förvärra situationen.

Bertil
2009-06-29, 17:24

Brukar inte de flesta se ganska likadana ut på jobbet? Kavaj och skjorta, blåställ, blå pikétröja med "ICA Supermarket" broderat på bröstet. Det används olika former av uniformer överallt.

Detta handlar inte om att tänka individuellt, det handlar om att dela in ett folk i olika grupper och därmed försvaga folket och riskera onödiga och rent farliga konflikter. Vi kan välja att motarbeta detta, eller låta bli.

AconitumBellis
2009-06-29, 17:34
Om någostans är det i storstädernas förorter det behövs skoluniformer.

Dessutom skulle man se på skolfotona tydligare hur människor ser ut i ansiktet då deras kroppar täcks av identiska skoluniformer.

14ord
2009-06-29, 17:39
Jag mår verkligen illa av denna tråd.
Man ska inte få välja sina egna kläder man får inte sticka ut från massan (som att vara nationell alltså).
Vad spelar det för roll om folk är i olika grupper. Är du gangster så är du det i eller utan uniform. Är du raggare så är du det i eller utan uniform.
En uniform gör inte skillnad!
Däremot ska vi vara i ett kollektiv och klumpas ihop.
Om jag gillar vissa sorters kläder så är det min ensak inte någon annans!
Jä*la förbuds mentalitet!

Brukar inte de flesta se ganska likadana ut på jobbet? Kavaj och skjorta, blåställ, blå pikétröja med "ICA Supermarket" broderat på bröstet. Det används olika former av uniformer överallt.

Detta handlar inte om att tänka individuellt, det handlar om att dela in ett folk i olika grupper och därmed försvaga folket och riskera onödiga och rent farliga konflikter. Vi kan välja att motarbeta detta, eller låta bli.

14ord
2009-06-29, 17:42
Då kan vi ha burka istället.
Om jag bryr mig om hur personen ser ut så tittar jag på dom

Om någostans är det i storstädernas förorter det behövs skoluniformer.

Dessutom skulle man se på skolfotona tydligare hur människor ser ut i ansiktet då deras kroppar täcks av identiska skoluniformer.

Hartlepool
2009-06-29, 17:42
14ord:

Du tog orden ur munnen på mig. Detta får en att vilja spy.

AconitumBellis:

Visst, lycka till med att få på ungarna i Norsborgs skolor en uniform.

Hur dom ser ut tydligare i ansiktet? Och det gör man inte redan, eller?

Askedal
2009-06-29, 17:51
Kom ihåg att detta handlar om skoluniformer, och för er som inte förstår vad det är så innebär det kläder som bärs i skolan. Vill du sedan efter skolans slut slänga på dig vilka jävla skitkläder som helst så är det helt upp till dig.
Men växer barnen upp med skoluniform så blir det förmodligen som Freulein's engelska vän berättade att ungdomarna och ungvuxna blir inte lika benägna att dela in sig i subkulturella grupper, vilka till stor del utmärks med klädstil, utan kan istället känna en större kollektiv känsla som engelsman/kvinna (eller i vårat fall svensk).

Och förhoppningsvis börjar folk klä sig lite bättre.

AconitumBellis
2009-06-29, 18:16
Det försvårar identifikation när många barn och ungdomar i grupper bär luvtröjor och muslimerna har sjalar runt hals och huvud!

Lärare och rektorer kommer lättare memoreara ansikterna, hårfästet, huvudformen,
öronen, hårkvalitén, halsform samt längd om eleverna i skolkatalogen har identiska skoluniformer.

När det blivit lag på skoluniform så märks direkt de föräldrar som inte kan få på sina barn en skoluniform är också de föräldrar som riskerar att släppa ut en individ i det svenska samhället som inte förstår hur den ska beteé sig.
Därför kommer disciplinstörningen hos vissa barn kunna åtgärdas innan den blir grövre och handlar om att vägra acceptera ett nej från en svensk tjej etc.

14ord
2009-06-29, 18:29
Att muslimer inte bör få bära sina saker än en sak.
Din personliga identitet försvåras av detta, inget annat! Jag är den jag är och ingen ska få bestämma över det!

Nu pratar du om föräldraransvar och det och skoluniform skiljer sig åt. Oj jag fick på min unge uniformen idag och nu kommer han vara snäll... Lägg av det funkar inte så! Kan inte jag som förälder ta hand om mitt barn på ett korrekt sätt och lära mitt barn sunda värderingar så är jag ingen bra förälder och har alltså gjort fel. Vad som då bör ske är en annan fråga. Det passar bättre i kategorin familjeliv och samlevnad (http://www.nordisk.nu/forumdisplay.php?f=45).

Det försvårar identifikation när många barn och ungdomar i grupper bär luvtröjor och muslimerna har sjalar runt hals och huvud!

Lärare och rektorer kommer lättare memoreara ansikterna om eleverna i skolkatalogen har identiska skoluniformer, då endast deras ansiktsdrag skiljer dem åt.
Samt än så länge hudfärgerna.

När det blivit lag på skoluniform så märks direkt de föräldrar som inte kan få på sina barn en skoluniform är också de föräldrar som riskerar att släppa ut en individ i det svenska samhället som inte förstår hur den ska beteé sej.
Därför kommer disciplinstörningen hos vissa barn kunna åtgärdas innan den blir grövre och handlar om att vägra acceptera ett nej från en svensk tjej etc

14ord
2009-06-29, 18:32
Men snälla du, nu får du ge dig!
Om jag är lärare borde jag inte veta vilka eleverna är ändå? Borde jag inte veta hur barnen ser ut utan att dom har uniform på sig?
Detta är höjden av idioti

Lärare och rektorer kommer lättare memoreara ansikterna,hårfästet,huvudformen,
öronen,hårkvalitén,halsform samt längd om eleverna i skolkatalogen har identiska skoluniformer.

Bertil
2009-06-29, 18:35
Jag mår verkligen illa av denna tråd.
Man ska inte få välja sina egna kläder man får inte sticka ut från massan (som att vara nationell alltså).
Vad spelar det för roll om folk är i olika grupper. Är du gangster så är du det i eller utan uniform. Är du raggare så är du det i eller utan uniform.
En uniform gör inte skillnad!
Däremot ska vi vara i ett kollektiv och klumpas ihop.
Om jag gillar vissa sorters kläder så är det min ensak inte någon annans!
Jä*la förbuds mentalitet!

Självklart gör inte skoluniform någon skillnad utan andra åtgärder.
Varför ska man sticka ut utseendemässigt? När allas yttre är likadant kan man istället fokusera på att förbättras som individ och grupp. Man behöver till exempel inte bry sig om huruvida man har märkeskläder eller ej. En raggare i uniform kanske fortsätter vara raggare, vad spelar det för roll? Huvudsaken är att han samarbetar med sin grupp. Uniformen stärker gemenskapen, det är ett välkänt faktum och därför har den använts sedan Gaius Marius införde den i den romerska armén.
Jag har aldrig lidit av några klädes- eller identitetsproblem, men jag vet att det finns många som gör det.

Det handlar inte om att förbjuda, det handlar om att tillåta människor att vara det de föddes till. I vårt fall svenskar. Med en stark gemenskap i skolan kan man lära människor att samarbeta och se varandra som likar.

Märk väl att detta gäller SKOLAN.

14ord
2009-06-29, 18:47
Jag hade kängor och bomberjacka i skolan men jag kunde samarbeta med andra i min klass, så jag förstår inte vart du vill komma. Jag kan respektera folk som är emo, raggare eller vad du nu vill kalla alla. Hade jag haft uniform i skolan så hade det vart samma sak. En normalt fungerande individ bryr sig inte om sådana saker som kläder. Har man ett sådant behov så har man fått fel uppfostran. Mina jeans för 99 ser ut som andras för 799....
När jag gick i skolan så var jag svensk, oavsett vad jag tyckte va snyggt.
Ni får ta och ge er nu. Svensk sitter inte i kläderna utan i själen!
Varför man måste sticka ut från massan menar du? Ja, kanske är du nationell, då sticker du ut från massan.
Vi fritänkande människor är sådana att vi sticker ut om det som erbjuds av den stora massan inte passar oss

Självklart gör inte skoluniform någon skillnad utan andra åtgärder.
Varför ska man sticka ut utseendemässigt? När allas yttre är likadant kan man istället fokusera på att förbättras som individ och grupp. Man behöver till exempel inte bry sig om huruvida man har märkeskläder eller ej. En raggare i uniform kanske fortsätter vara raggare, vad spelar det för roll? Huvudsaken är att han samarbetar med sin grupp. Uniformen stärker gemenskapen, det är ett välkänt faktum och därför har den använts sedan Gaius Marius införde den i den romerska armén.
Jag har aldrig lidit av några klädes- eller identitetsproblem, men jag vet att det finns många som gör det.

Det handlar inte om att förbjuda, det handlar om att tillåta människor att vara det de föddes till. I vårt fall svenskar. Med en stark gemenskap i skolan kan man lära människor att samarbeta och se varandra som likar.

Märk väl att detta gäller SKOLAN.

Bertil
2009-06-29, 19:03
Jag hade kängor och bomberjacka i skolan men jag kunde samarbeta med andra i min klass, så jag förstår inte vart du vill komma. Jag kan respektera folk som är emo, raggare eller vad du nu vill kalla alla. Hade jag haft uniform i skolan så hade det vart samma sak. En normalt fungerande individ bryr sig inte om sådana saker som kläder. Har man ett sådant behov så har man fått fel uppfostran. Mina jeans för 99 ser ut som andras för 799....
När jag gick i skolan så var jag svensk, oavsett vad jag tyckte va snyggt.
Ni får ta och ge er nu. Svensk sitter inte i kläderna utan i själen!
Varför man måste sticka ut från massan menar du? Ja, kanske är du nationell, då sticker du ut från massan.
Vi fritänkande människor är sådana att vi sticker ut om det som erbjuds av den stora massan inte passar oss

Okej, då kan vi lägga ner diskussionen, den handlar ju tydligen bara om herr "14ord" och inte om det uppenbara misslyckande som kallas den svenska skolan och hur man kan fixa den. Eller för den sakens skull, det svenska folkets oförmåga att fungera som en enhet.

Jag bryr mig egentligen inte heller om vad andra har för kläder på sig, men jag och du utgör inte hela folket. Människor dömer andra efter hur de ser ut, medvetet eller undermedvetet, det kan inte förnekas och det är fullt naturligt. Är man till exempel brat känner inte samma samhörighet med en skinnskalle som man gör med "sina egna". Trots att de båda är svenskar.
Självklart sitter inte svenskhet i kläderna, men skillnaden mellan ett väl fungerande folk och ett splittrat sådant kan mycket väl sitta i just saker som kläder.

Angående den sista delen i ditt inlägg tror jag inte att du läste min fråga ordentligt. Här kommer den igen: Varför ska man sticka ut utseendemässigt?

Askedal
2009-06-29, 19:14
14ord: Du pratar hela tiden om att individer är olika, det håller jag med om. Jag håller däremot inte med om att olikheten skulle sitta i kläderna som du verkar framstå det som. Lika lite som svenskhet sitter i kläderna. Olikheten sitter istället i sinnet och i tanken. Så istället för att folk ska fokusera på den ytliga olikheten som kläder, låt istället folk se den intellektuella olikheten.

Vad skulle du helst se, ett samhälle där olikheten mellan individerna präglas av deras klädsel eller där den präglas av deras intellektualitet?

14ord
2009-06-29, 19:29
Jag vill se ett samhälle där ingen ska bestämma vad jag ska ha på mig och inte ska tänka åt mig, jag kan göra det själv.
Naturligtvis sitter inte svenskhet eller annat i kläderna men för den saken skull ska ingen komma och säga vad JAG ska ha på mig! Rent galenskap!
Den intellektuella skillnaden är väl inte allt?

14ord: Du pratar hela tiden om att individer är olika, det håller jag med om. Jag håller däremot inte med om att olikheten skulle sitta i kläderna som du verkar framstå det som. Lika lite som svenskhet sitter i kläderna. Olikheten sitter istället i sinnet och i tanken. Så istället för att folk ska fokusera på den ytliga olikheten som kläder, låt istället folk se den intellektuella olikheten.

Vad skulle du helst se, ett samhälle där olikheten mellan individerna präglas av deras klädsel eller där den präglas av deras intellektualitet?

14ord
2009-06-29, 19:39
Nu pratar du om att folk inte kan hantera folk som är annorlunda. Det är föräldrarnas ansvar. Är man brat så är man det utan sina kläder, annars är man bara idiot.
Om föräldrarna tog mer ansvar för sina barn så skulle inte saker och ting vara som det är och dessutom så umgås man med dom som man har mest gemensamt med, inte hur dom går klädda!
Vet inte om du är nationell men du kanske är det och dom flesta nationella umgås med andra nationella inte med rödingar så det handlar om ens eget sätt att tänka och vara!

Vadå lägga ner diskussionen? Att folk ska bestämma över andra, vad dom ska ha på sig är sjukt.

Okej, då kan vi lägga ner diskussionen, den handlar ju tydligen bara om herr "14ord" och inte om det uppenbara misslyckande som kallas den svenska skolan och hur man kan fixa den. Eller för den sakens skull, det svenska folkets oförmåga att fungera som en enhet.

Hittar inte det sista som du skrev om. Förklara gärna igen så får du svar på det!

Jag bryr mig egentligen inte heller om vad andra har för kläder på sig, men jag och du utgör inte hela folket. Människor dömer andra efter hur de ser ut, medvetet eller undermedvetet, det kan inte förnekas och det är fullt naturligt. Är man till exempel brat känner inte samma samhörighet med en skinnskalle som man gör med "sina egna". Trots att de båda är svenskar.
Självklart sitter inte svenskhet i kläderna, men skillnaden mellan ett väl fungerande folk och ett splittrat sådant kan mycket väl sitta i just saker som kläder.

Angående den sista delen i ditt inlägg tror jag inte att du läste min fråga ordentligt. Här kommer den igen: Varför ska man sticka ut utseendemässigt?

Askedal
2009-06-29, 19:40
Jag vill se ett samhälle där ingen ska bestämma vad jag ska ha på mig och inte ska tänka åt mig, jag kan göra det själv.

Det handlar om kläder i skolan, inte om att samhället ska tänka åt dig (det gör det ju dock redan genom skolan). Kläderna är endast till för att stärka gemenskapen och kollektivet så tidigt som möjligt i livet.

Den intellektuella skillnaden är väl inte allt?
Varför fokusera så mycket på skillnaderna? Skoluniformer handlar om att öka likheterna, det är likheterna det handlar om och det är dem vi ska stärka för att säkra folkgemenskapen.

Valheruan
2009-06-29, 19:43
Man dömer ofta folk på utseendet, oavsett om det gäller kläder, kroppsbyggnad, frisyr osv.
De som gillar att klanka ner på andra människor skulle hitta saker att mobba andra på oavsett om det finns uniformer. Eller skall man även försöka se till att alla människor har samma längd och kroppsbyggnad och samma frisyrer? Känner man mer samhörighet med andra om alla har samma kläder? Knappast, kläderna ändrar inte ens åsikter, ens intressen, ens musiksmak osv. Man brukar ju gilla att umgås med folk som är någorlunda som en själv, och bara för att man har precis samma kläder så har man fortfarande olika åsikter och intressen. Många av er verkar ju föredra att alla skall vara likadana. Ha samma kläder, lyssna på samma musik, ha samma intressen osv. Ett mer ointressant samhälle än så får man nog leta efter. Det är ett samhälle jag hade gjort allt för att motarbeta.
Tycker det verkar lite underligt dock att många av er verkar tro att bara för att man har exakt samma kläder som alla andra så kommer man jättebra överens med em och samarbetar bra med dem. Kan vara bra att veta också. En person med mjukis byxor kan inte känna samhörighet med någon med jeans och kan inte samarbeta med personen. Its all in the clothes... ;)

Freulein
2009-06-29, 19:43
Eleverna kan sticka ut ändå, om de så vill. De kan färga håret, ha olika frisyrer, sminka sig, pierca sig... Allt sitter inte bara i kläderna. Eleverna borde kunna vara trygga nog att inte behöva gömma sig bakom sina utstickande kläder, som många osäkra människor tycks göra.

chelsea
2009-06-29, 19:46
Jag kan inte gå vidare på samma nivå som ni håller men jag håller med mycket av vad för-sidan säger.
Dock har jag två korta saker jag vill dela med mig av:

Tar man av kepsen av en pojk blir han lugn.
Gemenskap stärker.

Jag går i skolan (börjar 3:an gymnasiet) och vet att både attityd och självsäkerhet kan förändras vid klädbyte.

Tänkte nämna ett filmtips också, en nog inte så okänd film, Die Welle.

Askedal
2009-06-29, 19:46
Eleverna kan sticka ut ändå, om de så vill. De kan färga håret, ha olika frisyrer, sminka sig, pierca sig...
Och genom det viktigaste, att vara duktig i skolan.

Vredesfull
2009-06-29, 19:47
Jag säger samma sak som i den andra tråden om skoluniformer .

Jag är för införandet av skoluniform,
argumenten för skoluniform är framförallt tre:

Jämlikhet
Skoluniform bidrar till ett mer klasslöst samhälle inom skolan och en känsla av samhörighet. Om alla är klädda på samma sätt, kan man inte säga om eleven kommer från en advokat- eller fabriksknegarfamilj

Ekonomi
Uniformer, eller ”skolkläder”, minskar grupptrycket att ha dyra märkeskläder samt hejdar shoppinghysterin och modeslaveriet bland tonåringar.

Skolkläder skulle ...bli billigare,..

Studieresultat
Det finns även studier som visar att skolprestationer förbättras när eleverna bär skoluniformer. Känslan av gemenskap ökar vilket förbättrar stämningen och ökar koncentrationen, enligt en tysk studie vid Giessenuniversitetet.:oldtimer:

Det är som Askedal säger :
"Kom ihåg att detta handlar om skoluniformer, och för er som inte förstår vad det är så innebär det kläder som bärs i skolan. Vill du sedan efter skolans slut slänga på dig vilka jävla skitkläder som helst så är det helt upp till dig."

och det är det bästa som har skrivits i hela tråden.

14ord
2009-06-29, 19:56
Påtvingade kläder blir ett sätts tänkande. Om jag vill tillhöra gemenskapen så gör jag det, vill jag det inte så gör jag det inte! Om jag inte är säker i mig själv så kan jag inte tillhöra gemenskapen eller i alla fall inte tillföra något för den av värde.
Vad är det för fel på att vara annorlunda och inte som en i massan?

Det handlar om kläder i skolan, inte om att samhället ska tänka åt dig (det gör det ju dock redan genom skolan). Kläderna är endast till för att stärka gemenskapen och kollektivet så tidigt som möjligt i livet.

Varför fokusera så mycket på skillnaderna? Skoluniformer handlar om att öka likheterna, det är likheterna det handlar om och det är dem vi ska stärka för att säkra folkgemenskapen.

Askedal
2009-06-29, 20:02
Knappast, kläderna ändrar inte ens åsikter, ens intressen, ens musiksmak osv.

Nej jag tror heller inte att avsaknaden av de subkulturella kläderna gör att man ändrar sina åsikter, intressen eller musiksmak och på sin fritid kommer man säkerligen fortsätta att umgås med folk som liknar en själv på de punkterna.

Däremot så är det viktigt att när man umgås i en krets som t.ex en skolklass där alla dessa olika grupperingar av musiksmaker, intressen, osv möts att radera ut olikheterna och istället fokusera på likheterna. Vilket skoluniform skulle göra mycket bra. På så sätt kommer ungdomarna förhoppningsvis inse att de tillhör så mycket mer än deras lilla subkultur, de tillhör ett helt folk även om individerna som utgör detta folket kanske inte alltid har samma musiksmak eller intresse.

Askedal
2009-06-29, 20:03
Påtvingade kläder blir ett sätts tänkande. Om jag vill tillhöra gemenskapen så gör jag det, vill jag det inte så gör jag det inte! Om jag inte är säker i mig själv så kan jag inte tillhöra gemenskapen eller i alla fall inte tillföra något för den av värde.
Är inte själva idén med folkgemenskapen att alla ska ingå i den? Om vissa väljer att inte ingå i den, vad fyller den då för syfte?

Freulein
2009-06-29, 20:10
Tänkte nämna ett filmtips också, en nog inte så okänd film, Die Welle.

Väldigt passande filmtips. Där kan man verkligen se själva klädernas roll för stärkandet av gemenskap och solidaritet!

Och genom det viktigaste, att vara duktig i skolan.

Sant. :-)

Det är som Askedal säger :
"Kom ihåg att detta handlar om skoluniformer, och för er som inte förstår vad det är så innebär det kläder som bärs i skolan. Vill du sedan efter skolans slut slänga på dig vilka jävla skitkläder som helst så är det helt upp till dig."

och det är det bästa som har skrivits i hela tråden.

Sant! :-)

Nihil
2009-06-29, 20:18
Jag står bakom införandet av skoluniformer av skäl som redan nämnts. Dock bör kläderna naturligtvis också bara vara till låns, och återlämnas till skolan vid utgång.

Det är inget fel på att bejaka sin individualitet, men det du säger har inget med saken att göra. Menar du på fullaste allvar att det är dina kläder som skapar och utgör din personlighet?

"Det var ingen som hörde med mig om jag ville välja elbolag,
och när man skippade skoluniformen, en riktigt kolsvart dag..."

AconitumBellis
2009-06-29, 20:28
Skoluniformerna bör vara chipmärkta så att man kan ha koll på barnen.
Det skulle dessutom minska oron för att sitt barn som går hem ensam, råkar ut för det som hände i stjärnsund. Och om ändå skulle ske, så kan skoluniformen leda en närmre förövaren även om den är avtagen.

Sedan ska självklart skoluniformerna vara i bästa kvalité. Sköna skor, långa strumpor, slitstarkt men bekvämt tyg. I en färg som passar alla elevers hår och hudnyanser.

14ord
2009-06-29, 20:34
I Stjärnsund kom Engla från fotbollsträning, skulle inte detta bara gälla i skolan?
Ett chip i varje människans huvud kanske skulle vara bra, då vet den kära staten vart dom har alla!

Skoluniformerna bör vara chipmärkta så att man kan ha koll på barnen.
Det skulle dessutom förhindra att barn som går hem ensamma råkar ut för det som hände i stjärnsund.

Sedan ska självklart skoluniformerna vara i bästa kvalité. Sköna skor, långa strumpor, slitstarkt men bekvämt tyg. I färger som passar alla elevers hår och hudnyanser.

Anti-Fi!
2009-06-29, 20:34
Jag var redan i skolan en person som "inte flöt med strömmen". Jag klädde mig inte som andra, bland annat. Givetvis var det inte populärt, då det "värsta" man kan göra är att avvika från mallen. I mitt fall, när det gäller just den biten hade jag sluppit utstå en hel del otrevliga pikar om vi hade haft skoluniform.

De allra flesta har någon form av enhetlig arbetsklädsel eller iaf klädkod på arbetet. Jag kan faktiskt inte se några nackdelar alls med skoluniform. Som någon Freulein skrev ovan så kan man ju ha lite varierande plagg.

14ord
2009-06-29, 20:37
Vadå har inte med saken att göra? Allt har med saken att göra!
Nej kläderna gör inte allt men det är en del av dig

Jag står bakom införandet av skoluniformer av skäl som redan nämnts. Dock bör kläderna naturligtvis också bara vara till låns, och återlämnas till skolan vid utgång.

Det är inget fel på att bejaka sin individualitet, men det du säger har inget med saken att göra. Menar du på fullaste allvar att det är dina kläder som skapar och utgör din personlighet?

"Det var ingen som hörde med mig om jag ville välja elbolag,
och när man skippade skoluniformen, en riktigt kolsvart dag..."

Nihil
2009-06-29, 21:18
Vadå har inte med saken att göra? Allt har med saken att göra!
Nej kläderna gör inte allt men det är en del av dig
Kläder är ett yttre attribut som kan avspegla vissa karaktärsdrag/politiska åsikter, ja, där säger jag inte emot dig. Frågan är snarare varför du insisterar på att man bör bära sin identitet på skjortärmen. Räcker det inte med att du själv vet att du är unik (precis som alla andra)?

adde
2009-06-29, 21:26
Kommer att göra en liten sammanfattning av argument som förekommit hittills i det första inlägget för nya diskussionssugna kan ta del av.

Tycker det känns som För-sidan har mer ingående argument för sin sak. Men å andra sidan så behöver inte emot-sidan lika ingående argument.

Men ett faktum som flera tycks bortse ifrån är att människan ALLTID dras till de som är mest lika. Svenskar - svenskar
Brats - brats
Hårdrockare - hårdrockare

Förändras situationen dras man till nästa likhet.
Svenskar - norrmän
Brats - normalklädda
Hårdrockare - rockare

Det som är vitsen med skoluniformen, i mina ögon (vilket jag nu är för) är att man i slutändan kan knyta ihop säcken och gå ihop i första steget:
Elever - Elever på denna skola (ev. detta land).

Att sticka ut från mängden sitter inte i vilka kläder man har i skolan. Det är också därför som uniformer inte skulle radera mobbning. Att man sen vill stärka sin individualitet genom sin egen klädstil sitter hos individen i fråga, men man kan ju fortfarande ha sina kläder - utanför skolan.

14ord
2009-06-29, 21:39
Jo visst har du rätt i det du skriver men att införa en obligatorisk utstyrsel för att inte sticka ut från massan som vissa verkar vilja är ju helt galet!
Varför kan inte varje individ få bestämma själv vad den ksa ha på sig för kläder, det är bara äckligt när folk ska lägga sig i sådana saker!

Kläder är ett yttre attribut som kan avspegla vissa karaktärsdrag/politiska åsikter, ja, där säger jag inte emot dig. Frågan är snarare varför du insisterar på att man bör bära sin identitet på skjortärmen. Räcker det inte med att du själv vet att du är unik (precis som alla andra)?

LaDecima
2009-06-29, 21:45
Jag är helt för skoluniform. Tänk att slippa alla apor i säckiga skräpkläder och alla trasmänniskor och subkultur o.s.v i skolkorridorerna.

Skoluniform är snyggt, det skapar folkgemenskap och disciplin och mycket mobbning som handlar om kläder kan troligen stoppas med sådana uniformer.

Valheruan
2009-06-29, 21:46
Däremot så är det viktigt att när man umgås i en krets som t.ex en skolklass där alla dessa olika grupperingar av musiksmaker, intressen, osv möts att radera ut olikheterna och istället fokusera på likheterna. Vilket skoluniform skulle göra mycket bra. På så sätt kommer ungdomarna förhoppningsvis inse att de tillhör så mycket mer än deras lilla subkultur, de tillhör ett helt folk även om individerna som utgör detta folket kanske inte alltid har samma musiksmak eller intresse.

Jag förstår inte riktigt varför man skall fokusera på likheterna på det sätt du talar om. De flesta har en kompis i sin klass eller iaf på skolan. Du kan väl knappast förvänta dig att man skall vara kompis med alla? Eftersom kläderna inte ändrar på hur man är som person så umgås man ju ändå med de personer som man umgås med även efter skolan. Det man skall fokusera på i skolan borde ju snarare var att få så bra reslutat som möjligt, inte att passa in bland alla andra eller bli vän med alla.

14ord
2009-06-30, 12:49
Varför ska du fokusera på vad andra har på sig, varför inte se människan bakom kläderna?
På vilket sätt skapar en uniform en folkgemenskap och disciplin? Disciplinen kommer inte av en uniform utan av ett regelverk som inte tillåter att man beter sig illa i skolan

Jag är helt för skoluniform. Tänk att slippa alla apor i säckiga skräpkläder och alla trasmänniskor och subkultur o.s.v i skolkorridorerna.

Skoluniform är snyggt, det skapar folkgemenskap och disciplin och mycket mobbning som handlar om kläder kan troligen stoppas med sådana uniformer.

Semper Idem
2009-06-30, 17:47
Varför ska du fokusera på vad andra har på sig, varför inte se människan bakom kläderna?
På vilket sätt skapar en uniform en folkgemenskap och disciplin? Disciplinen kommer inte av en uniform utan av ett regelverk som inte tillåter att man beter sig illa i skolan

Nej. Nu inte sagt att du har fel, men du bortser från en väsentlig dimension.
Vi lever i en värld av former, som redan Platon konstaterade.
Skolungdomar i uniform kan vara små brutaliserade as i alla avseenden.
Min erfarenhet dock, både som elev i Australien för över 20 år sedan och som lärare i England sedan dess är att uniformen gör ungdomar i, framförallt den struligaste, åldern mer disciplinerade.

Det är ingen ersättning för folkvett och grundläggande uppfostran hemifrån, givetvis, men bättre än inget.

14ord
2009-06-30, 18:10
Nej, hur kan du ens säga så? Föräldrar måste ta ansvar för sina barn i större utsträckning än i dag och det är för att förhindra mobbning och allt annat man kan få stå ut med i skolan idag. Du kanske anser att lärarna ska uppfostra banen idag?

Nej. Nu inte sagt att du har fel, men du bortser från en väsentlig dimension.
Vi lever i en värld av former, som redan Platon konstaterade.
Skolungdomar i uniform kan vara små brutaliserade as i alla avseenden.
Min erfarenhet dock, både som elev i Australien för över 20 år sedan och som lärare i England sedan dess är att uniformen gör ungdomar i, framförallt den struligaste, åldern mer disciplinerade.

Det är ingen ersättning för folkvett och grundläggande uppfostran hemifrån, givetvis, men bättre än inget.

Semper Idem
2009-06-30, 18:52
Nej, hur kan du ens säga så? Föräldrar måste ta ansvar för sina barn i större utsträckning än i dag och det är för att förhindra mobbning och allt annat man kan få stå ut med i skolan idag. Du kanske anser att lärarna ska uppfostra banen idag?

Nej, jag skrev ju uttryckligen att inget kan ersätta uppfostran i hemmet. Däremot är min erfarenhet av skoluniform (både som elev och lärare) att det är mer positivt än negativt.
Bara det.

14ord
2009-06-30, 19:45
Så du har haft uniform på dig och beordrat barn att ha det på sig?

Nej, jag skrev ju uttryckligen att inget kan ersätta uppfostran i hemmet. Däremot är min erfarenhet av skoluniform (både som elev och lärare) att det är mer positivt än negativt.
Bara det.

LaDecima
2009-06-30, 20:34

Klart att ordentlig uppfostran är viktig i hemmet också, så att skräpmänniskorna lär sig att det är fel att kasta sten, vandalisera, hota lärare och slå polishundar. Men uniformer är viktigt, då det skapar en proper syn i samhället när eleverna inte ser ut som träskfolk och så blir det alltid mer disciplinerat med uniformer. Mobbning som jag sa, dör nog också ut en del, om alla bär samma uniform. Uniformer :bow:

Semper Idem
2009-06-30, 20:57
Så du har haft uniform på dig och beordrat barn att ha det på sig?

Ja,
när jag jobbat som lärare gjorde jag även klart för eleverna att händerna i fickorna, tuggummituggande i klassrummet, könsord etc. inte accepterades. Så jävla gammeldags är jag.:maskerad:

14ord
2009-06-30, 21:18
Ja, rätta in dig i leden annars är du inget värt!
Om du nu är från GB som det står så lider jag med dom barnen.. Kunde du inte lära barnen att lyda dig utan uniformen? Idioti och sjukdom tror att man måste klä sig som andra för att vara en i mängden/passa in/vara i genenskapen och allt annat trams vi ha sett i tråden

Ja,
när jag jobbat som lärare gjorde jag även klart för eleverna att händerna i fickorna, tuggummituggande i klassrummet, könsord etc. inte accepterades. Så jävla gammeldags är jag.:maskerad:

14ord
2009-06-30, 21:25
Eller om man ser till the reverklighet så ska fan föräldrarna från början lära sina ungar vad som är rätt och fel eller du kanske lämnar det ansvaret til någon dagisfröken med ytterliggaren 20 ungar eller en lärare med 30 ungar... Jag tar hellre hand om min unge själv och lär den rätt och fel. Att mobbas är fult och att någon med andra kläder är lika mycket värd som du är väl det viktigaste oavsett om du går i en uniform eller inte?
Kommunister......................

Klart att ordentlig uppfostran är viktig i hemmet också, så att skräpmänniskorna lär sig att det är fel att kasta sten, vandalisera, hota lärare och slå polishundar. Men uniformer är viktigt, då det skapar en proper syn i samhället när eleverna inte ser ut som träskfolk och så blir det alltid mer disciplinerat med uniformer. Mobbning som jag sa, dör nog också ut en del, om alla bär samma uniform. Uniformer :bow:

14ord
2009-06-30, 21:37
Om jag var så unik som alla vill få det till, varför kan jag inte få vissa det då? Oavsett om det är i skolan, hemmet, fritids eller dagis? Förbudsamhället som alla vill få in oss i gör mig spyfärdig! Varför vill ni INTE se till våra olikheter, det förbryllar mig faktiskt. Vi är olika och det är viktigt för oss människor, vi vill inte vara en massa som vi är nu. Nu försöker våra politieker få oss till en massa och även ni då tydligen

Semper Idem
2009-06-30, 21:43
Jo, jag är ingen hemlig person och jag bor i Skottland.
Förlåt, nu vill jag inte låta vare sig nedlåtande eller upprörd - men vad skriver du egentligen för skit?

"Lider med dem barnen..." Jo, i princip alla lärare i brittiska skolor, i vilka någon sorts uniform är norm, är i så fall skyldiga till någon sorts övergrepp antydningsvis.

Nåväl, det hör till anställningsvillkoren för en stor yrkeskategori.

Det här var, förlåt, det mest politiskt korrekta B.S. jag har läst på länge.

Jag vidhåller att jag inte tror att barn mår dåligt av skoluniform. Min erfarenhet, som både lärare, elev och framförallt förälder är den motsatta.

14ord
2009-06-30, 21:52
Ok, du är en i kollektivet, du och kommunisterna!! Hur f*n kan du komma och säga vad folk ska ha på sig för kläder????!!! Idioti, om någon unge vill ha sina byxor vid fötterna eller ha s.k emo-stil så har inte du med det att göra. Tänk att folk i detta land kan få bra resultat i skolan utan un iform, folk slipper bli mobbade utan att ha överklasskläder.. Hmm är det inte fel från början då om ens unge mobbar någon för att den inte har rätt kläder på sig? Mer ansvar från föräldrarna och vi slipper mycket problem med mobbning, jag skulle aldrig acceptera att något av mina barn mobba någon annan och jag vill veta om mitt barn gör det direkt inte efter ett år... Har jag rätt kanske?

Jo, jag är ingen hemlig person och jag bor i Skottland.
Förlåt, nu vill jag inte låta vare sig nedlåtande eller upprörd - men vad skriver du egentligen för skit?

"Lider med dem barnen..." Jo, i princip alla lärare i brittiska skolor, i vilka någon sorts uniform är norm, är i så fall skyldiga till någon sorts övergrepp antydningsvis.

Nåväl, det hör till anställningsvillkoren för en stor yrkeskategori.

Det här var, förlåt, det mest politiskt korrekta B.S. jag har läst på länge.

Jag vidhåller att jag inte tror att barn mår dåligt av skoluniform. Min erfarenhet, som både lärare, elev och framförallt förälder är den motsatta.

Askedal
2009-06-30, 21:54
Om du nu är från GB som det står så lider jag med dom barnen..
I så fall lider jag mer med barnen i de svenska skolorna som dag in och dag ut måste dras med folk som klär sig som negrer i säckiga hip-hopkläder och andra trasdockor och patrask.

14ord
2009-06-30, 22:05
Jag tycker inte heller om hippelihiphopp men varför ska du och jag bestämma vad någon annan ska ha på sig?! Det är rent sjukt att vilja bestämma över det. Om någon är hiphoppare i min klass, varför ska jag bry mig om det? Blir jag en bättre människa för att jag gillar/inte gillar den personen för sina kläder? Se människan bakom kläderna så mår du bättre

I så fall lider jag mer med barnen i de svenska skolorna som dag in och dag ut måste dras med folk som klär sig som negrer i säckiga hip-hopkläder och andra trasdockor och patrask.

Askedal
2009-06-30, 22:09
Du vägrar helt klart att ens försöka förstå någons argument eller motargument i den här diskussionen vilket gör det ganska meningslöst att fortsätta.

Semper Idem
2009-06-30, 22:12
Ok, du är en i kollektivet, du och kommunisterna!! Hur f*n kan du komma och säga vad folk ska ha på sig för kläder????!!! Idioti, om någon unge vill ha sina byxor vid fötterna eller ha s.k emo-stil så har inte du med det att göra. Tänk att folk i detta land kan få bra resultat i skolan utan un iform, folk slipper bli mobbade utan att ha överklasskläder.. Hmm är det inte fel från början då om ens unge mobbar någon för att den inte har rätt kläder på sig? Mer ansvar från föräldrarna och vi slipper mycket problem med mobbning, jag skulle aldrig acceptera att något av mina barn mobba någon annan och jag vill veta om mitt barn gör det direkt inte efter ett år... Har jag rätt kanske?

Poängen med skoluniform är just att barn/ungdomar ska vara jämlika i skolan och inte kunna utmärka sig genom t ex dyrare klädsel/smycken än sina kamrater.

Vad gäller "överklass" och "mobbning" som du talar om är det ett faktum att just skoluniform snarare är en befrielse för dem som inte kommer från bemedlade miljöer.

14ord
2009-06-30, 22:22
Du är helst själv välkommen att avsluta diskussionen om du själv inte kan lyssna på argument. Jag försvarar min punkt mot uniformer på alla sätt jag kan. Jag gillar inte tanken på att våra barn ska lida för att vi inte kan uppfostra våra barn till ansvarsfulla människor oavsett klädstil. När min son växer upp så ska han oavsett uniform i skolan eller inte, behandla ALLA på det sätt han själv vill bli behandlad om inte ännu bättre. Varför skulle han inte göra det utan uniformen är för mig en gåta.. Varför han inte skulle kunna känna folkgemenskap utan uniformen är ännu mera en gåta...

Du vägrar helt klart att ens försöka förstå någons argument eller motargument i den här diskussionen vilket gör det ganska meningslöst att fortsätta.

14ord
2009-06-30, 22:30
Jag gick på en skola utanför en större stad och det var ett villasamhälle men jag bodde i stan och var en fattig unge men inte f*n mobbade någon mig för det.
Som jag förstår dig så ska ingen få ha dyrare smycken på sig heller... Ska vi då inte kanske passa på att ta bort alla smycken, oavsett om det kallas ring, piercing eller armband, någon kan bli avundsjuk eller reta den andra för att ha sämre saker på sig.
Föräldrarna har ansvar från början till slut, barnen ska inte straffas för att föräldrarna inte kan ta hand om sina barn ordentligt.

Poängen med skoluniform är just att barn/ungdomar ska vara jämlika i skolan och inte kunna utmärka sig genom t ex dyrare klädsel/smycken än sina kamrater.

Vad gäller "överklass" och "mobbning" som du talar om är det ett faktum att just skoluniform snarare är en befrielse för dem som inte kommer från bemedlade miljöer.

Semper Idem
2009-06-30, 23:24
Enda skälet till att svara på detta då du, som redan påpekats inte är intresserad av ett konstruktivt meningsutbyte är att den här frågan i sosseriets Sverige ställdes upp och ned.
Jag har själv sett barn till rel. fattiga föräldrar slippa behöva skämmas för att deras föräldrar inte haft råd till mer än skoluniformen. Den höll och kunde ärvas av lillebrorsan.
Skoluniform är inte någon sorts överklassattritbut.

Det var inte frack heller, från början. Det var en "uniform" för dem som inte hade mycket pengar.
En frack var alltid gångbar.

LaDecima
2009-07-01, 00:00
Ja,

Det är även så det ska vara. :thumbup: Barnen ska lära sig i skolan, inte kasta papper och kalla lärarna för svennehoror.

LaDecima
2009-07-01, 00:03
Om jag var så unik som alla vill få det till, varför kan jag inte få vissa det då? Oavsett om det är i skolan, hemmet, fritids eller dagis? Förbudsamhället som alla vill få in oss i gör mig spyfärdig! Varför vill ni INTE se till våra olikheter, det förbryllar mig faktiskt. Vi är olika och det är viktigt för oss människor, vi vill inte vara en massa som vi är nu. Nu försöker våra politieker få oss till en massa och även ni då tydligen

Det där är demokratiskt trams. "Alla människor är unika och lika värda", usch. Människor skall anpassa sig och njuta av folkgemenskapen, annars kan de gott sitta i arbetsläger om de inte vill göra rätt för sig och tjäna den stat vi skall införa när vi får makten i Europa igen, de måste lära sig att tjäna och älska fosterlandet. Inget utanför staten, inget ovanför staten, inget emot staten, som Mussolini sade det.

LaDecima
2009-07-01, 00:09
Jag gick på en skola utanför en större stad och det var ett villasamhälle men jag bodde i stan och var en fattig unge men inte f*n mobbade någon mig för det.
Som jag förstår dig så ska ingen få ha dyrare smycken på sig heller... Ska vi då inte kanske passa på att ta bort alla smycken, oavsett om det kallas ring, piercing eller armband, någon kan bli avundsjuk eller reta den andra för att ha sämre saker på sig.
Föräldrarna har ansvar från början till slut, barnen ska inte straffas för att föräldrarna inte kan ta hand om sina barn ordentligt.

Jag är helt för att vissa perverterade smycken förbjuds i skolorna. Det som inte hör till skoluniformen bör inte tillåtas så att säga.

Och det här med att föräldrarna ska ha allt ansvar, om föräldrarna är alkoholiserade skinheads, crackpundare eller om en mor är prostituerad eller vad som helst som är skadligt för barnen så bör de omhändertas direkt. Staten måste lära barnen hur viktigt det är att göra rätt för sig och kämpa för folkgemenskapen och för ett bättre samhälle, vissa föräldrar är inte lämpade för det, därför är skolan ett viktigt redskap som även ska bilda barnen men också skola dem på rätt väg. Människor är inte individer, massmänniskor är massmänniskor och trivs bäst i flock.

14ord
2009-07-01, 08:49
Kommunistiskt trams!
Alla ska vara likadana och endast tjäna landet, inget eget njutande av det egna livet!

Det där är demokratiskt trams. "Alla människor är unika och lika värda", usch. Människor skall anpassa sig och njuta av folkgemenskapen, annars kan de gott sitta i arbetsläger om de inte vill göra rätt för sig och tjäna den stat vi skall införa när vi får makten i Europa igen, de måste lära sig att tjäna och älska fosterlandet. Inget utanför staten, inget ovanför staten, inget emot staten, som Mussolini sade det.

14ord
2009-07-01, 08:55
Vad är det som säger att alkoliserande skinheads skulle ta sämre ansvar för sitt barn än Reinfeldt som inte hinner och har tid för sina barn?
Eller en hög chef på ett storföretag...
Körkort för barn kanske du tycker att vi ska införa då? Vilket också är trams!
Du trivs kanske bäst i flock men du ska inte tala för hela massan!
Vad all din text har att göra med skoluniform förstår jag inte (ska vara det att du vill trycka ihop dom som en massa).
Folkgemenskap kommer av att man känner något för gemenskapen och inte genom påtvingade attribut som en uniform. Man väljer själv huruvida man vill vara med i gemenskapen eller inte

Jag är helt för att vissa perverterade smycken förbjuds i skolorna. Det som inte hör till skoluniformen bör inte tillåtas så att säga.

Och det här med att föräldrarna ska ha allt ansvar, om föräldrarna är alkoholiserade skinheads, crackpundare eller om en mor är prostituerad eller vad som helst som är skadligt för barnen så bör de omhändertas direkt. Staten måste lära barnen hur viktigt det är att göra rätt för sig och kämpa för folkgemenskapen och för ett bättre samhälle, vissa föräldrar är inte lämpade för det, därför är skolan ett viktigt redskap som även ska bilda barnen men också skola dem på rätt väg. Människor är inte individer, massmänniskor är massmänniskor och trivs bäst i flock.

Askedal
2009-07-01, 08:57
Kommunistiskt? Det är snarare du som är liberal och tycker att barnens rätt att klä sig som de vill i skolan står över statens välbefinnande.

14ord
2009-07-01, 08:59
Kan man inte se barnen för vilka dom är så har man ett psykiskt fel. Psykiska fel skulle synas på kläderna menar du? Fysiska kan väl också döljas med kläder, t.ex blåmärken från hemmet.. Fetma kanske inte går att dölja lika lätt men i verkligheten så går det inte att dölja för mycket som det är nu heller.

Det är just med skoluniform barnen blir sedda för de unika människor det är.
Med skoluniform blir barnets hållning tydligare, vilket underlättar för att lära barnen sträcka på sin rygg när de står, går, springer och sitter.

Skoluniformen gör att barnets hälsotillstånd kan uppmärksammas direkt, annars som nu när barnen döljer fysiska och psyiska svagheter med självvalda kläder.
När skoluniformen blivit lag i Sverige kommer dessa blöjhängjeans och liknande hängande mjukisbrallor bli en syn framöver som kan skådas dagtid där den hör hemma på dagisen, för barn som har blöja utan droger och vapen däri.

14ord
2009-07-01, 09:01
Jag vet inte vilket samhälle du vill ha men jag vill inte vara styrd av staten i ett framtida samhälle. Staten skall icke bestämma mina kläder, mina åsikter och min frisyr. Nej jag är inte anarkist men jag vill inte ha flera förbud som somliga här verkar vilja ha utan färre förbud!

Kommunistiskt? Det är snarare du som är liberal och tycker att barnens rätt att klä sig som de vill i skolan står över statens välbefinnande.

Valheruan
2009-07-01, 09:10

Jasså, så det är för statens välbefinnande vi kämpar för? Vad konstigt, jag som alltid har trott att vi har kämpat för befolkningens välmående. Jag vet inte, kanske gillar du att bli tvingad till saker, men jag är rätt övertygad om att de flesta i landet inte vill att någon högt uppsatt person skall bestämma hur dem ser ut eller vad dem skall göra på sin frihet, vilka åsikter personen skall ha osv.

Askedal
2009-07-01, 09:46
Eftersom staten ska tjäna folket och se till dess bästa så är det alltså folket som gynnas.

Valheruan
2009-07-01, 09:53
Eftersom staten ska tjäna folket och se till dess bästa så är det alltså folket som gynnas.

Så folket gynnas av att inte få tycka och tänka som dem vill? Tycker själv att det låter väldigt tråkigt om alla är likadana. Samma intressen, samma musiksmak, samma klädstil, samma åsikter, tänker likadant osv.

adde
2009-07-01, 10:22
Återigen, diskussionen rör endast skoluniformer och ifall de har en positiv inverkan på barnens skolgång. Det har ingenting med åsikter att göra.

Däremot köper jag inte askedals argument att det är för att tjäna staten, även om det gör det i slutändan. Det är för att tjäna barnen i första skedet (enligt mig).

14ord:
Det är väldigt mycket slagord utan substans bara för att du inte håller med andra deltagare.. "Förbudsmentalitet", "kommunister" etc. Skulle vilja att du hade lite mer argument i orden, ett av dina tyngsta argument är att uppfostran är viktigast, att mobbning ska försvinna därifrån.
I can tell you this - mobbning kommer aldrig försvinna. Det är ett naturligt beteende i en människoflock. Det är inte bara barn som mobbar varandra, mobbning förekommer även i arbetslivet (dock inte i lika hög grad).. vilket för mig tillbaka till klädkoder många arbeten har...

14ord
2009-07-01, 10:38
Men nu är det ju faktiskt som så att ni vill förbjuda vanliga kläder i skolan. Mobbning kanske inte försvinner helt nej men med en god uppfostran kommer man långt. Idag har alla så bråttom att lämna sina barn till dagis, barnet hinner knappt bli ett år innan det är dags att rusa till jobbet.
Jag vet inte hur många arbeten du har haft men på dom ställen jag har vart så har det vart lite olika med kläder. På ett ställe hade man civila kläder och där var det lika lungt som där man hade arbetskläder...
Att det förekommer mobbning men inte lika mycket i arbetslivet beror på att man har växt upp och inte behöver hävda sig mot andra på ett osunt sätt.

14ord:
Det är väldigt mycket slagord utan substans bara för att du inte håller med andra deltagare.. "Förbudsmentalitet", "kommunister" etc. Skulle vilja att du hade lite mer argument i orden, ett av dina tyngsta argument är att uppfostran är viktigast, att mobbning ska försvinna därifrån.
I can tell you this - mobbning kommer aldrig försvinna. Det är ett naturligt beteende i en människoflock. Det är inte bara barn som mobbar varandra, mobbning förekommer även i arbetslivet (dock inte i lika hög grad).. vilket för mig tillbaka till klädkoder många arbeten har...

Semper Idem
2009-07-01, 11:09
Men nu är det ju faktiskt som så att ni vill förbjuda vanliga kläder i skolan. Mobbning kanske inte försvinner helt nej men med en god uppfostran kommer man långt. Idag har alla så bråttom att lämna sina barn till dagis, barnet hinner knappt bli ett år innan det är dags att rusa till jobbet.
Jag vet inte hur många arbeten du har haft men på dom ställen jag har vart så har det vart lite olika med kläder. På ett ställe hade man civila kläder och där var det lika lungt som där man hade arbetskläder...
Att det förekommer mobbning men inte lika mycket i arbetslivet beror på att man har växt upp och inte behöver hävda sig mot andra på ett osunt sätt.

Nu blir detta för rörigt. Ingen har pläderat för uniformstvång i skolan.
Jag håller dock med om att det är ett vidrigt system vi har, där alla som inte är höginkomsttagare är i praktiken tvungna att lämna ifrån sig sina barn till dagis vid ett års ålder.
Det är skadligt för barn, inte att i högre åldrar vänja sig vid skoluniform.

Spock
2009-07-01, 11:39
Jag håller dock med om att det är ett vidrigt system vi har, där alla som inte är höginkomsttagare är i praktiken tvungna att lämna ifrån sig sina barn till dagis vid ett års ålder.
Det är skadligt för barn, inte att i högre åldrar vänja sig vid skoluniform.

Min käre mor berättade att hon nyligen, på jobbet, blivit uppläxad av en osnuten 25-årig jämställdhet-feminist-konsult-etc. hur hemskt det var att jag minsann inte hade fått gå på dagis(!).

Mamma, som var heltidsarbetande, hade ansträngt sig tämligen mycket: Anlitat de sista spillrorna av dagmammor, bett vänner om hjälp, mormor, etc. allt för att hålla oss ungar från dagis.

Vilket jag är kolossalt tacksam för.

Beträffande skoluniform: Ett tillräckligt skäl för att införa skoluniform är att i någon mån motverka den vidriga tonårskapitalismen som exploaterar ungarnas lättförvirrade psyken och tvingar åtskilliga familjer att gå på knäna för att finansiera märkeskläder, -skor etc.

14ord
2009-07-01, 11:45
Det vill ju folk tydligen ha här, det är ju bara att läsa

LaDecima
2009-07-01, 11:56

Ja, eliten är ju den som ska styra oss, d.v.s staten, och den som inte vill räta sig in i leden i samhället, utan istället går runt och tror att han är någon slags "individ" som kan "tänka fritt" har inget i ett fascistiskt eller nationalsocialistiskt samhälle att göra.

14ord: Du vet väl om att nationalsocialism är en elitistisk och fascistisk ideologi? Om du inte vill lyda staten, varför är du då nationalsocialist?

Nihil
2009-07-01, 13:08
Körkort för barn kanske du tycker att vi ska införa då?
Det skulle inte vara allt för dumt. Att skaffa barn bör vara ett privilegium, inte en "mänsklig rättighet" eller någon annan liknande löjlig klyscha. Individualism är cancer. Men det är off-t.

För övrigt tjatar du väldigt mycket om hemmets uppfostran. Ja, den är mycket viktig, men vad säger att skolan inte kan fungera som ett komplement till den? Ordnung muß sein!

14ord
2009-07-01, 13:23
OT: Kanske det är jag som har missat något men VART står det att jag skulle vara nationalsocialist?

14ord: Du vet väl om att nationalsocialism är en elitistisk och fascistisk ideologi? Om du inte vill lyda staten, varför är du då nationalsocialist?

14ord
2009-07-01, 13:27
Nej att skaffa barn är ingen mänsklig rättighet men det är inte upp till staten att bestämma heller vem som ska få skaffa barn och inte. Bara för att man inte klarar körkortet betyder det ju inte att man kan vara bra på att ha hand om barn och uppfostra dom till sunda individer.

Skolan kan naturligtvis fungera som ett komplement och det skulle gå redan idag utan uniform med hårdare regler och med att ge lärare idag större befogenheter så det inte är detta daltande med barnen som det är idag!

Det skulle inte vara allt för dumt. Att skaffa barn bör vara ett privilegium, inte en "mänsklig rättighet" eller någon annan liknande löjlig klyscha. Individualism är cancer. Men det är off-t.

För övrigt tjatar du väldigt mycket om hemmets uppfostran. Ja, den är mycket viktig, men vad säger att skolan inte kan fungera som ett komplement till den? Ordnung muß sein!

BuB
2009-07-07, 02:55

På de flesta arbeten har man faktiskt uniform. I sjukvården har alla numera samma kläder, i de flesta butiker har personalen profilkläder. Där jag jobbar har alla mörkblå kostym, förutom vaktmästare, underhållspersonal och receptionister som har sina profilkläder. En och en annan extrovert avvikare må försöka bryta av med en grå kostym då och då, men det stör inte helheten.

BuB
2009-07-07, 03:04
Bara för att man inte klarar körkortet betyder det ju inte att man kan vara bra på att ha hand om barn och uppfostra dom till sunda individer.

I alla fall så länge det inte är ens egna barn... :p

snicksnack
2009-08-17, 12:46
Uniformer kan också vara bar för att förbereda människor på en mer enad front när det skulle komma till kritan. Då pratar jag om en eventuell stridssituation. Att i tidig ålder få se människor som bär uniform i sin omgivning kan vara väldigt bra för att "mjuka upp" sin inställning till skarpare lägen. Dessutom får man känslan att vi är "ett", vi som bär samma uniform, att vi fungerar lika och tänker lika. Jag tror det är en bra ide. (dessutom är det nice att få se lite ben :)

Folkfront
2009-08-17, 13:07
Jag har hört att elever med skoluniformer blir mindre stressad på morgonen.
Men jag anser att man ska få ha sina egna kläder och att de pengar som skoluniformerna skulle kosta kan man lägga på mycket annat och viktigare.:cool:

Muninn
2009-08-17, 13:32
Jag tvivlar inte på att skoluniform är 'bra' förutsatt att man dessförinnan har kapitulerat helt inför den rotlösa moderniteten. Då detta inte är något som jag ämnar göra, så anser jag att det är föräldrarnas uppgift att ge barnen en grundläggande trygghet. I det ingår t ex att se till att barnen har en diskret och ändamålsenlig klädsel.

LaDecima
2009-08-17, 14:38
Fast skoluniformer är ju snyggt som fan, snyggare än de mesta moderna skräpkulturkläder så jag hade nog slängt ut en peng på uniformen, om nu inte skolan eller staten skulle ge oss dem. Hellre skoluniform än alla äckliga subkulturer i skolorna som man ser, wiggers i för stora kläder, skinheads, gothare, o.s.v.

Muninn
2009-08-17, 14:57
Fast skoluniformer är ju snyggt som fan, snyggare än de mesta moderna skräpkulturkläder så jag hade nog slängt ut en peng på uniformen, om nu inte skolan eller staten skulle ge oss dem. Hellre skoluniform än alla äckliga subkulturer i skolorna som man ser, wiggers i för stora kläder, skinheads, gothare, o.s.v.
Det var självfallet inte sådana kläder jag syftade på. Och varför skulle det vara bra att tvinga alla barn i dagens kaotiska Sverige att klä sig som små yuppies?

Hobbit
2009-08-17, 15:55
Jag är både för och emot.
jag är för skoluniform eftersom mobbning skulle inte förekomma lika mycket.
Jag är emot för att man lägger så mycket identitet på kläder ändå.
Men är håller med Freulein om att ha en ledig klädsel på fredag för att inte ungdomar ska känna sig fängslade.

Hobbit
2009-08-17, 16:02
inte visa underkläder, en massa hud eller ge uttryck för gängtillhörighet klassammanhållning? ;)
Jag ser inget fel i tjejer har ett linne så kanske bh bandet syns.
Det spelar inte så stor roll.
Sen finns det ju dem så använder push-up,överdrivet sminsk och beter sig allmänt slampigt.

Muninn
2009-08-17, 16:11
Jag ser ingen mening med att blanda ihop kreti och pleti och tvinga alla att se uniformt anständiga ut. (Det vore rent av vidrigt.) Men det betyder inte att jag är liberal.

Om jag blir förälder så kommer jag definitivt inte att tillåta att mina barn klär sig på det viset. De skall få enkla men fina kläder som de kan känna sig bekväma och trygga i.

Johan Björnsson
2009-08-17, 16:35
Jag är för av den enkla anledningen att skoluniformer på tjejer i lovlig ålder är sjukt sexigt :)

Sedan så är det väl så som säkert redan har kommenterats i tråden, att ungdomar från sämre ekonomiskt lottade familjer slipper känna sig lika mycket "utanför" (märkesklädeskarusellen osv), samt den psykologiska aspekten av att när folk har på sig en uniform så skärps sinnet och man fokuserar på det faktum att man är på en skola (dvs en form av arbetsplats) och inte en lekhörna.

Bertil
2009-08-17, 17:10
När man diskuterar skoluniformer måste man komma ihåg att uniformer kan vara väldigt olika. En uniform behöver till exempel inte vara mer än likadana byxor och skjortor/T-shirts/pikétröjor. Inget militant alls med andra ord.

Jag menar, ingen kräver väl att elever ska gå till skolan som mannen nedan till exempel. Även om det onekligen känns lockande:cool:
http://napoliblog.files.wordpress.com/2007/10/camicia-nera.jpg

GirlNextDoor
2009-08-17, 17:36
Jag hade gärna haft skoluniform, tycker att vissa (som man ser i ex filmer) är riktigt snygga. Och som Bertil skrev, det behöver ju inte vara veckad kjol, skjorta, väst och slips (för tjej) utan snyggare byxa och piké.

Kan tro att om man har skoluniform så kanske det blir mer som när man går till jobbet, man byter om till vissa kläder, sedan när man kommer hem tar man av dem och är privat igen. Vilket jag tycker känns bra, känslan av att "åh nu var denna dagen slut gud så skönt..." och så kopplar man bort den personen och är bara "sig själv".

Semper Idem
2009-08-17, 17:47
Jag tvivlar inte på att skoluniform är 'bra' förutsatt att man dessförinnan har kapitulerat helt inför den rotlösa moderniteten. Då detta inte är något som jag ämnar göra, så anser jag att det är föräldrarnas uppgift att ge barnen en grundläggande trygghet. I det ingår t ex att se till att barnen har en diskret och ändamålsenlig klädsel.

Förstår nog vad du menar, men alla föräldrar gör inte det, än mindre barn i förpubertet/tidiga tonår.
Det är i den åldern man är som mest statusfixerad. Kläder, smycken, klockor, mobiltelefoner osv. blir sociala markörer som inte har i skolan att göra.

Nu har vi iofs Black Board Jungle, modellen värre i hela Europa, men ändå.

Johan Björnsson
2009-08-17, 17:50
Black board jungle?

Tror inte jag hängde med där?

Hobbit
2009-08-17, 17:58
Jag ser ingen mening med att blanda ihop kreti och pleti och tvinga alla att se uniformt anständiga ut. (Det vore rent av vidrigt.) Men det betyder inte att jag är liberal.

Om jag blir förälder så kommer jag definitivt inte att tillåta att mina barn klär sig på det viset. De skall få enkla men fina kläder som de kan känna sig bekväma och trygga i.
Nu menar jag banden som går över axeln och ett linne brukar vara tajt så banden syns igenom linnet.
Så ditt barn ska inte få använda linne alltså?
Du kan inte vara för överbeskyddande heller.
Det brukar mest göra saken värre.
Alla vill ha lite frihet.
Hur var du i ungdomen?
Ville du att dina föräldrar skulle bestämma exakt allt om dig?

Muninn
2009-08-17, 21:18
Nu menar jag banden som går över axeln och ett linne brukar vara tajt så banden syns igenom linnet.
Så ditt barn ska inte få använda linne alltså?
Du kan inte vara för överbeskyddande heller.
Det brukar mest göra saken värre.
Alla vill ha lite frihet.
Hur var du i ungdomen?
Ville du att dina föräldrar skulle bestämma exakt allt om dig?
När jag växte upp var det högsta mode för tonårsflickor och unga kvinnor att bada och sola 'topless' i minimala bikinitrosor. Min uppfostran tror jag att vi kan utesluta från debatten - hur var du själv? Om du tycker att det är överbeskyddande av en förälder att se till att barnen är väl klädda så får du väl tycka det. Du kan klä dina egna barn hur du vill; jag bryr mig inte.

Muninn
2009-08-17, 21:24
Jag hade gärna haft skoluniform, tycker att vissa (som man ser i ex filmer) är riktigt snygga. Och som Bertil skrev, det behöver ju inte vara veckad kjol, skjorta, väst och slips (för tjej) utan snyggare byxa och piké.

Kan tro att om man har skoluniform så kanske det blir mer som när man går till jobbet, man byter om till vissa kläder, sedan när man kommer hem tar man av dem och är privat igen. Vilket jag tycker känns bra, känslan av att "åh nu var denna dagen slut gud så skönt..." och så kopplar man bort den personen och är bara "sig själv".
Visst, visst... det kan man tycka. Men varför kan du och alla andra som förespråkar skoluniform inte klara den biten själva? Måste alla andra klä sig som ni tycker bara för att ni skall klara det? Argumentet är dåligt, menar jag.

LaDecima
2009-08-17, 22:26
Det spelar inte så stor roll.
Sen finns det ju dem så använder push-up,överdrivet sminsk och beter sig allmänt slampigt.

Inga flickor ska behöva gå klädda på det vidriga sättet bara för att en sjuk och degenererad modervärld säger att det 'ska vara så' eller för att TV säger att det är 'coolt'. Tjejer och kvinnor bör inte visa så mycket hud alls, helst så lite som möjligt.

Till killar bör vi ha byxor, skjorta och slips och till tjejerna bör vi ha långa kjolar och skjortor, ungefär som Bund Deutscher Mädel, det är inget sexuellt med det och det är propert.

AconitumBellis
2009-08-17, 22:42
Knäkjolar med knästrumpor är praktiskt och propert.

LaDecima
2009-08-17, 23:06
http://www.voicereality.com/images/school-uniform.jpg
Den här stilen passar väl bäst här tycker jag, om vi nu skulle införa skoluniform.

Nordkorea har en lång variant:
http://www.everyculture.com/images/ctc_02_img0591.jpg
Inte lika snyggt, men det är verkligen ingen naken hud där inte.

GirlNextDoor
2009-08-18, 01:05
Visst, visst... det kan man tycka. Men varför kan du och alla andra som förespråkar skoluniform inte klara den biten själva? Måste alla andra klä sig som ni tycker bara för att ni skall klara det? Argumentet är dåligt, menar jag.

Jag ser hellre skoluniform än "modet" med att ha byxorna nere vid knäna och att 12-14 åriga flickor har djupare urringning och kortare kjol/shorts än en porrskådis, detta är helt oförstående för mig? Jag tror inte att de flesta av de ungarna som klär sig så, gör det så att deras föräldrar ser det, när jag jobbade lite extra på en högstadieskola såg man massor av, speciellt flickor, som kom tidigt till skolan och bytte om lite diskret på en toalett... Men jag förstår dig och alla kan inte alltid tycka samma sak. :)

Vidfamne
2009-08-19, 15:57
Jag såg ett argument tidigare i tråden om en amerikanisering.
Förstår verkligen inte detta.
Skoluniformen är den yttersta symbolen för en väl fungerande, disciplinerad och välmående skolinrättning.
Vi har talrika västliga europeiska länder där skoluniformen är pliktbelagd.

Muninn
2009-08-19, 17:56
Jag såg ett argument tidigare i tråden om en amerikanisering.
Förstår verkligen inte detta.
Skoluniformen är den yttersta symbolen för en väl fungerande, disciplinerad och välmående skolinrättning.
Vi har talrika västliga europeiska länder där skoluniformen är pliktbelagd.
Sverige moderniserades senare än många andra länder i Europa, men när modernismen nådde ut i Sverige på allvar, på 1930-talet, så var modernismen inne i en aggressiv fas, och alltså halkade Sverige förbi vissa moderna påfund, exv skoluniformen. Ordet "amerikanisering" torde vara rättså malplacerat i sammanhanget (och det var inte jag som använde det ordet), men modernisering och skoluniformer har gått hand i hand.

dataknutte
2009-11-09, 08:06
Jag går i skolan och skulle bli förbannad om de införde skoluniform! Det tar bort en stor del av ens chans att få vara personlig i skolan.
Trots detta förstår jag att det skulle lösa många problem, men också skapa många nya, t.ex. slöjor och liknande skulle inte kunna fungera, vilket skulle leda till stora protester.

Viking_af_Norden
2011-05-06, 00:12
En bra satsning på att försöka få bort mobbningen iallafall i skolorna genom att förbjuda utövandet av all sorts religion och politik innanför skolans gränser och införa skoluniform som staten betalar så att dom som inte har råd även får känna att dom inte hamnar utanför bara för att deras skoluniform är mycket " billigare", "eller inte har någon alls för dom inte har råd" osv .
Då går alla runt med likadana saker och ingen behöver känna att dom inte passar in pga till exempel utseende.
Då blir det ingen som blir "diskriminerade" pga religion, politiska åsikter och ekonomi.
Visst man kan ha religionskunskap och informera om politiken i Sverige och andra länder, men inte tillåta någon att utöva sina egna åsikter i det. Hemma elr utanför skolan är väll en sak det är där som religion och politik osv hör hemma, inte i skolorna, i skolan går man för att lära sigt saker och ha kul, men i min åsikt så förstör i sådana lägen mobbning osv i många lägen att kunna koncentrera sig på skolan om man inte får bra kontakt med personerna runt om kring. Självklart så är det som händer i skolan inte största anledningen till att man presterar dåligt, Utan en stor del är det som händer i hemmet, bråk mellan föräldrar, bråk mellan förälder och barn, bråk mellan någon i familjen med någon utanför som alla eller någon i familjen blir lidande för. Sen finns det sexuella övergrepp mot yngre i och utanför familjen som kan förstöra en hel del. Men som sagt så tror jag att skoluniform och förbjuda religion och politik är en bra början och värt att testa sen är det upp till var och en att ha sin egen åsikt om saker och ting.

Anti-Fi!
2011-05-06, 19:20
Jag tycker att skoluniform bör återinföras. Att det skulle vara kränkande för den personliga integriteten är trams, isf skulle många arbetare jämt känna sig kränkta.

Däremot skulle man kanske kunna införa vissa valmöjligheter, tjejer skulle tex kunna få välja mellan kjol eller byxor och upptill kanske välja mellan tröja/skjorta. Det behöver inte vara tokstrikt, men det ska ändå vara enhetligt och prydligt.

Rabe
2011-05-07, 00:14
Absolut skoluniform. Kommer inte på något bra skäl emot, bara positivt varav mycket säkert redan är nämnt. Har inte hunnit läsa tråden.

Tycker man det inskränker ens behov av att uttrycka sin personlighet kan det också vara positivt. Då bör man fästa uppmärksamheten på att personligt uttryck med fördel inte sitter främst i kläderna, utan i ens agerande. Exempelvis i hur man är och vad man gör. Kan kanske också vara en nyttig lärdom under skoltiden i sig;)

Gere13
2011-05-07, 10:34
Jag gissar att jag är den ende i tråden som faktiskt har haft skoluniform i Sverige. Snyggt grå med mörkgröna detaljer och ett monogram med CS på bröstfickan...tyvärr hade den succesivt fallit ur bruk, och användes mest vid skolavslutningar.

Att den skulle minska mobbningen tror jag inte, mobbarna hittar bara en annan anledning...glasögon, tjockhet, blyghet, eller vad som helst.

Annars tror jag att det är en bra idé! Amerikanisering...snarare anglisering, men jag har alltid varit en smula aning anglofil...

14ord
2012-03-18, 22:53
Startar upp tråden igen då jag såg att jag var väldigt aktiv i tråden innan jag var frånvarande på detta forum under 2 år..

Fortfarande har jag inte fått ett svar som övertygar mig om att skoluniform skulle vara något bra. Alla ska vara likadana (påminner om kommunism snarare), det ser inte ens fint ut med uniform. Vi födds olika så varför inte bevara det i skolan? Skulle aldrig kunna tänka mig att tvinga på mina barn att ha uniform i skolan.. Finns annat man kanske ska lägga ner kraft på i skolan

Försvarsmakt
2012-03-18, 23:14
Startar upp tråden igen då jag såg att jag var väldigt aktiv i tråden innan jag var frånvarande på detta forum under 2 år..

Fortfarande har jag inte fått ett svar som övertygar mig om att skoluniform skulle vara något bra. Alla ska vara likadana (påminner om kommunism snarare), det ser inte ens fint ut med uniform. Vi födds olika så varför inte bevara det i skolan? Skulle aldrig kunna tänka mig att tvinga på mina barn att ha uniform i skolan.. Finns annat man kanske ska lägga ner kraft på i skolan

Vilken bank har du och vilken klädsel förväntar du dig av personalen? Tycker du att det är lämpligt med en nedtonad, diskret och proper klädkod med anständighet och stil eller skulle du känna samma reaktion inför en banktjänsteman med clubwear-kläder i neonrosa, synliga stringtrosor, krigsmålning och höga lackstövlar? Jag kan enbart resonera utifrån mitt egna perspektiv, och jag skulle inte uppleva en sådan bank som förtroendeingivande eller trivsam.

14ord
2012-03-18, 23:28
Nu ska man kanske se lite skillnad på skoltiden, då folk formas till dom personerna dom blir och arbete när man är formad redan. Ser du ner på någon som går i jeans på banken mot någon som går i kostym? Jag ser isåfall ner på den med kostym.. Sen handlar det inte för mig om vad banktjänstemannen har för kläder på sig utan att den faktiskt kan hjälpa mig och har mig som sin viktigaste kund oavsett vad jag eller den har för kläder på sig. Om den visar sina string men gör så att jag lämnar lokalen nöjd eller om personen har kostym och jag är missnöjd när jag går därifrån så vet jag mitt svar. Nu svävade jag utanför topic men iallafall....

Rabe
2012-03-18, 23:38

Nu är det här nio sidor och tiden räcker inte att plöja igenom allt men svar ändå:
Det finns som sagt några starka skäl för som angetts här såväl som på annan plats. Intressantare vore om exempelvis du eller någon annan som är emot skoluniform kommenterade de argumenten, kanske bemötte dem, och lade fram några vettiga skäl emot istället. Finns det några förresten?
Är att visa på en enhetlighet för att söka stärka samhörigheten i en skolklass eller en hel skola inget bra?
Är att minska den klyftan som kan uppstå mellan svenska barn pga att en del föräldrar inte har möjlighet att köpa de coolaste, (tönttrendigaste) kläderna till sina barn inget argument?
Är att motverka inprägling av konsumenthysteri redan i barndomen inget positivt?
Är att uppmuntra till personlighetsuttryck oberoende av kommersiellt påmanipulerade yttre attribut inget önskvärt?

Nä, i så fall har jag inga direkta argument, vilket i och för sig inte gör så mycket eftersom jag inte hör några riktiga argument över huvudtaget emot skoluniform.

14ord
2012-03-18, 23:55
Nu är det här nio sidor och tiden räcker inte att plöja igenom allt men svar ändå:
Det finns som sagt några starka skäl för som angetts här såväl som på annan plats. Intressantare vore om exempelvis du eller någon annan som är emot skoluniform kommenterade de argumenten, kanske bemötte dem, och lade fram några vettiga skäl emot istället. Finns det några förresten?
Är att visa på en enhetlighet för att söka stärka samhörigheten i en skolklass eller en hel skola inget bra?
Är att minska den klyftan som kan uppstå mellan svenska barn pga att en del föräldrar inte har möjlighet att köpa de coolaste, (tönttrendigaste) kläderna till sina barn inget argument?
Är att motverka inprägling av konsumenthysteri redan i barndomen inget positivt?
Är att uppmuntra till personlighetsuttryck oberoende av kommersiellt påmanipulerade yttre attribut inget önskvärt?

Nä, i så fall har jag inga direkta argument, vilket i och för sig inte gör så mycket eftersom jag inte hör några riktiga argument över huvudtaget emot skoluniform.

Du missar också individens egenhet. Varför ska alla vara likadana? Vi har olika personligheter, varför ska vi då se likadana ut i skolan?
Angående det coolaste så vet jag inte vad som är coolt? Är Nike coolt bara för att det är ett märke som är dyrt? Kanske föräldrar ska inse att dom går sönder lika lätt som andra märken?
Jag är inte för att man ska köpa dyrt skit när billigt skit håller samma kvalitet (har jobbat i industri där vi gjorde ordinalbildelar och kopior, samma bitar var det, dom som köpte kopiorna fick det i andra kartonger bara så jag tror inte på det med orginal och kopior samma sak med kläder)
Varför kan man inte ha det man trivs med oavsett pris på sig för?

Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte mobbar eller nervärderar någon avsett klädersplagg, förr som nu

Rabe
2012-03-19, 00:03
Du missar också individens egenhet. Varför ska alla vara likadana? Vi har olika personligheter, varför ska vi då se likadana ut i skolan?

Nej, jag missar det inte och är egentligen redan besvarat. En gång till; individens egenart om du menar det har inte med vilka kläder mamman och pappan köper åt den individen. Se där, ett tänkande som är en produkt av skolor utan uniform; individens egenart, och egenvärde kanske, sitter i trendiga märkeskläder. Sidan 1 punkt A.

Varför det ska se så ut svarade jag ju utförligt på i mitt förra inlägg som du inte bemött.

Försvarsmakt
2012-03-19, 00:08
Nu ska man kanske se lite skillnad på skoltiden, då folk formas till dom personerna dom blir och arbete när man är formad redan. Ser du ner på någon som går i jeans på banken mot någon som går i kostym? Jag ser isåfall ner på den med kostym.. Sen handlar det inte för mig om vad banktjänstemannen har för kläder på sig utan att den faktiskt kan hjälpa mig och har mig som sin viktigaste kund oavsett vad jag eller den har för kläder på sig. Om den visar sina string men gör så att jag lämnar lokalen nöjd eller om personen har kostym och jag är missnöjd när jag går därifrån så vet jag mitt svar. Nu svävade jag utanför topic men iallafall....

Skolan är en arbetsplats och ett privilegium, inte en rättighet. Det handlar inte om att "se ned på någon" utan att man anpassar sig till anständighetens gränser. Precis som att du inte går ut naken, även om du skulle trivas bättre i det. Din ståndpunkt blir betydligt mer förståelig i och med ditt klargörande i detta inlägg. För mig symboliserar det dock enbart depraverad individualism och postmodernism.

14ord
2012-03-19, 00:27
Se där vi kan vara utan en uniform i skolan. En uniform skapar oss som en massa like Stalin. Varför kan viinte vara olika i skolan när vi annars bör vara det? Varför ska vi vara så lika i skolan när vi annars inte är det alls? Om mamma köper dyra kläder eller inte hör inte hit, jag är inte rik så mina barn får dom kläder jag har råd med men det har inget med skoluniform att göra då barnet ska ha kläder på sig på fritiden. Kanske skulle man lära barnen att alla inte är miljonärer och har råd med det dyrate eller skulle det vara att komma undan för lätt?
Se människan som olika individer oavsett ålder och kläder.
Jag tycker det ärviktigt med människans frihet att tänka själv och inte bara vara en av alla, med uniformen får du just det senare

Försvarsmakt
2012-03-19, 00:40
Har man problem med skolan som arbetsplats kan man låta bli att närvara: vi har redan en samhällsuniform (klädkoder existerar på alla arbetsplatser och även i privatlivet). Det finns inget värde i att alla elever ska få uttrycka sin pseudoindividuella klädstil som ändå är färgas av vad som är modernt på H&M den här säsongen. Den grundläggande utbildningen utgör inget statligt konstfack för minderåriga, det är ett läroverk för kunskapsinhämtning. Varför inte avskaffa lektioner och obligatoriska kurser när vi ändå håller på?

14ord
2012-03-19, 00:55
Har man problem med skolan som arbetsplats kan man låta bli att närvara: vi har redan en samhällsuniform (klädkoder existerar på alla arbetsplatser och även i privatlivet). Det finns inget värde i att alla elever ska få uttrycka sin pseudoindividuella klädstil som ändå är färgas av vad som är modernt på H&M den här säsongen. Den grundläggande utbildningen utgör inget statligt konstfack för minderåriga, det är ett läroverk för kunskapsinhämtning. Varför inte avskaffa lektioner och obligatoriska kurser när vi ändå håller på?
Så du menar att alla kollar i H&M katalogen och handlar därefter? Om så är fallet så rör det inte heller ämnet utan bör återigen läggas på föräldrarna, man köper det man tycker ärsnyggt inte det dom sk modeskaprna vill att du ska ha på dig.
Du spelar bara dum tror jag. Oavsett vad man har för kläder på sig så är man i skolan för att lära sig saker. Lärares rättigheter borde förstärkas osv det är en fråga som måste jobbas hårdare på. När det är lektion ska eleverna vara tysta och inte prata i telefon eller facebooka som är en större oro än kläder. Ta av era barn mobilerna så kanske dom lär sig något eller lär dom sig mindre med klädsel som sticker ut? Vi alla kanske ska vara pk i skolan? Ja eget tänkande kan ju inte gå för sig

Nihil
2012-03-19, 01:09
Skulle aldrig kunna tänka mig att tvinga på mina barn att ha uniform i skolan.. Finns annat man kanske ska lägga ner kraft på i skolan
Så som svensk grammatik, syntax och semantik? :elaktflin: Eller är det en del av Er unika identitet, det här med att inte kunna stava?

Se där vi kan vara utan en uniform i skolan. En uniform skapar oss som en massa like Stalin. Varför kan viinte vara olika i skolan när vi annars bör vara det? Varför ska vi vara så lika i skolan när vi annars inte är det alls? Om mamma köper dyra kläder eller inte hör inte hit, jag är inte rik så mina barn får dom kläder jag har råd med men det har inget med skoluniform att göra då barnet ska ha kläder på sig på fritiden. Kanske skulle man lära barnen att alla inte är miljonärer och har råd med det dyrate eller skulle det vara att komma undan för lätt?
Se människan som olika individer oavsett ålder och kläder.
Jag tycker det ärviktigt med människans frihet att tänka själv och inte bara vara en av alla, med uniformen får du just det senare
Stalin, kommunister, tvång, frihet, yadda-yadda-yadda... Osammanhängande dravel. Kanske skall vi införa retorik på schemat också? Halmgubbar och skuld-genom-association-argument är trots allt inte god debatteknik.

Sanningen är den att Ni upprepade ggr fått vettiga förklaringar till varför skoluniform är något positivt (eller åtminstone till varför många tycker det), men eftersom Ni inte är intresserad av diskussion, utan hänger Er enkom åt rent predikande, kommer tråden ingenvart. F.ö har Ni fortfarande inte kommit med en god anledning till varför individers identiteter måste avspeglas av deras kläder - vi väntar med spänning.

Försvarsmakt
2012-03-19, 01:10
Uteslutande alla klär sig i enlighet med sin subkulturella övertygelse. Det existerar ingen fri vilja av den karaktär du beskriver och den gynnas inte av en kravlös och slapp tillvaro. Utbildningen stimuleras inte av att man får välja provokativa t-shirt-tryck eller synliga underkläder i skolmiljön. Hela vårt samhälle är uppbyggt på normer, och jag kan garantera dig och din "fria själ" att du på 99,9% av alla arbetsplatser inte kan valsa in iförd latexdräkt helt oväsentligt hur fri och nyskapande du ev. upplever dig vara i den. Detta gäller för hela det vuxna samhället och ska naturligtvis även omfatta barn. Denna eviga tramspedagogik som förs är otroligt samhällsskadlig och en klart avgörande faktor till varför vi idag översvämmas av pacifistiska vänsterpartister och mångkulturalister. Inför lag och ordning och den som inte önskar delta kan skickas till arbetsläger.

14ord
2012-03-19, 01:30
Utbildning ska man väl få i skolan utan eller med uniform. Tar man in information i skolan sämre för att du har en viss typ av klädsel på sig i skolan?
Barn är inte vuxna, barn och ungdomar behöver testa gränser för att utveckals som individer det gör barn resan som 2åringar.. Man testar gränser med skrik och gap för att testa sina föräldrar och så fortskrider det tills man blir vuxen men sedan lugnar man ner sig.. Min mor har höga betyg och hon hade ingen uniform, kanske dags att se hur skolorna fungerar idag istället för att påkalla uniform?
Alla födds med en fri vilja vad man kan göra med den är ett eget val man gör eller som man själv måste utveckla.. fram tills man är ca 15-17 år så utvecklar du den du kommer vara för resten av livet och när du går i skolan så är det den tiden du behöver fundera på hur du ska vara som person, dig själv eller någon annan vill att du ska vara.. Om du lever någon annans liv blir du glad då?

Försvarsmakt
2012-03-19, 01:42
Barn ska bemötas och behandlas efter vuxenvärldens krav och riktlinjer i den mån det är möjligt. Vi föds inte med "fri vilja", vi föds med primära instinkter, ett irrationellt känsloflimmer och en varierande intelligens. Du tar inga beslut själv utan väljer en av flera redan nertrampade stigar i skogen. Vill man "utveckla sig" genom att handla kläder på H&M har man helgerna till sitt förfogande.

14ord
2012-03-19, 01:49
Barn ska bemötas och behandlas efter vuxenvärldens krav och riktlinjer i den mån det är möjligt. Vi föds inte med "fri vilja", vi föds med primära instinkter, ett irrationellt känsloflimmer och en varierande intelligens. Du tar inga beslut själv utan väljer en av flera redan nertrampade stigar i skogen. Vill man "utveckla sig" genom att handla kläder på H&M har man helgerna till sitt förfogande.

Barn är barn inget annat! Det är när vi behandlar barn som vuxna problemet uppstår, barn måste få prova sin egna vingar annars blir dom inte utvecklade. Jag har aldrig pratat om H&M så det får stå för dig och din reklamfanatism. Lär dina barn rätt och fel från början så blir inte andra barn mobbade, ta ansvar för dina barn och deras handlingar

Försvarsmakt
2012-03-19, 02:00
Barn är barn inget annat! Det är när vi behandlar barn som vuxna problemet uppstår, barn måste få prova sin egna vingar annars blir dom inte utvecklade. Jag har aldrig pratat om H&M så det får stå för dig och din reklamfanatism. Lär dina barn rätt och fel från början så blir inte andra barn mobbade, ta ansvar för dina barn och deras handlingar

Dagens dysfunktionella avskräde till samhälle är alltså mindre problematisk än tidigare? Man ska inte behandla "barn som barn", det är ansvarslöst och påverkar utvecklingen negativt: ex.v erhåller barn ett bättre vokabulär och en ökad ordförståelse om deras föräldrar läser riktig litteratur (facklitteratur etc) före modern barnlitteratur (varför inte genusvetenskapliga Kiwi och monsterhund?). Man gör barn en björntjänst när man behandlar dem som utvecklingsstörda halvmänniskor snarare än förbereder dem på vuxenlivet genom att redan inledningsvis behandla dem som medmänniskor. Jag vet inte hur du privat upplevde i din barndom, men när jag var liten uppskattade jag att bli pratad till som vuxen och som tur var fanns det människor i min närhet som såg mig och inte ett barn.

Dan B
2012-03-19, 11:12

"Individens egenhet"? Som om någon unge idag skulle våga gå klädd i, säg, hemstickade eller -sydda kläder, oavsett vad han eller hon själv tyckte om dem?

Ramarna kan antingen sättas av staten, eller av modeindustrin och Hollywood.

14ord
2012-03-19, 11:38
Det skulle väl ingen unge göra på fritiden heller? Det är vi föräldrar som måste lära barnen rätt och fel. Vissa kanske vill ha ett visst klädesplagg även fast det inte är moderiktigt då ska inte andra ungar klanka ner på den ungen och det är föräldrarnas ansvar att lära barnen det

Nihil
2012-03-19, 11:50
Gudars skymning, har ingen bannlyst trollet ännu?

Rabe
2012-03-19, 12:31
14 ord
Jag tycker också din "diskussionsteknik" gränsar till trollande. Att tjata sida upp och sida ned utan att komma med riktiga argument för sin ståndpunkt, att tydligen inte ens läsa vad andra skriver långt med än kommentera det i sak utan bara mala på med tämligen irrelevanta saker tycker jag är är förödande för trådar och är faktiskt lite oförskämt mot de som försöker föra en sakdiskussion.

Nordmarken
2012-03-19, 12:59
Det skulle väl ingen unge göra på fritiden heller? Det är vi föräldrar som måste lära barnen rätt och fel. Vissa kanske vill ha ett visst klädesplagg även fast det inte är moderiktigt då ska inte andra ungar klanka ner på den ungen och det är föräldrarnas ansvar att lära barnen det

Skall du föra en diskussion med andra användare, är det rimligt att du också bemöter deras argument på ett vuxet sätt samt tydligt definierar dina egna argument, var vänlig skärp dig!

/Moderator

14ord
2012-03-26, 01:03
Det finns ju inga argument att bemöta som inte redan är bemötta... antingen skylls det på barnen eller barnen igentligen men det är tydligen inte föräldrars ansvar att ta hand om deras barn längre..
Skoluniform pga mobbning är förädrars ansvar och detsamma med all mobbning