handdator

Visa fullständig version : Kabbalah

Riksdagsmannen
2007-04-24, 16:08
Är det inte kabbala alla hollywoodsnubbar är med i? typ en sekt, mer än så vet jag inte. Sökte på wikipedia men det var för mycket text. Du får gärna fylla i, Tor

Stötte på något annat som kallas Nomenklatura, har nåt med sovjetledningen att göra. Större rättigheter osv. Någon som vet mer?

benvolio
2007-04-24, 16:13
Kabbala av det slaget som de personer du tänker på ägnar sig åt är vad jag har förstått en slags mystisk "magi" i stil med frimureri, som naturligtvis inte fungerar i verligheten eller har några större betydelser annat än att få de som är med att känna sig utvalda och privilegierade. Med andra ord ett psykologiskt verktyg....

MsTibbs
2007-04-24, 16:32
Det finns olika typer av kabbalah, de ortodoxa judarna i svarta kläder är extrema och utesluter kvinnor ur kabbalahundervisningen (dock anses kvinnor generellt vara närmre målet före de börjar stävan) och hollywoodvarianten, som kostar skjortan, och en normalare variant so är gratis och för alla so är intresserade, judar som andra oavsett religion/ateism.

Kabbalah i icke-köp-dig-frälsning-varianten (hollywood-kapitalist-varianten) är en teknik hur man utvecklar sig själv andligt, för att slutligen nå Gud/andligheten vad de nu kallar det. Vissa steg kan man växa genom att läsa sig till det, jag har några böcker av rav Michael Laitmann hemma exempelvis, dock krävs det vägledning av en rabbi (gratis) för att nå de högre stegen. Få når hela vägen upp (sju steg) i detta livet.

Masken
2007-05-27, 22:13
Kabbala av det slaget som de personer du tänker på ägnar sig åt är vad jag har förstått en slags mystisk "magi" i stil med frimureri, som naturligtvis inte fungerar i verligheten eller har några större betydelser annat än att få de som är med att känna sig utvalda och privilegierade. Med andra ord ett psykologiskt verktyg....

Jag tror inte det är en slump att den judiska lobbyn såg till att de mindcontrollerade Britney spears och madona hånglade på den där galan...

Riksdagsmannen
2007-05-28, 22:16
Som ni säkert märkt så är den här tråden skapad ur en annan om marxismen. Ser därför väldigt luddig ut, särskilt öppningsinlägget.

Intressant det här med "judisk mysticism". Jag antar att kabbalan är något väldigt gammalt som fått sig ett lite mer kommersiellt ansikte med kändisar och skit. MsTibbs (verkar inte särskilt levande längre?) sa att det inte spelar någon roll vad man är. Om man inte behöver vara jude så lär inte de andra judarna se kabbalan som något vidare seriöst. De lite mer "upplysta" kändisarna kanske konverterar när de ändå är i farten?

Såg lite av ett program om kabbala för något år sedan, tror det var Insider (gud, fölåt mig) som "granskade" som vanligt. Jag såg dock inte början och fattade aldrig vad det var. Kabbala kanske är ute nu? Kanske är dags för Britney Spears och gänget att ta på sig burkan och "lära känna" Islam?

Masken
2007-05-28, 22:18
Som ni säkert märkt så är den här tråden skapad ur en annan om marxismen. Ser därför väldigt luddig ut, särskilt öppningsinlägget.

Intressant det här med "judisk mysticism". Jag antar att kabbalan är något väldigt gammalt som fått sig ett lite mer kommersiellt ansikte med kändisar och skit. MsTibbs (verkar inte särskilt levande längre?) sa att det inte spelar någon roll vad man är. Om man inte behöver vara jude så lär inte de andra judarna se kabbalan som något vidare seriöst. De lite mer "upplysta" kändisarna kanske konverterar när de ändå är i farten?

Såg lite av ett program om kabbala för något år sedan, tror det var Insider (gud, fölåt mig) som "granskade" som vanligt. Jag såg dock inte början och fattade aldrig vad det var. Kabbala kanske är ute nu? Kanske är dags för Britney Spears och gänget att ta på sig burkan och "lära känna" Islam?

Va har denna judekontrollerade blivit islamvän nu?

Hela Hollywood består ju av judar!

TVI!

Mazarin
2007-05-29, 00:06

Det finns idag olika inriktningar. En väldigt kommersiell som värvar ickejudar och kvinnor och en som håller sig strikt till riktig kabbala. Dessa båda gruper föraktar varandra. Enligt kabbala får man inte värva vare sig kvinnor eller ickejudar vilket de kommersiella alltså gör.

Det finns anledning till att Madonnas turnéteam blev jagade av arga stenkastande judar när de var i Israel. De anser att hon profiterar på deras läror, och i viss mån kan man väl förstå dem. Jag skulle inte vilja att några rasfrämlingar började använda våra symboler och förvränga vår kultur och sedan till råga på allt bli världens kändaste utövare av det.

blooddawn
2007-07-04, 19:57
Det finns anledning till att Madonnas turnéteam blev jagade av arga stenkastande judar när de var i Israel. De anser att hon profiterar på deras läror, och i viss mån kan man väl förstå dem. Jag skulle inte vilja att några rasfrämlingar började använda våra symboler och förvränga vår kultur och sedan till råga på allt bli världens kändaste utövare av det.

I och för sig har de ju själva stulit dessa läror från de ariska egyptierna.

DesolateWastes
2007-07-04, 20:15
Kabbala är ett magiskt system, och det är inte judarna ensamma som uppfunnit det.

Rotvältaren
2007-07-05, 00:58
Dock så inte riktigt, ingen vet riktigt hur gammal kabbal är, men det är en muntligt tradition som av många mer renläriga judar anses kompletera det skriva ordet i Torah. Man skulle kunna säga att kabbala har sina magiska aspekter, definitionsmässigt är detta dock fel då all "magi" inom kabbala härstammar från de högsta principen. Det handlar inte så mycket om att bruka magi som att öppna en koppling mellan gud och våran värld för att utnyttja hans omnipotens. Dock så sammankopplade med Salomons bok och nycklar inte alls så uppenbart som man kan tro. Även om det finns en del nummerologi inom kabbala så är den mycket mindre.

Själva kärnan i kabbala har alltid varit att komma närmare gud därigenom på ett visst sätt transcendera sig. Jag skulle inte vilja kalla kabbala speciellt mycket mer magi än t.ex. buddhism.

Sant att kabbal, som allt annat, härstammar från nåt. Väldigt få saker föds ur sig själv.

Idealisten
2008-05-08, 14:28
Hmm, jag är lite nyfiken av sådant här, håller på och läser lite om judisk mystik. Finns det några böcker att rekommendera?

0aktree
2008-05-08, 14:40
Det finns olika typer av kabbalah, de ortodoxa judarna i svarta kläder är extrema och utesluter kvinnor ur kabbalahundervisningen (dock anses kvinnor generellt vara närmre målet före de börjar stävan) och hollywoodvarianten, som kostar skjortan, och en normalare variant so är gratis och för alla so är intresserade, judar som andra oavsett religion/ateism.

Kabbalah i icke-köp-dig-frälsning-varianten (hollywood-kapitalist-varianten) är en teknik hur man utvecklar sig själv andligt, för att slutligen nå Gud/andligheten vad de nu kallar det. Vissa steg kan man växa genom att läsa sig till det, jag har några böcker av rav Michael Laitmann hemma exempelvis, dock krävs det vägledning av en rabbi (gratis) för att nå de högre stegen. Få når hela vägen upp (sju steg) i detta livet.

Det är helt riktigt: Kabbala är en del av Mysticismen.
Den härrör ur den judiska mystiken och syftar till att nå ett högre medvetande.
Högre medvetande skall förstås som insikt i Verklighetens form och rörelse.
Det kan tex. innebära att du reflekterar/förstår dina egna drivkrafter i förhållande till andras och i förhållande till en överordnad kraft i form av Ande.

Idealisten
2008-05-08, 14:45
Jag luskade fram något inom Kabbala att startpunkten för detta var en slags bild, vari man studerade efter att ha fyllt fyrtio, bland annat ingick de 36 tzadikkerna i kabbala, de över mäktigt goda som höll upp världen, Men iallafall så var det också en bild inom kaballa som kallades livets träd, mystiker menade att innan Skapelsen fanns enbart gud men gud ville se sig själv så därför var han tvungen att göra sig mindre, ta bort en del av sina krafter för att sedan ha plats med Skapelsen, världen. Anledningen var att gud ville se sig själv och gjorde tydligen detta genom att skapa världen, sig själv.

Snacka om Mystik...

Acephale
2008-05-08, 14:45
En bok som jag kan rekommendera som introduktion i ämnet är Gershom Scholems "Den Judiska Mystiken" en bra översikt över traditionell kabbala och dess förgreningar genom historien.

Idealisten
2008-05-08, 14:51
http://web.telia.com/~u45402488/anglagard/svkabbala.html

Earth
2008-05-08, 15:56
Jag skulle vilja rekomendera Thomas Karlssons bok Kabbala, kliffot och den goetiska magin. I denna sägs Kabbalan ha utvecklats i Europa och ha sina rötter i den hellenistiska tankevärlden. ¨Då T.Karlsson även är drivande i Dragon Rouge tänkte jag tipsa att gå in på deras hemsida; står inte så mycket just där dock. www.dragonrouge.net

pumpkin62
2008-10-01, 07:42
Cabbalah, Kabbalah, Kabalah, Kabbala, Qabala, Qabalah) är enligt en vanlig uppfattning ett religiöst filosofiskt system som gör anspråk på att ha en mystisk förståelse av den gudomliga naturen och dess ordning. I vår tid har dock organisationen Bnei Baruch, grundad av Michael Laitman, börjat lära ut kabbala enligt Yehuda Ashlag, som av många erkänts som den störste kabbalisten under 1900-talet. Enligt den uppfattningen, som gör anspråk på att vara den autentiska kabbalan, är kabbala en vetenskap. Kabbala är en viktig del av den judiska mystiken. En av de viktigaste källorna är boken Zohar, en annan Sefer habbahir. Traditionellt sett lärs inte Kabbala ut till någon under 40 år, en begränsning som dock inte längre gäller. Det finns en mängd litteratur som uppkommit genom tiderna. Under medeltiden var Kabbalan djupt influerad av islams mystik, sufismen, vilket gav upphov till en rik litteratur i Andalusien. Under 1500-talet i staden Safed i Israel där den lurianska skolan uppkom skapades också viktig litteratur inom Kabbala. Denna skola bär sitt namn efter rabbin Isaac Luria (även kallad Ari) som alla kabbalister i hans efterföljd riktade sig efter. Ytterligare en betydelsefull person var hans lärjunge Chayim Vittal.

En central symbol i Kabbalan är livets träd, som i detta system består av de tio sephiroth (emanationer) av Gudomen. Kabbala anser att Gudomen som man kallar för Eyn Sof, är någonting fördolt. Eyn Sof kommunicerar mellan världarna och universum genom sefirot. De tio sefirot anses kunna förklara såväl den fysiska som den metafysiska världen.

Kabbala är ett helt system av mystisk kunskap och föreställningar om universum. Några hyser åsikten att en viktig lära är den om tikkun olam, som i korthet går ut på att även den enskilda individen kan hjälpa Gudomen i den pågående skapelseprocessen. Detta kan ske främst genom att man i sitt eget liv iakttar och följer de religiösa påbuden mitzvot i Torah. För många ortodoxa judar är Kabbala en realitet som man uppfattar bokstavligt. Sekulära, konservativa judar; eller judar inom reformrörelsen uppfattar inte Kabbala som någonting bokstavligt, men kan väl visa ett andligt intresse för den.

Kelippot (Kliffot) [redigera]

Kabbalan och Livets träd anses också ha en motpol eller skuggsida som benämns kelippot (flt.) vilka representeras av Dödens träd. Detta träd består liksom Livets träd av tio sfärer som kallas kelippot. Dessa kelippot kan sägas vara direkta motsatser till sefiroterna.

Ur ett psykologiskt perspektiv kan Livets träd sägas symbolisera det medvetna medan det kelippotiska trädet symboliserar det omedvetna, dvs det undanträngda och ibland farliga men även det potentiella.

Den kabbalistiska adepten som arbetar med kelippot brukar göra detta med målet att lära känna sina undanträngda kvalitéer, negativa såväl som positiva, och i den mån försöka lösgöra sig från de negativa sidorna och utveckla de positiva.

Modern tid [redigera]

Chassidismen har varit en av de mest inflytelserika källorna till spridandet av kabbalistiska läror i Ari's efterföljd. Rörelsen startades av Yisroel ben Eliezer (Baal Shem Tov), men har fortsatt i många förgreningar fram till idag.

Rabbi Abraham Isaac Kook (1864-1935) visar på kabbalans betydelse:

På grund av alienationen från "Guds hemlighet" [d.v.s. kabbala], reduceras de högre kvaliteterna av det Gudomliga livets djup till obetydliga saker som inte sjunker in i själens djup. När detta sker, saknas den mäktigaste kraften för nationens och individens själ, och Exil gynnas essentiellt... Vi bör inte negera några begrepp baserat på rättskaffenhet och vördnad inför Himmelen i någon form - bara aspekten av ett sådant tillvägagångssätt som söker negera mysterierna och deras enorma inflytande på nationens anda. Detta är en tragedi som vi måste bekämpa med råd och förståelse, med helighet och mod. (Rabbi Avraham Yitzchak HaCohen Kook Orot 2 )

Ytterligare en inflytelserik och viktig kabbalist är Rabbi Yehuda Ashlag 1884-1954 (även känd som Baal HaSulam - vilket betyder "stegens ägare" - en titel han fick efter att ha färdigställt ett av sina mästerverk, Sulamkommentaren). Ashlag anses av många vara tidernas störste kabbalist.

Han utvecklade en studiemetod som han ansåg vara mest lämplig för den nutida människan. Han är även känd för sitt andra mästerverk, Talmud Eser Sefirot - Studie av de tio Sefirot - en kommentar på alla Ari's skrifter. Vissa anser idag att detta verk är hela den kabbalistiska lärans kärna. Baal Hasulam's mål var att göra studiet av kabbala förståeligt och tillgängligt för varje människa med ett begär efter att veta meningen med livet. Det finns nuförtiden flera organisationer som aktualiserar hans idéer.

Förnyat intresse för kabbala och dykt upp bland icke-traditionella judar, men även bland icke-judar.

Ur wikipedia