Visa fullständig version : Vår identitet?
Desiderius
2007-08-24, 20:27
Om du frågar en svensk idag vad denna grundar sin nationella identitet på så får man om något ett ganska luddigt svar tillbaka, han kanske nämner något om kebab och demokrati. Om du frågar en nationalist så kanske han nämner olika politiska ideologier eller asatro, saker som för de flesta svenskar känns främmande. så:
1. Vad är de viktigaste grundpelarna i svensk identitet idag?
2. Vad borde vara de främsta grundpelarna i vår identitet som svenskar idag?
3. Hur åstadkommer vi ett byte?
Hmm tjaa..
Vårat "utseende" möjligtvis:P Det är vi ju välkända för!
Våra traditioner och kultur som vi bör upprätthålla och bevara! Sverige har intressant historia som borde lyftas fram mer!
Anatgligen genom att få folk mer involverade i själva Sverige och hur det ser ut och ändras, negativt! Få folk engagerde och mer kritiska till media, rättsak, politiker osv!
En synnerligen viktig fråga.
Jag menar att vi bör urskilja innehållet i den svenska kulturen och traditionerna, och sedan visa hur de tagit sig uttryck i olika specifika traditioner under olika historiska epoker.
Några sådana kärnfrågor kan till exempel vara kvinnans goda ställning, vår kärlek till djur och natur, det som kallas heroisk nihilism, vår syntes av personlig frihet och folklig solidaritet, det nordiska hedersbegreppet med dess betoning av självdisciplin och moderation, och så vidare. Kärleken till djur och natur tog sig under vikingatiden uttryck genom den rika djurornamentiken i konsten, senare genom en specifikt nordisk naturmystik, och idag genom djurrättsrörelsen. Detta kan jämföras med kulturer där man låter djur förblöda innan man kan äta dem, eller där djurplågeri ses som ett nöje.
Viktigt tror jag är att vi kan anknyta till moderna fenomen, som just djurrättsrörelsen, kvinnorörelsen, protesterna mot våldtäkter, och så vidare, och visa dem hur specifikt nordiska deras kamper faktiskt är.
Samtidigt bör man väcka ett intresse för vår historia, men då inte bara som kuriosa utan man bör sträva efter att få med innehållet.
Cincinnatus
2007-08-26, 19:47
Sverige är en del av det indoeuropeiska kulturträdet...
1, Våra vicktigaste grundpelare för vår svenska identitet är vår etnicitet, språk, kultur och historia.
2, Som svenskar måste vår vicktigaste grundpelare vara vår ras. Den nordiska rasen. Utan vårt blods renhet så är allt annat meningslöst.
3, Hur åstadkommer vi då en förendring? Jo vi håller vårt blod rent i en värld som förespråkar rasblandning, Som en vis man en gång sade (Det finns ingen tvekan att de som i en tid av blodsförgiftning värnar om sitt blods renhet och sitt folks bästa en dag kommer att stå som värdens härskare)
Desiderius
2007-08-26, 20:22
Ber om ursakt for stavningen, beror pa att jag skriver utomlands!
Tack for alla bra svar, sarskilt Oskorei, en foljdfraga blir lite mer specifikt vad bor utmarka oss mer konkret i var identitet, t ex vad ar svensk mat? Ar det kottbullar och spaggetthi eller blodpudding? Vad ar svensk kladstil, folkdrakt eller klader fran dressman? Vad ar traditionell svensk musik, Evert Taube, Nordman eller Fyrdung?Om det sistnamnda ar rock verkligen svensk/europeisk musik? Det finns manga fler fragestallningar, men det jag vill komma till ar att vi saknar enkla kulturella referenser i nutiden som utmarker vart folks sarart. Om vi tar Italien som exempel sa ar de mycket mer klara over vad som ar italiensk mat, religion och musik som pasta, katolicism och tarantella. Nu behover man iofs inte bara rakna in det svenska i sin etnisktkulturella identitet om man som jag ser sig sjalv som paneuropeisk!
Cincinnatus
2007-08-26, 20:38
Den svenska identiteten är artificiell. Det är mycket mer meningsfullt att tala om de regionala identiteterna och ur större perspekt den skandinaviska och europeiska identiteten.
Das Vogel
2007-08-26, 20:42
De viktigaste grundpelarna idag bör väl vara följande; Vår inställning till att man skall göra rätt för sig, vår syn på vad heder är, vår ödmjuka inställning till naturen, vår förmåga att lägga ner hela vår själ i allt vi gör. För att förtydliga så ska jag beskriva den typiska svensken.
Han är en man som jobbar idogt för att kunna försörja sin familj, arbetet i sig lägger han ner sin själ i för att om möjligt göra det så perfekt det bara går, lathet ser han ner på och anser att det ej passar sig att sitta och titta på medans andra jobbar. När han inte arbetar så tillbringar han så mycket tid med sin familj som möjligt, då han värdesätter den så högt som det bara är möjligt, han trivs att få vandra ute i naturen och känner en sorts vördnad för densamme.
Han vill ogärna stöta sig med sina medmänniskor, då han är individualistiskt lagd, och tycker om att få bli lämnad ifred. Men när han anser att något går orätt till så vill han gärna lägga sig i, för rätt skall vara rätt, dock så begränsas hans rättfärdighet i dagens samhälle, och han får ofta nöja sig med att i stället knyta näven i fickan. När han har besök så vill han gärna försäkra sig om att hans gäster har det bra och är nöjda och belåtna. Likaså när han är bortbjuden så vill han ogärna göra för mycket väsen av sig, utan anser att lagom är bäst.
Dock så är han ganska kuvad idag av ett system som ej tillåter honom att vara sig själv, utan han skall bita ihop och göra sig osynlig, för att han vill innerst inne känna sig stolt över att vara svensk, men det har han fått höra att det är fult att vara, och invandrarna, dem ska man minsann vara snäll emot, för dem har det inte så lätt, sägs det. Så han bosätter sig ute på landet, dit hans övriga folkkamrater flytt, för där kan han i alla fall slippa se eländet själv, så sitter han där, år ut och år in, svär vid sitt middagsbord, och önskar att han kunde göra något åt den negativa utvecklingen.
Men sen så tänker han efter en stund, och minns sin familj som han värdesätter högst av allt, och en rädsla börjar gripa tag i honom, frågor börjar uppenbara sig i hans medvetna, frågor som lyder ungefär såhär: Om jag börjar börjar sätta mig upp emot systemet, vad händer då med min familj? Kommer mina barn att råka illa ut i skolan? Blir jag av med jobbet? Hur ska vi då klara oss? Och så skjuter han då sina tankar åt sidan, och tycker att det nog är lika bra att bida sin tid, och låta andra sköta sådant. Men kanske så väljer han att lägga sin röst på Sverige Demokraterna, som en liten oskyldig protest i alla fall.
Till att börja med, alla de positiva egenskaper jag beskrev ovan, samt en starkare gemenskap med sitt folk och en ökad offervilja för framtida generationer. Dvs, avprogrammera rädslan för vad som kan hända om man engagerar sig för framtiden, och visa vilken styrka och identitet man kan känna om man lierar sig med sina egna, för att vandra ett gemensamt öde till mötes, där folket och rikets välbefinnande går före allt.
Genom att fortsätta att idogt kämpa för våra ideal och försöka utvecklas som rörelse på alla plan, samhället är i ständig utvekling, så därför måste även vi utvecklas. Det kan röra sig om nya former att förmedla vårt budskap, om olika metoder att vinna folkets hjärtan etc. Men jag tror även att dagens destruktiva samhälle kommer att ofrivilligt hjälpa oss i vår strävan efter seger, för ju hårdare samhällsklimatet blir, desto desperatare blir folket, och allt fler kommer att ansluta sig i vår kamp, det är nog endast en tidsfråga innan klimatet blir så hårt att tillflödet till rörelsen blir så starkt att vi tillslut kan gripa makten.
Sen när vi väl har makten så blir det relativt enkelt att upprätta en stark folkgemenskap och rejäl stolthetskänsla. Vi får helt enkelt använda oss av dem medel vi förfogar över i dagsläget, och dem medel vi kommer att förfoga över i framtiden, för att upprätthålla dem positiva känslorna och egenskaperna. Media är ju ett ganska effektivt sätt att påverka människor i olika riktningar med, likaså skolundervisning etc. Och i dagsläget så får vi nog försöka att visa oss så mycket som möjligt på gator och torg, samt försöka sprida så mycket information som möjligt. Sen är det viktigt att vi, när nykomlingar anländer, är så välkomnande och öppenhjärtliga som möjligt, och verkligen gör allt vi kan för att den personen skall känna sig delaktig i något stort och speciellt.
Desiderius
2007-08-26, 20:47
Cincinnatus satter fingret pa annu en fraga, hur bor vi definiera var egen etnicitet som svenskar, skandinavier. indoeuropeer, vita, kaukasier, nordeuropeer etc? Och om vi definierar oss sjalva som europeer hur definierar vi oss tydligare for att utesluta ickeeuropeiska grupper som rackar befinna sig i Europa?
Cincinnatus satter fingret pa annu en fraga, hur bor vi definiera var egen etnicitet som svenskar, skandinavier. indoeuropeer, vita, kaukasier, nordeuropeer etc? Och om vi definierar oss sjalva som europeer hur definierar vi oss tydligare for att utesluta ickeeuropeiska grupper som rackar befinna sig i Europa?
Vi är etniska nordeuropéer. Alla andra kulturegenskaper etc är sekundära
Desiderius
2007-08-26, 20:53
Vi är etniska nordeuropéer. Alla andra kulturegenskaper etc är sekundära
Personligen vill jag inte utesluta alla vita broder och systrar i Frankrike, Italien, Spanien, Amerika, Ryssland mfl, men det ar min asikt. Tack Das Vogel for ett uttommande och inspirerande svar!
Personligen vill jag inte utesluta alla vita broder och systrar i Frankrike, Italien, Spanien, Amerika, Ryssland mfl, men det ar min asikt. Tack Das Vogel for ett uttommande och inspirerande svar!
Då kan du lika gärna inkludera alla "vita" kaukasier i Marocko, Libyen, Algeriet, Egypten, Irak etc...
Om Svensson skall definiera grundpelarna i svensk identitet idag så är det "demokrati" och "jämställdhet". Han kommer också nämna det svenska "välfärdssystemet". Att "mångkultur" är en grundpelare i genuin svensk identitet är nog sällsynt, men "tolerans och öppenhet" är ganska vanligt. Allemansrätten och modernitet lär också kunna komma på tal liksom att vi har mycket lagar, förordningar och regler. Vidare är vikingar och midsommar något som de flesta svenskar ger en given plats i den svenska identiteten liksom färgerna gult och blått. Förutom midsommar då, så är förmodligen internationella idrottsmästerskap ett av få sammanhang där svensken verkligen känner sig svensk på något lite mer medvetet plan. Därmed inte sagt att han inte annars har en nationell identitet. Den finns alltid närvarande undermedvetet. Ta bara ett fenomen som rasblandning. Det är tabu i de allra flesta svenska familjer. Hur PK-skadade vissa än kan vara så är det sällan okej att släpa hem en arab eller neger till pojk- eller flickvän. Åtminstone möts det med tysta protester.
Insikten om att vi som ett nordgermansk folk bär på ett genetiskt arv av allra ädlaste sort. Vår genpool kodar i jämförelse med andra för en betydligt mer högtstående moral, en livligare kreativitet, högre intelligens, bättre disciplin och vackrare anlete. Vår identitet borde ta sig uttryck i ödmjuk överlägsenhet, och vid behov i behärskat, samlat förakt för lägre, fientliga raser. Vår storslagna historia och visioner om framtida erövringar inom vetenskap, teknik, andlighet med mera bör få en större plats, liksom naturen skall lyftas fram än mer och våra traditioner tydliggöras och fördjupas.
Ovanstående svar ger att det egentligen inte är ett byte som skall åstadkommas. Snarare en korrektion av vissa destruktiva avvarter och förstärkning av redan befintlig identitet. Som Oskorei skriver finns det en viss grund för feminismen i det nordiska sinnelaget. I vår kultur har man aldrig draperat kvinnor i skynken och betraktat dem som totalt underlägsna männen. Likaså lämpar sig styrelseskick med stort folkligt inflytande sig väl för nordbor. Tyvärr har demokrati och jämställdhet hyperhypats, överskridit alla rimlighetens gränser och tagit perverterade uttryck. Alla är inte lika mycket värda, pöbeln måste hållas i schack, elitsim och fokus på duglighet måste genomsyra vårt folk liksom det måste finnas en naturlig könsrollsfördelning (med visst svängrum för individuella avvikelser).
Således så bör kvinnas ställning, yttrandefrihet och medinflytande fortsatta vara en del vår av identitet. Men i naturligare form. Våra unika rasegenskaper är ett känsligt ämne (till stor del kanske för att det inte är särskilt svenskt att skryta och framhäva sin egen förträffligthet alltför mycket. Vi är ofta mycket ödmjuka). Men förslagsvis förs detta fram i bakgrunden av markerandet av vi liksom andra folk skall ha rätt att bevara vår särart. Lyft fram och fördjupa våra traditioner, värna vårt språk, odla intresse för historia, natur och så vidare. Våga se det vackra i nordiska drag såsom blå ögon, blont hår och andra nordeuropeiska attribut. Detta försvårar acceptansen av utomeuropeisk assimilation. Med tiden växer det fram en medvetenhet om det rent genetiska vari allt ytterst bottnar. Vi nationella borde i ökad grad försöka vinna ökat inflytande i redan närstående organisationer och företag. Till exempel är det lättare att stärka svensk identitet i redan sunda kretsar där våra ideal faktiskt ofta ännu glöder, om än lite dåligt. Till exempel bland båtfolk, jägare, friluftsrörelser, försvarsmakten, bokklubbar med historisk inriktning, släktforskare, äventyrare, biologer, medborgargarden och så vidare.
Ett par slutord. Främst bör vi förstås identifiera oss utifrån vad vi är för och vad vi värnar, vilka vi är. Men för att förstärka detta är det också lämpligt att tydligt markera vad vi inte är. Vi är inte negroida. Vi gifter oss inte med mer än en person. Vi plågar inte djur för nöjes skull. Vi löser inte problem med våld så länge det inte är absolut nödvändigt. Vi slänger oss inte i backen och ylar Allah Alaaaaaah. Vårt språk låter inte som en grumlig sörja av konsonantförstoppning. Vårt språk är rent, klart och välartikulerat. Vi hänger inte på oss en massa blingbling och demonstrerar eventuellt välstånd på ett vräkigt arab- eller negersätt (även om det tyvärr börjat sprida sig bland både så kallat white trash och vissa nyrika, svenska kretsar). Vi är inga primitiva vildar helt enkelt. Vi är inte av så primitiv natur att vi behöver ett total-totalitärt system likt Islam för att kunna kontrollera oss. Denna anti-definition, denna uteslutningsmedtod kan med fördel användas särskilt mot de svenskar som förnekar att de överhuvudtaget har en svensk identitet eller säger att de inte bryr sig.
Desiderius
2007-08-27, 18:01
Då kan du lika gärna inkludera alla "vita" kaukasier i Marocko, Libyen, Algeriet, Egypten, Irak etc...
Om dessa fa individer ar lika vita som mina broder och systrar i Sverige sa varfor inte?
Samtidigt bör man väcka ett intresse för vår historia, men då inte bara som kuriosa utan man bör sträva efter att få med innehållet.
Jag håller med. Tyvärr är det så att många tappar intresset för svensk historia i skolan då det läggs alldeles för stor vikt vid att alla ska kunna redogöra för Sveriges kungar. Nog för att det är viktigt men det är knappast något man kan använda för att väcka intresse hos en elev i låg- och mellanstadiet. Historia om vikingatiden är dock en annan femma :viking:
Kristofer
2007-12-23, 14:11
Jag håller med. Tyvärr är det så att många tappar intresset för svensk historia i skolan då det läggs alldeles för stor vikt vid att alla ska kunna redogöra för Sveriges kungar. Nog för att det är viktigt men det är knappast något man kan använda för att väcka intresse hos en elev i låg- och mellanstadiet. Historia om vikingatiden är dock en annan femma :viking:
But my brotha! :chockad:
Förr hävdades det alltid att Sveriges historia var dess konungars. Men svunna är de tider då elever förväntades kunna rabbla upp gamla kungar och drottningar, årtal etc. Idag fokuseras historia oftast på samhället i sig. Tyvärr innebär det förmodligen att vissa nationalromantiska historieskildringar försvinner. Kanske försvinner därmed även intresset för historia i sig? Kan det vara en förklaring?
Värt att hålla i åtanke är även att historia likt andra ämnen (företrädesvis religion, geografi och samhällskunskap) används som ett propagandaverktyg av "etablissemanget". Det skall inpräntas i eleverna att Sverige alltid varit ett invandringens land, att vår historia är befläckad av krig och barbari, samt att vi européer har begått sådana illdåd mot andra stackars folkslag att vi har en historisk skuld. Lägg därtill den gängse synen på folkvandringstiden, utvandringen till Amerika och 1900-talshistoria och blanda det med liknande tendenser i andra ämnen, så ser man att regeringarna vi haft de senaste decennierna har blandat ihop en riktigt stinkande svenskfientlig cocktail. :chock:
Detsamma gäller väl övriga europeiska länder med, för den delen. Men det behöver jag nog egentligen inte påpeka. ;)
But my brotha! :chockad:
Förr hävdades det alltid att Sveriges historia var dess konungars. Men svunna är de tider då elever förväntades kunna rabbla upp gamla kungar och drottningar, årtal etc. Idag fokuseras historia oftast på samhället i sig. Tyvärr innebär det förmodligen att vissa nationalromantiska historieskildringar försvinner. Kanske försvinner därmed även intresset för historia i sig? Kan det vara en förklaring?
Värt att hålla i åtanke är även att historia likt andra ämnen (företrädesvis religion, geografi och samhällskunskap) används som ett propagandaverktyg av "etablissemanget". Det skall inpräntas i eleverna att Sverige alltid varit ett invandringens land, att vår historia är befläckad av krig och barbari, samt att vi européer har begått sådana illdåd mot andra stackars folkslag att vi har en historisk skuld. Lägg därtill den gängse synen på folkvandringstiden, utvandringen till Amerika och 1900-talshistoria och blanda det med liknande tendenser i andra ämnen, så ser man att regeringarna vi haft de senaste decennierna har blandat ihop en riktigt stinkande svenskfientlig cocktail. :chock:
Detsamma gäller väl övriga europeiska länder med, för den delen. Men det behöver jag nog egentligen inte påpeka. ;)
Seså, inte baja i byxan nu :lol:
Jag menade alltså inte att man ska stryka undervisningen om Sveriges kungar från historialektionerna utan min kritik handlar snarare om hur den framställs i skolan - undervisningen väcker knappast intresse. Det är i och för sig en helt annan sak och problemet är av underordnad betydelse i jämförelse med det som du nämnde, som jag förövrigt håller med om.:yes:
benvolio
2007-12-23, 20:32
Är det någonting som saknas så är det någon som helst diskussion av Sveriges 1900-talshistoria. Jag tänker de på de saker som verkligen haft betydelse för hur vår vardag ser ut idag, som de socialdemokratiska regeringarna, bildandet av massmedia, miljonprogrammet etc.
Men det skulle naturligtvis vara omöjligt utan att kritisera de som har makten idag...
Pannationalist
2008-02-12, 00:26
Svensken är: självkritisk, altruistisk, kollektivistisk, generös, tämligen isolationistisk, uppfinningsrik, naturbejakande och tycker om rena, ljusa former.