Visa fullständig version : Sportkommentatorer
GB-Jansson
2009-04-03, 21:01
Idrott är i sig självt väldigt underhållande. Men bra kommentatorer förgyller de olika evenemangen i TV och radio.
Vilka kommentatorer och även dito experter tycker ni är de bästa?
Mina favoriter är Lasse Granqvist (fotboll och hockey) och Roberto Vacchi (cykel). Båda utstrålar enorm entusiasm i sina referat.
Granqvist suverän i dagens SM-final. Färjestad sätter 4-1 varvid Granqvist spontant utbrister (med anledning av målmusiken), "Nu spelar de Malena Ehrnman också".:bow:
Undernärd
2009-04-03, 21:09
Ingen tvekan att Glenn Hysén är den bästa! Han har alltid är härlig ton och så är han Göteborgare såklart. ;)
Adoremus
2009-04-03, 21:16
Lasse Granqvist är definitivt den mest inlevelsefulle sportkommentatoren. Sen är Arne Hegerfors den mest kunnige vad gäller fotboll och Björn Hellberg i särklass bäst vad gäller tennis.
Nämnde Roberto Vacchi har alltid varit en stor favorit, maken till påläst kommentator har nog aldrig setts.
En tre timmars Tour d´France slätetapp brukar sällan vara speciellt upphetsande men med Vacchi i rutan kan det bli intressant ändå.
Glenn Strömberg är den fotbollskommentatorn jag gillar bäst, han förstår det taktiska spelet bättre än de flesta.
Niklas Wikegård är kanske mer rolig än duktig men alltid händer det något kring honom.
Leif Boork är mer av Strömbergs modell, enormt kunnig.
En som var jobbig att lyssna till trots hans duglighet var Mats Strandberg.
Hans nattliga tennis referat från Mats Wilanders US open äventyr lär jag aldrig glömma.
Hans ständiga negativa stämma trots att Wilander spelade bra och också vann turneringen som förste svensk genom tiderna.
Hela tiden fick man intrycket att det inte skulle gå för så deprimerande var Strandberg.
Arne Hegerfors tyckte jag alltid var underhållande och korrekt. Vad han än kommenterade. Fotbollen 1994 var ju bland det bästa från svensk sport någonsin kan jag tycka helt subjektivt (från tiden då man slapp
Z(l)atan). :p
Göran Zachrisson hade en röst och ett röstläge med rätt tempo dessutom för att beskriva alltifrån utslag till nerväsa puttar (från tiden då man slapp Tiger Woods). :p
Vad hette han som kommenterade hästsport, såsom hoppning? Anders Gernarnd eller något sådant? Med en skorrande dialekt var han helt ensam i detta gebiet.
Vinterland
2009-04-03, 23:47
Niklas Wikegård är riktigt härlig att lyssna på, speciellt under matcher när Sverige spelar. :)
Antisocial
2009-04-04, 00:20
Den enda sport jag tittar på är snooker på Eurosport där Kim Hartman är kommentator. Riktigt bra och kunnig man!
BlåGulPatriot
2009-04-04, 10:23
Lasse Granqvist, Niklas Wikegård och den här härliga finnska kommentatorn http://www.youtube.com/watch?v=JCnJSvXYUhc haha :P
Hartlepool
2009-04-09, 22:23
Lasse Granqvist är väl bäst, om jag måste välja någon. Värst är, och detta utan tvekan, den inavlade Hysén.
Utan någon speciell ordning säger jag: Lasse Granqvist, Arne Hegerfors och Bosse Hansson. Henrik Strömblad är bra han också.
Ralf Edström kanske? :lol: 9WSeNrY0Acc
Vredesfull
2009-04-15, 22:44
Lasse Granqvist och Glenn Strömberg , utan större tvekan :cool:.
Vinterdis
2009-04-29, 11:44
Ingen tvekan att Glenn Hysén är den bästa! Han har alltid är härlig ton och så är han Göteborgare såklart. ;)
Kan ju bara hålla med! Man blir glad när man hör att det är Glenn som tjötar på i bakgrunden! :D
Den bäste expertkommentatorn inom fotboll är tveklöst Jens Fjällström. Kunnig och pålitlig.