Visa fullständig version : Första och andra världskriget
PatriotKämpe
2009-03-13, 18:32
Hej Jag ska göra lite forskning om Första och Andra V-Krigen och jag undrar om någon här inne är påläst om detta ämne?? :thumbup:
Tackar för bra svar ^^:D
Finns det inte redan trådar som du kan titta i? I annat fall är det bara att leverera frågor, alltid finns det någon som kan svara.
Det första du måste förstå är att krigen hänger ihop med varandra. Det andra var ett resultat av det första och det fördrag som avslutade det. Det första var i sin tur ett resultat av tidigare krig, till exempel det fransk-tyska kriget i början av 1870-talet. Det brukar många ha svårt att inse. De kan till exempel inte förstå varför tyskarna invaderade Polen och Tjeckoslovakien, eftersom de inte vet vad som hände strax efter första världskriget och vilka krav tyskarna fick på sig.
En annan sak du måste veta är att båda världskrigen var tragedier och det fanns ingen stridande part med helt rent samvete efter att de var över. Det begicks mycket skit och ingen var oskyldig.
PatriotKämpe
2009-03-13, 20:47
Finns det inte redan trådar som du kan titta i? I annat fall är det bara att leverera frågor, alltid finns det någon som kan svara.
Det första du måste förstå är att krigen hänger ihop med varandra. Det andra var ett resultat av det första och det fördrag som avslutade det. Det första var i sin tur ett resultat av tidigare krig, till exempel det fransk-tyska kriget i början av 1870-talet. Det brukar många ha svårt att inse. De kan till exempel inte förstå varför tyskarna invaderade Polen och Tjeckoslovakien, eftersom de inte vet vad som hände strax efter första världskriget och vilka krav tyskarna fick på sig.
En annan sak du måste veta är att båda världskrigen var tragedier och det fanns ingen stridande part med helt rent samvete efter att de var över. Det begicks mycket skit och ingen var oskyldig.
Jag tackar för ditt svar ^^
jag ska kolla runt efter andra trådar om detta ämne.
Men tackar en en gång för svaret.
David Irvings böcker rekommenderas. Håll dig till dem då risken finns att du får felaktig info på detta forum.
David Irvings böcker rekommenderas. Håll dig till dem då risken finns att du får felaktig info på detta forum.
Den risken finns i hela internetvärlden:evilgrin:
Den risken finns i hela internetvärlden:evilgrin:
Det håller jag med om. Men David Irvings hemsida är en bra sida för de som vill ha fakta om andra världskriget.
PatriotKämpe
2009-03-14, 13:15
Det håller jag med om. Men David Irvings hemsida är en bra sida för de som vill ha fakta om andra världskriget.
Tackar för detta svar:D
Tror du att du kan länka till sidan :evilgrin: Så jag hittar den lättare hihi
http://www.fpp.co.uk/
Du kan leta dig vidare genom rull-menyn så hittar du
säkert det du är ute efter. Hoppas du förstår engelska väl :-)
PatriotKämpe
2009-03-14, 13:54
http://www.fpp.co.uk/
Du kan leta dig vidare genom rull-menyn så hittar du
säkert det du är ute efter. Hoppas du förstår engelska väl :-)
Språket är inga problem ^^ Tackar för länken kom väl till pass.. ;)
Språket är inga problem ^^ Tackar för länken kom väl till pass.. ;)
Engelska kan verkligen inte varit ett problem då länken kommit till användning redan efter tio minuter. :oldtimer:
PatriotKämpe
2009-03-14, 14:13
Engelska kan verkligen inte varit ett problem:oldtimer:
Har haft MVG+ i Eng sen i 9an. + att jag har Kusiner i U.S.A, så jag måste kunna engelska för att kunna diskutera med dom! ^^ Eller Diskutera, föra ett bra samtal med dom.^^
Bitterhet1
2009-03-14, 14:24
Gå till ditt närmaste stadsbibliotek och se ifall de har tagit in boken "War on the western front/In the trenches of world war 1" av Gary Sheffield. Boken tar upp allt ifrån hur de grävde skyttegravar, utvecklingen av skyddsmasken, granatkastarna, handgranaterna, eldkastarna, uniformsutvecklingen mm mm. Boken visar på ett bra sätt att soldaten från 1914 inte hade någon liknelse med soldaten från 1918.