handdator

Visa fullständig version : Hur många barn är många barn?

Sköldmö
2007-08-19, 06:34
Ja som frågan lyder, hur många barn ska man egentligen ha för att anses ha många barn? Har gått med denna tanke länge, och fick idén till en omröstning när jag läste Palnatokes inlägg i http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=4808. I dagens samhälle är det precis som Palnatoke skrev ovanligt med 4 barn, och vid 3 barn tas det, som svensk, mer eller mindre för givet att man är ”färdig” med barnafödandet. Förr såg det helt annorlunda ut!

Så vad säger ni, vid vilket antal har man skaffat sig många barn? Tänk igenom svaret noga och svara inte vilket antal som vore idealiskt. Utan vilket antal barn som du upplever som många barn.

Pihlström
2007-08-19, 07:28
I dessa tider behöver vi föda barn som höns för att kunna möta våra konkurrenter. Värderingen i "många" kan syfta på flera saker. Ett är den demografiska frågan där vi måste föröka oss för att överleva. Eventuella eugenetiska argument om att göra öka aveln inom "eliten" får stå tillbaka mot behovet att kraftfullt motverka drastiska förändringar där den vita befolkningen på jorden fysiskt håller på att försvinna.

Har dock en uppfattning om att man i ett idealiskt samhälle inte ska behöva anlägga några avelsfabriker utan barnafödandet ska automatiskt regleras av en kultur som även gynnar de starka och friska och presterande människorna att skaffa stora barnaskaror.

Har svårt att tänka att en familj på över sju barn skulle äga förmågan att ta hand om sina barn utan att de känner sig som att de är en del av en barnkolloni där modern är föreståndarinnan. Men det kanske inte alls behöver vara på det viset, mycket hänger förstås även på föräldrarnas naturliga begränsningar och barnens förutsättningar.

Ladyhawke
2007-08-19, 08:00
Spontant känns 5 som många men vi är fem syskon i min familj och det har varit ett stort glapp mellan de två äldsta och oss yngre. Så börjar man tidigt är ju inte 5 mycket. :unsure:

Många hade det varit om alla kom tätt, jag tror nämligen inte att man lyckas ge barnen den uppmärksamhet de behöver (som det ser ut idag i alla fall) om man har flera i ungefär samma ålder.

Palnatoke
2007-08-19, 08:05
Jag antar att sex barn är många barn, men det beror ju på situationen. Jag vore rätt nöjd med fyra eller fem.

Och Sköldmö... (ursäkta OT) jag heter Palnatoke, inte Planatoke. ;) Namnet kommer från jomsvikingarnas hövding Toke, son av Palne, som enligt Jomsvikingasagan (http://nordiskaforlaget.se/produkter/bok.asp?pID=BOK104) kom att bli känd som Palnatoke.

Sköldmö
2007-08-19, 08:39
Jag antar att sex barn är många barn, men det beror ju på situationen. Jag vore rätt nöjd med fyra eller fem.

Och Sköldmö... (ursäkta OT) jag heter Palnatoke, inte Planatoke. ;) Namnet kommer från jomsvikingarnas hövding Toke, son av Palne, som enligt Jomsvikingasagan (http://nordiskaforlaget.se/produkter/bok.asp?pID=BOK104) kom att bli känd som Palnatoke.

Oh, sorry!!! Min dyslexi som varit framme igen.. bahh.. jag ber så hemsk mycket om ursäkt!! Ska ändra med en gång! Jag har läst Planatoke sen första stund jag såg ditt nick, och funderat på vad fan det ska betyda *skämmas* Men nu vet jag ;) hihihi

Svart Sol
2007-08-19, 09:06
Pihlström och Palnatok

Hur många barn har ni själva?
Det är ju lätt att skrävla om att "vi" (dvs kvinnorna) ska föda barn som höns, och sen har man inga själv då man anser sig inte hitta den "rätta".

Tyrfing
2007-08-19, 09:32
Frågan är ju lite beroende på. I vår familj är vi fem syskon, och det tycker jag har väl varit sådär. kan ju inte säga att man varit bortskämd trots att min far haft en ganska hygglig inkomst under vår uppväxt.

Pratar vi invandring så tycker jag att det är förmycket med en.

Sköldmö
2007-08-19, 09:45
För mig är 6 många.
4 är ingen större skara och absolut inget jag höjer på ögonbrynen för.
Vid 5 börjar man bli några stycken, och när jag träffar en 5-barns familj, tänker jag alltid "Gud så härligt".
Vid 6 känns det som fått ihop ett gäng, då har man många barn :)

Sen är det ju, som många påpekat, ur vilken synvinkel man ser det. 4 är ju många med tanke på hur samhället ser ut i dag. 6 är få om vi ska föra folket vidare.

Sessrumner
2007-08-22, 15:58
Jag svarade 4. Inte för att det är speciellt mycket för mig utan för att det är där brytpunkten går. De flesta lägenheter passar knappt för en trebarnsfamilj, och skaffar du barn nr 4 är det ofelbart dags att byta bil.
Entrebiljetter (familjebiljetter) och liknande brukar ofta inte ens räkna med mer än 2 barn, så själva samhället, omvärlden, är inte direkt anpassad för större familjer än med 3 barn.
Själv vill jag ha 5 barn, minst! Eller ville iaf! Ha ha...

Sköldmö
2007-08-22, 19:24
Jag svarade 4. Inte för att det är speciellt mycket för mig utan för att det är där brytpunkten går. De flesta lägenheter passar knappt för en trebarnsfamilj, och skaffar du barn nr 4 är det ofelbart dags att byta bil.
Entrebiljetter (familjebiljetter) och liknande brukar ofta inte ens räkna med mer än 2 barn, så själva samhället, omvärlden, är inte direkt anpassad för större familjer än med 3 barn.
Själv vill jag ha 5 barn, minst! Eller ville iaf! Ha ha...

Vad då ville? ;) Nu jävlar ska här tävlas om vem som lyckas klämma ut flest bebbar!! Visst nått år till kan du ligga lågt, men sen blir det jobba av om du inte vill att jag ska utklassa dig totalt ;) Hihi. :D

Vinnaren får 100 ryktespoäng :D *bestämma*

Sessrumner
2007-08-23, 17:18
Vad då ville? ;) Nu jävlar ska här tävlas om vem som lyckas klämma ut flest bebbar!! Visst nått år till kan du ligga lågt, men sen blir det jobba av om du inte vill att jag ska utklassa dig totalt ;) Hihi. :D

Vinnaren får 100 ryktespoäng :D *bestämma*

Hmmm... Kan nån ge Sköldmö hennes 100 poäng?
Utklassa mig totalt, I'm done! ;) (Och då jag rent faktiskt har varit gravid 6 ggr tänker jag tillgodoräkna mig dem, så då kan jag ta det lugnt ett tag till! Ha ha... Iaf för den första graviditeten, för det barnet födde jag fram, så jag ligger på plus ett tag till...:p )

fredrikk
2007-08-23, 17:39
En kvinna som har bra stamtavla ska utan tveka börga föda barn redan när mensen kommit igång! och sluta vid 40 år. vi behöver fler ariska elitbarn i detta samhälle! och inga smutsiga blanrasbarn

Capricorn
2007-08-23, 19:06
En kvinna som har bra stamtavla ska utan tveka börga föda barn redan när mensen kommit igång! och sluta vid 40 år. vi behöver fler ariska elitbarn i detta samhälle! och inga smutsiga blanrasbarn

Vet du när kvinnors mens kommer igång? :p Eller vill du ha en massa gravida 12-14-åringar som guppar omkring? I vissa fall ännu yngre?

För övrigt svarade du inte på frågan som tråden handlar om. /Mvh, Capricorn

Tristan
2007-08-24, 18:28
Jag svarade 6:)
3-4 är lagom och normalt enligt mig, sen tycker jag inte att 5 är för många heller..
Men vid 6 drar jag nog min gräns för vad som är många:yes:

Får se hur många blir när man är färdig men vi har ju precis börjat;)

Bootgirl
2007-08-27, 11:30
Jag tycker att 4-6 är helt normalt. men så är det kanske för att flesta familjer jag "känner" är det många barn. Även om det är tid mellan alla barnen (se på mig själv, är snart 26år och min yngsta bror är 7år)
Har man däremot mer än 6stycken så tycker jag nog det är många.. men mkt brås på hur personen är som skaffar barnet..
Jag kan tex tycka att någon som har två barn och föräldrarna inte riktigt orkar med.. att just DE har många barn, medans en harmonisk familj med kanske 5 barn där allt är lugnt är en helt normal familj.

Barbarella
2007-09-10, 08:58
Vi har 4 barn och det känns många gånger som...för många haha
Men jag känner mig verkligen inte klar med barnafödandet så en till blir det garanterat.

7-8...ja då börjar det bli många... Jag tycker det är viktigt att ha tid och ork för sina barn och jag vet själv hur svårt det är att räcka till.

Men om jag var ekonimiskt oberoende skulle jag säkert också kunna ha tid för 8 barn! :)

helbinde
2007-09-21, 22:19
tycker att gränsen går vid 4< men som någon skrev tidigare
så är lägenheter sällan anpassade till fler än 5 pers i en familj. har själv tredje på gång och det börjar bli dags att skaffa större lägenhet, bor i en trea just nu!

Asynja
2008-09-29, 11:25
Många barn för mig är runt 4-5 barn.
Precis som nån skrev tidigare i tråden blir ju den "naturliga" brytpunkten vid 4 barn, sen får man skaffa större bil och större lägenhet/hus.

alexandra--
2008-09-29, 14:14
Då ekonomin är inte stöder familjen mer och då man inte har mer ngon tid kvar till ngot.
Beroende på på familjen såklart men min egna åsikt är 4-6 barn.

Strixen
2008-10-25, 09:25
Fler än tre barn är många barn.

Själv fick jag mitt första barn i sommras och vi planerar för två till. Jag hade gärna skaffat fler men startade lite sent. Jag och min partner är dock båda långa, blonda och blåöga så anser jag att vi gör gott för den svenska folkstammen ändå :D

sturmman
2008-10-25, 09:49
Jag har 4 syskon och vi är , 15 år, 13 år, 12 år, och 10 ;) det funkar rätt bra faktiskt :) Dock kan det bli lite irreterande när man vill vara i fred.

BSS
2008-10-25, 09:58
Vi är 7 st i våran familj, det tycker jag är mer än lagom :P

United
2008-10-25, 10:14
Beror på familjen..
Sambon min var 5 barn i familjen och det känns helt naturligt, vi själva är 3 och det hade inte funnits utrymme till fler,hehe..

Själv vill jag ha många barn, absolut minst tre..
Så det beror helt på familjesituationen..

BSS
2008-10-25, 10:36
Själv vill jag ha många barn, absolut minst tre..
Så det beror helt på familjesituationen..

Exakt! Vill själv ha 2-3 barn =)

Åldrarna på oss 7 är:

1.14
2.15
3.16
4.17
5.18
6.26
7.29