handdator

Visa fullständig version : Läskens historia

Folkgemenskap
2007-08-17, 14:52
Vi kan tacka tre världsberömda svenska kemister för att vi kan svalka oss med en god läsk en varm dag. Läsken är alltså en svensk uppfinning!

Det var dock stor skillnad i pris och kvalitet mellan svenskt och importerat mineralvatten. Detta lockade Uppsala-professorn Torbern Bergman (1735-1784) till studier om olika hälsobrunnsvatten. Bergman, själv krasslig och hängiven mineralvattendrickare, lyckades tillverka ett eget mineralvatten med bubblor och allt. Han blev senare först i världen med att beskriva hur man tillverkar kolsyrat mineralvatten på kemisk väg. Det dröjde dock innan Bergmans upptäckt blev känd, något som är förklaringen till att engelsmannen Priestley ofta nämns som kolsyrans uppfinnare.

På 1810- och 1820-talet startade flera liknande inrättningar i Stockholm, inspirerade av framgångarna för Berzelius & Co. Den första kolsyrade läsken serverades sannolikt av apotekaren Fredrik Kjernander , som 1835 öppnade ett försäljningsställe på Djurgården i Stockholm. Den första svenska läsken som såldes i etiketterad flaska var Citron-Brus, som lanserades av Nordstjernans Mineralvattenfabrik 1905. Nordstjernan köptes 1916 upp av det i dag mer kända Apotekarnes.

Sedan följde välkända svenska läskedrycker som Sockerdricka, Champis, Pommac, Loranga, Guldus, Grappo, Pomril, Zingo och Trocadero. Och utländska som Coca-Cola (började importeras 1953), Sprite, Fanta och Pepsi.

http://www.xn--lsk-qla.nu/lask5.shtml

Så vitt jag har hört från min far fanns det mängder av olika Svenska läsktillverkare och ännu fler sorters läsk. men dessa köptes då upp utav Coca cola och Pepsi, som lade ned dessa så fort dom kunde, genom grovt missbruk av Monopolställningen.

Det är trist att man aldrig fick uppleva Läskparadiset och dess 100-tals sorter som fanns förr.

Kungen
2007-08-17, 15:12
Läsk är gott.

Legionär
2007-08-17, 15:28
Läsk är ett gift. Men ett gott sådant ;)

Wiseguy
2007-08-17, 15:36
Det är sant att det fanns otaliga lokala bryggerier förr i tiden som brygde öl och tillverkade läsk. Men att dessa slogs ut var varken coca-cola eller pepsi orsak till. Det som hände var helt enkelt att stora svenska bryggerier tog över marknaden

Eye_of_Odin
2007-08-17, 15:43
Mora Bryggeri är igång igen. Nu privat ägdt

Legionär
2007-08-17, 15:43
Vilka sedermera köptes upp till stor del av utländska köpare, i stil med just Coca-Cola.

Parabellum
2007-08-17, 15:46
Det är sant att det fanns otaliga lokala bryggerier förr i tiden som brygde öl och tillverkade läsk. Men att dessa slogs ut var varken coca-cola eller pepsi orsak till. Det som hände var helt enkelt att stora svenska bryggerier tog över marknaden

Sant. Marknaden är som en savann. Bara den som är bäst anpassad och utrustad överlever där ute. Alla produkter och företag följer faktiskt en sk. S-kurva, eller s-curve som det heter på eng.

Mazarin
2007-08-17, 15:47
Wiseguy har rätt. Det är främst Pripps och Spendrups som köpt upp de mindre aktörerna. Nu ägs dock Pripps (om jag inte minns fel) av danska Carlsberg. Åbro är väl det enda mindre bolag som lyckats överleva ganksa bra. Ägs de fortfarande av svenskar?

På senare år har det också börjat dyka upp en del nya små aktörer, men de har inte fått något större genomslag.

Wiseguy
2007-08-17, 15:48
Vilka sedermera köptes upp till stor del av utländska köpare, i stil med just Coca-Cola.

Nej, varken Coca-Cola eller Pepsi har köpt upp svenska bryggerier. Coca-Cola gick från att låta Pripps licenstillverka colan till att starta egen fabrik. Det är andra bryggerijättar som har köpt om dom svenska bryggerierna. Största köparen är väll Carlsberg. Om Carlsberg i sin tur är uppköpt har jag ingen aning om.

Wiseguy
2007-08-17, 16:09
Wiseguy har rätt. Det är främst Pripps och Spendrups som köpt upp de mindre aktörerna. Nu ägs dock Pripps (om jag inte minns fel) av danska Carlsberg. Åbro är väl det enda mindre bolag som lyckats överleva ganksa bra. Ägs de fortfarande av svenskar?

På senare år har det också börjat dyka upp en del nya små aktörer, men de har inte fått något större genomslag.

Enligt Åbros hemsida är dom fortfarande familjeägt.

Morgoth
2007-08-17, 16:12
Den godaste svenska läsken har ändå Vasa Bryggeri.

kulturkamp
2007-08-17, 16:19

En klasskamrat till mig under grundskolan talade om Åbro bryggeri i Vimmerby och tydligen var/är hans far en av de högst uppsatta i företaget. Vad gäller Banco bryggeri i Skruv så har jag för mig att jag läst om att man skulle avveckla företaget. Är dock osäker på det.

ritafholled
2007-08-17, 16:53

Jodå, det är det. Åbro är väldigt populärt här nere och har också öppnat två pubar vid bryggeriet. En engelsk och en tysk, med hundratals olika ölsorter från respektive land. Är väldigt trevlig stämning där.

Sen gör läskfabriken mycket bra dricka också, men tyvärr endast 1-litersflaskor i princip.

Folkgemenskap
2007-08-17, 19:12
Zeunerts har rätt fin dricka dom också :) vissa sorter.

Ljaa
2007-08-17, 19:17
Den godaste svenska läsken har ändå Vasa Bryggeri.

Smakar deras läsk knäckebröd?

benvolio
2007-08-17, 19:26
Kan inte dricka något som är kolsyrat, får bara ont i munnen utav det. Jag förstår verkligen inte grejen med det, verkar vara en otroligt onödig uppfinning.

Folkgemenskap
2007-08-17, 19:39
Visserligen stöter man på Apotekarnes, Men i övrigt är det ju för fan bara Coca cola och Pepsi överallt. verkligen överallt, hur kommer det sig då? om dom inte ligger bakom övertagandet och nerläggningarna av det övriga bryggerierna?

Ljaa
2007-08-17, 19:49
Visserligen stöter man på Apotekarnes/.../

Apotekar-rens ägs av Carlsberg: http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?p=1001126

Wiseguy
2007-08-17, 19:52
Visserligen stöter man på Apotekarnes, Men i övrigt är det ju för fan bara Coca cola och Pepsi överallt. verkligen överallt, hur kommer det sig då? om dom inte ligger bakom övertagandet och nerläggningarna av det övriga bryggerierna?

Deras marknadsförning?

Sen så har väll dom goda produkter, man vet vad man får.

Folkgemenskap
2007-08-18, 00:40
mm god Pommac. :)