handdator

Visa fullständig version : Yoga är toppen !

Frejsson
2009-02-17, 14:35
Börja med yoga ! Köp eller låna en bok eller gå en kurs. Börja med några övningar och gör de försiktigt och mjukt. Utöka efterhand med flera övningar och genom att följa instruktionerna noggrannare.
Öva regelbundet en stund varje dag. Men pressa inte kroppen alltför mycket. Det är den regelbundna och långvariga övningen som ger resultat. Ta avbrott någon dag emellanåt och vilan gör att det går ännu lättare nästa gång. Andas under övandet och låt andningen och rörelsen följas åt.
Inte alla har behov av yoga, men är man lite överviktig eller stel så är den mycket bra. Sett i jämförelse så är joggande övervärderat och tränar bara benen och konditionen men gör en stelare. Med yoga får man kontroll över kroppen och blir rörlig. Yogan ger en god grund för att fortsätta med annan träning.
Med yoga har Indien gett världen en fantastisk gåva (vilket inte betyder att indier ska bo i vårt land).
:bow:

Doll
2009-06-11, 21:49
Jag tränar en timme yoga varje kväll innan jag går och lägger mig och det är super! Väldigt avkopplande eftersom man tvingas till att andras rätt och man tänker på annat. Jag sover mycket bättre efter att ha tränat yoga :-)

Agoge
2009-08-24, 20:16
blir fan så mycket rörligare på gymmet, men tack för tipset :)

Gertorn
2009-12-13, 11:17
Ja, du blir smidig och avspänd. Men prova inte bara de fysiska övningarna. Det finns ett oerhört rikt arv av spirituella övningar inom yogan också.
Det finns nog många som håller Evola högt här och han skrev en utmärkt bok om det:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Yoga_of_Power

Spock
2009-12-13, 16:04
Har kört en del Ashtanga Yoga. Det är en oerhört fysiskt krävande och dynamisk Yoga. Alldeles utmärkt eftersom antalet batikhäxor som tycker om trolltrummor, kristallterapi, New Age, tékultur och afrikansk dans försvinner efter första tillfället.

Gertorn
2009-12-14, 17:56
Ja, det är skönt att bli av med dem. Men jag har faktiskt inte stött på många såna inom yogan. Fast de finns säkert där någonstans. Jag har mest följt underivisningen inom Skandinavisk Yoga och Meditationsskola.

Hräsvälg
2010-03-25, 11:56
Jag skulle uppskatta fler åsikter om vilken yoga som gett er något och vad det gett er och om det räcker med en bok som förklarar.

Perniilla
2010-09-21, 20:57
Tack för tipset! Ska absolut prova på! =)