Visa fullständig version : Når er man for gammel til å få barn?
Blutwölfin
2007-08-15, 10:19
Jeg og noen venner diskuterer når man er for gammel til å få barn.
Er det i 30-åra? Eller tidligere/senere?
Tror den eldste som har fått barn og barn og mor har overlevd var en dame på 67 år. Men er det naturlig og god for barna? Hva mener du?
Ja jag hoppas inte att man är för gammal när man är 33 för då kan jag lägga ner idén med att skaffa barn. ;)
Mademoiselle
2007-08-15, 10:46
I en ålder av 67 tycker inte jag det är lämpligt att få barn :-)
Men det finns väl medecinska undersökningar av detta också, och det är väl något om att man bör vara max 40 för att allt skall gå någorlunda bra. Går säkert att hitta någonstans på internet.
Men jag personligen tycker att man bör börja så tidigt som möjligt (finns gränser för det också), det är ok att man är 36 och får barn om man har några innan, men det är ju ingen lämplig ålder att få första barnet.
Men för män så kan ju åldern vara något högre..
Man måste se på saken obejktivt och inte "öh, jag är ju trettio och vill ha knoddar, så då tycker jag att det är okej!"
Klart man ska välja själv, men att göra allt som "ska" i livet, resa, bestiga det berget, träffa dom personerna, dricka den mägnden alkohol och ligga med si och så många personer är inget jag tror är uppfyllande eller gör dig till en gladare människa.
Har du ett stabilt liv, och är blott tjugo, men vill ha barn, go for it!
(Min mamma tycker inte så. När jag tog upp det med henne så gapade hon förskräckt "Nej Eva, skaffa inte barn nu! Vänta tills du är iaf trettio, så du hinner göra saker. Man ångarar sig som fan om man skaffar barn ung, det gjorde jag så jag vet".
Tack för den, mamma ;) )
Jag tycker nog att damerna gott kan skaffa barn med stor fördel mellan 20-30, t.ex du vill väl växa upp och bli barnfri en vacker dag när du pensioneras?
Så vitt jag har fattat det så är kvinnan i mest fertil ålder mellan 17-25 typ (någon som vet bättre?).
Sen har iofs jag fördomar och tänker att alla som börjar närma sig trettiostrecket och är barnlösa bara tänker på sig själv och har svalt dagens agenda helt och hållet. Men det är en helt annan femma. ;)
Bootgirl
2007-08-15, 15:57
Jag ser det som så, att om man har ork och energi så bör inte åldern ha någon betydelse. Sen så finns det ju en anledning till varför man kommer i klimakteriet och slipper mensen.. Då kan man ju inte få barn mera. Så naturen har ju fixat det på det viset..
Men vissst, att vara 11-12 år och få barn är inte direkt normalt även om en hel del får sin mens i den åldern. Visst att vara 60 bast o få barn är väl inte direkt det ultimata men det e sällan man har ägglossning upp i den åldern oxå. Så det är nog "one in a miljon" lixom..
Att använda argument som Resa, festa osv för att inte skaffa barn är ju helt befängt. Det finns ju folk som faktiskt värdesätter en familj över det. Och vem säger att man inte kan resa med barn ? Eller att man kan skaffa barnvakt nån kväll då och då för att gå ut och roa sig..
När man inte kan ge barnet den uppfostran som det behöver och inte orkar med ungen, då är man för gammal. Hur kul är det för barnet att ha en förälder som är som en farmor??
Jeg og noen venner diskuterer når man er for gammel til å få barn. Er det i 30-åra? Eller tidligere/senere?
Jag har för mig att jag läst att efter 35 (ungefär) så blir det allt svårare att få barn naturligt (och risken för missbildningar ökar), helt fram till menopausen, då det blir "omöjligt". Runt trettio, elelr strax före trettio tänker jag nu att det skulle vara e bra tid, men beror ju på omständigheter. De flesta tjänar bättre då de är äldre, det kan ju med vara bra för barna :)
Hon som var 67 måste ha varit dels himla annorlunda, och dels måste hon ha spenderar groteskt mycket tid på sjukhus. Knappast att man kan bli gravid "på riktigt med vanliga metoden" när man är kvinna och 67...
Brisingamen
2007-10-25, 14:47
Hörde en kinesisk filosofi om gamla föräldrar av min akupunktör som har studerat i Kina. I Kina resonerar man även att om mannen är gammal, överförs mannens gamla ying/yang till barnet som blir gammal i kropp och själ. Alltså ju äldre föräldrar desto större risk för att barnet får ett handikapp..Gäller även män
Tittiluring
2007-10-26, 21:30
Skulle nog inte vilja ha barn när jag börjar närma mig 40 iaf. Jag fick barn när jag var 23 och det tycker jag är ganska lagom. Har inte så stort behov av att resa och "leva livet". Har festat mycket när jag var yngre och hade lessnat på det. Lugnt familjeliv är toppen. Barn är det bästa man kan få i livet och resor, karriär och sånt är absolut inte värt mer.
sockerdricka
2007-11-17, 20:34
Det Zebra säger stämmer. Chansen för missbildningar ökar om kvinnan är runt 35. (Kvinnors ägg nybildas inte som spermier gör utan har en tendens att "bli gamla" ju äldre kvinnan blir och ägget mister sin skyddande funktion och fostret löper på så sätt större risk att bli skadat). Visst beror det på om det är en förstföderska, hur gammal mannen är och kvinnans hälsotillstånd också. Men har man inte hittat en redig karl innan man är 30+ så tycker jag heller inte att man ska oroa sig i onödan, det finns många kvinnor som varit över 40 och fått fullt friska barn också. :-)
Det beror ju också på om man är förstföderska eller redan har satt ett gäng till världen. Tycker inte det är försent att bilda familj förräns vid 40, typ, då är man aningen för gammal under barnens uppväxt för att vara en heltidsengagerad förälder I believe. Att man rent fysiskt är olämpligare från och med trettio borde ju inte vara ett hinder i sig, utan mer något att ha i åtanke när man skjuter upp beslutet. Har man inte hittat den rätta förrän man är 32 och verkligen vill ha barn tycker jag definitivt inte att man ska låta någon hindra en från att ge det ett försök.
Jag tycker att man ska tänka på att man kanske ska hinna se sitt barn växa upp med och inte vara så gammal att man ska gå i pension när barnet fyller 10 eller liknande. Det bästa tror jag är som många redan sagt mellan 20-30 men närmar man sig 50 tycker jag man är för gammal.
jag blir 34 i år.. å ska föda mitt första barn.. vill ej ha mera barn sen.. ett räcker.. så ni tycker att jag e för gammal då elr?
det tog lång tid för mig å hitta en kille.. första gången jag e kär .. han e speciell för mig.. jag kan väl ej hjälpa om det blev sent i livet för mig.
Nu är ju han yngre en mig.. 7år yngre.. å han har ett barn sen tidigare.
Bootgirl
2008-01-11, 09:03
Jag tycker inte du är förgammal :)
(Grattis förresten till graviditeten!)
(själv var min mamma 36 när hon fick min lillebror så åldern tycker jag har minst betydelse när det kommer till barnfödande, så länge man har ork och energi så :D)
Tror det är väldigt olika från person till person.
En person på 35+ kan ju vara mer aktiv och vältränad än en som är 20+.
Men jag har också hört att det är från ungefär 35 år som det blir svårare för kvinnan att bli gravid och dessutom ökar risken för att barnet är missbildat (rätta mig gärna om jag har fel).
Dessutom ska ju kroppen orka med en graviditet och födsel så runt 40-45 borde väl vara smärtgränsen för det flesta.
jag blir 34 i år.. å ska föda mitt första barn.. vill ej ha mera barn sen.. ett räcker.. så ni tycker att jag e för gammal då elr?
det tog lång tid för mig å hitta en kille.. första gången jag e kär .. han e speciell för mig.. jag kan väl ej hjälpa om det blev sent i livet för mig.
Nu är ju han yngre en mig.. 7år yngre.. å han har ett barn sen tidigare.
Nej jag tycker inte heller du är för gammal, kommer förmodligen själv vara i den åldern när jag skaffar barn :-).
Grattis i efterskott föresten, det var väl ett tag sen barnet föddes nu antar jag ;).
Att vara några år äldre när man skaffar sitt första barn ser jag endast som positivt. Bättre att använda sina unga år till att dels aktivera sig i kampen och dels skapa sig ett stabilt liv för att ens avkomma ska få så goda förutsättningar i livet som möjligt. Som person bör man ha funnit sin plats i livet och känna sig tillfreds med sig själv. När man är ung har man inte växt färdigt som individ och kan således inte projektera sunda värderingar på sina avkommor.
Man får självklart heller inte vara för gammal när man skaffar barn. Det kan skapa en klyfta mellan dig och ditt barn där barnet i visst fall inte kan känna en gemenskap med dig som förälder. Att kunna identfiera sig med sina föräldrar och sina föräldrars värderingar är en grogrund för skapandet av en sund individ.
Jag själv har ett yngre barn som jag bringade till världen när jag var i 30-års åldern. En ålder jag själv tycker är optimalt.
Jag kan inte sätta fingret på vilken ålder som är mest lämplig. Jag tycker dock att man ska ha uppnått en viss personlig mognad innan man för tankarna till att skaffa barn. En del uppnår denna tidgare än andra, en del tycker jag aldrig uppnår denna personliga mognad. Men om man planerar att skaffa barn så tycker jag verkligen att man ska ta sig en funderare först. Hur ens egen livssituation ser ut, hur förutsättningarna ser ut, hur vida man är lämplig och om man uppnått denna mognad.
Nu är jag väl kanske inte rätt person att bedömma denna personliga mognad alla gånger. Men jag tycker att det många gånger syns ganska väl om någon inte är lämplig förälder.
GB-Jansson
2008-11-16, 19:35
Rent medicinskt så ökar risken för missfall ju äldre kvinnan blir. Är kvinnan över 40 år rekommenderas fostervattensprov. Detta var de rent medicinska aspekterna.
Annars är det nog den rent fysiska orken som man bör tänka på. Fysiskt orkar man väl mest mellan 25-30 år. Nattvak med välling och blöjbyten kräver sin tribut med några års sömnunderskott.
Med hänsyn till om man vill uppleva eventuella barnbarn, så kan det vara till fördel att inte vänta för länge med att säkerställa återväxten i Sverige.