handdator

Visa fullständig version : NIX - fungerar det?

Batong
2008-09-25, 21:06
Tänkte passa på att tipsa alla om nix telefon.

Privatpersoner

Genom NIX-Telefon kan privatpersoner spärra sitt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling.

Det sker genom att numret tas in i spärregistret NIX-Telefon. Försäljare får - med vissa undantag - inte ringa till telefonnummer som finns i NIX- Telefon.

Den som vill spärra sitt fasta telefonnummer ringer 020-27 70 00.

Eftersom jag själv får bita i det sura äpplet och leva supersnålt denna månad pga försäljare så måste jag sprida nix vidare, kanske finns det någon som är en sucker för försäljarna likt jag och som inte visste att det fanns en lösning.

Tag er en titt! Vänliga hälsningar!
http://www.nix.nu/

Gautatyr
2008-09-25, 21:08
Du glömde nämna att blockeringen bara gäller 5 år.

Jimmie
2008-09-25, 21:20
Jag har dock tre bekanta som provat NIX-Telefon som fortfarande får samtal från försäljare av diverse slag. Så jag är inte helt hundra på om det verkligen blockerar alla försäljare.

yksjakaksa
2008-09-25, 21:28
Jag har dock tre bekanta som provat NIX-Telefon som fortfarande får samtal från försäljare av diverse slag. Så jag är inte helt hundra på om det verkligen blockerar alla försäljare.

Det ska man väl säga till dem då så lägger de nog på luren fort som fan, tror även man kan anmäla till Nix, står säkert på deras hemsa men ids inte läsa där nu, det är läggdags!

Kittie
2008-09-25, 21:32

Jag har jobbat som telefonfärsäljare ett tag, vi fick hela tiden upp nummer som var registrerade hos Nix i vårat register, de blev så klart sura osv. Grejen är den att man måste ringa och registrera sig på nytt efter.. om det är ett år, jag minns inte, annars tas man bort ur deras register och det är fritt fram att ringa igen. Många glömmer bort det eller vet inte ens om att de måste göra det. Men är man medlem dyker numrena inte ens upp hos försäljarna, så det fungerar ju. Enda undantaget är om man ringer till sk varma kunder, dvs om man redan är med i något, tex har telefonabonnemang, elbolag eller bredband, och de ringer för att förlänga avtalet eller byta ut det osv.

Nyhamn
2008-09-25, 21:32
Bästa sättet att bli av med telefonförsäljare är att försöka sälja någonting åt dem istället.
Här senast så ringde det någon kufus från Viasat till mig och pladdrade på om något kanalpaket. Jag fösökte sälja på henne lite SAN grejer för ett litet värde på närmare 2 miljoner kronor. Av någon anledning har de inte ringt igen efter det. :)

Jimmie
2008-09-25, 21:34
Ifall dom sagt det till försäljarna eller anmält vidare till Nix vet jag faktiskt inte. Hursomhelt så är det deras problem, jag är bara glad så länge jag slipper försäljare, hehe.

Det ska man väl säga till dem då så lägger de nog på luren fort som fan, tror även man kan anmäla till Nix, står säkert på deras hemsa men ids inte läsa där nu, det är läggdags!

Batong
2008-09-25, 21:37
Självklart får inte försäljarna fortsätta prata med "kunderna" om de nämnt att de är med i Nix.

stefan1
2008-09-25, 21:46
Jag ringde NIX för kanske två år sedan. Innan det så ringde det nästan varje kväll och man erbjöd försäljning av alltifrån tvättmedel till kalsonger och Kalle Anka. En del var dessutom påstridiga så att det nästan blev otrevligt.
Numera är det väldigt sällan det ringer någon försäljare. Jag tror att det kan vara så att om en person prenumererar på en tidning så kan tidningsföretaget som har personuppgifterna rätt att ringa och försöka få personen ifråga att börja prenumerera på ytterligare en tidning.

För min egen del så är jag otroligt nöjd med att de inte ringer och terroriserar längre. Det är även bra att ingen längre kan ringa och vill ha gåvor och allmosor. Jag kommer inte riktigt ihåg allt vad det var, kanske svenska kyrkan som behövde pengar till flyktingar i Sverige :evilgrin: , pengar som numera går oavkortat till klibbor, lack och andra bra grejor. :yes:

jmk
2008-09-25, 21:51
Jag har Nixspärr och får numera sällan samtal från försäljare. Kanske 1-2ggr i månaden mot 20-40ggr innan jag satte spärr.

Företag som ni redan är kunder hos får dock fortfarande ringa trots spärr.

Asynja
2008-09-25, 22:05
Perfekt, tack för tipset. Nu ska jag äntligen bli kvitt alla telefonförsäljare :viking:.

axel
2008-09-25, 22:06
Det här med telefonförsäljning har nästan blivit en form av terror.
Självklart har jag inget personligt emot säljarna då dom bara gör sitt jobb men visst tycker man att man skall få vara ifred i sitt eget hem.

Av någon anledning har jag inte registrerat mig i Nix registret men jag har med tiden blivit bra på att göra mig av med påstridiga försäljare.
Jag säger numera alltid att jag av princip aldrig köper någonting via telefon oavsett vad det är.

white_pride
2008-09-25, 22:25
När man har spärrat sitt nummer i NIX så får företag som man är eller har varit kund hos fortfarande ringa. En del företag där du är kund kan sedan sälja sina kundregister till andra företag, det brukar stå finstilt i avtal. Dessa listor köper sedan företag och callcenter in. Så är du kund hos företag A kan de sälja ditt nummer till B och B ringer dig.
NIX kan även ta ett tag innan det fungerar just för att callcenter änvänder samma "listor" ett tag.

Bockas
2008-09-25, 22:28
Då jag har hemligt telefonnummer så har jag aldrig någonsin i hela mitt liv fått ett samtal från en telefonförsäljare. NIX och liknande fungerar ju inte, då listorna över kunder som skall ringas sätts ihop på väldigt olika sätt. Det finns programvara för att skapa ringlistor över folk inom önskade områden via t.ex. Eniro eller Hitta mm., så NIX etc. fungerar knappast 100%'igt.

Arbetskarl
2008-09-25, 22:48
Tänkte passa på att tipsa alla om nix telefon.

Eftersom jag själv får bita i det sura äpplet och leva supersnålt denna månad pga försäljare så måste jag sprida nix vidare, kanske finns det någon som är en sucker för försäljarna likt jag och som inte visste att det fanns en lösning.

Tag er en titt! Vänliga hälsningar!
http://www.nix.nu/

Som det var någon som sa tidigare så måste man registrera sig gång på gång med kanske något år eller två emellan. Sedan kan det dröja ett bra tag innan säljare/kundbokare verkligen slutar ringa eftersom dem har köpt in listor innan du anmälde dig, sedan finns det företag som använder gamla listor återigen för att låta bli att köpa in nya.

Tro det eller ej men ett företag som köper in listor betalar ca 10 kr för varje nr, så det är en ganska dyr investering.

Sedan ifall t.ex någon ringer och vill sälja på er något, ifall det är från något stort känt företag så är mitt tips att ni ringer till kundservice istället för där får ni ALLTID bättre erbjudanden.

Även om ni går med på att ingå ett muntligt avtal över telefon och kanske säger att ni vill ha något skriftligt hemskickat så är det något som näst intill aldrig sker. Förutom vid undantag.
Det finns t.ex fräcka säljare som säger "vi kan gå igenom olika frågor du har efter vi gjort avtalat" även fast det är helt ologiskt att man tar något sånt efter man godkänt avtalet. Detta brukar oftast äldre personer gå på tyvärr.
Var aldrig för otrevlig i telefon för det finns alltid enstaka personer som är benägna att återkomma bara för att jävlas. Jag har inte jobbat som telefonförsäljare men med en handfull olika saker i "telefon-branschen"..

Batong
2008-09-25, 22:53
Men, alltid skall det finnas negativa personer.

Det är mycket enkelt om man är med i Nix, då räcker det (enligt mina källor) att bara yttra ordet NIX, så kommer de genast börja avsluta samtalet, även om du varit kund hos företaget eller ej.

Och att man måste förnya efter ett par år är väl ingenting, hur lat är man inte då, om man inte orkar förnya efter 3-5 år?

Masonit
2008-09-25, 23:20
Själv har jag valt att ha hemligt nummer just av den anledningen att jag inte vill bli uppringd av försäljare, det går även att få slippa att kunna hittas via Eniro (iallafall med Telia).
Detta är vad jag vet, kostnadsfritt och har fungerat bra för mig.
Har dock blivit uppringd av något forskningsinstitut som undrade om jag ville vara med i någon undersökning, men jag tackade nej, vilket accepterades utan omsvep.

Vinga
2008-09-25, 23:22
Men, alltid skall det finnas negativa personer.

Det är mycket enkelt om man är med i Nix, då räcker det (enligt mina källor) att bara yttra ordet NIX, så kommer de genast börja avsluta samtalet, även om du varit kund hos företaget eller ej.

Och att man måste förnya efter ett par år är väl ingenting, hur lat är man inte då, om man inte orkar förnya efter 3-5 år?

Själv registrerade jag mig i NIX för snart tre år sedan och enda gången jag fått samtal av telefonförsäljare under den tiden var den första månaden efter registreringen, då mina uppgifter inte hunnit ändras överallt. Då räckte det dock att tala om att jag är registrerad hos NIX och då avslutade de samtalet innan jag ens hann reagera. Detta gäller även företag man tidigare varit kund hos.

Jag har endast bra erfarenheter av NIX, jag slipper alla försäljare, det fungerar otroligt bra faktiskt.

Så Batong kommer här med ett riktigt bra tips för er som inte kände till det sedan tidigare.

S.Nilsson
2008-11-20, 19:01
Jag tänkte skaffa NIX på min hemtelefon, men när jag ringde upp så var tydligen min telefon registrerad där fast jag själv inte gjort det, måste varit den gamla abonnenten som gjort det.

André
2008-11-20, 19:27
Jösses vad mycket telefonsamtal vissa människor tar emot. Min mamma har hemligt nummer på grund av sitt jobb, vi har inte fått ett telefonsamtal från en försäljare på flera år. Någon gång i halvåret brukar det ringa om någon undersökning. Detta uppskattas eftersom vi alltid får någonting för att vara med.

Jag fick anonymt minus på grund av vad?
Nej hon jobbar inte för säpo.

Anders_af_Oden
2008-11-20, 20:07
Jag har haft NIX i ett par år och det har varit riktigt bra. Innan fick jag omkring 40 oönskade samtal i månaden. När jag fick vetskap om och gick med i NIX upphörde telefonterrorn. Nu är det någon gång i halvåret som en försäljare ringer och det första jag talar om är att jag är medlem i NIX. Då brukar de be om ursäkt. Men jag nöjer mig inte alltid med det. Alla företag som ringer i syfte att tigga, samla in, sälja osv har en skyldighet att stämma av NIX-registret först.

En gång var det en ung främling som ringde, alltså efter jag gått med i registret. Han försökte pracka på mig något, påstridig som en säljare och slemmig som många främlingar är. Jag förklarade att jag är medlem i NIX, han bad om ursäkt men jag nöjde mig inte med det och förklarade för honom att jag skulle anmäla honom till DM-nämnden. Tro mig, det blev en otroligt otrevlig och uppjagad stämning när han vägrade uppge sitt och sin chefs namn för mig.

För en anmälan till DM-nämnden behövs följande uppgifter:

* Datum för samtalet
* Vad samtalet gällde
* Till vem och till vilket nummer samtalet ringdes
* Namn och adress till uppringande företag

GB-Jansson
2008-11-20, 20:26
Nu har jag gjort slag i saken och anslutit mitt nummer till NIX. I snitt ringer det nog 2 krämare per kväll. Skönt att det är över!;)

stefan1
2008-11-20, 20:56
Jag har varit med i NIX i tre år tror jag. Innan så höll man på att bli tokig. De brukar alltid att försöka erbjuda något gratis också.
På sistone har det endast ringt från Kalle Anka. Det är därför att vi prenumererar på en tidning från samma företag (de verkar ha många olika tidningar). Tydligen är det så att om man köper en produkt från ett företag så har de rätt att ringa och erbjuda andra produkter från samma företag. En vecka ringde de från Kalla Anka tre gånger, men nu har jag inte hört från dem på ett tag.
En gång ringde det i mobilen och det var någon knickedick som skulle försöka sälja något, kommer inte ens ihåg vad. Jag tänkte bara att hur kan de ringa och försöka ladda ur mobilen med sådant trams. Jag tror att det bara hänt en gång, men jag har hört andra som också fått sådana samtal.
Jag tror att det finns någon tjänst att slippa mobilsamtal också?

Bockas
2008-11-20, 21:31
Annars kan man ju faktiskt skaffa hemligt telefonnummer, så slipper man att någon alls får tag på ens nummer, utom dem som man vill skall ha det. Det har aldrig någonsin ringt en försäljare till mig i hela mitt liv.

Munineye
2008-11-20, 21:36
Varför ringer ingen till mig? Eller överdriver inte folk det här med telefonförsäljning? "Det ringer väl en fem säljare per kväll", brukar folk säga. Det tror jag inte ett ögonblick på. Till mig ringer det ett par-tre i månaden och när man är på besök hos andra så är det väldigt sällan en telefonsäljare ringer.

Min teori är att folk rackar ner på telefonsäljare för att det är en svag grupp som är lätt att ge sig på. Det är näst intill politiskt korrekt att göra det. Man avreagerar sig på detta när man är för feg att leva ut sina aggressioner på annat som verkligen betyder något.

Att bli av med säljare är för övrigt enkelt. Det är bara att lägga på luren. Hur svårt kan det vara?

White Devil
2008-11-20, 21:51
Det har nog inte ringt en försäljare sen jag skaffade nix. Så nu har man märkt hur lite det ringer på hemtelefonen och vilken onödig kostnad det är att ha den. Så det blir till att säga upp det när vi flyttar och lägga dom pengarna på något roligare.

fishboy
2008-12-06, 13:11
Någon som har erfarenheter eller insikt i Nix telefoni och/elelr Nix adresserat..?

NIX adresserat – Spärregistret för adresserad direktreklam

För dig som konsument

NIX adresserat är till för de konsumenter som vill tacka nej till direktreklam som sänds med vanlig post (personadresserad direktreklam). Målet är att adresserad direktreklam inte skall sändas till konsumenter vars namn finns i NIX adresserat. För att inte göra det behöver företagen – innan de sänder sådan reklam – kontrollera att mottagarnas namn inte finns i NIX adresserat.

http://www.swedma.se/

Privatpersoner

Genom NIX-Telefon kan privatpersoner spärra sitt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling.

Det sker genom att numret tas in i spärregistret NIX-Telefon. Försäljare får - med vissa undantag - inte ringa till telefonnummer som finns i NIX- Telefon.

http://www.nix.nu

:fish:

Trådar sammanfogade /admin

Asynja
2008-12-06, 13:22
Jag har för mig att det kostar för företagen att hämta ut NIX-registret, därför är det inte så många som gör det.
Däremot kan du säga att du är med i NIX-registret och då måste dom (de flesta företag i alla fall) avsluta samtalet med dig.