handdator

Visa fullständig version : Ta efter Gustav Vasa?

LnddN
2008-10-31, 23:31
''befria fäderneslandet från främmande förtryck. ''

Står det på ett minnes monument i Kalmar om Gustav Vasa, Kanske vi blir hjältar om vi får Sverige att vakna upp?

I framtiden så kanske vi hyllas, det är en fin tanke som jag har och den vill jag inte släppa. Någon som tror det samma som mig?

Semper Idem
2008-11-01, 00:21
Mjo,
skälet till att det står i just Kalmar (har inte sett det själv) är sannolikt som en skymf mot de verkliga småländska motståndmännen som stred med Dacke mot just -Gustav Vasa.

Segrarna skriver historien.

Gustav Vasa "riksbyggaren", som även låg bakom reformationen, finansierades av en jude från Lübeck, Herman Israels.

Det är ett obestridligt historiskt faktum.

Vem förtryckte smålänningarna och göingarna egentligen - Nils Dacke och katolska Kyrkan eller usurpatorn Vasa och hans "utländske" finansiär?

"Främmande förtryck"

Jo, du.

UrEuropa
2009-11-22, 12:41
Det finns ny bok Nils Dacke den katolske bondehövdingen, skriven av Hans Hellström.

Nils Dacke har ett dåligt eftermäle inom historieskrivningen. Enligt Gustav Vasa var han en tjuv, förrädare och kättare. Att denna bild levt kvar av Dacke beror sannolikt på att det är segrarna som skriver historia. Författaren presenterar här en mer nyanserad bild av bondehövdingen och orsakerna till den så kallade Dackefejden i Småland, i början av 1540-talet.
Hans Hellström är teol. kand. och fil. dr. i historia. Han har tidigare utkommit med ett tiotal populärvetenskapliga böcker.

http://www.katolskbokhandel.com/product-view.asp?catid=12196&prodid=17251&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D12196%26search%3D%26brand%3D