handdator

Visa fullständig version : Tigerfadder? Se hit!

lejon
2008-10-24, 22:22
I början av 1900-talet fanns det runt 100 000 tigrar. Nu finns endast ca 3 500 i några få länder i Asien. Tre av åtta underarter är redan utdöda och den syd-kinesiska tigern är mycket nära total utrotning.

Välkommen att bli Tigerfadder
WWF arbetar för en levande planet och vårt mål är att skydda och bevara jordens alla naturtyper, växt- och djurarter. När du blir Tigerfadder stödjer du månadsvis vår kamp för att rädda de mäktiga tigrarna. Autogiro gör ditt bidrag ännu mer värdefullt. Det är enkelt och regelbunden-heten gör att vi kan planera våra insatser på längre sikt och kan sätta in dem med större kraft. Jakt och ett ökat befolkningstryck är de främsta anledningarna till att tigrarna minskar i antal. På senare år har också användandet av malda tigerben i orientalisk medicin ökat kraftigt och tjuvskytte är vanligt.

Om tigern
Tigern är den största medlemmen i kattfamiljen. Den lever och jagar ensam, främst större hovdjur, men även vildsvin, apor och andra djur. Tigern rör sig över enormt stora områden; den jagar på natten och vilar på dagen. Honan föder 1-3 mycket små, blinda och hjälplösa ungar som hålls väl gömda tills de vid sex månaders ålder börjar jaga tillsammans med mamman. Ungarna lämnas för gott vid två års ålder och den egna kampen för överlevnad startar.

Vad gör WWF?
Vi kämpar hårt för att vända den negativa utvecklingen och skapa fler skyddade tigerreservat. All illegal jakt måste upphöra och därmed också handeln med olika tigerprodukter.

Genom samarbete med lokalbefolkningarna uppmuntrar vi dem att stödja vårt arbete. Ditt långsiktiga stöd som fadder har stor betydelse i vår kamp för att rädda tigern.

Källa och bli fadder: http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1190331

Jag tycker att det är en självklarhet att hjälpa världens djur, det är inte bara det vita folket som är på väg att dö ut, utan även världensdjur.

Så alla som vill och kan borde bli en fadder. Jag själv ska bli fadder till ett djur inomkort.

ModerSvea87
2008-11-17, 11:56
Bra att det kommer upp information om hur man blir fadder till djur. Själv har jag varit tigerfadder sedan 2006 och är även vanlig medlem i WWF. Tyvärr har jag inte råd att vara fadder åt alla djur det står om...
Eloge till dig som djurvän!

Marcus
2008-11-17, 19:40
Det finns redan en tråd om fadderverksamheten som wwf håller på med så jag hänvisar till den (http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=22279&highlight=djurfadder)