Visa fullständig version : Är människan ett djur?
Nachtfalke
2008-09-30, 16:44
Så vad anser ni om människan kära forum besökare, är hon ett djur eller inte?
Kristofer
2008-09-30, 17:00
Människan är i allra högsta grad ett djur. Men djur är ett relativt intetsägande begrepp och i mina ögon varken negativt eller positivt. Jag ser både goda och dåliga egenskaper hos människan, men under senare år har jag främst sett det negativa.
Självfallet är människan ett djur bland alla andra, även om vi är ett djur som tar en massa plats (stort ekologisk och miljömässigt avtryck) jämfört med vårat antal.
CarolineRahowa
2008-09-30, 17:14
Jag röstade på fyran dära,Man brukar ju säga att människan är det farligaste djuret så allså måste ju det hänga ihop lite. Vi är ju släkt med apan och apan är ju ett djur. Fast oftas kan man se ganska mkt likheter mellan oss och djuren. Fast vi människor kan försvar oss på andra sätt.
Svar 4, men även 5an.
Ja, klart vi oxå är djur, delar många instinkter bla.
Med tanke på hur människor runt om i världen är så vill jag påstå att vi är de värsta djuren, för att inte glömma de mest korkade.
Och en dag bär vi ansvaret för vår egen undergång.
Själv tycker jag att människan är ett djur eller med andra ord ett däggdjur. När jag tog upp ordet vad djur egenltigen betyder komde det här fram:
djur [ju:r] djuret djur djuren noun levande varelse som inte är en växt (el. människa)
Själv tycker jag att människan är ett djur eller med andra ord ett däggdjur. När jag tog upp ordet vad djur egenltigen beyder komde det här fram:
djur [ju:r] djuret djur djuren noun levande varelse som inte är en växt (el. människa)
Du har fått tag på ett uppslagsverk med klar religiös grundtanke. De flesta (skulle säga alla seriösa) naturvetenskapliga alster klassificerar människa i samma system som andra djur.
HardAsRock
2008-09-30, 19:22
Jag anser att människan är ett av alla däggdjur och naturen har sett till att den vita rasen är den högsta människorasen av de alla.
Vredesfull
2008-09-30, 19:26
Ja, människan är det värsta djuret och kommer bli vår undergång.
Tycker inte det behövs förklaras då människan är den varelse som i särklass har förstört/förstör mest på jorden
Jag anser att människan är ett av alla däggdjur och naturen har sett till att den vita rasen är den högsta människorasen av de alla.
"Naturen" ser inte till att det finns en ras som är bättre än en annan. Den ser till att en ras är bättre anpassad till sin omgivning.
Vill du har argument för att den "ariska" rasen är den bästa får du nog leta i ideologiska/filosofiska/religiösa resonemang, man även hävda att det finns historiska argument.
Japp, självklart är vi djur.
Jörmungand
2008-10-11, 13:30
+Reichsführer+
2008-10-19, 11:20
Såhär tycker jag. Visserligen tillhör vi klassen däggdjur, men vi tillhör liksom arten Människa. Människan är högre stående än alla andra djur, på så sätt att vi kan räkna plus och minus, bygga hus datorer, bilar och cyklar vilket en björn eller katt inte kan, och därmed är vi unika.
Nån la en kommentar "Vem avgör att vi är högre stående" - Ingen. Men så tycker jag, på så sätt att vi kan göra saker så som ovanstående. Jag menar inte att vi är mer värda, det är ju en annan sak. Frågor kan du skicka via PM till mig, och inte ge ytterliga minuspoäng samt din fråga.
Röstade på 4:an, men skulle röstat på 5:an kanske, läste inte igenom svaren tillräckligt noga :/
Men 7:an var ju bara för härligt *garvar*:)
Legionär
2008-10-25, 07:04
Ja vi är givetvis ett djur likt alla andra, beteenden, moral, tänkande, inget ändrar på detta simpla faktum.
Diskuterat det här med folk inom rörelsen. I mina ögon gör många där misstaget att se oss som enbart intellekt och bortse från de djur som vi faktiskt i grund och botten är.
Våra intellekt tar emot skolning och gör oss till de välformatterade samhällsmedborgare (nåja, hehe) vi förväntas vara men samtidigt finns djuret inom oss, kvinnor blir kvinnor och vi män blir män t.ex, rent biologiska processer. Kvinnosakskvinnorna, Fi, typ gör samma fel som en del av oss, ser människor som kommandovarelser som kan ta emot vad rådande norm eller som här deras skruvade värderingar stipulerar.
Nonsens, även en del inom rörelsen måste lära sig respektera oss människor som de komplicerade och sammansatta varelser vi faktiskt är, en del djur men också den intellektuella påbyggnad som gör att vi faktiskt fungerar var och en för sig men också tillsammans.
ööörkarn
2008-12-29, 02:22
"Ja, människan är ett djur, varken mer eller mindre."
Att påstå nåt annat är efterblivet. :S
Södertälje
2008-12-29, 13:22
Människan är inte ett djur. Människan är en människa. Men visst beter vi oss mer än offta som djur. Vissa mer än anndra!
Biologisk sett så er vi et dyr, men kanskje ikke psykologisk. Vi kan reflektere (Kanskje ikke så veldig mye i endel tilfeller), tenke abstrakt osv.
Tror desverre at vi blir vår egen undergangen, moder jord rensker oss sikkert vekk.
Södertälje
2008-12-29, 17:47
Det är ganska komiskt att många på sidan sätter sig så jävla mycket högre än invandrare men att kalla sig själv för djur det verkar inte vara några svårigheter. Det är väl ändå vi människor som skapade både begreppen människa och djur och sen får väl folk plasera sig i vilken kategori de känner för.
Klart att människan är en levande varelse, men varför beteckningen djur och människa skiljer åt är: att skillnaden mellan människan och djur är att vi kan tänka och därmed så är vi dumma. Och djur lever efter naturen.
homo sapiens sapiens(människan) = Dumma
Djuren som lever efter instikt = vettiga
Rästade på femman.
Nibelheim
2008-12-29, 18:52
Ett djur? Svaret är ja. Djuret människa är utan någon som helst tvekan det värsta som någonsin hänt jorden.
Tacka vet jag hundar.
Södertälje
2008-12-30, 20:43
Försvarar ni tidelag också???????
*stoner*
2009-05-23, 23:06
Absolut inte men däremot är vi släkt med djuren. För att vara exakt så överensstämmer 98% av apans DNA med människans men därmed inte sagt att vi ÄR djur. Det finns en alltför stor felande länk MELLAN apan som sägs stå oss närmast OCH människan! :-)
LaDecima
2009-11-29, 08:21
Människan är som en cancer på jorden, något av det absolut värsta som någonsin hänt. Värre blir det när människorna börjar inbilla sig saker om "demokrati" och "allas lika värde"... :chock:
Människan är som en cancer på jorden, något av det absolut värsta som någonsin hänt. Värre blir det när människorna börjar inbilla sig saker om "demokrati" och "allas lika värde"... :chock:
Jorden i sig har ingen vilja, inget uttalat syfte eller mening. Jorden bara är. Den kommer att fortsätta att vara även efter det att människan tillfälligtvis har stökat om en hel del på egen hand. Får jag tro så är människans tid på jorden en ganska kort episod, om man jämför med t ex dinosaurierna. En av anledningarna till människans korta tid på jorden kommer dock att vara just "demokrati" och "allas lika värde".
Delambre
2009-11-29, 11:04
...En av anledningarna till människans korta tid på jorden kommer dock att vara just "demokrati" och "allas lika värde".
Men har alla rätt till att utvecklas?
När den tiden kommer då kineserna vill börja äta med kniv och gaffel så kan vi lika gärna resa våra egna gravstenar. Den mängden stål finns liksom inte. Och detta är delvis vårat eget fel. Vi har stöttat kineserna och indierna till att få det bättre både ekonomiskt och socialt genom att under en längre tid ha köpt deras billiga varor.
Förhoppningsvis blir det snart så pass icke-PK att handla med varor som har högt koldioxidutsläpp, att handeln från Asien kommer att straffbeskattas, eller liknande.
Det glädjer mig att det finns så många misantroper på forumet. Man måste vara bra tolerant för att överhuvudtaget fatta tycke för mänskligheten som helhet. Detta behöver ju inte innebära att man tar livet av sig - det är skillnad på att vara medveten om människans negativa inverkan i det biologiska sammanhanget, mot att fantisera om klimatsmarthet och "ekologisk konsumtion" som lösningen på våra problem. Finns inget värre än dessa patetiska hycklare som kritiserar konsumtionen av flaskbaserat vatten, samtidigt som de med gott samvete övar drivern på golfbanan(som sannolikt krävde det fullständiga utrotandet av en kulturskog och dess liv för att överhuvudtaget kunna byggas).
Svenska Akademiens Ordbok:
DJUR - 1) om lefvande varelse som ej tillhör växt*riket.
Nationalencyklopedin:
djur, Animalia, Metazoa, ett rike organismer som lever av att äta andra, levande eller döda, organismer. I likhet med svamparna måste djuren ta upp organisk näring, de är heterotrofa. [...] Att vara djur är mer ett levnadssätt än en släktskapsetikett. Till skillnad från svampar, alger och landväxter har nästan alla flercelliga djur någon form av sinnesorgan och nervsystem, som förmedlar information om omvärlden och inom organismen samt koordinerar rörelser. De flesta djur har även ett matspjälkningssystem som sönderdelar och kemiskt bryter ned födan till mindre beståndsdelar.
Människan är definitivt ett djur, i alla fall i begreppets alla naturvetenskapliga definitioner. Att man sedan skiljer på abstrakt tänkande varelser (läs: Människor) och andra djur i Juridiska och medicinska sammanhang är en annan sak.
Är vi en högre stående djurart för att vi kan döda och förstöra på mer utstuderade och effektivare sätt än katter och rävar?
Självfallet är människan ett djur bland alla andra, även om vi är ett djur som tar en massa plats (stort ekologisk och miljömässigt avtryck) jämfört med vårat antal.
Kunde inte säga det bättre själv :oldtimer:
SnöVargen
2009-11-30, 19:14
Vad annars skulle vi vara?
Ja, vi är tackvare evulotion väldigt utvecklade.
Men det gör inte att vi slutar vara djur.
Det är som att påstå att en blomma slutar vara en växt om den byter färg.
OrderOfWar
2009-11-30, 19:49
Ja vi är väldigt smarta djur :-)
Vi är djur, så enkelt är det. Finns ingen anledning till att vi inte skulle vara det. Vi är mer utvecklade djur, dock, fast ibland undrar man ju med tanke på vad vi gör mot världen och i slutändan oss själva.
*stoner*
2010-10-27, 16:30
Människa är människa o djur är djur. Sedan att människan har 98% av schimpansens DNA är bara ett bevis på att vi är släkt. Likaså att vi kan ta organ från grisar o sätta i människan är också ett bevis på att vi är släkt. Men människa är människa o djur är djur.
Vi är djur, vad annars?
En osynlig allsmäktig kraft som skapat oss? Knappast.
Blond&Blåögd
2010-10-27, 17:34
Människan är i alla fall ingen växt, det är lätt att konstatera. Heller ingen svamp eller maskin. Så då återstår väl bara ett rimligt alternativ.
Drämmaren
2010-10-27, 21:45
Det är när människan försakar det som skiljer henne från djuren som hon själv blir ett djur. Gud är formlös och således är Guds avbild inte en fysisk kropp av kött och blod.
Det är när människan försakar det som skiljer henne från djuren som hon själv blir ett djur. Gud är formlös och således är Guds avbild inte en fysisk kropp av kött och blod.
Exakt! Eller snarare, det är just försakandet som gör oss till människor.
Spitzkindl
2010-10-28, 15:59
Heller ingen svamp eller maskin.
Detdär med maskin skulle jag vara försiktig med. Åtminstone försöker man göra människan till en maskin. Vi tar upp detta om en 100-200 år, så ser vi du kan skilja på vem är människa och vad är maskin.
Det er forskjellige sider av mennesket som er en del av naturen.
Vi er også et dyr, men så mye mer.
blotaren
2010-10-28, 18:25
Ja, människan är ett djur. Det är det smartaste djuret men kommer samtidigt bli vår undergång.
Blond&Blåögd
2010-10-28, 23:37
Det har du alldeles rätt i! Dock utgick jag från dagens läge där människan inte på långa vägar har börjat att integreras kroppsligt med maskiner. Jag är liksom du övertygad om att det kan hända inom en inte alltför avlägsen framtid, men fortfarande är vi alltjämt inga maskiner. Framtidens människa kan mycket väl vara en blandning mellan djur och maskin, för att sedan helt övergå till ett maskinliknande väsen, dock med teknik oändligt mer raffinerad än dagens.
BondeTösen
2010-12-17, 13:29
[QUOTE=Blond&Blåögd;559352] Heller ingen svamp [QUOTE]
haha en svamp är väll med en växt? xD
Vi är i alla fal ett djur av det värsta slag....
Åsikten att människan är ett djur är fullkomligt befängd och en del i västerlandets sekularisering och förfall. Att enskilda människor eller raser beter sig som djur innebär ju inte att människan är ett djur. Detta begriper ju alla som är torra bakom öronen, men nutidens dagisbarn som inte blir vuxna förrän i 35-årsåldern är helt vilsna i tillvaron, utan bibel och auktoriteter är de läskpapper för allehanda subversivt trams.
Efterklok
2010-12-17, 14:52
Åsikten att människan är ett djur är fullkomligt befängd och en del i västerlandets sekularisering och förfall. Att enskilda människor eller raser beter sig som djur innebär ju inte att människan är ett djur. Detta begriper ju alla som är torra bakom öronen, men nutidens dagisbarn som inte blir vuxna förrän i 35-årsåldern är helt vilsna i tillvaron, utan bibel och auktoriteter är de läskpapper för allehanda subversivt trams.
Ok, så människan är inte ett däggdjur? Vad är då människan enligt dig? En växt? Kanske en slags ros?
Nog för att man brukar kalla den man älskar att hon är vacker som en ros, min ros - jag älskar dig! eller att hon är min lilla ros, men du behöver ju inte läsa orden rakt av utan tolka dom metaforiskt - som en kärleksförklaring.
Att människan är ett djur är ingen åsikt, utan en biologisk vetenskap.
LaDecima
2010-12-17, 14:58
Människan är ett djur, den som säger annat har ju bara fel rent vetenskapligt och logiskt. Vi är inte mer värda än djur. Vi är en del av ekosystemet.
Så man måste alltså tro på demoner, spöken och brinnande buskar, ungefär som i böckerna om Harry Potter, för att kunna definiera sig själv som en vuxen människa? Det låter motsägelsefullt. Minst sagt. Sedan är väl inte du helt rätt person att tala om auktoritet och självkontroll övt? Eller vad tycker du själv?
Människan är ett djur, den som säger annat har ju bara fel rent vetenskapligt och logiskt. Vi är inte mer värda än djur. Vi är en del av ekosystemet.
Självklart är det så. När man t.ex ser filmer där människor jagar Gorillor bara för att hugga av dem händerna som sedan säljs för höga summor som askfat, så har man redan hunnit få svaret på den frågan.
LaDecima
2010-12-17, 15:34
Självklart är det så. När man t.ex ser filmer där människor jagar Gorillor bara för att hugga av dem händerna som sedan säljs för höga summor som askfat, så har man redan hunnit få svaret på den frågan.
Kunde inte sagt det bättre själv, har sett dokumentärer om den svarta marknaden, man mördar utrotningshotade gorillamödrar, skär av dem händerna och säljer dem dyrt. Det är galenskap, något annat ord kan inte beskriva det. Barbari, djurisk barbarism. Människan, kan man säga, är det farligaste och mest skadliga rovdjuret på jorden, inget annat djur skadar jorden och annat djurliv på jorden såpass extremt som människan gör.
BluePawWolf
2011-04-20, 23:39
vi är vår egen och resten av denna blåa juvels undergång. det kommer aldrig att finnas de där "sista ögat" som ser solen förinta den i slutändan.