Visa fullständig version : UE - Urban Exploration
Någon här på Nordisk som är intresserade av det?
För er som inte vet vad det är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urban_exploration
http://www.flashback.info/showthread.php?t=278041
Är själv väldigt intresserad av det men inte varit ute så mycket (än).
Thurisaz
2007-07-20, 19:36
Jag och Blackhat på forumet håller på med UE.
Jag och Blackhat på forumet håller på med UE.
Låter trevligt, du får gärna berätta om vad ni utforskat och om du har bilder. :)
Själv har jag bara varit nere i en dagvattentunnel och inatt var jag vid flera ödehus och kolla och en fabrik. Två av husen var förfallna så vi kom lätt in, det tredje var låst och alla fönster hela och vissa igenspikade, satt larmdekaler och dylikt men ringklockan fungerade inte så ingen ström verkade vara i huset men kändes som att det nyligen (max 5-10år) det var lämnat. De 2 andra husen var tätt intill så allt var på samma tomt ungefär, en bit bort från husen var en fabrik (inom samma staket/stängsel så tillhörde "gården"), dörren var öppen och vi gick in men efter 2 steg in så flög han som var först ut igen då han hörde fotsteg. Och det lustiga var att det stod en cykel ute vid vägen utanför grinden till gården, som inte hade varit där några dagen innan. Troligtvis en uteliggare som övernattade. Vi ska tillbaka inatt och fotografera husen och fabriken, in och utvändigt.
När jag väl får körkort kommer jag ta mig ut mer, finns inte så mycket här och jag bor ganska centralt så svårt att ta mig till nått ställe då.
har varit lite intresserad men aldrig kommit iväg, inte vetat nåt bra ställe... gamla bunkrar o sånt vore ju spännanande
finns det inte nån nerlagd tågstation mellan solna o akalla ? :O som aldrig sattes i bruk alltså, var tänkt en tågstation där typ... står öde
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kymlinge_%28tunnelbanestation%29
"Stationen är även ett favoritmål inom Urban Exploration-kulturen."
ähh fan... "nån" hann visst före
Jag är grymt nyfiken på UE men det är inte så kul själv kanske? En viss Thurisaz ska plocka med mig ut någon gång men han är en seg mupp.
Gamla mentalsjukhus vore skoj..
Jag är grymt nyfiken på UE men det är inte så kul själv kanske? En viss Thurisaz ska plocka med mig ut någon gång men han är en seg mupp.
Gamla mentalsjukhus vore skoj..
Det finns ett i (s)norberg som kan rekommenderas
Sthlms_aktivist
2007-07-20, 20:44
Någon som vet hur och om man kan komma ner till det underjordiska centrumet som finns under Tullingeflygplats?
Köra lite UE i Tjernobyl hade nog vart det ultimata :D
Hört att det finns tunnlar osv under Femmanhuset i gbg någon som vet?
Gamla sanatoriet i Sundsvall var fantastiskt med gångar under marken som ledde till förbränningsugnarna och behandlingsrum med intakta möbler.
Jag har ägnat mig lite åt UE som yngre, men endast litet grand. Det var ett tag sen men vore spännande att göra det igen faktiskt, eller rättare sagt riktigt spännande.
Apropaå det här med att besöka övergivna platser så har Jan Jörnmark givit ut boken "övergivna platser där han har samlat bilder från övergivna platser. Är på 191 sidor och innehåller en mängd bilder. Den toppar för övrigt försäljningslistan hos adlibris över historiska böcker. Många av dom här platserna, mycket industri byggnader men även bostäder kommer att rivas efterhand även om mycket har fått stå orört sedan verksamheten från industrier eller människorna valde att flytta från orterna.
Anledningen till att man väljer att slå igen är bla konkurrans från utlandet. Han är dock vad jag vet ingen globaliserings motståndare eller anti kapilalist snarare tvärtom då han har skrivit böckerna Göteborgs globalisering, Globala förkastningar, och Skogen, staten, och kapitalisterna även om han utrycker stark nostalgi och besvikelse över dom industrier och till viss del samhällen som tvingats slå igen eller övergivits tack vare globaliseringen. Har dock inte läst dom men bildboken kan jag rekomendera.
Många av orterna och industrierna han bara existera i 30-50 år. Att besöka övergivna industri komplex ger en viss känsla då det faktiskt är människor som fick sin försörnig och vars liv kunde förankras vidare med familj på vederbörande ort. Om man även tänker att arbete och nationalism är starkt sammankopplade med varandra då arbete genererar välstånd för individen och för landet framtåt. Inntresset att besöka sådana här platser inom rörelsen borde vara mycket större. Man har ju gjort besök till mångkulturella områden bla Rosengård, Hamarkullen i samband med nationella aktiviteter det är ju en hel anna sak att vara på plats än att läsa om det. Själv har jag dock bara besökt 2 bruk, 1 bränneri samt några gamla hus. Väldigt många som är inntresserade av urban Exploration är över 30 år dom kanske inte kallar det dom håller på med för just Urban Exploration. Kände inte till namnet då jag gjorde mina besök.
Hans hemsida, loggar man in får man tillgång till betydligt fler bilder vilket jag kan rekomendera http://www.jornmark.se/
Antisemitisk
2007-07-21, 00:31
Någon här på Nordisk som är intresserade av det?
För er som inte vet vad det är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urban_exploration
http://www.flashback.info/showthread.php?t=278041
Är själv väldigt intresserad av det men inte varit ute så mycket (än).
Hm.
Vet ju inte om det är så värst trevligt att kräla runt i avloppsrör för att titta på en nedlagd fabrik?
Nåja smaken är ju som baken, delad.:grin:
Thurisaz
2007-07-21, 00:33
Någon som vet hur och om man kan komma ner till det underjordiska centrumet som finns under Tullingeflygplats?
Jag har för mig att det är en myt faktiskt, men jag är lite osäker. Hursomhelst så bor jag i Södertälje, så det är inte så långt till Tulline. kanske borde snoka lite någon dag...
Thurisaz
2007-07-21, 00:34
Det finns ett i (s)norberg som kan rekommenderas
Berätta mer. Är det stort? är det intakta möbler etc inne? Går det att ta sig in? Finns det kvar?
Kan vara värt ett besök.
Van Rensburg
2007-07-21, 00:44
Jag har för mig att det är en myt faktiskt, men jag är lite osäker. Hursomhelst så bor jag i Södertälje, så det är inte så långt till Tulline. kanske borde snoka lite någon dag...
Ett tips är ju att ta sig ner vid de bergtunnlar vars portar finns på gamla F18 Tullinge..om det finns nåt därnere, så når man garanterat dit via dem. Passa på nu innan de bygger lägenheter över hela flygfältet, då lär man ju gjuta igen allt.
Van Rensburg
2007-07-21, 00:47
UE höll man ju faktiskt på innan man kände till konceptet...jag och ett gäng andra nioåringar brukade krypa in i en dagvattentunnel, säg en halv kilometer, i vår hemstad.. :)
Thurisaz
2007-07-21, 00:51
Ett tips är ju att ta sig ner vid de bergtunnlar vars portar finns på gamla F18 Tullinge..om det finns nåt därnere, så når man garanterat dit via dem. Passa på nu innan de bygger lägenheter över hela flygfältet, då lär man ju gjuta igen allt.
Jo, jag har noterat en hel del bergtunnlar faktiskt, men jag tvivlar på att det rör sig om ett underjordiskt centrum.
Van Rensburg
2007-07-21, 01:06
Jo, jag har noterat en hel del bergtunnlar faktiskt, men jag tvivlar på att det rör sig om ett underjordiskt centrum.
Det lär ju åtminstone vara hangarer för flygplanen då det begav sig..men ett centrum..? :) Sägs det vara med Donken och Toys-R Us?
Thurisaz
2007-07-21, 01:15
Det lär ju åtminstone vara hangarer för flygplanen då det begav sig..men ett centrum..? :) Sägs det vara med Donken och Toys-R Us?
Hahahaha, coolt att ta sig ned flera kilometer under marken och smyga in i ett stort bergrum bara för att upptäcka ett MacDonalds.
"Hej, har ni beställt?"
Thurisaz
2007-07-21, 01:27
Finns mycket tunnlar nere vid Tullingesjön också, jag tror att man kan ta sig in i dem med hjälp av en mindre båt, kanot eller något. De mesta av tunnlarna ligger dock under vatten, men jag har hört att det ska gå att ta sig in i dem delarna som inte är helt översvämmade. Detta är inget jag kontrollerat själv, men jag har "hört" det, så kan mycket väl bara vara skitsnack. Ingången skall ligga någonstans vid en stor brygga några hundra meter innan Hamringe.
Om ni skulle få för er att leta, så kan ni passa på att ta en titt på den gamla vikingamuren också ;) , eller kanske alla vikingagravar :cool: . Rätt mäktigt faktiskt. Ligger någon kilometer ifrån Tullinge Centrum.
Nidhögg
jag har en U-Båt så det är lugnt.
Är du från Tullinge?
Verdandi
2007-07-21, 02:35
LÅter helt grymt.. Har hört talas om Kymlingestationen! Någon som vart där? Någon som vet några gamla mentalsjukhus kring sthlm?=)
Har precis varit på besök på stället jag berätta om förut igen, var inne i fabriken i källare och övervåning samt bottenplan, bilder kommer troligtvis imorgon.
Thurisaz
2007-07-21, 03:10
LÅter helt grymt.. Har hört talas om Kymlingestationen! Någon som vart där? Någon som vet några gamla mentalsjukhus kring sthlm?=)
Jodå, Kymlinge känner jag väl till. det går att ta sig in från fältet bredvid. Stationen ligger mellan hallonbergen och Sundbyberg typ. Jag har dock aldrig varit där, men är sugen på att ta mig dit någon dag och kolla om jag ser Silverpilen. Hehehe.
Dem enda nedlagda mentalsjukhusen i Stockholm var ju Långbro mentalsjukhus där Herman Göring var inlagd under 30-talet. En av byggnaderna är dock fortfarande i drift medans resterande håller på att rustas upp.
Sedan fanns det ett ställe utanför Rönninge som jag dessvärre glömt namnet på, dock var jag där två gånger mitt i natten tillsammans med två kamrater. Jävligt otäckt faktiskt.
Dock har dem renoverat den stora byggnaden och byggt bostäder där. Vissa av småbyggnaderna är dock fortfarande övergivna, även om katakomberna och källargångarna under nu plomberats, vilket dem inte hade under tiden för mitt besök.
Verdandi
2007-07-21, 15:23
Jodå, Kymlinge känner jag väl till. det går att ta sig in från fältet bredvid. Stationen ligger mellan hallonbergen och Sundbyberg typ. Jag har dock aldrig varit där, men är sugen på att ta mig dit någon dag och kolla om jag ser Silverpilen. Hehehe.
Dem enda nedlagda mentalsjukhusen i Stockholm var ju Långbro mentalsjukhus där Herman Göring var inlagd under 30-talet. En av byggnaderna är dock fortfarande i drift medans resterande håller på att rustas upp.
Sedan fanns det ett ställe utanför Rönninge som jag dessvärre glömt namnet på, dock var jag där två gånger mitt i natten tillsammans med två kamrater. Jävligt otäckt faktiskt.
Dock har dem renoverat den stora byggnaden och byggt bostäder där. Vissa av småbyggnaderna är dock fortfarande övergivna, även om katakomberna och källargångarna under nu plomberats, vilket dem inte hade under tiden för mitt besök.
Ah okej!:) grymt..Ja silverpilen skulle man gäran vilja se..Moder min har gjort det tydligen! Vid odenplan en gång...för länge sedan...
Okej! Hmm...vart var de du var?! var de ett nerlagt mental sjukhus? usch..men grymt endå!:D
Danne1982
2007-07-21, 15:24
Jag har varit mycket i gamla och en del nyare tunnlar runt om i Sthlm genom mitt jobb och kan säga att där har ni att göra om ni vill kolla igenom tunnlar, måste finnas säkert fem våningar av tunnlar under Sthlm det är allt i från nerlaggda tågtunnlar till avloppstunnlar du får in en lastbil i.
Tyvär så är många tunnlar tungt larmade eftersom större delen av Sthlms el och tele går i dessa tunnlar.
Men det är kul att jobba där =)
Svartkrabba
2007-07-21, 15:36
Eftersom att jag själv arbetar med säkerhet och bevakning så anser jag att det är onödigt att vandalisera för att ”upptäcka” något. Samtidigt kan jag nog också säga att jag själv tyckte det var spännande att gå omkring i öde/ hus, skolor, sjukhus med mera i min ungdom.
En väktare som tar er på plats har dock rätten att hålla fast er där till polis anländer för att sedan göra en anmälan. Straffen kan variera mellan dagsböter till fängelse beroende på vart ni brutit er in. Mina råd är följande:
Förstör inte i onödan. Klottra inte. Använd inte någon form av eld eller rök, ty om det börjar brinna kan ni bli innebrända. Lämna platsen i samma skick som när ni kom.
Svartkrabba
strippen
2007-07-21, 15:51
Som någon nämnde innan så hade det säkert varit sjukt grymt att komma in i ett dårhus (mentalsjukhus). Finns det några såna i Skåne måntro?
Verdandi
2007-07-21, 18:04
jag har för mig att det finns en sida...med bilder ppå gamla nerlagda hus/mentalsjukhus och tunnlar...som de också står vart det är..men minns inte adressen
Eftersom att jag själv arbetar med säkerhet och bevakning så anser jag att det är onödigt att vandalisera för att ”upptäcka” något. Samtidigt kan jag nog också säga att jag själv tyckte det var spännande att gå omkring i öde/ hus, skolor, sjukhus med mera i min ungdom.
En väktare som tar er på plats har dock rätten att hålla fast er där till polis anländer för att sedan göra en anmälan. Straffen kan variera mellan dagsböter till fängelse beroende på vart ni brutit er in. Mina råd är följande:
Förstör inte i onödan. Klottra inte. Använd inte någon form av eld eller rök, ty om det börjar brinna kan ni bli innebrända. Lämna platsen i samma skick som när ni kom.
Svartkrabba
Helt rätt, för att citera den gyllende UE-Regeln: "Kom ihåg att, när du UE'ar utforskar du, du stjäl inte, och du slår inte sönder."
Jag har sett silverpilen otaliga gånger när jag bodde i Övik ;)
Thurisaz
2007-07-22, 01:52
jag har för mig att det finns en sida...med bilder ppå gamla nerlagda hus/mentalsjukhus och tunnlar...som de också står vart det är..men minns inte adressen
Sök på Glömda Rummet på Google så hittar du sidan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Ghost_towns
man blir ju rätt sucktad när man ser vissa spökstäder...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hashima_Island
http://en.wikipedia.org/wiki/Walhalla%2C_Victoria :evilgrin:
Verdandi
2007-07-22, 12:11
Okej ska jag göra! ;P
Verdandi
2007-07-22, 12:16
Det kommrt bara upp en massa "boktips"
Bilder från husen/fabriken uppe nu på
http://www.småsak.se/ue/ (http://www.sm%C3%A5sak.se/ue/)
För äldre webbläsare:
http://www.xn--smsak-nra.se/ue/
Hakkorset som syns på en av bilderna har inte vi gjort.
Hur är det med lagarna kring detta, ska jag censurera det för säkerhets skull?
Fotografen
2007-07-22, 22:24
"Långbro sjukhus i Långbro, Stockholm, sjukhus för patienter med mentala problem som ofta tog emot patienter med psykiatriska sjukdomar i sluten vård. Numera nedlagt. Nazisten Hermann Göring har varit inlagd där p.g.a psykiska svårigheter som uppstått i samband med hans beroende av morfin."
Jag spenderade många kvällar runtom och i detta territorium för några somrar sedan. Husen hade en kuslig men samtidigt lockande känsla över sig, man blev nästan som beroende av att gå dit kväll efter kväll för att utforska varenda liten vrå.
Kanske har jag lite gamla bilder från mentalsjukhuset, kan kolla upp det senare men lovar ingenting.
Berätta mer. Är det stort? är det intakta möbler etc inne? Går det att ta sig in? Finns det kvar?
Kan vara värt ett besök.
Två våningar, runt 150 kvm styck + källare, inga problem att ta sig in , skivor för fönstren och en del möblemang kvar.
Det verkar riktigt intressant med ue. Men är inte många intressanta objekt låsta eller spärrade på något annat sätt? Det finns ju många dörrar in i berg som skulle vara kul att kika in i.
Thurisaz
2007-07-23, 15:43
Två våningar, runt 150 kvm styck + källare, inga problem att ta sig in , skivor för fönstren och en del möblemang kvar.
Vädigt intressant. Hur långt är det från Stockholm?
Bor i Säter och som ni kanske vet har det ju legat ett stort hospital för psyksjuka här, eller, det gör väl fortfarande men inte lika stort. Så det finns många skumma byggnader men mest intressant är nog den Fasta Paviljongen. Väldigt kusligt om nätterna :) Men nu har dom murat igen ingångarna :/
Thurisaz
2007-07-23, 15:49
Bor i Säter och som ni kanske vet har det ju legat ett stort hospital för psyksjuka här, eller, det gör väl fortfarande men inte lika stort. Så det finns många skumma byggnader men mest intressant är nog den Fasta Paviljongen. Väldigt kusligt om nätterna :) Men nu har dom murat igen ingångarna :/
Hilti TE905 Bilmaskin löser problemet med igenmurade ingångar. :viking:
Fotografen
2007-07-25, 03:18
Hilti TE905 Bilmaskin löser problemet med igenmurade ingångar. :viking:
Om du är ägare till en sådan får du gärna hälsa på i mina trakter, finns en hel del igenmurade bunkrar här som jag skulle vilja utforska.
Med vänliga kamphälsningar
Fotografen