Visa fullständig version : Hur många kampsporter?
BlåGulFana
2007-07-19, 22:40
hmm,* satt och tänkte i 10 minuter på hur många kampsporter det finns i världen innan ja börja skriva :w000t: * har en fråga :D Hur många kampsporter i världen finns det igentligen :p måste ju vara jäätte många juuh ! :chockad: vafan, jag är jätte intreserad av kampsport :) skulle gärna vilja veta, går sj i thai boxing... har gått i thai kwando, * vette fan hur det stavas :evilgrin: * och boxing !
MvH // Andreas ! :viking:
ArielWhite
2007-07-23, 12:18
det finns 1332 olika kampsporter i världen för tillfället
Legionär
2007-07-23, 14:03
haha jag påstår att det är omöjligt att veta eftersom det är så många som skapas varje år.
Tae kwan do stavas det. Koreansk kampsport, men det lustiga är att orden inte har någon mening på koreanska; jag har frågat några sydkoreaner, alltså riktiga sådana som fortfarande bor där, om det, och de hade ingen aning om vad orden stod för eller vad tecknen betydde.
Thaiboxning är nog ett bra val.
strippen
2007-07-23, 14:41
Vet ej hur många, flera hundra typ:P
Men har tänkt att börja på jujutsu eller något liknande.
Och vem fan ger mig en röd prick bara över stavningen av tae kwan do? Som för övrigt stavas med kwan alldeles utmärkt, eftersom ordet egentligen skrivs med tecken, och man därför kan tolka mittenvokalen lite olika beroende på vilken koreansk dialekt man använder. Det kan vara antingen kwan eller kwon.
Vad det däremot inte kan vara är "thai" kwan do, eftersom det inte har något med Thailand att göra.
Att ge folk negativ feedback utan att skriva namn är för övrigt, ja...
Shikeisenkoku
2007-08-10, 11:57
Känns som en rätt meningslös fråga, enligt mig finns det lika många kampstilar som det finns människor som utövar kamp. Ingen kampsport är ett stelt program som man slaviskt skall hålla sig till; först lär du dig grunderna så du är på rätt spår, sedan skapar du din stil vid behov. Målet med alla kampsporter är att övervinna sin motståndare, och ingen kampsport har träningsprogram som har definitiva svar "vad bör jag göra?" i varje stridssituation.
Jadu, ungefär som att ställa frågan "hur många stjärnor finns det?" (omöjlig att svara på).
Men vilken av kampsporterna borde man rekomendera?
Therese_
2007-08-10, 12:25
Det är väll näst intill omöjligt att "rekomendera" EN speciell kampsport. Alla rekomenderar givetvis den dom själv utövar. Men det beror ju på situationen. Vill man lära sig slåss på gatan så hade jag rekomenderat swedeish combat, vill man lära sig självförsvar så finns det en hel del olika bra alternativ. Vill man bara träna för träningens skull så hade jag nog rekomenderat Tae Kwon Do. Vill man bara i allmänhet vara grym på att slåss, kanske jag hade rekomenderat KickBoxning.. Osv...
(För övrigt så stavades Tae Kwon do, med "o", på våra träningsdräkter i alla fall)
hm, du verkar ju veta endel. Vet du om det går att kombinera några stycken? Eller måste man gå på flera olika kurser för att lära sig lite av "varje" (några olika kampsporter)
Therese_
2007-08-10, 12:40
Nu för tiden så finns det ju så mycket "nya" stilar, där dom själv har blandat ihop lite av det mesta, så det är nog inte direkt svårt att hitta. Men vad är det du har spanat in, och vad är du sugen på att träna? Träningen skiljer ju en del mellan dom olika stilarna också, om man t ex vill träna kondition, styrka, snabbhet, smidighet, improvisation, stil osv.
Jag är rätt liten (eller rättare sagt, mitt bmi ligger på 14.8 och jag är kort dessutom). Så styrka kanske inte vore det bästa alternativet :(
Men kondition, smidighet (snabbhet och improvisation vore ett plus) är nog det spåret jag vill köra mot. Sedan om andra "träningar" följer med är det ju bara bra :) (Bor i ett område som är ganska, hmm, mörkt så det blir lätt bråk och sådant här)
Therese_
2007-08-10, 13:01
I så fall så rekomenderar jag faktist tae kwon do rätt och slätt. Nu kan säkert dom träningarna också variera beroende på vem man har som tränare. Men där är snabbhet och smidighet viktigare än styrka. Plus att det är jättekul träning.
Man brukar ju oftast få provträna tre gånger gratis, så om jag hade varit dig så hade jag gjort det. Så känner du ju själv om det är något som passar dig.
okej, tack för hjälpen :D
(ska absolut prova på det!)
jag har provat lite olika kampsporter sen jagvar 7 år och har tränat karate i någrga år och shootfigthing i några år och lite andra stilar också.
Nu tränar jag dock Krav Maga, som ifs kommer ifrån israel, men jag anser att det är jävligt bra träning för gatuslagsmål då det inte finns några regler i krav maga.
Där får vi lära oss hur man försvarar sig mot dom vanligaste vapnen på gatan dvs. knivar, pinnar etc. och det är jävligt enkla tekniker men effektiva.
Där gör det inte så mycket om man är lite heller, jag är båda minns och yngst i våran grupp, men fick ändå bäst betyg i hela gruppen på senaste graderingen, då har vi även yrkesmilitärer som man tycker borde kunna sånt.
Var bara tvungen att skryta lite..
Sen är det jävligt skönt också att vi inte kör med bälten etc, istället får man ett litet tygmärke som man syr fast på byxbenet.
ofasen (aldrig hört talas om det). Men hur får man tag på de som lär ut Krav Maga? (jag är, som sagt, inte så speciellt insatt i kampsport)
I vilken stad bor du?
Jag tränar på Fighter Centre som tränar i sthlm och Gbg.
annars tror jag du kan gå in på kravmaga.se och leta upp din lokala klubb att träna på.
Krav maga har växt som fan dom senaste åren så fler och fler klubbar har börjat lära ut det.
Du kan ju söka på google och läsa lite om det och se om det är nått för dig, finns även enn uppsjö med filmer om det på youtube.
hittade både filmer och min lokala klubb. Väldigt intresserad av det må jag säga!
Tack så mycket :D
Jo jag har tränat det i ett och ett halvt år nu och har inte tröttnat än :viking:
WHITEWEREWOLF
2007-09-05, 20:47
Jag är rätt liten (eller rättare sagt, mitt bmi ligger på 14.8 och jag är kort dessutom). Så styrka kanske inte vore det bästa alternativet :(
Men kondition, smidighet (snabbhet och improvisation vore ett plus) är nog det spåret jag vill köra mot. Sedan om andra "träningar" följer med är det ju bara bra :) (Bor i ett område som är ganska, hmm, mörkt så det blir lätt bråk och sådant här)
Låter på dig att du vill träna upp din förmåga att skada andra människor i slagsmål ifall jag förstått ditt inlägg rätt. Du är kort och väger lite. Din längd kan man inte göra mycket åt, men det kan man däremot göra åt din vikt. Börja gymma och bygg på dig muskelmassa, det gör att du blir tyngre och starkare och slår hårdare och är starkare och tyngre att brottas med. Detta ska du givetvis kombinera med kampsporter. För dig skulle jag rekomendera att du kör både boxning och shootfighting. Då du är kort så passar boxning dig bättre än thaiboxning i gatustrid då dina sparkar inte skulle vara särskilt effektiva med korta ben, men med slag kan du slå ut din motståndare enkelt och därför bör man koncentrera sig på det. Sen kommer shootfightingen in när man kommer inpå varann/ramlar på marken och börjar brottas.I Brottning är det en stor fördel att vara kort och kompakt(förutsätter att du blir det med tiden ifall du gymmar på) istället för lång och smidig.