handdator

Visa fullständig version : Instrument?

mijje85
2007-07-15, 04:57
Affärer?
Kvalitet?
Startpaket?
Självlärning?

Tell me all about it:evilgrin:

kapten
2007-07-15, 08:14
Musik börsen är nog den enda jag kan komma på just nu, finns i flera städer. utbudet är helt okej och priserna fungerar.

Wittekind
2007-07-15, 08:25
Jag säger som kapten. Musikbörsen. Det är väl den enda affären som finns över hela landet.

Vad är det för instrument trådskaparen undrar över?

UrSvensk
2007-07-15, 16:59
4sound finns ju lite här och där också, dock har inte den lokala butiken det namnet, här är deras lista på butiker:
http://www.4sound.se/Reseller/default.aspx

Jag är som Wittekind fundersam på vad frågan egentligen gäller, men med tanke på att "startpaket" nämnts så skulle jag gissa på gitarr.
Vad gäller kvalitet (vilket ju innefattar startpaket egentligen) så skulle jag säga att du ska skaffa den bästa du har råd med...*OM* du nu inte är total nybörjare och enbart nyfiken, i sådana fall ska du skaffa det billigaste du kan hitta.(då det kanske inte är något för dig så är det ju slöseri med pengar att köpa dyrare än du måste)
Det blir dessutom fortsättningsvis lättare för dig att hitta ett instrument du trivs med, då du kommer att känna om du gillar halsen o.s.v. på ditt nästa instrument.
Den lokala handlaren ifrån ovanstående kedja hade ett startpaket med en Les Paul kopia -i st.f. den sedvanliga Fenderkopian- och den kändes osedvanligt skön med tanke på pris.(~1600 om jag minns rätt)
Det bästa är nog trots allt om du kollar runt i din bekantskap, det finns många som har akustiska gitarrer liggandes till ingen nytta.(börja med en sådan och känn om det är något för dig, dessutom är många nylonsträngade akustiska mer tungspelade än elgitarrer, vilket kommer göra det än lättare att spela "planka" senare)
Självlärande eller ej, det beror på person, jag började via en studiecirkel tillsammans med farsgubben, då lär man sig ju lite grunder och det blir lättare att fortsätta på egen hand på sidan om.(plus att det -för min del i a.f.- blir lättare att lära sig, då man vid nästa träff ger sig f-n på att man ska klara av låten)

DesolateWastes
2007-07-15, 17:22
Musikbörsen!

retroaktivist
2007-07-15, 18:23
Köp på Internet och välj ett känt märke så slipper du få ett måndagsexemplar. Tyska Thomann (http://www.thomann.de) är allra billigast och snabbast (jag sparade 10 000:- när jag köpte en synt därifrån istället för Musikbörsen). De har ett fast pris för fraktkostnaden så det blir ännu billigare om man är flera som går ihop och beställer.

Jam (http://www.jam.se) är ofta billigast i Sverige. Köp en ukelele också. ;)

Gällande litteratur så behöver du ingen. Skaffa några visböcker och ladda ner från nätet. Med det kommer du långt. Det underlättar enormt om du kan spela lite innan du börjar med "riktiga" kursböcker eller går hos en lärare. Den stora skillnaden är att du lär dig läsa noter och att hålla takten, något som anmärkningsvärt få "internet-gitarrister" kan göra. Det är dock nästan bara klassisk musik och folkmusik som kräver notläsning, nästan all annan gitarrmusik skrivs med tabualtur (en sorts förenklad beskrivning av hur man ska spela).

Savitri
2007-07-15, 19:55
Om det nu är gitarr som är det intressanta... Generellt gäller ju det för kompinstrument, typ gitarr och piano, att det inte är nödvändigt att kunna noter, bara sättningarna för ackorden. Vill du däremot lära dig spela klassisk musik på tvärflöjt är nog notkunskaper ett måste :).

mijje85
2007-09-20, 09:10
Vi söker trummset, bas, elgitarr, förstärkare och mic med stativ..
Ja säkert har jag glömt något men i stort sett allt som krävs för att börja spela musik och spela in på dator för "demos"..

Jag vi hela bunten är nybörjare, Så all information är uppskattat!

Vilka olika butiker finns det, respektive olika betalningsmöjligheter?