Visa fullständig version : Svältande flyktingar?
Jag klickade av uttråkning runt på sydsvenskan.se
Esanullah Hamidullah, 16, Kabul, Afghanistan:
För drygt fyrtio dagar sedan anlände Esanullah Hamidullah för första gången till Centralstationen i Malmö. Han kände ingen i staden och hade ingen aning om vart han skulle ta vägen. Till slut fick han hjälp av en man från Iran som tog honom till polishuset på Porslinsgatan.
– Jag sa till polisen att jag var från Afghanistan och att jag var mycket trött och hungrig. Jag hade inte ätit på två dagar.
Varför inte då?
– För att jag hade åkt med en lastbil fylld av grönsaker och frukt och vi hade ingen möjlighet att stanna. Bara en gång åt vi.
-= Svält... Lastbil fylld med grönsaker och frukt. Do´h! =- :lol:
http://sydsvenskan.se/malmo/article250063.ece
Ja, det var ju en smart snubbe det där... men SJÄLVKLART kan man ju inte bara äta, det vore ju stöld, och stöld är ju olagligt! Att komma till ett annat land illegalt däremot, det är en helt annan sak...
Och den där killen som ville ha mer pengar, för "det vi får här räcker knappt till telefonkort".. om han nu har flytt från krig och svält borde han väl knappast bry sig om en sån skitsak?
En grej jag tänkte på...
"Hur kom det sig att du bestämde dig för att lämna familjen?
– Vi hade en butik bredvid en riksväg i staden Sheikhan. Ett hotbrev slängdes in i affären där det stod att vi hade fem dagar på oss att lämna platsen annars skulle vi dödas."
Och det var därför han flydde? Hur kan man lämna sin familj att dö? Hur kan man flytta hundratals mil för ett hotbrev?
Jag anar ugglor i mossen :whistle:.
"Varför valde du att flytta hit till Långtbortistan, Nisse-Nasse? -jo, jag var nazist i mitt hemland, och sen kom rödingarna och hotade min mamma och sprejade på min dörr. Jag fick ingen hjälp av polisen eller myndigheterna för de sa att jag fick skylla mig själv, så då drog jag."
UrSvensk
2007-07-15, 19:39
Var det enbart jag som såg det ironiska i deras felstavning?
"Shwan Avindar Haidar, 16, Singar, Irak:
Musik är Shwan Avindar Haidars stora passion. Mest föredrar han att sjunga kurdisk folkmusik.
– Jag sjunger om främlingskap och kärlek, säger han."
Han sjunger om främlingskap och större kap än att komma till Sverige lär en främling knappast kunna göra...
Det lär ju vara andra främlingar som kört bilen full av frukt, så det är klart att han inte kan äta då.
En grej jag tänkte på...
"Hur kom det sig att du bestämde dig för att lämna familjen?
– Vi hade en butik bredvid en riksväg i staden Sheikhan. Ett hotbrev slängdes in i affären där det stod att vi hade fem dagar på oss att lämna platsen annars skulle vi dödas."
Och det var därför han flydde? Hur kan man lämna sin familj att dö? Hur kan man flytta hundratals mil för ett hotbrev?
Jag anar ugglor i mossen :whistle:.
Om man lämnar sin familj och sitt land bara för ett hotbrev så skulle det med andra ord inte vara så svårt att bli av med den jeppen. Skulle han verkligen lämna Sverige om han fick ett likartat brev även här? Knappast. Naturligtvis en nödlögn för att få stanna här.
värt att testa att ge han ett litet brev här med då eller något^^ vore rätt kul att se hans reaktion då
UrSvensk
2007-07-15, 23:16
värt att testa att ge han ett litet brev här med då eller något^^ vore rätt kul att se hans reaktion då
Han lär nog bemöta det med en huvudskakning, media lär däremot slå på den stora trumman "Nazister hotar flykting".
Legionär
2007-07-15, 23:46
hehe kul att du hittat de detaljerna jmk! Jag tänkte knappt på det när jag läste det i tidningen faktiskt. Kollade du bilderna fär övrigt? Inte en chans i helvete att de där "barnen" var 16 år gammla, de såg ju ut att vara 25+!
Han lär nog bemöta det med en huvudskakning, media lär däremot slå på den stora trumman "Nazister hotar flykting".
jo tyvär skulle det väll bli så, vi är ju dom "onda" enligt media och regeringen
BlåGulFana
2007-07-16, 20:47
haha ! :D , men linda har en poäng :)
På min skola tar vi in invandare som preis kommit till sverige där de ska civiliseras och lära sig svenska.
Många som ljuger om sin ålder för att få stanna.. Sen finns det faktiskt en del som inte vet sinm riktiga ålder..
OT
Jag vill minnas att många av dem har rätt dålig fantasi vad gäller födelsedatum också, när jag gick i högstadiet var det väldgt många som var födda första januari.
OT
Jag vill minnas att många av dem har rätt dålig fantasi vad gäller födelsedatum också, när jag gick i högstadiet var det väldgt många som var födda första januari.
Det är inte att de har dålig fantasi.
Vet man inte när man är född tilldelas man ett datum av staten. Detta gör man för att de ska kunna få personnummer mm. Av enkelhet väljer man då 1 jan, tror många får 1 jun också.
blodsviking
2007-08-02, 09:08
hehe kul att du hittat de detaljerna jmk! Jag tänkte knappt på det när jag läste det i tidningen faktiskt. Kollade du bilderna fär övrigt? Inte en chans i helvete att de där "barnen" var 16 år gammla, de såg ju ut att vara 25+!
Hilkat Abdulaziz Baker, 18, Mosul, Irak: (3:e personen)
Han ser ju ut att vara runt 30-40 :p
Man ser ju att ingen av de åldrar som de har uppgett sig vara stämmer.
Vi har zigenare i min stad som inte vet sitt riktiga namn och ålder:p
Sen så har vi en zigenare som uppger sig vara 91:a men ser ut som han vore 20 år.
Tror att det är en väldigt stor del som ljuger om sin ålder.