handdator

Visa fullständig version : Fler med Allergibarn?

Bootgirl
2007-07-11, 23:50
Är det fler som har allergibarn?
Som man kan byta erfarenheter med?
Samt få råd ifrån??

Jag har två barn med allergier.
Min lilla tös på 14månader är björkpollen allergiker med korsning på stenfrukter (jordgubbar, citrusfrukter, nötter, äpplen osv) Väldigt känslig och får atopiska eksem i samband med intag av födoämnen hon inte tål.

Och idag så kom misstanke från barnmottagningen om att min son på 5veckor med största sannolikhet är laktosintolerant (komjölk-protein) Så nu får han ersättning som är mjölk och soya-protein fri..

Therese_
2007-07-12, 09:35
Är det fler som har allergibarn?
Som man kan byta erfarenheter med?
Samt få råd ifrån??

Jag har två barn med allergier.
Min lilla tös på 14månader är björkpollen allergiker med korsning på stenfrukter (jordgubbar, citrusfrukter, nötter, äpplen osv) Väldigt känslig och får atopiska eksem i samband med intag av födoämnen hon inte tål.

Och idag så kom misstanke från barnmottagningen om att min son på 5veckor med största sannolikhet är laktosintolerant (komjölk-protein) Så nu får han ersättning som är mjölk och soya-protein fri..

Säg till om du vill ha recept på en supergod tårta, som är gluten- och laktosfri. :-)

Bootgirl
2007-07-12, 11:16
bara att hiva hit :] Tårtor som e så gott oxå.. ;P

Therese_
2007-07-12, 11:21
Jag lägger den i recept tråden i stället så det inte blir nått tjafs :) Den heter "Lottens Fina Tårta" i alla fall :-)

benvolio
2007-07-12, 19:47
Sojamjölk och andra sojaprodukter är INTE nyttigt, det vet ni nu eller?

Bootgirl
2007-07-12, 22:18
Kanske, kanske inte.. har inte en susning. Dock så var ersättningen här både mjölk och soya fri ;P

Sköldmö
2007-07-13, 07:44
ett tipps:

http://www.allergimat.com/

Bootgirl
2007-07-13, 10:23
Sköldmö: ahh tackar väldans mkt.. :) Precis vad jag behöver.. särskilt nrä man inte varit insatt i det direkt tidigare :))

Bootgirl
2007-07-13, 16:58
Har nu läst på lite mer om det (eftersom jag fick veta i onsdags att lillpojken var mjölkprotinintolerant) att det inte är samma sak som laktos.. Vilket jag har alltid har trott var samma sak.. Alltid lär man sig något nytt. Vi har ju inte bilvit informerade om något mer än att han ska dricka (det stinkane) ersättningen i stället för vanlig mjölk samt komma tillbaka i höst för pricktester och tarmtest(!?)

Länken Sköldmö postade var jtätebra.. Har redan hittat massa recept som kommer att användas i framtiden. =))

Ska dock bli intresant att se vad läkarna säger sedan. Ska ner till vårdcentralen om tre veckor och lämna blodprov då det under min graviditet visade utslag på deras tester att jag ev. skulle vara glutenintolerant (Jobbigt med mat det där..)
Så OM det skulle vara så så har vi en konstig familj här.. Med mjölkprotein, stenfrukter (ja nästan alla frukter samt nötter och en del grönsaker) och då gluten.. ;P -skräcksenario-

Sofia
2007-07-30, 18:16
Tro mig jag vet hur svårt det är, lillsyrran är ägg, fisk, nötter *utom mandel kanske din dotter klarar med?* det är ett helvete att hitta något som inte innehåller ägg ska man baka nåt innehåller det ägg.. typ småkakor som inte innehåller ägg finns det..
dum fråga men du har inte märkt av själv att du är glutenintolerant?

kanske någon som har nåt recept på god tårtbotten som inte inne håller nötter eller ägg så gumman får äta tårta någon gång i sitt liv:)

benvolio
2007-07-30, 18:51
Ingen aning om vad allergierna beror på då?

Bootgirl
2007-08-04, 15:56
Sofia: Jo jag har "typsika" besvär. Blir dålig av massor med saker men undviker oftast det.. Min pappa är oxå glutenintolerant har jag fått veta men han har alltid skitit i det och ätit vad han har velat med resultat därefter.. han har alltid kass mage... ;P
Prov är i allafall lämnat och nu väntas bara på svar för min del.
Själv hade jag inte en tanke på gluten innan de tog upp det med mej.

Benvolio:
Min dotter har fått det efter sin pappa, han blev pollenallergiker vid vuxen ålder med korsning av stenfrukter (samt lite andra frukter o grönsaker) samt nötter.
Dottern märke vi av det genom att hon får atopiska exem och utslag i samband med intag av något hon inte "tål". Pappan får inte utslag eller lik. men han kliar det i munnen på samt vissa frukter gör att han "svullnar" upp. De vill inte testa henne än eftersom tester p åså små barn ofta kan bli fel. dvs ett negativt svar kan ändå vara positivt så det är först när hon blir 4-5 som de kommer att testa henne. OM hon har det kvar då.. Det e vanligt att det växer bort när de får de vid liten ålder (Dottern är i dag 15månader)

Sonen som är två månader idag (grattis lilleman! ;P) visste vi vad det var för något. Han grät som besatt vid matning och kräktes ofantligt mkt (istort sett allt han fick i sej spydde han upp) vi kontaktade då barnmottagningen som iakttog honom under ett par timmar. Därefter så sa de att de trodde det var komjölkprotein allergi, fick annan ersättning via apoteket och nu ska vi ha den fram till i höst då de ska se om han kan testas då. Det behöver med andra ord inte vara det. Men det verkade vara det mest troliga.
Varför han har fått det vet vi inte. Dock så har ett par av mina kusiner det. Så om det är genetiskt vet jag inte.
Men ang. dottern så kommer det från hennes pappa.