handdator

Visa fullständig version : Djurplågare i nationellt register

GB-Jansson
2008-07-28, 11:32
Läste följande i dagens UNT:

"Alla personer som har förbjudits att ha djur ska samlas i ett centralt register.
Registret ska innehålla personnummer, adress och grunden för beslutet om djurförbud. Det föreslår jordbruksdepartementet i en promemoria, skriver tidningen Riksdag & departement.
Under perioden 2004 till 2007 har antalet personer som har förbjudits att ha djur fördubblats, från 80 till 163.
Men uppgifterna om dessa personer stannar hos länsstyrelsen, vilket i praktiken innebär att den som har djurförbud i ett län kan flytta till ett annat och skaffa djur där utan att bli upptäckt.
Enligt promemorian ska också privatpersoner kunna ta del av registret. Uppgifterna om djurförbud kan vara viktiga för till exempel den som ska sälja ett djur till en annan person eller om en arbetsgivare ska anställa någon för att ta hand om djur.
Senast den 1 juli nästa år ska djurförbudsregistret tas i bruk."

Kanongrej, att man nu centralt ska registrera människor som plågar djur. Att även registret blit åtkomligt för privatpersoner, kommer nog innebära att människor tänker till både en och två gånger innan de utsätter sina djur för olika styggelser.

Bra, eller hur?

white_pride
2008-07-28, 11:40
Tycker det låter jättebra förutom att folk kan flytta till andra län och på så sätt undkomma. Men det är ju kanon om man har djur man ska sälja eller omplacera. Folk kan ju lura en till tusen när man träffar dem och verka trevliga och omtänksamma. Nu är det bara till att hoppas på att det oxå införs hårdare staff för djurplågare!

Bockas
2008-07-28, 11:49
Alla former av offentliga register över folk anser jag vara av ondo. Men väldigt många verkar inte se riskerna med sådant, utan jublar bara när djurplågarna plötsligt blir tillgängliga för allmän beskådan, när pedofilerna blir det osv. Men blir det lika trevligt om/när det i framtiden kommer register över folk med "främlingsfientliga åsikter"? Så att arbetsgivare, hyresvärdar m.fl. kan vara säkra på att de inte släpper en "rasist" inpå livet?

Det mest komiska med den här samhällsutvecklingen, är hur så många bejublar FRA-lagar och hur hela offentlighetsprincipen utvidgas in absurdum.

Visst är "djurplågeriregister" i sig bra, men man får ju ha i åtanke att det knappast blir det sista registret över folk som skapas.

Adoremus
2008-07-28, 11:52
Mycket bra att djurplågare registreras. Någon som plågat oskäliga djur skall inte få möjlighet att ta hand om eller köpa djur igen.

GreenOnion87
2008-07-28, 12:46
Just det att arbetsgivare kan kolla upp om det är en djurplågare de anställer till att bli tex zoo-arbetare tycker jag är en väldigt bra grej, men som Bockas sa så kommer förmodligen allt möjligt börjas registreras offentligt, men än så länge så får vi glädja oss åt registreringen av djurplågare!

pumpkin62
2008-07-28, 12:54
Det glädjer mig att ett sånt register upprättas!:)

Vill se det när det gäller pedofiler och våldtäktsmaän också!

GB-Jansson
2008-07-28, 13:10
Alla former av offentliga register över folk anser jag vara av ondo. Men väldigt många verkar inte se riskerna med sådant, utan jublar bara när djurplågarna plötsligt blir tillgängliga för allmän beskådan, när pedofilerna blir det osv. Men blir det lika trevligt om/när det i framtiden kommer register över folk med "främlingsfientliga åsikter"? Så att arbetsgivare, hyresvärdar m.fl. kan vara säkra på att de inte släpper en "rasist" inpå livet?

Visst är "djurplågeriregister" i sig bra, men man får ju ha i åtanke att det knappast blir det sista registret över folk som skapas.

Visst krävs det en balansgång. För det vore olyckligt om det skulle börja uppföras nationella register för alla möjliga saker, som exempelvis för vilka åsikter man har.

Men när det gäller fysiskt utförda illgärningar mot djur och barn så är registrering enbart av godo. För både djur och barn är totalt värnlösa mot övergrepp från dessa sjuka människor.

CarolineRahowa
2008-07-28, 13:20
Det där var en väldigt bra grej dem har kommit på tycker jag.
Så hoppas man att dem kanske skäms för det dem har gjort.
Och kanske får sig en tankeställare.
Med vissa människor som plågar djur har ju nån psykisk störning och dem lär ju inte lida av vad dem har gjort.
Precis det borde finnas sånt register där det gäller pedofiler och våldtäksmän också.
Det är ju även jätte bra då en hundägare eller nån annan djurägare kanske kan kolla upp på själva personen som ska köpa djuret vad det ligger bakom och så.
Om det har missköt sina tidigare djur.

Bockas
2008-07-28, 13:51
Visst krävs det en balansgång. För det vore olyckligt om det skulle börja uppföras nationella register för alla möjliga saker, som exempelvis för vilka åsikter man har.

Men när det gäller fysiskt utförda illgärningar mot djur och barn så är registrering enbart av godo. För både djur och barn är totalt värnlösa mot övergrepp från dessa sjuka människor.

Det verkar som att väldigt många är oförmögna att se sådana här saker i sitt rätta sammanhang...

Visst kan det vara bra att det finns ett register över "djurplågare" (misstänker dock att det mest kommer att handla om bönder m.fl. som misskött sin djurhållning), och att detta borde vara tillgängligt iaf. för folk som på en kommersiell basis sysslar med djur på ett eller annat sätt. Ungefär som man på dagis kollar upp personal, för att de inte skall ha någon bakgrund som pedofiler eller liknande.
Men att ett sådant register skall vara tillgängligt för gemene man, är en skrämmande utveckling. Och det är här folk tydligen helt missar vad det är som försigår egentligen, och vad baktanken lär vara.

Givetvis är det på ett sådant här sätt man börjar, när man vill utveckla statens kontroll och registerföring över medborgarna. Vem kan identifiera sig med eller försvara en djurplågare? Ingen utom djurplågarna själva opponerar sig, möjligen. Om några år kanske register över våldtäktsmän och/eller pedofiler kommer upp för diskussion, alla jublar: "man måste ju få veta vem man skall akta sig för" - och ingen opponerar sig. Sedan kommer förslag om att registrera andra dubiösa grupper i samhället, och man kryper mer och mer in åt att registrera och offentliggöra folk för mer ringa förseelser (och till sist inte ens brottsliga handlingar), fint kategoriserade, enkelt för vem som helst att kolla upp. Och på sikt så kan man "kolla upp en person", och få reda på allt möjligt om denne. Och i slutänden kommer det säkerligen att finnas register över (som jag nämnde) folk med "främlingsfientliga åsikter", givetvis under förevändningen att det är viktigt att veta om någon har sådana åsikter när de söker vissa typer av jobb (läkare, polis, socialtjänsteman, brandman, lärare osv.), och/eller om man skall bli medlem i fackförbund eller något så trivialt som att teckna en försäkring eller hyra en lägenhet (alla vet ju att "nazister" får sina hem och sina bilar vandaliserade, att de blir misshandlade, och att deras bostadsområden blir nedklottrade och affischerade av meningsmotståndare - och under sådan förevändning kan man neka dem att hyra lägenhet, kräva en avsevärt högre försäkringsavgift, eller helt neka dem försäkring, precis som överviktiga i vissa länder nekas personförsäkring osv.).

Det är lite skrämmande att folk inte ser mönstret, och att man inte kan räkna ut hur saker och ting kommer att utveckla sig.

Hela den västerländska civilisationen lyder under ett fullständigt "systemfel", och det infekterar samhället på alla plan. Moral & etik urartar mer och mer, och kriminaliteten ökar och finner nya vägar. Sättet att komma tillrätta med detta är dock inte att skänka de som i slutänden skapat och är ansvariga för detta samhälle ännu mer resurser, utan tvärtom.
Vi har aldrig behövt några offentliga "djurplågeriregister" eller "pedofilregister" här i Nordeuropa för bara några årtionden sedan, och då var dessa problem betydligt mindre än idag - det är alltså inte bristen på kontroll/övervakning av medborgarna som är problemet, utan något helt annat.

Det är tragiskt att se att folk är villiga att offra sin integritet, och skänka kontrollsamhället ännu större befogenheter, till förmån för att något nötkreatur eller en kattunge skall undvika att riskera att hamna hos någon djurplågare.

Tänk, för bövelen...

Skarven
2008-08-11, 16:26
Synes det er kjempe bra at de kan ha navnene registrert.
Jeg er ikke sikker, men tror ikke Norge har et slikt register, om så er tilfellet håper jeg virkelig vi også kan få et.

Hird
2008-08-11, 16:39
Ja visst är detta en bra sak i sig. Jättebra att människor som säljer djur kan kolla upp köparen innan osv.
Det som skrämmer mig är just det som Bockas redan har tagit upp... Det har ju faktiskt varit på tal om att registrera personer för åsikter mm. Samtidigt som jag har en stark känsla av att många av oss redan finns registrerade någonstans:unsure:...
Men som sagt jag tycker ändå att detta är ett väldigt bra förslag.

Bockas
2008-08-11, 16:43
Ja visst är detta en bra sak i sig. Jättebra att människor som säljer djur kan kolla upp köparen innan osv.
Det som skrämmer mig är just det som Bockas redan har tagit upp... Det har ju faktiskt varit på tal om att registrera personer för åsikter mm. Samtidigt som jag har en stark känsla av att många av oss redan finns registrerade någonstans:unsure:...
Men som sagt jag tycker ändå att detta är ett väldigt bra förslag.

Jo precis, registrerade är ju många av oss redan, som inte är rädda för att aktivera oss eller på annat sätt märkas. Det är ju en sak, men när det eventuellt blir möjligt för vem som helst att undersöka via offentliga register, så blir det en helt annan sak.

Hird
2008-08-11, 16:51
Jo precis, registrerade är ju många av oss redan, som inte är rädda för att aktivera oss eller på annat sätt märkas. Det är ju en sak, men när det eventuellt blir möjligt för vem som helst att undersöka via offentliga register, så blir det en helt annan sak.

Ja, det har du helt rätt i:yes:
Och det är det jag menar med att det är lite skrämmande när sådana här register dyker upp lite överallt. Samtidigt som man tycker att detta är ett bra register som det pratas om här, så kan fröken Hirds lilla paranoida gen inte rå för att den drar iväg en aning till "Tänk om...."

+Reichsführer+
2008-10-18, 19:02
Klart det ska finnas ett register..! Likaså med brottslingar, som är tillänglig för allmänheten, jag menar varför inte..?

SoulPain
2008-10-18, 19:20
Gäller detta register bara folk som utsätter djur för all form av tortyr, förutom sex?

För om folk som idkar tidelag, skall undkomma registret, så anser jag att det förlorar sin betydelse, då djurplågare kan använda tidelag till sitt försvar, likaså så bör tidelag betraktas som att man plågar ett djur och inte vara ett undantag.