handdator

Visa fullständig version : Identifisering av kuler

Skarven
2008-07-28, 00:29
Noen som kan fortelle meg hva slags våpen disse kulene hører til?
Den ene er ubrukt, de to andre tror jeg bare er tatt ut av selve hylsene...

De to ute hylsene er noe jeg har hatt siden jeg var liten etter min farfar eller noe. Kan de ha kommet fra Mauser eller Krag?

http://www.nordisk.nu/gallery/index.php?n=7273

Tyrfing
2008-07-28, 00:57
Den första har en kuldiameter på .30" = 7.62 mm Hylslängden kan man ju inte gissa sig till. Men helt klart ett amerikansk ursprung. Står det i botten 30-06 så är det en 7.62mm som antogs av amerikanska marinkåren 1906 då bör hylsans längd vara 63 mm från botten till toppen av hylsans hals.

Men det kan vara andra typer med som .300 norma, winchester eller andra. Mät hylslängden och skriv så kan jag skriva mer om det.

De båda kulorna är militära. Men även här så är det svårt att gissa sig till kaliber genom att bara se dem på bild. Den silvriga är en äldre (Troligen före 1960) om det inte är en civil sk silvertorped i 6.5x55 Swedish mauser.

Den andra kan vara allt från 7.62-7.92 men troligen en sk spårljus (lys) eftersom bakre delen är platt.

Så att bara titta på en bild är svårt. Mät gärna om du kan diametern på kulorna och längden på hylsan.

Skarven
2008-07-29, 20:11
Den ubrukte, er akkurat 8 cm lang.
Den andre kula i samme farge,er 3 cm. Den sølvgrå er 3,3 cm.

Tyrfing
2008-07-29, 21:59
Den ubrukte, er akkurat 8 cm lang.
Den andre kula i samme farge,er 3 cm. Den sølvgrå er 3,3 cm.

Men hylsans längd utan kula är viktigaste måttet på den ubrukte.

Sedan diametern på kulorna, är viktigare än längden på dem. :yes:

Skarven
2008-07-29, 23:44
Men hylsans längd utan kula är viktigaste måttet på den ubrukte.

Sedan diametern på kulorna, är viktigare än längden på dem. :yes:

Ok, da måler jeg dem fra bunn, de to uten hylser.

Den mørke: 7mm.
Den grå: 5mm.

Den ubrukte, i tykkeste ende av hylstret, 1,2 cm.

Skarven
2008-07-29, 23:50
Under den ubrukte står det NORMA 30-06 ja, og er fra kulens topp til hylsens bunn 80mm.

Vet ikke helt, du får bare si hva jeg skal gjøre for å finne ut av det :p

Tyrfing
2008-07-30, 00:00
Står det inte något i botten på hylsan?

Kulorna är jag ganska säker på att det är en 6,5x55 Swedish Mauser kaliber. Ganska vanlig i norden då det var Svenska militärens standardkaliber tidigare och väldigt vanlig i jaktvapen.

Den andra gissar jag är en kula från en 308 Winchester (SS77/1, 7.62x51) Som Norge har i sina militära AG3.

Skarven
2008-07-30, 00:10
Står det inte något i botten på hylsan?

Kulorna är jag ganska säker på att det är en 6,5x55 Swedish Mauser kaliber. Ganska vanlig i norden då det var Svenska militärens standardkaliber tidigare och väldigt vanlig i jaktvapen.

Den andra gissar jag är en kula från en 308 Winchester (SS77/1, 7.62x51) Som Norge har i sina militära AG3.

Så den ubrukte er den du ikke enda er sikker på?

Jo, det stod noe under. Det står Norma 30-06.

Mener du at begge de kulene er fra en svensk mauser?

Tyrfing
2008-07-30, 00:42
Under den ubrukte står det NORMA 30-06 ja, og er fra kulens topp til hylsens bunn 80mm.

Vet ikke helt, du får bare si hva jeg skal gjøre for å finne ut av det :p

Ja det säger mig hur mycket som helst.

Ammunitionen är tillverkad i Åmotfors i Sverige och är av den gamla amerikanska militära kalibern som heter just 30-06 Kal 0.30" som är 7.62 mm i diameter och som antogs av amerikanska marinkåren 1906. Den är avsedd för den civila marknaden.

Kalibern har används i samtliga Krig som Usa har medverkat i sedan den antogs.
Kalibern ansågs allt för kraftig för att användas i militära vapen och man kortade ner hylsan från 30-06 från 63 mm till 51 och kallade den 308 Win som sedan blev standard inom Nato.

Men en älg är större än en människa, så bland jägare har 30-06 blivit en populär kaliber. Men den anslagsenergi på närmare 4000 joule, vilket måste klassas som ganska mycket för ett vanligt gevär. (Även om det finns betydligt större)

Så patronen du håller i handen kan alltså avändas av ganska många jaktvapen. Vanligtvis står det på jaktvapen vilken ammunition den är byggd för och det ska alltså vara siffrorna 30-06 du ska leta efter.

Men kulan som sitter i hylsan är inte avsedd för jakt, utan för att användas som träning då det inte är en jaktkula.

Fotnot: Det skiljer lite mellan 308 win och 7.62 Nato (O.3 mm i hylsans hals) men det är i princip samma ammunition då 7.62 Nato:s korrekta benämning är SS77/1.

Skarven
2008-07-30, 01:01
Ja det säger mig hur mycket som helst.

Ammunitionen är tillverkad i Åmotfors i Sverige och är av den gamla amerikanska militära kalibern som heter just 30-06 Kal 0.30" som är 7.62 mm i diameter och som antogs av amerikanska marinkåren 1906. Den är avsedd för den civila marknaden.

Kalibern har används i samtliga Krig som Usa har medverkat i sedan den antogs.
Kalibern ansågs allt för kraftig för att användas i militära vapen och man kortade ner hylsan från 30-06 från 63 mm till 51 och kallade den 308 Win som sedan blev standard inom Nato.

Men en älg är större än en människa, så bland jägare har 30-06 blivit en populär kaliber. Men den anslagsenergi på närmare 4000 joule, vilket måste klassas som ganska mycket för ett vanligt gevär. (Även om det finns betydligt större)

Så patronen du håller i handen kan alltså avändas av ganska många jaktvapen. Vanligtvis står det på jaktvapen vilken ammunition den är byggd för och det ska alltså vara siffrorna 30-06 du ska leta efter.

Men kulan som sitter i hylsan är inte avsedd för jakt, utan för att användas som träning då det inte är en jaktkula.

Aaah, spennende :D

Og de to andre da, var begge til mauser?

Tyrfing
2008-07-30, 11:26
Og de to andre da, var begge til mauser?

Patronen till Jaktgevär.
Kula 1. (silverfärgad) till Mauser
Kula 2. Förmodligen till en militär Ag3 eller en 7.92 Is till tysk Mauser. Svårt att säga genom att bara titta på en bild.

Skarven
2008-07-30, 12:30
Patronen till Jaktgevär.
Kula 1. (silverfärgad) till Mauser
Kula 2. Förmodligen till en militär Ag3 eller en 7.92 Is till tysk Mauser. Svårt att säga genom att bara titta på en bild.

Vel, den du snakker om som kan være til en AG3, den kula er faktisk lengre enn hva den 30-06 er, og det kan godt hende den hører til en tysk mauser, for noe AG3 har ikke vært i familien.

Tusen takk for hjelpa! :-)