Visa fullständig version : Tysk Hiphop/Rap?
Hallå! Jag har läst lite hetsiga diskussioner om hip-hop här och fick då upp ögonen för en del tysk hiphop som mina öron gillade.
Det jag lyssnat på är väl Bock, Fler, Joe Rilla(der osten rollt) och Ostmob. Förstår dock bara enstaka ord på tyska, och hittar ingen lyrik till många låtar så jag undrar om någon som är insatt i ämnet kanske kan berätta lite om vad de sjunger och vilka av dessa artister som var stolta över sitt ursprung och rappar om det i sina texter.
Uppskattar om folk som är intresserade och har koll svarar och inte några hetsiga nazister som i de andra trådarna som undrar hur man kan lyssna på rap och dylikt slänger ur sig en massa dynga. Det är inte svårare än att man lyssnar på det man gillar, och sen är jag inte nazist så är helt ointressant för mig vad nazister tycker att man får lyssna på och inte.
Tacksam för svar :-).
Alla de artister du räknar upp är "stolta över sitt ursprung", även om deras utgångspunkter kanske inte är helt lika de flesta såkallade nationellas utgångspunkter (dvs. det behöver inte betyda att de är rasister e.d.). Bock skriver väl iofs. under på det mesta vad gäller detta också, och Joe Rilla har ett förflutet som gammal skinnskalle och huligan, och jag vet väl inte om det finns jättemycket som tyder på att han helt lämnat dess åsikter (även om han förnekar att han är nazist, vilket väl också kan stämma utan några konstigheter). MC Boogy har visst också ett förflutet inom "extremhögern".
Rapparen Sido (som förövrigt är halvtysk/indier), som ligger på skivbolaget Aggro Berlin har i en intervju sagt att: "Ich bin Arisch" (jag är arier) på frågan om han är rasist, och har när detta väckte anstöt hos etablissemanget också vägrat att ta tillbaka detta och göra någon sorts "avbön".
Fler är väl egentligen den mest kände i dessa sammanhang, och snackar gärna om att han är vit, blåögd och en stolt tysk med identitet, och hur AFA hatar honom, och att han skiter i om han blir kallad nazist osv. Han har som jag tidigare också sagt kallat olika skivbolagsägare och DJ's m.fl. för "pengagiriga judar" och liknande.
I videon till Deutsche Welle (den tyska vågen) tänkte han från början gå genom ett typiskt ghetto framför en samling med skinnskallar som skulle bära tyska flaggor, men hans manager avrådde honom från det. Det visas fortfarande upp tyska flaggor i videon, och det faktum att han har en stor örn på armen i denna video (vilket han har i andra videos också) har också väckt upprörda känslor, då örnen är lite tabubelagd i Tyskland, och har ett starkt symbolvärde. Det har också klagats på att hans och många andra Aggro Berlin-videos är "alldeles för vita"(!?), och under den förevändningen har vissa kanaler i Tyskland helt enkelt vägrat att visa dem. :D
Bushido har en tysk mor, och en tunisisk far (som han aldrig träffat). Han har också klassats som nazist och rasist och allt möjligt, och "dissar" öppet bl.a. zigenare och homosexuella m.fl. i sina låtar.
Han väckte en hel del upprörda känslor med bl.a. sin låt "Electro Ghetto", där han sjunger: "Salutiert, steht stramm, ich bin der Leader wie A" (Salutera och stå i givakt, jag är ledaren som A, ungefär), då man menade att han självklart anspelade på Adolf Hitler, vilket han väl troligen också gjorde.
O-n6rCenJrE
Bushido är populär också bland "rasistiska tyska ungdomar", och man klagade på honom för att han skakar hand med och skriver autografer osv. till nazistiska ungdomar efter konserter, vilket han kommenterade ungefär som följer: "Varför skulle jag ta avstånd från dem? Om de respekterar mig och tycker om min musik, så har jag ingen som helst anledning att ta avstånd från dem".
Det är någon sorts "ohelig allians" där nere just nu, detta med tysk identitet och hiphopmusik; och vissa artister inom genren verkar spela på just detta just för att få publicitet/uppmärksamhet.
T.o.m. mulatten B-tight har blivit kallad rasist och nazist, och det säger väl en hel del om hur klimatet där nere i Tyskland är.
http://img.imageloop.com/slideshow/259cda8c-69b8-1f15-985b-0015c5fcf7da/content/3399e9ec-fd9d-1c29-ba29-0015c5fd2ed5_1182515460744,rw506h380/B-Tight-NegerNeger(PremiumEdition)-Front.jpg
Intressant, kul med lite mer kött på benen i ämnet :-). Finns det någon möjlighet att få tag på lyrik eller ladda ned kompletta album och liknande någonstans förutom det man hittar gratis på B-stadt.com, Bocks och Ostmobs hemsidor, har googlat en del utan några större framgångar :-(...
LaDecima
2011-07-05, 20:23
Riktigt bra låt:
http://www.youtube.com/watch?v=tK55axGMKD8
MikaelGBG
2011-07-28, 04:27
Tycker nog hip-hop hör hemma bland mångkulturen! Knarkande negrer som sångaren i titania bara massa amfetamin och koks!
Hellish Apostle
2011-07-28, 04:58
Tycker nog hip-hop hör hemma bland mångkulturen! Knarkande negrer som sångaren i titania bara massa amfetamin och koks!
Vad menar du?
LaDecima
2011-07-28, 11:28
Du skriver som om du själv har brukat något. Vad är det för fel på hiphop? Så länge det inte rör sig om MTV-skiten, 50 cent och annat skräp, men nationell hiphop... svinbra.
Hellish Apostle
2011-07-28, 11:56
Vad är det för fel på hiphop?
Det är ju en speciell stil, det vet både du och jag. Personligen så lyssnar jag sparsamt på hiphop då det mesta låter som att en påtänd neger "sjunger" till marginellt olika beat-slingor. Nationell hiphop kan vara bra ibland men bara för att det finns nationalister som gör hiphop-musik så innebär det inte att man inte får ogilla hiphop. Du verkar dock se det som helt otroligt att någon ser något fel med hiphop. Jag lyssnar mycket på black metal men jag accepterar att vissa föraktar den musikstilen och ser den som skit i största allmänhet. Varför gör jag det? Jo, för att musiksmak är individuellt och därmed har man rätt att spy galla över en viss stil samtidigt som man får lovorda en annan stil. Har du förstått min poäng?
MikaelGBG
2011-07-28, 17:29
hip hop är ju förknippat med negrer och knark!
Sen är det ju en stil som leder in folk på fel väg och in i gettot!
Sen e jag en av dom som inte använder narkotika!
Har inget intresse av det alls!
jag tycker rap är ett jättebra sätt att medla ett budskap på som absolut alla kan göra med en enkel dator. bara att tanka någon basslinje och sen hitta på ett fult rim med vad dom nu vill förmedla.
jag tror redan vikten av identiteten och mitt aktiverande gör mig schleten;). här är iallafall en länk på en ganska rolig låt för dom som har den typen av humor http://www.youtube.com/watch?v=O-YaEEaGI80