handdator

Visa fullständig version : Låter Som Klistrer Seg Til Hjernen

Skarven
2008-07-02, 23:50
Alle opplever vel i blant at ulike sanger klistrer seg til hjernen vår også går vi rundt å hører den i hodet i lang tid...
Ja, og som regel så er det vel til og med en sang vi ikke liker...

Hvilken sang klistret seg til hjernen din sist? Eller har du kanskje en som kommer og går? :chock:

Selv har jeg foreldre som hører på dansband musikk, spesielt svenske...Hver eneste lørdag på radioen.

Jeg er nemlig et offer for Ole Ivars.
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.2315446!img2315416.jpg
(Og teksten har jeg klippet og limt fra et nettsted, så teksten er nok helt sikkert feil skrevet i forhold til rettskrevet svensk)

Jag trodde anglarna fanns bara, bara i himmelen
Jag trodde anglarna fanns bara, bara i himmelen..
Men det var innan jag møtte deg! Nu har jag en angal her hos mig..

Det var en helt vanlig dag,
Men just den da'n møtte jag..
Den jag trodde aldri fanns..
I min varld nogon stans.

Øver grensa måtte je.. for å finne sjelefred.
Og nå føler jeg meg hel.. du er min tvillingsjel!

Men det var innan jag møtte deg! Nu har jag en angel her hos mig..

Skarven
2008-07-02, 23:56
Ja.... Eller f.eks nå fikk jeg Rihanna sin Paraply sang på hjernen. Ikke liker jeg Rihanna, synes hun ser ut som en løs tøs, så hvorfor i alle dager får man slikt på hjernen?
Er det noe skjult i melodien? Noe ''avhengighetsskapende''? :chock:

Hilding
2008-07-03, 00:14
Det är hemskt när riktigt dåliga låtar klistrar sig fast på hjärnan likt ett gammalt tuggummi som fastnat under skon... :explain:

Skarven
2008-07-03, 00:17
Det är hemskt när riktigt dåliga låtar klistrar sig fast på hjärnan likt ett gammalt tuggummi som fastnat under skon... :explain:

Ja, det er det, og vanskelig kan det være å få den ut av hodet også.

Hva tror du er grunnen til at en låt fester seg? Er det fordi man hører den ofte, eller er det fordi man kanskje ubevisst liker melodien. What? :panik:

Forresten, jeg likte den gode formuleringen din om den gamle tyggisen. Orginal! :lol:

Odens_dotter
2008-07-03, 01:09
Skulle nog vilja kalla det en plåga. Eller fysisk plåga åtminstone. Finns ju ett par som man INTE vill komma ihåg.
Vänlig som jag är, delar jag såklart med mig av den ;)

Ta till exempel denna:
hMG1A9ta8qE
(En halvminut eller så in i videon)
:rant:

Sankarihauta
2008-07-03, 01:22
Jag tål inte dansbands musik. Liksom... Vem vill höra " Åh din famn är så varm och dina kysser så blöta, jag kommer snart hem min älskade älskling " när ett förhållande precis har gått åt skogen. Då blir man ju bara mer deprimerad. Hatar dansband.

Skarven
2008-07-03, 01:26
Jag tål inte dansbands musik. Liksom... Vem vill höra " Åh din famn är så varm och dina kysser så blöta, jag kommer snart hem min älskade älskling " när ett förhållande precis har gått åt skogen. Då blir man ju bara mer deprimerad. Hatar dansband.

Hahaha.
Nei, dansband er ikke noe jeg setter meg ned å hører på frivillig jeg heller. Desverre har jeg vokst opp med at foreldrene mine hørte på dansband musikk...

Ole Ivars har en morsom sang da... Kongen av campingplassen. Den kan jeg nesten utenat :panik:

RÆI RÆI RÆÆÆI.

Hilding
2008-07-03, 07:28
Ja, det er det, og vanskelig kan det være å få den ut av hodet også.

Hva tror du er grunnen til at en låt fester seg? Er det fordi man hører den ofte, eller er det fordi man kanskje ubevisst liker melodien. What? :panik:

Forresten, jeg likte den gode formuleringen din om den gamle tyggisen. Orginal! :lol:

Repetition gör ju att man lär sig låten så det borde väl vara där det sitter, har man sedan ett musikintresse så trampar man ju med i takt till nästan all musik omedvetet. Det är ju klart att någonstans även i skitlåtar måste det ju finnas något som man tycker är bra eftersom man får dem på hjärnan. Men det finns faktiskt en formen på hur en låt ska vara för att folk ska komma ihåg den. En låt blir mer tilltalande och lättare att komma ihåg om det är upplagd på ett visst sätt, det var nåt med att refrängen ska komma inom ett visst antal sekunder. Hittar ingen länk och jag såg det på tv tyvärr.

Skarven
2008-07-06, 15:18
Repetition gör ju att man lär sig låten så det borde väl vara där det sitter, har man sedan ett musikintresse så trampar man ju med i takt till nästan all musik omedvetet. Det är ju klart att någonstans även i skitlåtar måste det ju finnas något som man tycker är bra eftersom man får dem på hjärnan. Men det finns faktiskt en formen på hur en låt ska vara för att folk ska komma ihåg den. En låt blir mer tilltalande och lättare att komma ihåg om det är upplagd på ett visst sätt, det var nåt med att refrängen ska komma inom ett visst antal sekunder. Hittar ingen länk och jag såg det på tv tyvärr.

Hmmm. Ja, dette med oppbygging av låter er ganske spennende.
Mener jeg så et program om det for en stund siden...