handdator

Visa fullständig version : Zyklon Boom

Svampen
2008-06-25, 20:23
Nationell "hiphop" är nu här, Zyklon Boom.
Tycker det är helt okej faktiskt , man förknippar ju oftast ju att det är neger så fort hiphop kommer på tal. Men så länge det sätter kampen i fokus så är väl musiken okej?
Vad tycker ni om nationell hiphop??

(Vet ej om det redan finns en tråd om han)

k0nsl
2008-06-25, 20:26
Hej,

Här finns en tråd om ett sådant ämne med ett flertal sidor där folk diskuterar fenomenet:
http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=422

Mvh,
"k0nsl"

SvenskÄngel
2008-06-25, 20:28
Har enbart hört låten "Vart var jag". Tycker den är en aning tjatig.

Lanz
2008-06-25, 20:40
Jag förstår inte riktigt besattheten med att kalla ZB för "nationell hiphop". Det är inget som upphovsmannen bakom projektet har utgett sig för att vara.

Det finns redan en tråd eller tre om genren som sådan (vare sig nationell eller inte) men visst kan vi förära ZB med en alldeles egen. Det kommer en bunt nya låtar (tio stycken) snart. Jag har hört pre-mixarna på sex av dom och det låter helt ok, för att inte säga riktigt bra. Riktigt vassa texter. :yes:

Rage_against
2008-06-25, 20:44
Nationell "hiphop" är nu här, Zyklon Boom.
Tycker det är helt okej faktiskt , man förknippar ju oftast ju att det är neger så fort hiphop kommer på tal. Men så länge det sätter kampen i fokus så är väl musiken okej?
Vad tycker ni om nationell hiphop??

(Vet ej om det redan finns en tråd om han)

Min åsikt om ZB är inte så fin...
Han suger ju rejält, både i flowet och talet. Texterna är ensak, men ska jag var ärlig, så drar framförandet ner det totalt..
Och för att inte nämna beatsen, den totalt sämsta bakgrundsmusik som jag någonsin har hört.

Nej, ska det vara nationell hiphop så får det fan bli bättre.:rant:

Julian
2008-06-25, 20:59
Den här tidigare nerröstade "Var var jag?" är en riktigt fin liten sak.

stolt_arisk
2008-06-25, 21:22
Angående zykloom boom så har det påståtts att de är förtjusta i svarta fanor samt palestina sjalar.
Kan detta bekräftas?
Deras musik är varken nationell eller bör accepteras av den RIKTIGA nationella rörelsen. Ni som tillhör den riktiga vet nog vilka det är redan, ni andra, jaaa vi behöver ej nämna numera.

Lanz
2008-06-25, 22:06
Angående zykloom boom så har det påståtts att de är förtjusta i svarta fanor samt palestina sjalar.
Kan detta bekräftas?
Deras musik är varken nationell eller bör accepteras av den RIKTIGA nationella rörelsen. Ni som tillhör den riktiga vet nog vilka det är redan, ni andra, jaaa vi behöver ej nämna numera.

Nej det stämmer inte och ZB är inte "de" utan endast en person. I en av de nya låtarna som inte släppts än så ondgör han sig dessutom över "virkade palestinaschalar". Om du läser mitt tidigare svar här i tråden så ser du att han och hans musik aldrig utgett sig för att vara "nationell". Det är något som andra fått för sig.

Nifelhem
2008-06-25, 22:10
oj, trodde inte det fanns sånt, det låter.. intressant! Det ska jag nog kika lite närmare på :) tackar!

Herr_D
2008-06-26, 22:17
Har han vässat till sig lite i tekniken så kan det nya materialet vara riktigt intressant! Lite för mycket halvmissar, halvtråkiga bakgrunder och klumpigt flow i de gamla låtarna, annars har de grym charm och bitvis geniala texter!

Hustomten
2008-06-26, 22:43
"Du är bög" är nog min favorit bland hans låtar. Ska det inte finnas en video till den också?

Ser fram emot lite nya låtar!

Visman
2008-06-26, 22:49
Jag förstår inte riktigt besattheten med att kalla ZB för "nationell hiphop". Det är inget som upphovsmannen bakom projektet har utgett sig för att vara.

Det finns redan en tråd eller tre om genren som sådan (vare sig nationell eller inte) men visst kan vi förära ZB med en alldeles egen. Det kommer en bunt nya låtar (tio stycken) snart. Jag har hört pre-mixarna på sex av dom och det låter helt ok, för att inte säga riktigt bra. Riktigt vassa texter. :yes:

Jag lyssnade precis på de som ligger uppe nu. Är dessa nya bättre så kan det bli riktigt stort. Det är ju det bästa som gjorts på år och dar. Hur ska dessa ges ut eller kommer de bara upp på webbradion här? Det borde planeras för spridning i större skala.

Lanz
2008-06-26, 23:19
"Du är bög" är nog min favorit bland hans låtar. Ska det inte finnas en video till den också?

Ser fram emot lite nya låtar!

Nej, det finns ingen video. Det var någon okänd person som gjorde en på eget bevåg och la upp på Youtube en gång i tiden dock. Tyvärr var den riktigt kass och personen tycktes inte ha hört/förstått texten ordentligt så det blev lite konstigt på sina ställen.

Lanz
2008-06-26, 23:32
Jag lyssnade precis på de som ligger uppe nu. Är dessa nya bättre så kan det bli riktigt stort. Det är ju det bästa som gjorts på år och dar. Hur ska dessa ges ut eller kommer de bara upp på webbradion här? Det borde planeras för spridning i större skala.

Nya ZB kommer att försöka fås utgiven ordentligt.

John_Doe
2008-06-26, 23:38
Du är bög, Norrländsk mordmaskin, Var var jag, Makt& Kön, antalet bra låtar kan göras lång.

Själva musiken är väl sådär, men det starkaste med ZB är texterna. Riktigt bra samhälls satiriska texter på svenska hittar man inte var dag.

Jörmungand
2008-06-27, 11:12
jag tycker låten var var jag med ZB är bra och sen en annan ''nationell'' hip hop låt som finns i radion som jag gillar är låten Juice - nu vet ni, va tycker ni om den då?

Nils geting
2008-06-27, 11:41
Tycker själv så här, Nationell Hiphop ? Om man nu är nationell hur kan man då göra musik sm nationell hiphop? Är man svensk o stolt över sitt land o vill det sitt bästa. Då ska man inte sjunka så lågt till att göra sådan musik. Bara till att fundera var hiphopen kommer i från, Det finns inte i våran historia o ska inte få vara där i heller då det är negrar som har kommit på skiten. Då ställer jag mig en fråga till er som lysnar på denna skiten och till er som tänker göra det. Hur fan kan ni kalla er nationella ?

Nothung
2008-06-27, 11:42
Förvånad över att någon lyssnar på denna gener när hip hop är så långt ifrån nationellt och svensk kultur det bara går.
Någon som gillar "ZB" som kan förklara detta?
Förstår då inte heller hur man kan våga sig på att skriva "nationell hip hop", ens i samma mening, även fast jag sett att några har reagerat på detta, liksom jag.

Lanz
2008-06-27, 12:15
Tycker själv så här, Nationell Hiphop ? Om man nu är nationell hur kan man då göra musik sm nationell hiphop? Är man svensk o stolt över sitt land o vill det sitt bästa. Då ska man inte sjunka så lågt till att göra sådan musik. Bara till att fundera var hiphopen kommer i från, Det finns inte i våran historia o ska inte få vara där i heller då det är negrar som har kommit på skiten. Då ställer jag mig en fråga till er som lysnar på denna skiten och till er som tänker göra det. Hur fan kan ni kalla er nationella ?

Kan du ge mig ett exempel på "nationell hiphop"? I övrigt så gäller ditt resonemang även rock, och i förlängningen "motståndsrock", då det är sprunget ur negermusik som blues.

Förvånad över att någon lyssnar på denna gener när hip hop är så långt ifrån nationellt och svensk kultur det bara går.
Någon som gillar "ZB" som kan förklara detta?
Förstår då inte heller hur man kan våga sig på att skriva "nationell hip hop", ens i samma mening, även fast jag sett att några har reagerat på detta, liksom jag.

Vad det gäller musik så långt ifrån svensk kultur det bara går så kan du se svaret ovan till Nils geting. Med det resonemanget hade vi endast lyssnat till nyckelharpa och fiol idag, vilket iof. är underbart, men säkert hade blivit långrandigt i längden.

benvolio
2008-06-27, 21:35
Lyssnade just i MP3-radion och det var allvarligt talat bland det sämsta skräp jag hört. Både texterna, "musiken" och framförandet fötjänar något slags jumbopris i nationella sammanhang, om han nu ens är det.

Blodsrit
2008-06-27, 22:37
Den låt jag tycker är bäst är "Du är bög" den gillar jag. Disrespekt funkar väl också, i övrigt är jag inte nöjd med produktionerna om jag ska vara ärlig.

AntiKommunist
2008-06-27, 23:00
Texterna är underbara men kan inte påstå att musiken är något att hänga i granen. Hans skiva har gått varm under ett antal grillkvällar.

luffan
2008-06-28, 09:02
"Var var jag" är helt okej, textmässigt alltså. :)

Oskorei
2008-06-28, 09:23
Det har redan påpekats flera gånger, men Zyklon Booms sinistra huvudman har aldrig påstått att han skulle göra "nationell hiphop".

Vilket förövrigt är helt ointressant, eftersom vi förhoppningsvis inte är någon sorts pingstvänner som måste ha skriftliga garantier på att "han är nationell och tar avstånd från palestinaschalar" för att kunna uppskatta bra texter eller musik. Det är nämligen rolig och väldigt bra samhällssatir, och dessutom vettig sådan. :)

Nils geting
2008-06-29, 20:58
Kan du ge mig ett exempel på "nationell hiphop"? I övrigt så gäller ditt resonemang även rock, och i förlängningen "motståndsrock", då det är sprunget ur negermusik som blues.

Vad det gäller musik så långt ifrån svensk kultur det bara går så kan du se svaret ovan till Nils geting. Med det resonemanget hade vi endast lyssnat till nyckelharpa och fiol idag, vilket iof. är underbart, men säkert hade blivit långrandigt i längden.

Tycker inte du om rock så kan du säkert förknipa det som blues, Men vi som vet va rock innebär och hör det var dag, Vet att det inte kommer från blues. Men alla tycker olicka och jag kan tänka mig att du inte är en rock fanatiker som visa andra är. Så ditt negermusik som blues är helt fel. För rock är en helt annan sak och har ett helt annat ursprung. . Men det finns jo lung rock som låter som blues men då e det inte riktig rock kära vänn. Men man kan jo alltid genföra med allt o komma fram till olicka saker som du nu sitter o skriver. Men vi rockare vet va rocken kommer i från och dte är långt i från blues man kan komma. Men som du nu sa i motstånsångerna som finns på nordisk att det låter som blues när det e lung rock kan jo stämma. Men vanliga rocken kommer ej från blues !!!!

och man kan inte genföra olicka influenserna bara för att det kommer en två influenser från bluesen. Så betyder det inte att det kommer från bluesen då all musik byggs upp av en massa influenser,

reaktion_nord
2008-06-30, 16:33
Säljer han skivor?
Var kan man köpa dom?
Vart har ni fått reda på att han ska släppa 10 nya låtar?

Tycker att "du är bög" och "norrlänsk mördarmaskin" är dom bästa :p

Visman
2008-06-30, 22:24
Nya ZB kommer att försöka fås utgiven ordentligt.

Försöka duger inte! ;)
Det måste vara det viktigaste skivsläppet på länge. Jag ser mycket fram emot detta.

Bockas
2008-07-01, 16:41
Säljer han skivor?
Var kan man köpa dom?
Vart har ni fått reda på att han ska släppa 10 nya låtar?

Tycker att "du är bög" och "norrlänsk mördarmaskin" är dom bästa :p

Om man känner honom, så är det lätt hänt att man får reda på sådant... :cool:

Det skall visst bli synnerligen välproducerad musik iaf., rent tekniskt sett (vill jag understryka, för att ingen skall behöva förklara för 68764864 hur mycket de ogillar musiken), så där har vi något att se fram emot. Det "promomaterial" jag mottagit låter synnerligen bra iaf. Suveräna texter.

Leviathan
2008-07-01, 17:05
Varför har han snott Alphavilles melodi i låten "Du är bög"? kan han inte hitta på en egen melodi?

Bockas
2008-07-01, 17:09
Varför har han snott Alphavilles melodi i låten "Du är bög"? kan han inte hitta på en egen melodi?

"Snott"? Hiphop handlar och har i princip alltid handlat om samplingskultur. Man tar en slinga/ett beat och loopar det. Det är främst så man arbetar i denna genre.

Leviathan
2008-07-01, 17:15
"Snott"? Hiphop handlar och har i princip alltid handlat om samplingskultur. Man tar en slinga/ett beat och loopar det. Det är främst så man arbetar i denna genre.

Okej men jag kommer antagligen aldrig lyssna på den låten igen. Håller mig till orginalet :)

Svampen
2008-07-14, 06:52
ZB var ju bland dom första låtarna på Nordisk Mp-3 radio.

Drämmaren
2008-07-15, 20:20
Finns det texter att ta del av? Lite svårt att höra allt ibland. Grymma texter och inte helt dålig musik/beats/samplingar faktiskt. Fast jag kände mig lite träffad av att ha både vart med på lajv en gång i tiden och inte är så förtjust i öl :maskerad:

h.devil
2008-12-29, 10:23
Något nytt om eventuell skiva eller låtar? Var väldigt skeptisk till denne sinistra herre men de fyndiga texterna fick mig till slut :)

LaDecima
2009-12-04, 05:41
De är jäkligt sköna, rätt bra låtar och så klockren lyrik! "Du kallar mig högerextrem, jag kallar dig bög med exem"... :bandana:

Gråben
2010-02-22, 16:42
En grupp för alla som gillar Zyklon Boom på ett eller annat sätt: http://www.nordisk.nu/group.php?groupid=187

Dekadensen
2010-02-24, 00:21
Jag önskar någon kunde ta sitt förnuft till fånga och släppa Zyklon Boom på ett riktigt format. Ej bara som .mp3-filer.

Hrörekr
2010-05-22, 07:16
Öppet brev till Zyklon Boom, eller någon som känner någon som känner någon...

"Hören mitt kall o du norrländska krigarpräst!

En svettig sommar är i antågande och då ska man köra truck.
Man tyar inte lyssna på radio, knappt tyar man ett fuck.
Men är det en sak jag vet, som kan kyla ett småländskt hjärta,
är det orden från en okänd broder som bor långt norr om Bjärta.
Mången mannaled väntar på din kalla kristna hand, som,
kan gripa tag i hjärtat på en, och vrida om!

Hursomhelst, för att bespara din tid: när kommer nästa skiva?
Kom igen nu, det är dags, vi kan hjälpa dig att skriva!"

Hrörekr
2011-03-15, 22:14
Heh, så mycket för den peppen. Nåväl. Ny sommarskiva? klarar verkligen inte att jobba ytterligare en sommar till ekon från melodifestivalen. Given oss näring! I så fall ska jag ta mig tusan skicka ett par hundringar till folköl, om det nu är det som rävs.

Gränsfall
2011-03-16, 01:54
"Du följer dina idoler slaviskt, du vet Gardell och så. Men jag har bara en slavisk förebild, Corneliu Codreanu."

Ett av mina absoluta favoritband.

LaDecima
2011-03-16, 11:18
Den är klockren, hehe.

Hrörekr
2011-04-09, 22:46
Någon som vet vad som hände med den stenhårda låten "Håll käften"? Helt omöjlig att finna på youtube. För övrigt ser i alla fall jag hos Z.B. ett poetiskt släktskap med The Kristet Utseende, trots att de är lite bajspunkiga. Någon mer som kan se detta släktskap?

Nog för att T.K.U. använder en hel del könsord och annat som Z.B. inte behöver använda för att det ska bli eminent ändå, men visst delas lite vansinnighet, anti-pk, och klockrena formuleringar som gör att denna typ av musik blir rätt så "sanningsägande"? Eller i alla fall efter ett par folköl eller åtta?

Nog nu. Nåväl. Sjukt besviken över att av Nordisk's typ 20.000 medlemmar inte en enda kunde hitta Z.B. för att luska ut om det blir en ny skiva snart eller inte. Ska man behöva starta en tråd med bara rhymes (rim!) för att få lite feedback om det blir en ny skiva någon gång eller inte eller vad?

"käften, du är en värdelös person, Zyklon Boom med sexton liters jävla vätskeretention"

Totalt jävla epic, om man får unna sig att vara lite tonårig.