Visa fullständig version : Har ni tänkt på...
Hrimfaxe
2007-04-20, 00:00
Detta inlägg må tyckas vara lite "töntigt" men jag undrar bara om fler uppmärksammat samma sak. Sedan kan ni ta bort tråden om ni så vill.
Jo, i filmer då "Gud" och "Djävulen" Personifieras så är Gud alltid Svart, och Djävulen alltid Vit. Tror inte jag sett någon film där det är motsattsen. Om någon gjort referera gärna. Är det en slump? Eller är det ett dolt budskap? Vad tror ni?
Jasså? Exempel? Jag tycker som regel att gud har vitt hår och skägg, och ser ganska ordinärt indoeuropeisk eller möjligen semitisk ut, medan djävulen oftast ser ut som en hallick från någonstans kring medelhavet.
Däremot så blev det väl någonstans kring 80-talet så att "bad guys" alltid är blonda & blåögda, har kostym och gärna har något tyskt namn, medan hjältarna oftast är afro-amerikaner. Nu är det ju "black heroes" hela dagen lång i de flesta dussinactionfilmerna.
Innan dess (70-talet osv.) så var väl hjältarna ganska ofta vita, och "bad guys" ofta afro-amerikaner mm. Se på t.ex. gamla Charles Bronson-filmer.
Ett exempel med svart Gud, är väl den där rullen med Jim Carrey. Tappade namnet nu bara för det...
När det gäller att utmåla vita som onda kan jag inte låta bli att tänka på filmen Species. Har för mig att utomjordingen kommer från en galax formad som ett hakkors och i introt till filmen eller vad man skall kalla det så skrivs filmtiteln med sig-runor. Kvinnan är blond och blåögd och vägrar att para sig med genetiskt defekta och sjukliga män. Detta är dock draget ur minnet och kan vara fel, men någon annan här har säkert också sett den.
Ett exempel med svart Gud, är väl den där rullen med Jim Carrey. Tappade namnet nu bara för det...
Du tänker på Bruce Almighty (http://www.imdb.com/title/tt0315327/)
Lanz har rätt, och nämnd film är en av de mest patetiska och rasistiska kalkonfilmer jag någonsin sett.
http://www.imdb.com/title/tt0114508/ här har ni mästerverket. Notera de Sig-runeliknande S:en i början och slutet på titeln på filmaffischen.
Om jag inte minns fel så är "monstret" blåögt även efter metamorfosen från människa till rymdmonster, men rätta mig om jag har fel.
Hrimfaxe
2007-04-20, 08:13
Jasså? Exempel? Jag tycker som regel att gud har vitt hår och skägg, och ser ganska ordinärt indoeuropeisk eller möjligen semitisk ut, medan djävulen oftast ser ut som en hallick från någonstans kring medelhavet.
Däremot så blev det väl någonstans kring 80-talet så att "bad guys" alltid är blonda & blåögda, har kostym och gärna har något tyskt namn, medan hjältarna oftast är afro-amerikaner. Nu är det ju "black heroes" hela dagen lång i de flesta dussinactionfilmerna.
Innan dess (70-talet osv.) så var väl hjältarna ganska ofta vita, och "bad guys" ofta afro-amerikaner mm. Se på t.ex. gamla Charles Bronson-filmer.
Bruce den allsmäktige, Djävulen och jag, filmen med John Travolta som jag inte riktigt kommer på namnen på osv. Kommer ej ihåg alla film titlar i huvudet men har då alltid varit så de filmer jag sett.
benvolio
2007-04-20, 17:58
Något jag har märkt annars är att blonda män (dock inte kvinnor av någon anledning) i framträdande roller nästan alltid framställs som onda och psykopatiska, utan någon moral eller något samvete överhuvudtaget. De onda blonda tillåts aldrig byta sida i slutet eller visa några sympatiska sidor överhuvudtaget. I undantagsfall kan några blonda vara på de godas sida, men då är de alltid smått efterblivna, gör några misstag och dör ofta i slutet.
HailTheOrder
2007-04-20, 18:34
Species (1995)
Written by: Dennis Feldman
sessrumner
2007-04-23, 11:14
Lite OT, men har ändå lite med saken att göra...
Mare Kandres "Djävulen och Gud" en av de intressantaste (roligaste) skildringar av dessa två jag någonsin läst.
Enda kruxet är att det kan ta ett tag innan man "kommer in" i hennes sätt att skriva...
Riksdagsmannen
2007-04-24, 00:32
American psycho har väl en rätt arisk skurk som också är huvudperson.
Annars är ju Rocky 4 rolig. Stor svensk ryss besegras av liten italienare, har för mig att han är typ 165cm
Båda var rätt OT men angående gud/djävul kan jag inte annat än hålla med även om jag också bara tänker på Bruce almighty
I Bruce Almighty spelar som sagt negern Morgan Freeman Gud. Jag kommer inte ihåg ifall det var med en djävul i den filmen men sannolikheten är stor att denne isåfall skulle vara vit.
I filmen "Bedazzled (Djävulen Och Jag)" spelar den vita skådespelerskan Liz Hurley djävulen, och den negroide "Gabriel Casseus" spelar "ängeln" som paradoxalt nog är en kriminell svart man i Elliotts (huvudpersonens) fängelsecell.
Jag kommer bara på dessa 2 filmer just nu, men jag är rätt säker på att jag har sett nån annan Hollywood skitfilm med gangstarapparen "Coolio" eller "Snopp Dogg" som nån sorts helgonfigur. Judarna i Jewlywood hittar på de mest osannolika sakerna för att skrida framåt i sin agenda.
Världens bästa vita djävul på film måste ändå vara Peter Stormare i Constantine.
Spelar inte negern Chris Rock rollen som jesus i någon film också, där han faller ned naken från himlen för att hjälpa två ärkeänglar eller vad det nu var... kommer inte ihåg riktigt.
Thurisaz
2007-04-28, 16:24
Spelar inte negern Chris Rock rollen som jesus i någon film också, där han faller ned naken från himlen för att hjälpa två ärkeänglar eller vad det nu var... kommer inte ihåg riktigt.
Hahahaha, Dogma.
Han spelar Rufus.
"Man, Jesus was black, the ****** owns me ten bucks!"