handdator

Visa fullständig version : Estlandssvensk folkmusik

Bolle_Bollason
2008-06-01, 14:18
Det här må vara en ytterst tunn genre, men ett och annat ska man väl finna:)
Det pågår en mängd kulturprojekt i Estland för att återupprätta en svensk kultur i de gamla svenskområdena,
det vore således inte omöjligt att hitta lite fler grupper, har personligen bara hittat en hittills.
Har ni några tips månntro?

Fann det här http://www.youtube.com/watch?v=O0RP0o0bG_8

Soldyrkaren
2008-06-01, 14:28
Har inga tips dock men tänkte passa på och säga:
Hoppas Sverige gör samma för oss i framtiden när vi svenskar är i minoritet jämnfört med resten av befolkningen. Fast det är ju ingen risk (att de skulle göra så för oss) med tanke på hur det är idag.

:-(

Annars, tack för informationen, alltid kul att andra länder gör svenskfrämjande ting.

SvenskÄngel
2008-06-25, 09:47
Det här må vara en ytterst tunn genre, men ett och annat ska man väl finna:)
Det pågår en mängd kulturprojekt i Estland för att återupprätta en svensk kultur i de gamla svenskområdena,
det vore således inte omöjligt att hitta lite fler grupper, har personligen bara hittat en hittills.
Har ni några tips månntro?

Fann det här http://www.youtube.com/watch?v=O0RP0o0bG_8

Är du möjligtvis besläktad med estlänningar?

Angantyr
2008-07-13, 23:17
Det där lät riktigt bra tyckte jag, jag älskar Europeisk folkmusik. Jag visste inte ens att det fanns en särskilld Svensk-Estländsk folkmusik, men det lät ju riktigt bra det där som sagt. I och med att jag inte kände till gengren ö.h.t så kan jag ju tyvärr inte tipsa om några andra.

Men jag kan dock tipsa om ett Estländskt Black Metal band med Neo-folk influenser som du i och för sig inte har frågat efter men. Om du gillar Black metal så kolla upp Estländska Loits.

Bolle_Bollason
2008-07-15, 23:29
Det där lät riktigt bra tyckte jag, jag älskar Europeisk folkmusik. Jag visste inte ens att det fanns en särskilld Svensk-Estländsk folkmusik, men det lät ju riktigt bra det där som sagt. I och med att jag inte kände till gengren ö.h.t så kan jag ju tyvärr inte tipsa om några andra.

Men jag kan dock tipsa om ett Estländskt Black Metal band med Neo-folk influenser som du i och för sig inte har frågat efter men. Om du gillar Black metal så kolla upp Estländska Loits.

Kula att du gilla det:)
Estländsk Black Metal låter intressant, jag ska definitivt ta en kik.

SvenskÄngel

Vad jag vet är jag inte besläktad med Estlänningar, man kanske postat för många trådar om Estland när folk börjar tro det:p

Angantyr
2008-07-15, 23:34
Kula att du gilla det:)
Estländsk Black Metal låter intressant, jag ska definitivt ta en kik.

SvenskÄngel

Vad jag vet är jag inte besläktad med Estlänningar, man kanske postat för många trådar om Estland när folk börjar tro det:p

Lite OT: Men när du ändå är på G och kollar upp Loits. Kika på Lettländska Folk Metal bandet Skyforger, du lär inte bli besviken :)