handdator

Visa fullständig version : De nya skyltdockorna

Sigrdriva
2007-06-27, 18:36
Måste bara höra med er tjejer vad ni tycker om att man nu ska börja använda "mulliga skyltdockor"? Är nyfiken på vad icke feminist-tjejer tycker om detta ;)

Låt höra er, innan jag själv uttalar mig.:innocent:

linda
2007-06-27, 18:43
Det beror väl på vad som menas med mullig.. Det de tycker är mulligt; storlek 38, tycker jag är helt normalt, och jag tycker det är jättebra att de gör så!

Nu är jag i och för sig inte antifeminist, men jag är inte heller den extrema feminist folk oftast associerar feminism med. Lika värde oavsett kön; det är min paroll.

Valkyria
2007-06-27, 21:35
Så länge de blir mer realistiska, alltså att de inte ser ut som anorexi-fall, så är väl jag relativt nöjd!

Dittan
2007-06-27, 21:42
Och får dom skyltdockor med mer normal kroppsform så är det ju faktiskt lättare att se hur kläderna ser ut...

SCC
2007-06-27, 22:31
Jag tycker det är en super idé. Finns det ingen bild på dom?

Folkgemenskap
2007-06-27, 22:37
Bild på skyltdockorna
http://www.metro.se/se/article/2007/06/19/21/2535-45/index.xml

Folkgemenskap
2007-06-27, 22:42
http://www.metro.se/_internal/cimg!0/t2b6g6dvkztb3hbkca1sq6qb8pz1ymt

In_Aeternum
2007-06-27, 22:51
Bild på skyltdockorna
http://www.metro.se/se/article/2007/06/19/21/2535-45/index.xml

Äntligen skyltdockor som ser normala och någorlunda mänskliga ut!
Det där må jag säga var ett bra initiativ :)

Dolme
2007-06-27, 22:54
Äntligen skyltdockor som ser normala och någorlunda mänskliga ut!
Det där må jag säga var ett bra initiativ :)

Håller fullständigt med.

SCC
2007-06-27, 22:56
"Att propagera för ett sundare ideal var dock ingenting som hon tänkte på när hon köpte in skyltdockorna. -Etersom vi har kläder för lite större kvinnor behövde vi skyltdockor som kunde bära upp dem, säger hon."

Hö?! Nu är det ju svårt att se på bild vilken storlek dessa dockor skulle kunna tänkas ha, men jag skulle nog inte klassa dom som modeller för "lite större kvinnor", utan helt normala.

I vilket fall som helst ser det bra ut. -Tummen upp-

Valkyria
2007-06-27, 23:27
Heja Åhléns!

Hoppas fler klädkedjor följer deras exempel så att vi kan bli av med dagens smal-som-en-pinne-dockor en gång för alla!

linda
2007-06-27, 23:32
"Lite större kvinnor"... herregud, om jag var så där smal skulle jag vara överlycklig :D
Som någon annan sa tidigare; hoppas att fler affärer börjar köpa in normalstora skyltdockor.. storleken nu är ju inte klok; det var väl samma midjemått som en normal 8-åring har om jag inte missminner mig? De gjorde någon undersökning om det där för ett tag sedan..

Kaninen
2007-06-27, 23:39
Jag är så trött på dessa trådsmala skyltdockor. Alla butiker borde byta ut dem trådsmala till dem nya dockorna. Inte konstigt att barn tycker att dem är "tjocka" när man ser dessa och alla reklamer på trådsmala kvinnor.

Zebra
2007-06-28, 13:01
Måste bara höra med er tjejer vad ni tycker om att man nu ska börja använda "mulliga skyltdockor"? Är nyfiken på vad icke feminist-tjejer tycker om detta ;)

Att använda "mulliga" skyltdockor lär ju ge motsatt effekt än de anorektiska skyltdockorna idag.... Lämplgast vore att ha skyltdockor med det midjemåttet som är mest HÄLSOSAMT? :D

Savitri
2007-06-28, 14:29
Alltså... För min del får skyltdockorna gärna se ut hur de vill. Har man en skyltdocka som ideal borde man kanske i första hand fundera på hur det står till där uppe, för oavsett om skyltdockorna är trådsmala eller byggda efter American Trailertrash-modell är de fortfarande gjorda av plast med döda ögon, oranga läppar och fåniga peruker av syntethår på huvudet. Deras enda syfte är att bära upp kläder, inte förmedla ideal, och ska jag vara helt ärlig tror jag inte att särskilt många hämtar sina rättesnören efter just skyltdockor.

Atom_Brain
2007-06-28, 14:47
Jag väntar spänt på den dagen vi får se skyltdockor med fettvalkar:)

Sigrdriva
2007-06-28, 15:21
Alltså, de borde inte kassera de "pinnsmala skyltdockorna" helt (inte för att jag tror de kommer göra det heller, men ändå) för vi som faktiskt köper stl 34 vill ju också kunna se hur kläderna ser ut på kroppen :rodna: . Det bästa hade varit om de kunde ha *all sizes* på dem, men jag tycker absolut inte att man ska ha "feta" dockor för det är då ett bra mycket osundare ideal.

Det smala idealet av idag är inte så jävla illa som folk vill påstå, står allt rätt till i skallen på en så vet man var gränsen går och det kan istället få folk att tänka till på vad, hur och när man äter och att man rör på sig mycket. Men när folk svälter sig är det klart att man gått för långt.

Odins_Daughter
2007-06-29, 17:23
Tycker det är väldigt bra då jag själv alltid grämer mig över att kläderna passar så bra på dockan men inte på mig.. ;) egentligen inte så konstigt, men ändå..

ikki
2007-06-29, 19:45
Jag väntar spänt på den dagen vi får se skyltdockor med fettvalkar:)

Eller en kara-docka med en ordentlig ölmage... :viking:

Anders_af_Oden
2007-07-04, 10:52
Eller en kara-docka med en ordentlig ölmage... :viking:
Precis, även de manliga skyltdockorna är inte realistiska. De ser alla ser ut som Marcus Schenkenberg.

joolene
2007-07-04, 12:39
jag tycker de ska finnas skyltdockor i normala storlekar, kläder som dom flesta får på sej! det är inte kul å se hur kläderna sitter på den pinnsmala dockan å sen får man inte på sej dom själv,ska man behöva känna sej som att man är fet då?! neej de tycker inte jag! normala storlekar är helt klart de bästa! då skulle de bli roligare för alla att prova å handla kläder tror ja!=) med pinnsmala dockor ger dom ett budskap att man ska se ut sådär å vara sådär smal, de är bra å naturligt, i helvette heller, ursäkta språket =)

Savitri
2007-07-04, 12:52
Fast kläderna som sitter på skyltdockorna finns ju i rätt många olika storlekar. Eller brukar folk kolla storleken på plagget som sitter på dockan och sedan gå och hämta en EXAKT likadan och sen bli besviken när den inte passar? Har dockan storlek 34 och man själv 38 kan man kanske räkna ut själv att dockans kläder inte passar, utan i stället då plocka en storlek 38 från hyllan?

För att allt ska vara så realistiskt det bara går tycker jag man ska sluta med skyltdockor och börja avlöna folk till att stå stilla 12 timmar om dagen och visa kläder. För alltså, jag tycker inte det är nåt kul att se ett plagg sitta på en skyltdocka med stenhårda plasttuttar och sen upptäcka att mina egna bröst, som ju är mjuka liksom, inte alls ser ut som dockans gjorde. Är det meningen att jag ska kännan mig ful då?

Valkyria
2007-07-04, 13:35
Precis, även de manliga skyltdockorna är inte realistiska. De ser alla ser ut som Marcus Schenkenberg.

Och han som inte ens är snygg, liksom. :unsure:

white_pride
2007-07-04, 21:27
men varför ska dockorna vara feta eller mulliga i så fall... då känner ju vi smala människor oss diskriminerade :( Nej, jag tycker nog det finns vettigare problem att ta tag i. Detta är bara löjligt, har man en skyltdocka som ideal så ska man ha ett besök hos hjärnskrynklaren!

demon
2007-07-04, 22:27
men varför ska dockorna vara feta eller mulliga i så fall... då känner ju vi smala människor oss diskriminerade :( Nej, jag tycker nog det finns vettigare problem att ta tag i. Detta är bara löjligt, har man en skyltdocka som ideal så ska man ha ett besök hos hjärnskrynklaren!

Fast det handlar väl inte så mkt om skyltdockor som enskild företeelse, utan som en liten del av en väldigt omfattande "trend" med ett extremt likriktat ideal. Ett ideal som drivits alltför hårt och som får en hel del att må rätt dåligt, inte minst yngre tjejer som har svårt att värja sig sas. Så även om det kan tyckas som en skitsak, så antar jag att trendbrott av det här slaget kan kännas ganska befriande för många.

Sofia
2007-07-04, 23:12
Kollar sällan hur kläderna sitter på dockan tycker jag att tröjan är snygg så tar jag den i min storlek och kollar sitter den bra på mig eller inte..

har en annan fråga som kompisen kom på, varför i hela friden har dockorna bröstvårtor egentligen? menar de sätter änfå ingen BH på dockorna och alla tjejer använder väl idga BH under sina tröjor.. *en tanke bara*

Zebra
2007-07-04, 23:28
För att "någon" tyckte att det var eh, sexigt? Kan inte komma på nån vettig anledning...

joolene
2007-07-05, 07:40
Det jag menar är att om ett plagg sitter skiit snyggt på dockan som då har storlek ca 34, så provar jag ett å behöver betydligt större storlek så kan ja känna att de inte sitter å ser lika bra ut på mej som på den där smala dockan, ska jag då behöva vara anorexia smal för att bära kläderna som dom sitter på dockan?!
de är ju samma sak där, dockan har stenhårda tuttar men de vet väl du redan? klart att deras tuttar står rätt ut! ne bort med föör smala skyltdockor!

sessrumner
2007-07-05, 07:48
Ursäkta, men är det där mulligt?
Jag tyckte de var skitfina! Så vill jag se ut...

Matilda
2007-07-06, 05:38
Jag tycker det är bra att de gör något som rör om lite i grytan! Är ju jättekul! Jag tycker dem var fina.

Sedan tycker jag att skyltdockorna bara ska framhäva kläderna och få dem att se fina ut, och så länge dem gör det är dem ju dugliga! Ofta nålar man ju kläder som sitter på skyldockor för att dem ska sitta som smäck och det får man ju ha med i beräkningarna när ska prova en tröja man sett på en skyltdocka. Sitter den inte perfekt kanske man får nåla och sy lite hemma, det kan var riktigt kul faktiskt!

Att skylla tonåringars svält på skyltdockorna känns lite dumt, är nog snarare de verkliga modellerna och kändisarna man vill efterlikna isånt fall.
Kan iof inte undanhålla att jag tittat lite extra på skyltdockors bröst och föreställt dem på mig, men jag är nöjd ändå, känner att det är skönt att inte vara en sådan tjej som prompt måste vara perfekt! Jag tycker jag duger bra med mina b-kupor:yes: Allt är relativt och det kan ju vara vackert med både små och stora bröst tycker jag!

Men för att komma tillbaka till ämnet så är det roligt med nya dockor och jag hoppas det kommer fler olika typer av dem, päronformade och superkurviga och så!

Lisen
2007-07-06, 09:11
Alltså... För min del får skyltdockorna gärna se ut hur de vill. Har man en skyltdocka som ideal borde man kanske i första hand fundera på hur det står till där uppe, för oavsett om skyltdockorna är trådsmala eller byggda efter American Trailertrash-modell är de fortfarande gjorda av plast med döda ögon, oranga läppar och fåniga peruker av syntethår på huvudet. Deras enda syfte är att bära upp kläder, inte förmedla ideal, och ska jag vara helt ärlig tror jag inte att särskilt många hämtar sina rättesnören efter just skyltdockor.
Visst är skyltdockornas enda syfte att visa upp kläderna. Men omedvetet får man en bild av hur kläderna SKA sitta på kroppen och när kläderna självfallet inte sitter lika perfekt som på dockorna får man en känsla av att man är "för stor" eller har "fel" kroppsform etc. Man jämför sig omedvetet med dockan.
Som du ser så tycker ingen här på forumet att skyltdockorna är något ideal, och det kan jag lova att det är väldigt få andra som tycker också. Men fortfarande stör sig folk på att dockorna är så pass smala som dom är.
Är inte det bevis nog för att bevisa att folk jämför sig med dockorna omedvetet?

Savitri
2007-07-06, 09:49
Fast då kan man ju lika gärna "ta bort" alla smala människor, för jag tror det är tio gånger så vanligt att man ser ett klädesplagg på någon snygg tjej på stan, för att sedan gå och hitta ett likadant, prova, märka att det inte sitter likadant på en sjlälv och sedan bli ledsen och få en taskig självbild på grund av det. Dessa fall kan jag i alla fall vittna om att jag upplevt, till skillnad mot skyltdockor, då jag inte känner en enda som någonsin yttrat något kring skyltdockornas utseenden och dess samband med det egna självförtroendet.

Ibland tror jag tjejer gnäller lite för gnällandets skull på alla faktorer i samhället som anses förmedla något slags ideal man själv inte passar in i. Jag tror att det i sådana fall är bättre att, själv eller med hjälp av andra, arbeta på att stärka sitt eget självförtroende så man kan gå med högt huvud och inte ta åt sig utan gilla sig själv ändå, för ska man utrota alla fenomen i samhället som kan göra en avundsjuk och få en att känna sig ful blir det inte mycket kvar till slut.

Det handlar ju om allt, inte bara om vikt. Jag själv är smal, inte så smal som en skyltdocka, men tillräckligt för att få på mig deras kläder. Jag tar därför inte åt mig av just detta. I stället har jag grava komplex för mitt hår och kan uppriktigt sagt nlibli deprimerad och ledsen om jag ser en schampooreklam, hårfärgsreklam eller liknande där någon har svallande, glänsande, mjukt hår utan några kluvna hårtoppar. Har jag en dålig dag kan jag efter en sån upplevelse bli så nere att jag inte vill visa mig utomhus. Jag förstår dock att detta handlar mycket mer om mig än om reklamerna, att tjejer i schampooreklamer måste ha svallande, glänsande hår utan kluvna hårtoppar (det är ingen som skulle vilja köpa schampoo om man visade upp mina rufsiga lockar och slitna tovor), och att jag måste lära mig gilla mig själv utan att bry mig om hur tjejerna i schampooreklamen ser ut.

Det finns mängder av saker som får en att känna sig ful. Det fokuseras allt för ofta på viktfrågor, men jag vet att vad gäller självförtroendefrågan (naturligtvis är det skadligare för kroppen att vara gravt överviktig än att ha risigt hår) finns det alltid nånting hos någon. Någon som är jättesmal och jättesnygg kan ha fruktansvärda problem med att acceptera att hon lätt får finnar, eller har ett fult födelsemärke, eller celluliter, eller vad som helst, någon annan som ser precis likadan ut med exakt samma problem kan vara helt oberörd och skita fullständigt i hur omslagstjejer på veckotidningar ser ut med sina persikoansikten. Det handlar inte om ideal vs vanlig människa utan om självförtroende, och det kommer inifrån.

Märk väl att jag inte alls är för snedvridna skönhetsideal, jag förstår helt klart vad för skada dessa har på unga tjejer, och tycker det är samhällets plikt att förmedla det motsatta, men för det första tror jag att det som framkallar ångest i första hand är riktiga människor, typ Slitz-brudar och liknande, för det andra tror jag inte att man någonsin kommer få bort alla faktorer som kan inverka negativt på självförtroendet, därför handlar det om att stärka sig själv i stället för att klaga på smala skyltdockor.

Jag skulle även kunna vara elak och okänslig och säga: tar man åt sig av hur en skyltdocka ser ut får man skylla sig själv. Fast så enkelt är det väl inte alltid, men ni förstår principen?

Zebra
2007-07-06, 10:14
Det skulle det vara roligt om dockorna var i variernade storlekar (inom det "hälsosamma" spektrat altså). Vad är genomsnittsstorleken på en skyltdocka? 34-36? Vad är genomsnittsvikt på en svensk kvinna? 42 ungefär? Det är inte en ohälsosam vikt, väl? Då borde ju iaf några av dockorna ha 42 i storlek...

Då jag var som mest tränad (hade platt mage och sprang milen flera gånger i veckan osv) hade jag 40 i storlek och jag är 165 lång (jag är grov "i migsjälv" altså, trots att jag aldrig styrketränat), så det vore inte för mycket begärt tycker jag, jag har tillräckligt med komplex ändå över att aldrig lyckas se "nog" nätt kvinnlig ut... :sad:

Savitri
2007-07-06, 10:23
Klart det inte vore, alltså, jag skiter i hur dom ser ut. För mig får dom gärna vara i storlek 46 om folk blir lyckligare av det. Det jag menar är bara att att haka upp sig på detaljer i den enorma skönhetsindustrin känns lite som att slåss mot väderkvarnar (skyltdockor då), blir skyltdockorna större kommer det finnas något annat som sänker en. Därför är det bättre att göra sig osänkbar.

Zebra
2007-07-06, 10:31
Oja, så är det. Faktum kvarstår dock. Dockorna är en av grymt många delar. Jag brukar roa mig med att retuschera bilder ibland... jäddrar vad snygga resultaten blir, alltid bättre än ursprungsbilden. Tyvärr är det många som inte inser att bilder retuscheras (nu senast i samband med rynkkrämer). Varje litet steg i rätt riktning ^^

*vilja bli sött skrynklig som mormor vid 87*

sockerdricka
2007-07-08, 23:09
Att kalla dem mulliga är äl att ta i men absolut ett steg i rätt riktning.
Precis som när jag var liten och lekte med barbiedockor förstår jag att skyltdockor inte visar en rättvis bild av den normala kvinnan. Det jag stör mig mest på är att killar inte verkar fatta hur retuscherade bilder är eller hur vanligt det är att gå och fylla läpparna eller att svälta sig. Men jag försöker upplysa alla omedvetna små stackare att allt är fejk, fejk och åter fejk hehe.

Själv har jag aldrig haft problem med min vikt och jämför mig därför inte med andra smala tjejer. Men tjejer som är snyggare och duktigare i matte än mig klöser jag gärna ut ögonen på :viking:

Även fast allt är förjävligt manipulerat i dag behöver man inte ta den fulaste fan i en hudlotionreklam (syftar på Doves pro-age reklam). Jag blev själv väldigt illa till mods när de zoomade in den nakna mörka damens skavanker. Varför inte bara visa vanliga tjejer som har vanliga rynkor. Det är väl en bra början? Man behöver inte överdriva med vikt och ålder. Känns som det kommer bli en protest emot det då, man blir avskräckt istället.

Josefin
2008-02-13, 08:36
Jag tycker att det låter som en bra ide, är väl bra att det finns i olika storlekar så att personer med olika storlekar kan se hur plagget kommer att sitta på kroppen. Tycker det är konstigt att det inte kommit på det förut att dockorna ska vara mer verklighetstrogna och visa annat än anorektiker. Vi ser alla olika ut och det är lika bra att acceptera det istället för att försöka visa utåt att alla skulle vara sådär smala för så är verkligen inte fallet.

idag hotas I länder mer och mer varje dag äv övervikt eftersom att folket överkonsumerar. Självklart ska vi inte uppmuntra detta men det är skillnad på "mulliga" dockor och "feta" dockor. Nu kanske jag åkte iväg lite i mina tankar men ville iaf säga att jag tycker att det är en bra ide med "mulliga" dockor.

Agera
2008-02-13, 09:28
Vad spelar det egentligen för roll vilken storlek dockorna har? Är de nya dockorna för övrigt "mulliga"? :unsure:
Tycker de ser mer smala ut och mindre anorektiska.
Sen dömmer iaf inte jag kläder utifrån skyltdockor, hade lika bra kunnat hänga på galgar i fönstret...

Einhorn
2008-02-13, 10:18
haha kan hänga upp mig själv på en galge som skyltdocka!
Lång and mullig deluxe!:lol:

Agera
2008-02-13, 10:27
haha kan hänga upp mig själv på en galge som skyltdocka!
Lång and mullig deluxe!:lol:

Vad har jag missat? :D När blev du lång? :chockad:

Einhorn
2008-02-13, 10:52
Vad har jag missat? :D När blev du lång? :chockad:

176 så jag är nästan lång:cool: Längre än skyltdockorna.. Tror jag iaf:unsure: Är inte de ca 165-170cm?

Agera
2008-02-13, 11:09
176 så jag är nästan lång:cool: Längre än skyltdockorna.. Tror jag iaf:unsure: Är inte de ca 165-170cm?

Ingen aning, har aldrig mätt dem. :D
Fast man kanske har fått veta det?
Vore faktiskt lite trevligt om dem var längre, typ som jag, 186.. :chockad:
Så man vet om kläderna passar långa människor, ska nog skriva en lista till skyltdockstillverkarna.

Einhorn
2008-02-13, 11:15
Så man vet om kläderna passar långa människor, ska nog skriva en lista till skyltdockstillverkarna.

jaaa! Och lite mer kurvor på dem vore ju också kul! Jag brukar ha svårt att få plats med brösten i många skjortor och tröjor:irriterad:
Och då har jag ändå inte överdrivet stora! C kupa är ju rätt normalt.

Kittie
2008-02-13, 13:08
Jag tycker inte att det spelar någon roll, det är ju ändå inte skyltdockorna man ser på, utan hur kläderna som de har på sig ser ut. Jag brukar inte direkt gå omkring och jämföra mig med skyltdockor, eftersom jag är snyggare än dom :grin: Men jag håller med, en del längre dockor skulle behövas.

maaatiiilda
2008-02-21, 00:58

Jag tycker att det är riktigt bra, då dem ser mer naturliga ut

Tessa
2008-03-31, 12:31
Jag är inte feminist, och jag tycker följande:
Jag kan bara inte förstå hur man kan kalla storlek 38 för mulligt. Nordiska kvinnor är rejäla resliga varelser, inte små tunna benrangel. De kan ju inte mena att jag är mullig, jag som har storlek 38?
Och personen som kallar sig Savitri tror att man ser skyltdockorna som just det- dockor, men jag håller inte med. Det är klart som korvspad att det sänder ut fel signaler om 38 anses vara mulligt oavsett om det är dockor eller modeller. Och detta kommer från mig som alltid propagerar för hälsa och att man skall hålla sig frisk och smal!

sverige_tös
2008-03-31, 13:26
Tycker att det ska finnas skyltdockor i olika storlekar, som säger att detta är en affär för både smala och mulliga, för i nästan alla affärer så finns det storlekar för nästan alla kroppsmodeller, om man inte har en överdriven sitze. Det skaju ändå finnas kurvor på oss kvinnor ;)

Earth
2008-03-31, 13:49
Skyltdockor i all ära... De har under hela mitt liv nästan inte upptagit något intresse förutom att det skulle kunna bli en rolig inredningsdetalj om man fixade till dem.

Men sedan tycker jag att olika stl på dem är bra för företagen i reklamsyfte då det i skyltfönstren vänder sig till en bredare grupp. Har man börjat med färgade skyltdockor kan man allt börja med stl 38/40 på dockorna också, och varför inte för de lite längre?
Långa och smala personer har ett stort problem med kläder de också, en kort person som jag kan om jag är slimmad köpa kläder i ungdomsstorlek medan denna grupp får leta ihjäl sig. Att därmed visa att dom har kläder även för långa och smala gör det enklare för kunden och därmed lyckad marknadsföring.

Men det stora problemet är egentligen inte skyltdockorna utan den brist på variation av modeller vid större storlekar. När jag var i stl 36-38 gick allt superlätt, nu när jag lagt på mig lite så är det betydligt svårare med byxor, speciellt med den superlåga midjan som är inne... jag vill inte sätta mig ner och visa halva baken. Där emot så märkte jag att bättre byxor fanns från stl 42 och uppåt. Med andra ord så verkar man ha hamnat i ett gap av glömska från affärernas sida.

den som frågade om varför skyltdockor har bröstvårtor så kan det vara för att påvisa hur genomskinligt eller tunt tyget är för att visa om bröstvårtorna syns igenom tyget om man inte använder bh vilket kan vara bra vid halterneck och tup toppar/klänningar.

Josefin
2008-04-04, 20:56
När jag var i stl 36-38 gick allt superlätt, nu när jag lagt på mig lite så är det betydligt svårare med byxor, speciellt med den superlåga midjan som är inne... jag vill inte sätta mig ner och visa halva baken. Där emot så märkte jag att bättre byxor fanns från stl 42 och uppåt. Med andra ord så verkar man ha hamnat i ett gap av glömska från affärernas sida.

Håller verkligen med dig om det där, dessa låga midjor som finns överallt är bara jobbiga, varje gång man ska börja sig får man kämpa och hålla i eller hoppas ingen ser att man visar allt. :grin: Höga troser kan vara ett bra tips.

Asynja
2008-04-05, 08:56

Där ser man hur olika man är :grin:
Jag är bara 1.60 lång och hade gärna sett att man gjorde dockorna lite kortare :lol:

Sveas_Flicka
2008-04-09, 08:33
Tycker det är ett steg framåt att få fram flera former och strl på skyldockorna. Det ger ett budskap om att vi kvinnor faktiskt ser olika ut. Men att säga att strl 38 är "mulligt" det var att ta i väldigt mycket. Vi kvinnor har oftast väldigt breda höfter vissa bredare än andra, men det betyder inte att man är "mullig" för att man har breda höfter. Jag har världens problem själv att hitta ett par byxor som ska passa både mina smala ben och mina breda höfter. Min lillasyster tex Hon har väldigt breda höfter är 176cm och väldigt smal med magruter. Hon är inte ett dugg mullig, medans jag har lite större mage än henne, men endå använder vi samma strl och samma kläder. (strl 38).

Och visst finns det människor som kanske tittar på en skyltdocka och tänker att hon borde vara så smal, men jag tror att i grund och botten ligger massa andra problem uppe i psyket om man börjar jämföra sig med andra.

Jag tror personligen på att man aldrig ska jämföra sig alls med någon eller något annat. Man kan hålla en hälsosamvikt och vara nöjd med sig själv ist för att efterlikna/jämföra sig med andra.

Och en sak till inte för att låta jätte negativ men orka att man ska bry sig egentligen om deras strl.
Ska vi kvinnor oxå sluta göra bröst på dockorna eller ska dom vara större/mindre,bröstvårtorna ska dom vara stora eller kanske intåt som vissa tjejer har?
VAKNA! Vi ser olika ut! det är däför provhyttar och "värdar" finns i affärerna, för att varje enskild invidid ska få den hjälp och de kläder just HON behöver.

aja, bara lite tankar.

/Sara

Edgeplay
2008-09-05, 14:52
Jag tycker det låter som en bra idé, främst för att det är lättare att se hur kläderna faktiskt kommer se ut på kroppen :) (antar att de flesta av oss faktiskt inte är skyltdockesmala)

Imperatorn
2009-01-13, 17:58
Skyltdockor borde finnas i alla olika storlekar! En sak jag ofta funderar på är dock varför skyltdockor har bröstvårtor...

Ego
2009-01-30, 19:12
Strunt.
Ifall överviktiga kvinnor blir helt förkrossade när de ser smala skyltdockor eller smala kvinnor öht (det är väl bara en fråga om tid innan det blir förbjudet för smala kvinnor att visa sig offentligt, för att de inte ska såra tjocka kvinnor), så kanske det är dags att börja göra något åt det? :-) Men det är ju inget tvång. Ingen kan tvinga någon att banta eller börja träna, men det är bara puckat att grina över hur skönhetsidealen ser ut för varken män eller kvinnor.
Hur ofta gnäller män om hur otrooooligt pressade vi känner oss till att leva upp till de miljontals krav som vi tydligen ska leva upp till? Aldrig.

Däremot så är skyltdockeidealet ganska onaturligt, men att göra det till en fråga om hur synd det är om kvinnor... Haha :lol:. Allt är inte en del utav en enorm, patriarkal konspiration mot alla världens kvinnor, faktiskt.

Info-Virre
2009-01-30, 19:19
Mulliga skyltdockaor kan vara bra,så länge dom ser mänskliga ut, och inte så pass tillgjorda ut.

Anti-Fi!
2009-01-30, 20:44

För mig saknar det helt betydelse eftersom skyltdockan inte är en levande person.

Zzandra
2009-01-30, 21:11
Jag tycker det är bra faktiskt.. När dom har dom smala skyltdockorna så känner jag att aha det är bara små storlekar där inne där kan jag inte gå in. Det är synd att alla ska vara så jäkla utseende fixerat.

Ståltanten
2009-01-30, 21:18
Är man överviktig och tar illa upp över att skyltdockorna är smala så kanske man borde skaffa sig lite självdistans?

Herr_D
2009-03-04, 19:20
Skyltdockor borde finnas i alla olika storlekar! En sak jag ofta funderar på är dock varför skyltdockor har bröstvårtor...

Hur skulle annars bebis-skyltdockorna få i sig näring?

svärdslag
2009-10-27, 10:31
Med tanke på bilden på dockorna i början av tråden, så ser jag de nya dockorna som "normal size", och de smalare för "small size", bör inte skyltdockor följa sitt folks utséende? Ungefär som de muslimska "Aisha"-dockorna följer deras folks ideal?

1891AIK1891
2009-10-27, 10:52
Det är väll bra, kanske inte det nödvändigaste samhällsproblemet att ta tag i.. Men men :P

Adoxa
2009-10-27, 11:27
Tycker det låter rätt bra. Men sedan vet man ju inte vad som anses som mulligt. Kanske blir jätte tjocka skyltdockor istället och det är ju inget att sträva efter heller. Tycker modeller i fråga är för smala. Då menar jag modeller som ser ut som anorexi-fall. Dockan ska ju se naturlig ut enligt min åsikt. Dockan ska ju göra så det säljs kläder också. Man blir ju mera intresserad av att köpa kläderna om dockan ser fräsch ut.