handdator

Visa fullständig version : Tips! Säkerhetsprodukter till bra priser.

Svensk-Vakt_1
2008-05-26, 11:50
En sida där jag köpt min skyddsväst och teleskopsbatong till fina priser är: Nordic Security (http://personskydd.dinstudio.se/)

Skyddsvästen är med två stålplattor, dessa tog jag ut och bytte ut mot 2-st, 8mm plexiglas skivor jag kapade till själv, har nu dem och stålplattorna i västen, så nu ska den klara pistolskott med ;) .. Litet tips! En äkta skottsäker kostar ju runt 8 tusen och de pengarna har man ingen lust o lägga...

/ Fosterlandet åter!

Varg89
2008-05-26, 13:39
Hehe, låter trevligt! Välkommen hit föresten..

Vilken teleskopsbatong köpte du då? Och hur verkar kvalitén på den ?:) Vill ju inte ha en som böjs lätt ;)

DormY
2008-05-26, 15:07
Hur är det med licenser?

Druznil
2008-05-26, 15:12
Hur är det med licenser?

Det står på startsidan.

Batonger och kroppsskydd kräver inte licens, sedan får det så vad det vill på startsidan. Försäljaren kan dock, som inom alla andra branscher, vägra att sälja till ex personer som inte arbetar som väktare. Man får inte neka pga kön, etnicitet osv med det vet ju de flesta redan.

Skyddsvästen är med två stålplattor, dessa tog jag ut och bytte ut mot 2-st, 8mm plexiglas skivor jag kapade till själv, har nu dem och stålplattorna i västen, så nu ska den klara pistolskott med ;) .. Litet tips! En äkta skottsäker kostar ju runt 8 tusen och de pengarna har man ingen lust o lägga...

Jag hoppas det finns en märkning som antingen säger "RPS" och ett nummer eller bokstav (ex RPS 3 eller C) eller NIJ STD-0101.04 och en romersksiffra med eller utan tillägg av bokstaven "a" (ex NIJ STD-0101.04 III). Annars har du inte en aning vad det är du håller i handen! Dessa märkningar säger att plattan tål en viss mängd energi, därmed en viss typ av kaliber, kulvikt och krutladdning i en viss typ av vapen.

Ex NIJ STD-0101.04 IIIa skall tåla träff av 0,44 Magnum Semi-Jacketed Hollow Point från pistol eller revolver, och all ammunition under detta (ex 9mm osv).

Stålplattorna i vanliga västar, som ska skydda mot pistolskott, är inte byggda för att enskilt ta upp hela kulans anslagsenergi. Stålplattan är till för att krossa den hårda manteln på sk pansarbrytande ammunition (ex försvarets M-39b). Den stora anslagsenergin kommer sedan att tas upp av kevlaret (eller dyneman) i västen.

Skottsäkra västar finns inte. :p Det är frågan om hur mycket västarna tål, finns alltid större och tyngre ammunition att ta till.

En "äkta" skyddsväst som ger ett vettigt ballistiskt skydd (IIa) hittar jag efter fem sekunders googlande för 3500:-. Den säljaren har dock vissa krav på köparen.

Källa:
http://www.nlectc.org/pdffiles/0101.04RevA.pdf
http://www.bodyarmour.com/

L__
2008-05-26, 15:12
Hur är det med licenser?

Det står på startsidan.

Säkerhets produkter

- Licensfria: Teleskopsbatonger i alla sorter till riktigt bra priser!

- Olika knivskydd som väst & handskar.

- Kika gärna in vad vi har just nu, nya saker kommer in lite då och då.

helvite
2008-05-26, 22:36
Blev lite sugen på den där mini teleskop batongen. Nån som har nån koll på hur kvaliteten är på den? 31cm är kanske inge vidare dock

Blodsrit
2008-05-27, 00:03
Bra tips vore ju butiker i städerna som kanske har knivhandskar, skyddsvästar osv. Det är alltid lättare/bättre att köpa så man får testa storlekar osv, istället för att beställa, betala 2-4000 för en väst som kanske inte passar osv.

Jag skulle uppskatta tips på sådana affärer i Stockholm då ja länge velat skaffa knivväst, bra att ha på sig utifall att man möter på ett främlingsgäng eller antagonister på stan.

helvite
2008-05-27, 00:21
Hur funkar det med teleskop batonger? dom ligger under knivlagen va? du får inte gå ut med en utan tillstånd men du får ha en hemma?

emden
2008-05-27, 00:42
Hur funkar det med teleskop batonger? dom ligger under knivlagen va? du får inte gå ut med en utan tillstånd men du får ha en hemma?

Ja, men inte i överflödigt antal

Druznil
2008-05-27, 11:35
Bra tips vore ju butiker i städerna som kanske har knivhandskar, skyddsvästar osv. Det är alltid lättare/bättre att köpa så man får testa storlekar osv, istället för att beställa, betala 2-4000 för en väst som kanske inte passar osv.

Jag skulle uppskatta tips på sådana affärer i Stockholm då ja länge velat skaffa knivväst, bra att ha på sig utifall att man möter på ett främlingsgäng eller antagonister på stan.

Om du vill ha en ren knivskyddsväst så ska "KSV" från detta företag (http://www.wages.nu/vastar.html) vara den bästa på marknaden just nu.

I Stockholm är de bättre affärerna Active armour (http://www.activearmour.com/) och Swedish Bodyarmour (http://www.bodyarmour.com/appsdk/), men så vitt jag vet så kräver båda två någon form av leg.

Teoretiskt kan ju bärandet av en skyddsväst utgöra någon form av förberedelse till brott. Men jag tror inte det ska vara några större problem, tills du hamnar i slagsmålet och åklagaren har en härlig tid ifrågasättande bärandet av skyddsvästen.

Ja, men inte i överflödigt antal [EDIT: teleskopbatonger i hemmet]

Finns ingen begränsning i lagen, men åklagare kan ju anse att du egentligen försöker sälja batongerna och komma åt dig den vägen.

Man behöver inte tillstånd för att ha dem, men de måste ingå i din utrustning för viss tjänst. Det krävs alltså att lagen ger dig rätt att bära batong och de enda som har detta är väktare, ordningsvakter, poliser, skyddsvakter och säkerligen några militära grupper (ex militärpoliser). Men du får bära hem batongen från affären, eller under andra liknande omständigheter. Du kanske tränar Krav Maga och använder riktiga vapen under träningen, eller något liknande.

Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Tyrfing
2008-05-27, 13:17
Skyddsvästen är med två stålplattor, dessa tog jag ut och bytte ut mot 2-st, 8mm plexiglas skivor jag kapade till själv, har nu dem och stålplattorna i västen, så nu ska den klara pistolskott med ;) .. Litet tips!

Bytte du stålplattorna mot "plexiglas" (Var det äka plexi, PMMA eller var det polykarbonat?) Eller har du både stålplattorna och plasten? Och i så fall, vad ska plasten göra för nytta det fattade inte jag? Kanske den stoppar en kniv?

Mr Bimmler
2008-06-07, 15:59
Varför byta ut mot plexi , köp en RIKTIG knivväst istället.
Batongerna är inget att hänga i granen då det är dom sämsta utav alla tyska budget batonger.

Dom så kallade knivvästarna kostar ungefär 600kr och inte 3500kr som man försöker få det att framstå som, sen är dessa DUNDERvästar inte gjorda i nåt skyddande material tex kevlar utan dom förlitar sig helt på att hugget ska ta i dom tunna alu plattorna.
Hagelskott pyttsan dom kan gärna få ställa upp på test så får vi se hur bra nylon skyddar mot hagel :)
rekomenderar ingen att köpa en sån.
För att inte tala om feta jävla överpriser på allt.
Dom flesta prylarna går att hitta för halva priset här i sverige och typ 1/4 del utav priset i andra eu länder

Och nej en riktigt väst behöver inte kosta 8lax men visst om du planerar att köpa ifrån nån utav låtsaspolis shopparna här i sverige får du lägga ut det.
Finns IIIa västar för 4-5lax inkl plattor att köpa om man är lite driftig.

Kevlaret i handskarna dom säljer är inte heller nåt att hänga i granen, endast ett lager och man skär igenom handskarna hur lätt som helst. Det enda bra med dom är knogskyddet, men kolla på tradera dom brukar finnas där för halva priset.

aanton
2008-06-07, 16:43
riktiga skitprylar. bättre o slåss me järnrör om man tänker använda tillhyggen. åker man dit med en teleskopbatong på sig blir det dessutom väldigt dyrt. ska man ha knivväst/skyddsväst rekomenderar jag seriösa återförsäljare av vakt utrustning som www.tacgear.se eller köpa en på tradera om man vill komma undan billigt.

Johan Björnsson
2008-08-17, 20:21
Tacgear/Swedish body armour kräver INTE något leg.

Här är förresten ett annan intressant företag

SKOTTSÄKRA SWEATSHIRTS LANSERAS I UK

Försäljning av nya vardagliga kläder som samtidigt är skottsäkra
oroar många britter.

Säkerhetsfirman Bladerunner har börjat sälja en specialtillverkad
sweatshirt med en huva som kan stoppa en 9mm Magnum pistol och
skyddar hela den övre kroppen.

Kritiker, bl.a. flera anti-vapen lobbygrupper, ser västen som en
risk för eskalering av gatuvåldet bland landets ungdomar när gäng
beväpnar sig alltmer och tyngre.

Företaget har redan flera andra liknande produkter i sitt sortiment,
bl.a. en knivsäker huvtröja.

Ägaren Barry Samms, 34, insisterar att köpare inte är ungdomar,
utan mestadels lärare, bussförare, oroade föräldrar, poliser,
kvinnliga joggare och sjukhuspersonal.

Huvtröjan går i svart och kostar 3.500 kr, är maskintvättbar och
ser ut precis som en vanlig tröja. Hittills har man överväldigats
av efterfrågan från allmänheten.

Marknaden man siktar på är främst USA, men beställningar tas emot
från hela världen.

Webbsida:
http://www.bladerunner.tv

Jag vet att Swedish Body Armour även dom skulle börja tillverka och sälja skottsäkra t-shirts och tröjor, men jag vet inte om dom har börjat med det än?

Bildad
2008-08-17, 21:52
Apropå ingenting...
http://www.metro.se/se/article/2008/05/22/06/5119-45/index.xml

Vad kostar pansarskott och stridsvagnsminor ?

NationalPride
2008-08-28, 15:01
Hehe, låter trevligt! Välkommen hit föresten..

Vilken teleskopsbatong köpte du då? Och hur verkar kvalitén på den ?:) Vill ju inte ha en som böjs lätt ;)

Skickar du på nån jävel en smäll med den böjs den ju!
Det är en fucking förbrukningsvara!

Västar behövs inga licenser för.

NationalPride
2008-08-28, 15:06
riktiga skitprylar. bättre o slåss me järnrör om man tänker använda tillhyggen. åker man dit med en teleskopbatong på sig blir det dessutom väldigt dyrt. ska man ha knivväst/skyddsväst rekomenderar jag seriösa återförsäljare av vakt utrustning som www.tacgear.se eller köpa en på tradera om man vill komma undan billigt.

Varför rekomenderar du folka tt köpa begagnade västar, vill du helt uppenbart att dom ska få en väst med utgånget datum?

DUMFAN!

sthlm
2008-08-28, 15:54
när ni endå snackar Säkerhetsprodukter. Är det någon som vet vart man kan få tag på bra cctv kameror för hemmet och galler eller var man skall säga som en extra säkerhet om någon bryter sig in. flyttar hem ifrån snart (hoppas jag iallafall)och vill ha bra tips för att skydda hemmet.

NationalPride
2008-08-28, 16:37
när ni endå snackar Säkerhetsprodukter. Är det någon som vet vart man kan få tag på bra cctv kameror för hemmet och galler eller var man skall säga som en extra säkerhet om någon bryter sig in. flyttar hem ifrån snart (hoppas jag iallafall)och vill ha bra tips för att skydda hemmet.

Räcker inte ett bollträ under sängen och en golfklubba i varje rum? :)

Men galler borde du kunna köpa av t.ex. securitas, samtidigt som du tecknar ett säkerhetsavtal med dem(kanske lite långsökt, men ändå)

Stigmata
2008-08-28, 16:40
Apropå ingenting...
http://www.metro.se/se/article/2008/05/22/06/5119-45/index.xml

Vad kostar pansarskott och stridsvagnsminor ?

Uppmanar du folk till att spränga poliser nu också?

nilsdacke
2009-04-17, 08:25

Tradera har förbud mot annonsering av Skyddsvästar.

nilsdacke
2009-04-17, 08:27
Varför rekomenderar du folka tt köpa begagnade västar, vill du helt uppenbart att dom ska få en väst med utgånget datum?

DUMFAN!

För att utgångsdatumet passerat på en skottsäkerväst så har de inte slutat fungera. De fungerar i flera år efter utgångsdatumet, särskilt om de inte använts så mycket.

_Nordanvind_
2009-04-17, 10:38
För att utgångsdatumet passerat på en skottsäkerväst så har de inte slutat fungera. De fungerar i flera år efter utgångsdatumet, särskilt om de inte använts så mycket.

Det där stämmer inte, den kan fungera ändå.
Man skall inte vara för säker på att det stoppar en kula.
Ta det säkra före det osäkra.!

nilsdacke
2009-06-03, 20:18
Det där stämmer inte, den kan fungera ändå.
Man skall inte vara för säker på att det stoppar en kula.
Ta det säkra före det osäkra.!

Okej, kan säkert stämma. Dock, jag läste lite på en amerikansk hemsida om västar. Där stod det att tillverkarna sätter utgångsdatum jäkligt lågt för att gardera sig till 200 procent mot eventuella stämningar. I USA stämmer ju alla alla.