handdator

Visa fullständig version : Förbjudandet utav snus?

Erikl
2008-05-13, 05:23
Jag läste någonting (för ett bra tag sedan) om att EU vill att snus skall totalförbjudas eftersom det är så "skadligt". Det är ju solklart att det bara nackdelar med snusning såväl som med rökning, men om dom som sitter i EU vill förbjuda snusning, varför ska marijuana få tillämpas i Holland?
Jag tycker att dom borde fokusera på att förbjuda de kraftigare drogerna innan dom börjar med de mindre.

Den Brutale
2008-05-13, 05:34
Kraftigare?
Tobak är listad som en av de 10 farligaste drogerna, medans Cannabis inte är det.

Här har du listan
http://drbenkim.com/ten-most-dangerous-drugs.html
http://ironwolf.dangerousgames.com/blog/archives/458

Sen finns det väl redan massa trådar kring just ämnet med droger.

Ska tobak förbjudas, så ska alkoholen göra det också.

Jag är inte för någon legalisering av "lätta" droger. Men börjar bli trött på alla som gnäller på droger hela tiden, fast som själva nyttjar tobak och alkohol.

Vit Förort
2008-05-13, 05:42
Listan ovan bedömer samhällelig farlighet. Sammanslaget både den personliga skadan och skadan i exv inkomstbortfall och brott begågna under inverkan av drogerna. Om jag minns rätt är det sex faktorer man tittat på. Andra liknande försök har tittat på minst 14 faktorer, sålunda är inte den första studien helt adekvat.

I övrigt borde både alkohol och tobak fasas ut så att det blir svårare och svårare att få tag på och så småningom försvinna från Sverige. Gärna från resten av världen också.

Erikl
2008-05-13, 05:43
Jo det är sannt, men om man tänker efter, så har ju marijuana eller Cannabis som det heter, blivigt förbjudet i nästan hela världen medans tobak är lagligt överallt.

SolGuru
2008-05-13, 10:16
Det här "ska en sak finnas, ska en annan finnas" är helt ologiskt. "Ska man få köra bil, ska man fan få köra helikopter också." "Ska det bo svenskar i Sverige, ska det fan bo afrikaner här också".

Samtliga kulturer som någonsin existerat har använt någon form av drog. INGEN kultur har använt alla former av droger. Alkoholen har en lång tradition i det här landet, och förhöjer rätt nyttjad livskvaliteten. Det gäller övriga Europa också. Tänk bara på bryggartradition och lokal kultur i hela det tyska språkområdet, belgisk klosteröl, för att inte tala om fransk vintradition - många former av alkohol är fundamentala delar av det europeiska kulturarvet. Vad fan är hasch i sammanhanget?

Det handlar inte om att någon steril "skadeanalys" kan genomföras, varefter man ska förbjuda och införa saker till höger och vänster som någon möglig gammal kommuniststat. Alkoholen finns, är förankrad och en del av kulturen. Dess skadeverkningar ska givetvis motarbetas, och nog vore det antagligen bättre om vi haft kvar de gamla "totalitära" systembolagen med kölappar och skam-stämning. Men så fan att man ska legalisera "alla droger" bara för att det ska vara rättvist mellan olika sorters knark - vad är det för trams?

Vad gäller tobak kan jag däremot hålla med om att en utfasning kan vara på sin plats, även om det vore betydligt mer rationellt att tillåta snus och förbjuda rökning. För där kan vi tala om en nästan total brist på fördelar, och på kulturell bas, medan skadorna är enorma för alla användare - det finns ytterst få som röker på en "sund" nivå.

Mats_81
2008-05-13, 10:43
Det är bara löjligt att förbjuda snus då kan dom först förbjuda alkoholen för den är mer skadlig än snus, men varför ska någora som sitter i bryssel sitta och säga att vi inte ska få snusa!

SolGuru
2008-05-13, 10:45
En snabb sak bara: det ÄR förbjudet att sälja snus i hela EU sedan flera år tillbaka, men Sverige är undantaget från regeln.

svärdslag
2008-05-16, 15:29
En snabb sak bara: det ÄR förbjudet att sälja snus i hela EU sedan flera år tillbaka, men Sverige är undantaget från regeln.

Självklart, de har ju knappt någon aning om vad snus är. Sedan åker de över till Amsterdam och röker skallen av sig.

I amsterdam är det väl lagligt med mer saker en vanlig majja vad jag förstått? Typ sånna där "rymdkakor", hasch och magic mushrums är väl också lagligt där?

Iaf det intrycket man får. En intressant aspekt är också alla drog liberaler som påstår att legaliseringen av cannabis är en bra sak i nederländerna efter som att "de säljer bättre cannabis och folk röker sunderare när det är lagligt". HUR I HEL**TE KAN DOM PÅSTÅ ATT FOLK RÖKER SUNT I AMSTERDAM? UNGDOMAR FRÅN HELA VÄRLDEN ÅKER DIT ÅRET OM BARA FÖR ATT KNARKA! :rant:

Redoförkamp
2008-05-16, 15:34
Det kommer aldrig att hända. Dels för att deras undersökningar inte är undersökt med Svenskt snus.
Utan Snus från andra håll i Europa som innehåller mer skadliga ämnen.

Och sen för en stor del att Staten tjänar på det. Hade det varit så skadligt att röka och snusa så hade staten förbjudit det för längelängesen, Allt handlar om pengar. Samma sak med alkohol, Hade inte staten tjänat nått på det så hade de förbjudit det för längesen iom att det är skadligt för folkhälsan.

eagle_eye
2008-05-16, 15:48
Jag hoppas att dom förbjuder både snus och ciggaretter. Det gynnar både människan och miljön om den skiten försvann

Eoppoyz
2008-05-16, 16:32
Inte ens nikotinfritt snus är särskilt bra Ska man förbjuda snus så ska man även förbjuda nikotinfritt snus. Jag tycker att det är viktigare om man förbjuder cigaretter istället för snus eftersom att det används av fler människor och att det är farligare för omgivningen eftersom att cigaretter skadar även andra människor medan snus bara skadar den som använder det.

purity
2008-05-16, 16:45
Ungefär lika dumt som att förbjuda cigaretter, det finns överallt, kommer aldrig sluta produceras för då förlorar nämligen företagen på det! Och finns det inte att köpa i sin lokala butik så importerar man det från andra länder..

Jag som röker och snusar ser ingenting negativt med det, möjligtvis att de borde skärpa ID-kontroller av ungdomar. Jag kunde köpa cigaretter och snus redan som 13 åring!

/ Purity

SvenskFramtid
2008-05-16, 17:01
Forskarna kan inte bevisa att snus är dödligt "Denna tobaksvara kan skada din hälsa och är beroendeframkallande" Står de på bakisdan av snusdosan idag! Förr stog de att "Denna tobaksvara är beronedeframkallande och orsakar cancer"
Men dom tog bort den texten för Snus orsakar INTE cancer !

Emperor
2008-05-16, 17:31
Snus är inte förbjudet i övriga EU därför att det anses vara mycket farligare än Alkohol och cigg utan därför att det är en drog som ingen använder i andra länder än Sverige och möjligtvis Finland. De vill inte hindra svenskarna från att snusa eftersom vi redan snusar. Men det finns inget bra argument som talar för att lära alla andra länder att börja snusa också. Därav förbudet.

Jag drar paraleller till Marijuana debatten. Vissa forskare hävdar att Cannabis är mindre farligt än Alkohol andra hävdar att det är mer farligt. Men varför ska vi lära folket att bruka Cannabis? Det finns ingen anledning även om det är mindre skadligare än tex Alkohol.

Jag är lite trött så mina formuleringar är inte på topp, ha överseende please :).

Mr Bimmler
2008-05-16, 17:37
Emperor:
Forskare anser att cannabis är mindre farligt än alkohol, idioter anser tvärtom.

Emperor
2008-05-16, 17:40
Emperor:
Forskare anser att cannabis är mindre farligt än alkohol, idioter anser tvärtom.

Jag tar inte ställning i frågan. Poängen var att även om Cannabis är mindre farligt finns det ingen mening med att legalisera och se till att folket stoppar i sig ännu en drog.

Fyrdung_
2008-05-18, 20:06
precis som Aryanpride skrev; "det kan skada din hälsa"

Visst får du bla dåliga tänder utav snusning, men jag påstår lätt att om du dricker coca cola och äter godis så skadar det tänderna mer än snus.
Cigaretter är däremot viktigare att förbjuda än snus, det skadar ju trotts allt natur & andra människor. Jag är själv rökare/Snusare, Och jag klarar inte av att röka bland tex småbarn, ALDRIG! Rökning är en sak som man bestämt för att göra själv. Förstöra sig själv dvs.

Den Brutale
2008-05-18, 20:22
precis som Aryanpride skrev; "det kan skada din hälsa"

Visst får du bla dåliga tänder utav snusning, men jag påstår lätt att om du dricker coca cola och äter godis så skadar det tänderna mer än snus.
Cigaretter är däremot viktigare att förbjuda än snus, det skadar ju trotts allt natur & andra människor. Jag är själv rökare/Snusare, Och jag klarar inte av att röka bland tex småbarn, ALDRIG! Rökning är en sak som man bestämt för att göra själv. Förstöra sig själv dvs.

Snus fräter på tandköttet. Men Coca Cola och Godis ger hål i tänderna och förstör tändarna mer. Dock dödar snus bakterier som gör hål i tänderna, vilket är en fördel.

Rökning påverkar folk i omgivningen, umgås med någon som röker och du har stor chans att få lungcancer du också.

Så rökning är skadligare, och mycket mer egoistiskt, snus påverkar bara en själv. Och ja, lite äckligt kan det vara med folk som slänger snus här och var.

Ego
2008-05-18, 20:32
Ifall EU förbjöd snus så skulle det vara just eftersom det har ett visst kulturellt värde i t.ex Sverige.

SVENSK_OLSSON
2008-05-22, 21:19
Jag läste någonting (för ett bra tag sedan) om att EU vill att snus skall totalförbjudas eftersom det är så "skadligt". Det är ju solklart att det bara nackdelar med snusning såväl som med rökning, men om dom som sitter i EU vill förbjuda snusning, varför ska marijuana få tillämpas i Holland?
Jag tycker att dom borde fokusera på att förbjuda de kraftigare drogerna innan dom börjar med de mindre.

är ju för fan helt jävla skjukt
som att cigg är ju faligare och kräpar ner mera
(FUCK EU) rösta på Sverigedemokraterna dom vill gå ur Eu:viking:

Snus fräter på tandköttet. Men Coca Cola och Godis ger hål i tänderna och förstör tändarna mer. Dock dödar snus bakterier som gör hål i tänderna, vilket är en fördel.

Rökning påverkar folk i omgivningen, umgås med någon som röker och du har stor chans att få lungcancer du också.

Så rökning är skadligare, och mycket mer egoistiskt, snus påverkar bara en själv. Och ja, lite äckligt kan det vara med folk som slänger snus här och var.

det är därför man kör lös snus det blir ju bara jord mer eller mindre XD citat "Dock dödar snus bakterier som gör hål i tänderna, vilket är en fördel." visste jag inte det är ju lite fränt XD

Ifall EU förbjöd snus så skulle det vara just eftersom det har ett visst kulturellt värde i t.ex Sverige.

ja haha jag mötte min morfars svåger på byn i går han såg att jag hade en dosa i bakfickan citat"har du börjat snusa Det gör riktiga män" HEHE:p