handdator

Visa fullständig version : Skadad knoge

Skräckvarg
2008-05-02, 07:52
Hmm, jag vet inte riktigt om det passar in här, men det har ju lite med min hälsa att göra så...
Igår så blev jag lite arg/besviken på mig själv, vilket ledde till att jag knöt handen och slog den i golvet.
Inte det smartaste att göra, jag vet, men jag behövde avreagera mig lite.
Nu är det så att den ena knogen värker en hel del och känns lite intryckt.
Kan sådana skador läka sig själv?
Jag avskyr nämligen läkare och försöker undvika dem så gott det går.
Tack på förhand.

Ingen
2008-05-02, 08:10
!

Hmm. Nästa gång får du slå på soffan eller skaffa en slagsäck. en hoprullad matta kanske?

Såg på Fight Quest då de var i Japan och tränade Kyokushinkai. Där var de bland annat ute och slog på träd för att härda nävarna. De som pysslat med det där några år hade fått knogarna något intrykta. De var som på en jämn rad. Vet inte hur nyttigt det är. men du borde nog kolla upp det där.

Skräckvarg
2008-05-02, 08:12
!

Hmm. Nästa gång får du slå på soffan eller skaffa en slagsäck. en hoprullad matta kanske?

Såg på Fight Quest då de var i Japan och tränade Kyokushinkai. Där var de bland annat ute och slog på träd för att härda nävarna. De som pysslat med det där några år hade fått knogarna något intrykta. De var som på en jämn rad. Vet inte hur nyttigt det är. men du borde nog kolla upp det där.

Jag slog på mina lår förr, men de har blivit härdade så jag känner knappt något när jag slår på dem längre så jag var tvungen att byta slagställe.
Får jag inga tips här, eller om handen inte har blivit bättre på nån vecka så blir det nog till att söka upp en läkare. :(

Druznil
2008-05-02, 15:11
Jag antar nu att det gäller din lillfingersknoge (oftast den man skadar när man slår med knuten näve). Tryck på benet i handflatans ytterkant (delen mot lillfingrets sida). Ta i fingret och pressa det in mot handens ben (sk axialkompression). Gör något av detta riktigt ont ska du kika förbi hos en läkare.

Principiellt sett kan du väl låta bli att gå till läkare om knogen sitter på "rätt ställe", alltså att den inte är inpressade. Du får heller inte ha någon annan felställning i handens ben (gropar i huden, eller förändrade konturer). Jag föreslår dock att du söker läkare enligt första punkten.

Tyrfing
2008-05-02, 15:14
Jag skulle gissa att det läker helt av sig själv. Men precis som Druznil säger så är det i så fall om du misstänker att det inte sitter som det ska som du kan uppsöka läkare.

Men med en kvalificerad gissning så är det bara att låta det kännas ett tag så tror jag att det fixar sig.

En_annan_lag
2008-05-02, 15:18
Haha, vilket sammanträffande jag vart också förbannad, men slog min hand i en betonväg. Jag hade fått en snedbtyrning på eller vid lillfingers knogen. Gjorde så förbannat o nt så var tvungen att gå till sjukhuset.

Einhorn
2008-05-02, 15:20
För fem år sedan blev jag konfronterad fysiskt och var tvungen att försvara mig.Detta var första gången jag någonsin behövt försvara mig genom våld. Det gjorde jag genom att utdela en rak höger. jag knöt näven runt tummen och drämde till.

Min tumme knakar än i dag och gör ont.

Uppsök läkare.

Skräckvarg
2008-05-02, 21:35
Jag antar nu att det gäller din lillfingersknoge (oftast den man skadar när man slår med knuten näve). Tryck på benet i handflatans ytterkant (delen mot lillfingrets sida). Ta i fingret och pressa det in mot handens ben (sk axialkompression). Gör något av detta riktigt ont ska du kika förbi hos en läkare.

Principiellt sett kan du väl låta bli att gå till läkare om knogen sitter på "rätt ställe", alltså att den inte är inpressade. Du får heller inte ha någon annan felställning i handens ben (gropar i huden, eller förändrade konturer). Jag föreslår dock att du söker läkare enligt första punkten.

För några år sedan skadade jag lillfinger knogen men denna gången var det underligt nog ringfingret på högerhand. Det ahr svullnat upp rejält och värker om jag sträcker eller knyter handen. Det gör även ont om jag rör vid knogen.
Det är dock "bara" svullet och lite nedtryckt men det ser ut som att den sitter på ungefär samma ställe. Det är dock lite svårt att se iochmed att det är svullet.

Tack för alla svar.

Yippekaije
2008-05-02, 22:19
Jag har som vana att slå på betongväggar och liknande när jag blir förbannad, och mitt lillfinger på ena handen har själva knogen där försvunnit helt.. Men det är inget som gör ont eller så, men ditt låter som du ska kolla upp det:p De är bra att slå och härda knogarna, om du någon gång råkar i slagsmål med någon eller måste försvara dig och har härdat knogarna lite innan så lovar jag att det gör väldigt ont på personen du utdelar slaget emot.. Har själv gjort det och personen/personerna ifråga har inte velat ha något slag efter det och bara undvikit att ens gå i närheten när deras vänner börjar bråka..

Det som inte dödar härdar:D

Wessel
2008-05-02, 22:40
Vet en som slog av ett ben i handen, ett litet ben som sitter precis ovanför lillfingerknogen gick av och gjorde att det såg ut som att knogen hoppade upp 2cm på ovansidan av handen. Det hade inte läkt av sig själv kan jag säga, han fick operera in två stift som höll benbitarna på plats tills det hade läkt.

Kan med andra ord vara värt att kolla upp om du är osäker på om allt är helt i handen.

Frostwind
2008-05-02, 22:51
Ett tips för alla er som hanterar er ångest och ilska genom fysiska utlopp: Var noga med att endast träffa med pekfinger, och långfingerknogen. Dessa två knogar är de enda vars ben leder energin genom handleds- och armbenen. Träff med resterande två knogar innebär just att man kan få frakturer på båtbenet, och övriga ben efter knogarna som fångar upp energin (vilket självklart pek- och långfingerknogarna kan, vid tillräckligt hårt slag). Känn själv, när du trycker på knogarna. Vilka känns det som kommer tåla mest? Av någon anledning tenderar man att tycka att det gör ondare att träffa med pek- och långfingerknogarna, och det är där härdning kommer in.

Vid härdning, börja lätt. Under någon månads tid, härda varannan dag, och öka repetioner allt eftersom. I sinom tid, gå över till hårdare material. Med jämna mellanrum, öva slag i grushögar, med lite finkornigare grus (grusplan funkar utmärkt).

Allt eftersom kommer dina händer förvandlas till oigenkännlighet, och dina färdigheter blir festens höjdpunkt!

Nu har du endast handkanten och handflatan kvar!

------

Jag har själv gett lillfingerknogen en kyss, och det tog ett bra tag innan jag kunde kosta på mig att ens med säckhandskar träffa med den delen av handen.

Är det svullet i mer än två-tre dar skulle jag råda dig att uppsöka läkare. Dem kommer inte göra något ialla fall, förutom att ta 350 kr ifrån och ge dig en klubba. Har du tur får du den lindad.