handdator

Visa fullständig version : Våldtäkter: Kvinnligt självförsvar, tips, råd etc

Legionär
2007-06-19, 23:58
Först och främst vet jag om att det är tjejernas forum, men jag hoppas att mitt inlägg tolereras detta till trots. Jag har gjort en liten mini-guide nu ikväll med kvinnligt självförsvar mot våldtäkter i åtanke. Hoppas att ni finner det användbart.

VIKTIGT: Jag uppmanar inte till våld, dock självförsvar. Använder ni de tips/råd jag ger gör ni det på ert EGET bevåg. Jag är dock inte utan kunskap i ämnet, men det är erat eget val.

Den här listan jag gjort är INTE fullständig. Jag anser den dock vara mycket mer välutförd än många tidigare, och jag lovar att lägga till saker som jag kommer på i efterhand. Jag lär ut självförsvar till kvinnor (även utanför rörelsen) och är starkt engagerad i just våldtäktsfrågan. Närmre 20.000 våldtäkter sker om året, 9 st anmäls om dagen. Och Sveriges kvinnor lider ont i mångkulturens mörker. Alla våldtäktsmän är inte invandrare, men de är otroligt överrepresenterade bland förrövarna! Därför ber jag er att vara vaksamma mot ALLA misstänkta män, inte bara invandrare, även om vi alla vet vilka som är farligast för en svensk tjej.

del 1:

Råd till både män och kvinnor:

FÖREBYGGANDE:

Se till att inte gå själva, dessto fler man är dessto mindre är chansen att man blir anfallen. Dessutom ökar chansen att man kan försvara varandra om man är flera.

Ring/sms:a era kamrater så de vet vart ni skall och vart ni är så att de kan hitta er eller tippsa polisen om ni "försvinner" eller om de tappar kontakten med er.

Ha uppmärksamhet! Vad är det för folk i omlopp? Märker ni skillnader i rörelsemönster och uppträdanden när ni/du går förbi ett invandrargäng? Tystnar de och går över till mer kroppsrörelser, pekanden, och nickningar etc som kan tyda på ett plötsligt samförstånd? Slutar de prata på "svenska" och går över till tystare främmande språk? Även om de vet om att ni inte förstår dem så är det en naturlig sak att man pratar tystare när man inte vill att någon skall veta vad man säger, alltså är även detta ett EVENTUELLT tecken på att något kan komma att hända.

Gå inte med mp3 spelare med hög volym Då det gör det svårare för dig att höra om någon/några smyger sig på dig eller springer mot dig bakifrån. Många rån och våldtäkter inträffar just för att offret inte kunde höra förrövarna när de närmade sig.

LITA PÅ ERA INSTINKTER!!! Känner du/ni er oroliga för något? Något som känns fel med just den där individen som ändå verkar trevlig? Eller den gruppen med främlingar? Lita på era instikter, ofta är själva känslan om att något är fel en fingervisning på att det är så. Ni kan reagerar omedvetet på en konstig blick, en osäker muskelrörelse i ansiktet på någon, ett knappt hörbart ljud, vad som helst. Jag säger inte att ni bör gå och vara livrädda hela tiden, eller bli helt paranoida. Men ta det säkra före det osäkra. Det som kan hända annars är mycket värre än att ni reagerar på en känsla.

slut på del 1

Legionär
2007-06-20, 00:00
Del 2:

Råd specifikt till kvinnor gällande våldtäkter:

FÖREBYGGANDE:

Undvik mörka stigar och oupplysta områden De allra flesta överfallsvåldtäkter inträffar i områden med skydd mot insyn, alltså där det finns buskar, dålig belysning etc. Det är bara dumt att inte gå en liten omväg för att undvika ett område med dålig belysning.

Ta aldrig svarttaxi ensam! Väldigt många svarttaxichafförer är dömda våldtäksmän, och en stor del av våldtäkterna begås av svarttaxichafförer. Det är alltså väldigt farligt för en tjej att åka med i princip en främmande man som kan köra henne vart han vill (oftast till folktomma platser) och sedan våldta henne.

Lifta aldrig ensam! Precis som i föregående exempel är det bara att utsätta sig för onödiga risker att åka i en bil med främmande man/män.

Akta dig för bjudsprit/dricka! Många våldtäkter sker efter att förrövaren hällt i eller stoppat i olika droger/kemikalier i drinkar som ofta dessutom är ganska söta eller har starka smaker, allt för att dölja de ofta beska smakerna av ämnena. Många av dessa droger resulterar i att kvinnan tappar omdömmet snabbt, blir trött/dåsig eller på annat sätt påverkas.

Tecken på att DU eller någon ANNAN kan ha blivit drogad: (tänk på att även stora alkoholintag kan ge i vissa fall liknande symptom, men ha trotts detta uppmärksamhet! Droger kan leda till allvarliga skador utöver våldtäktsförsök etc.)

Ditt humör påverkas, du kan bli lättirriterad eller ovanligt lättroad.

Din syn påverkas, du ser helt plötsligt suddigt, har svårt att fokusera, blir ljuskänslig, eller upplever andra plötsliga förrändringar i synen.

Ditt tal påverkars, du börjar sluddra eller har svårt att formulera vissa ord.

Dina pupiller blir olika stora, ovanligt små, eller ovanligt stora.

Du blir dåsig och onaturligt trött helt plötsligt. (Ser du någon som i det närmsta faller ihop och någon "vänlig" kille som kanske utger sig för att vara pojkvännen kommer springande, eller i det närmsta bär hem en redlös tjej kan det vara dags att vara på sin vakt och reagera. Bättre för henne att du tar kontakt med vakter (om du är på ett uteställe) eller ringer polisen än att du inte gör något. Är det pojkvännen kan det oftast lätt bekräftas.

Dommningar, kraftlöshet och andra kännslor i ben och armar.

Din hud, (och ofta speciellt fingrarna och läpparna) blir överkänsliga, börjar domna, eller "tingla", "pirra" eller andra underliga och ovanliga symptom.

Kraftigt illamående följt av andra symptom.

En kombination av ovanstående symptom.

Det finns en LÅNG lista över symptom, vissa är svårare att märka än andra. De allra flesta av drogerna som används ger dock några av dessa symptom innan de oftast leder till medvetslöshet eller total omdömmeslöshet. Ofta tappar offret även minnet under själva våldtäkten och kanske vaknar upp på en främmande ort, kommer inte ihåg hur hon tagit sig hem, saknar kläder etc etc. Var uppmärksam på detta i så fall!

Följ inte med främmande killar hem på första träffen, ni vet inte vad det är för en kille. Visst är det väldigt få svenska killar som våldtar, chansen är mycket liten, men den finns där ändå.

Ha inte högklackat, eller andra kläder som gör det svårt för dig att springa eller på annat sätt försvara dig själv. Många kvinnor ramlar i högklackat när de försöker fly undan en våldtäktsman. Ligger du ner är det mycket svårare att försvara dig själv.

Agera förnuftigt! De flesta kvinnor har redan tänkt på allt det här, och antagligen åtskilliga punkter till. Men det är ofta alkohol eller naivitet som gör att
dessa punkter eller andra ignoreras. "Den där killen som du träffar verkar ju hur snäll som helst, inte kan han göra något?" Nej kanske han inte gör, men vill du verkligen ta den risken?

Det här säger ju sig själv: UNDVIK RASFRÄMLINGAR!

De allra flesta våldtäkterna begås av rasfrämlingar, de ät på grund av sin minoritet dessutom i absolut majoritet när det gäller sådana här brott. Det är många många gånger större chans att du blir våldtagen av en invandrare, överfall eller någon du känner, än av en svensk.

slut på del 2

Legionär
2007-06-20, 00:01
Del 3:

FÖRSVAR VID SJÄLVA ÖVERFALLET:
(jag lär ut självförsvar till kvinnor, men många grepp/losstagningar/slag etc kräver demonstrationer, och tills det går att lägga upp bilder i bloggarna så kommer jag inte kunna visa upp sådana. Men jag planerar att ta bildserier där jag demonstrerar olika självförsvar så att fler kan läras av vita kvinnor, i och utanför rörelsen. Därför kan jag bara ge rent GENERELLA råd här tyvärr. En mångdubbelt mer uttfyllig guide är planerad att genomföras i framtiden till gagn för er med bland annat bilder och eventuellt även filmklipp.)

De allra flesta överfallsvåldtäkter börjar med att våldtäksmannen tar ett strypgrepp bakifrån med sin arm runt halsen på kvinnan, drar henne bakåt och stryper henne, eller kastar ner henne på marken. Våldtäktsmannens mål är att få ner kvinnan på marken, och att hon inte skall kunna göra motstånd. Detta är precis vad ni skall göra! Skrik! Skrik på hjälp, Skrik Våldtäkt, och gå sedan om möjligt på offensiven och vråla ut ditt hat mot aset!. Bästa försvar är alltid anfall, och många våldtäktsmän är svaga och taniga och saknar mentaliteten för kamp. En man oftast mycket starkare än en kvinna, men det handlar inte så mycket om styrka utan om vilja! Du vill inte bli våldtagen helt enkelt, kämpa då för din rätt till din egen kropp! Ge INTE upp om du blir slagen, de flesta skador läker relativt snabbt, men ärr på själen kan ta åratal eller årtionden att läka. Kan du fly är det att föredra, spring för allt du är värd och om du har telefon med, ring 112 under tiden och uppge direkt var du ÄR, sen vad som händer! De kommer fråga dig saker och be dig lugna ner dig innan de inser vad som sker, men detta kan komma att distrahera dig. Alltså: Snabbt fram med var du är och att du håller på att bli våldtagen och att mannen/männen förföljer dig. Stäng inte av mobilen, ha den i handen och uppge var du springer, ser du en gatuadress säg den omedelbart. Detta ökar dina chanser!

Lite tips och trix:

Bra ställen att slå eller sparka emot för kvinnor när de försvarar sig mot män:

Halsen: En bra träff, fördelaktigtvis med hela din arm, knuten näve eller armbåge, kan krossa struphuvudet, göra det svårt att andas, orsaka stark smärta och därmed försvåra det för våldtäktsmannen att förfölja dig eller fortsätta attacken. En krossad strupe/struphuvud kan svullna ihop och kväva avskumet med.

Ögona: Svåra att träffa, har du hårsprej, peppar/tårgas eller självförsvarsprej så är det mycket lättare att oskadliggöra våldtäksmannen. Annars kan kvinnor med långa naglar försöka sticka, inte riva, våldtäksmannen i ögonen. River man så är chansen större att fingrarna glider över ögonbrynen, hoppar över ögat och träffar kinderna igen. Alltså, stick med naglarna in mot ögat, sprid ut fingrarna lite och ha dem inte raktsträckta, du kan riskera att bryta fingrarna annars. De är som sagt svåra att träffa, men skadar du dem oskadliggör du i princip våldtäksmannen.

Solar plexus: En punkt som sitter i mitten av kroppen rakt under bröstbenet/bröstkorgen. Pröva att känna på dig själv så att du vet var den sitter, följ bröstkorgen längs mitten av ditt bröst neråt tills du känner var det slutar. Precis i denna punkt och i ungefär en knytnäves storlek saknas det mag/bukmuskler vilket gör att ett slag här med knytnäve eller armbåge gör att förövaren tappar andan. En våldtäksman som kippar efter luft panikartat kan inte våldta dig. En hård träff här gör också att de allra flesta böjer sig frammåt vilket gör att du kan sparka dem i ansiktet/tinningen eller slå/knäa/armbåga dem där. Solar Plexus är en svår punkt att träffa, jag rekomenderar inte folk som inte är vana vid att slåss att sikta på den, men ha den i åtanke. En armbåge under bröstkorgen ger oftast rätt effekt då.

Skrevet: Ett GIVET ställe att sparka och knäa. Anfaller mannen framifrån är en spark att föredra, för försöker du knäa honom kommer du för närma honom. Och avstånd är viktigt i din situation då mannen med största sannolikhet har fördelarna i närstrid. Anfaller han bakifrån så lär han ha brett mellan fötterna, sparka därför bakåt och uppåt med foten så att din häl/ditt ben träffar mannens skrev. Får du möjlighet, eller t ex hamnar på marken eller annat så använd dina händer, greppa tag om mannens testiklar och slit/krossa dem och använd naglarna. Smärtan som kommer av att bli sparkad i skrevet kan göra honom medvetslös, få honom på fall samt även riskera att göra honom steril. (Därför anser jag det som ytterst jävligt av tjejer att i ren ilska sparka mot killars skrev, tänk efter innan ni gör det, vill ni verkligen beröva mannen möjligheten till att få barn? Mot våldtäksmän är det självklart att ni skall använda denna sårbarhet.)

Dessa punkter på kroppen är enligt mig bäst för en kvinna att anfalla med slag/sparkar/knäningar och armbågar i syfte att göra så mycket skada som möjligt.

EDIT: Här kommer lite tips på användbara självförsvarsvapen etc. Återigen jag uppmanar INTE till olagliga aktiviteter, allt som kan anses vara uppviglande är att anse vara av rent TEORETISK natur. Kom igen tjejer, inte vill ni bryta mot lagen? ;)

Tårgas/pepparsprej/försvarssprej:

Tårgas och pepparsprej är olagliga i Sverige för privatpersoner att inneha, men är de effektivaste. Om du mot förmodan skulle bli gripna och polismännen reagerar över att du har pepparspej/tårgas så kan du dömmas under knivlagen. Som ostraffad resulterar detta i princip i dagsböter på ca 1000-1500 kr. Inte så farligt med andra ord. De förblindar och orsakar kraftig irritation, smärta och slembildande under flera timmar. (klart jag inte förespråkar dessa olagliga sprejer även om de är vida överlägsna lagliga försvarsprejer.)

Försvarsprejer kan köpas på olika platser och affärer, tex Teknikmagasinet, och brukar kosta mellan 120kr- 250 kr. Dessa förblindar tillfälligt förövaren, och kan även i en del fall färga av sig kraftigt.

Hårsprej kan användas med, men på grund av den dåliga räckvidden (kastlängden som det även heter) så är detta inte att föredra, dessutom behöver de inte heller alltid förblinda.

Knivar: är olagliga att bära på allmän plats! (Inga längder på bladet påverkar detta har jag fått bekräftat.) De är dock väldigt billiga, ger ett superbt skydd och hugger du en våldtäcksman så kommer han snabbt på andra tankar. Tänk på att det finns en risk att använda knivar, har de inte bra skydd så kan du skära dig själv om du hugger/sticker våldtäksmannen. Dessutom så är det jobbigare att komma in på nattklubbar etc. (Men tjejer kollas inte så ofta ;) ) De avskräcker även attacker, drar du upp en kniv och går till motattack så kommer förövaren inte gå till angrepp.

Nycklar: Ofta får jag höra (oftast av okunnigt folk) att man skall ta sin nyckelknippa mellan fingrarna som ett knogjärn för att detta sedan skall resultera i värre skador på motståndaren. Detta avråder jag er ifrån! Den ni kommer skada är er själva! Nycklarna kommer vid en träff på motståndaren att tryckas in i era egna fingrar, emellan dem, och ni riskerar att skära upp er hand ordentligt, bryta era fingrar eller på andra sätt skada er själva. Alltså använd INTE nycklar som vapen!

Det finns många fler vapen som jag kan rekomendera till gatustrid, men i detta fallet tycker jag nog att dessa är de lättåtkomligaste och mest användbara för kvinnor. Elpistoler och mer avancerade vapen är dyra och svårare att komma över.

slut på del 3

Legionär
2007-06-20, 00:02
del 4:

Gällande kvinnligt självförsvar som lärs ut av feminister och har synts bland annat i Aftonblandet:

Angrepp mot Knäna: En hård spark med hälen/fotsulan mot knäskålen KAN resultera i att senor slits av/knät bryts, men detta är inte alls så lätt som t ex feministiskt självförsvar som hålls av Vänsterpartiet påstår. Tro mig, det krävs styrka att anfalla ben, muskler och leder om man vill orsaka riktig skada. Det är svårt, men i en del situationer kanske man inte kan anfalla skrevet och då kan det vara lämpligt. Överlag är det dock väldigt svårt att träffa knän med sparkar och annat, speciellt i en sådan situation. Jag anser alltså att det är riktigt dåligt av dem att lära ut det här "försvaret".

Angrepp mot ögona: Feministerna lär ut att man med raka fingrar skall anfalla våldtäksmännen och försöka sticka honom i ögona. Det skall ses som en sista åtgärd att försöka göra detta, och ej en bra försvarsmetod. Det finns många anledningar till varför det inte är så effektivt att använda fingrarna mot ögona, de allvarligaste är att det gör att du kommer närma mannen. Han kan få grepp om dina armar, vilket sätter dig i en dålig sits då han är starkare än dig och du nu inte kan slå/skada homom med dina armar och helt plötsligt blir det svårt att sparka honom med. Knäningar går dock fortfarande, så tar han ett grepp om dina händer/armar så istället för att försöka komma undan skall du hoppa in mot honom och knäa honom antingen i skrevet eller i magen/solar plexus. Nu har du en chans att slita dig fri igen. En annan anledning till varför deras metod är dålig är att du riskerar att bryta dina fingrar eller få skador på senorna/lederna om du med raka fingrar försöker sticka mannen mot ögonen.

Rent generellt så är feministiskt självförsvar en bluff, det är mest vänsterpropaganda varvat med "kvinnor kan" och andra slogans följt av lite självförsvar som ofta inte fungerar så bra i verkligheten. Det är bättre än inget dock, även om jag rekomenderar er kvinnor att istället börja träna te x Combat-Ju-Jutsu, Ju-jutsu av olika andra slag och Krav Maga. Speciellt Ju-jutsu av olika slag är bra för kvinnor då den lär dem använda motståndarens egen styrka mot homom själv samt effektivt självförsvar mot våldtäkter. Jag har själv tränat kampsport i snart 15 år och 10 av dem tränade jag just Combat-Ju-jutsu. Och jag insåg snabbt att det lämpar sig väl till kvinnor.

slut på del 4

Legionär
2007-06-20, 00:03
del 5:

VAD SKALL DU GÖRA EFTER ÖVERFALLET:

Oavsätt om du har haft oturen och den stora olyckan att blivit våltagen eller om du klarat dig undan det skall du ringa polisen. Ta dig hem till någon du känner dig trygg hos om du inte kan ringa polisen direkt. Duscha INTE! Tvätta dig INTE! Oavsätt hur äcklig och befläckad du känner dig så lämnas det nästan alltid kvar spår, DNA, Sperma, Hår, Hud etc som kan användas för att spåra avskummet! Försök komma ihåg drag på förövaren, var det något som stack ut? Smycken? Kläder? Skägg? etc. Många av dessa drag kan ändras snabbt av förövaren, så tänk speciellt på de drag som särskiljer honom, ärr, tatueringar etc. Åkte han någon speciell bil? Kommer du ihåg nummerplåten? Var exakt inträffade överfallet? Allt detta är saker som polisen kommer att fråga dig, och många andra frågor. Deras jobb är trots allt att få tag i avskumet.

Det är inte lätt att ge råd om något sådant här.. jag har ju själv inte blivit våldtagen även om jag känner flera kvinnor som blivit det. Det är delvis deras historier, deras sorg, smärta och skam som driver mig så starkt att göra vad jag kan för att förhindra detta. Men jag kan inte ge perfekta råd, speciellt inte om hur ni kommer över det, hur ni berarbetar det som inträffat etc. Mitt råd är dock att ni inte gömmer det innom er, det är inte ert fel att ni råkat illa ut. Det är inte er skam, och ni har inget att skämmas för! Dela med er av era tankar till speciellt era bästa vänner, låt dem stödja dig och hjälpa dig. Detta är något ni gärna får ta upp mer på er del av forumet, "kvinno forumet" så att säga. Hjälp era medsystrar så som jag inte kan. Innerst inne önskar jag att jag kunde göra mer, men gällande just den här biten kan jag inte ge mer råd än ni som redan råkat ut för det, jag kan inte stödja mer än ni som vet vilka känslor det innebär, så jag ber er att hjälpa varandra.

Det är inte ett kul ämne att skriva om, och jag önskar bara att det jag skrivit hjälper i alla fall en syster, en mor, en dotter, en vän att om möjligt slippa undan detta förhatliga ödet.

Kritik, förslag, åsikter är ni som vanligt välkommna att skriva till mig via PM eller i min gästbok.

Önskar er alla en så säker och rolig sommar som möjligt och att ni haft någon nytta av den här lilla guiden.

Mvh

Legionär

slut på del 5 och min mini-guide. (den kommer upp som blogg med när jag slutar vara Träl.)

sessrumner
2007-06-20, 00:34
Fruktansvärt bra Legionär!

Jag bockar, bugar, niger, knäböjer för dig!

Du är en tillgång för oss på många sätt.

Ett stort tack!

:thumbsup:

wunja
2007-06-20, 06:43
Jättebra!! Tack så mycket!

Jag vill även rekommendera alla tjejer att gå en självförsvarkurs (eller fler)!! För er som bor i Sthlms-området eller har möjlighet att ta er dit någon helg, kan jag varmt rekommendera Combat Aacemy (http://www.combatacademy.com)i Täby som har självförsvarskurser för tjejer både i veckorna och som intensivkurs under en helgdag. De lär ut liknande saker som Legionär beskriver, med mycket praktiskt träning och till sist får man praktisera sina nya kunskaper genom att, på instruktören som med full skyddutrustning håller ett grepp på en själv, använda de grepp man lärt, slag och sparkar hur mycket man vill tills man kommer loss! Det om något var en kick för självförtroendet, att få bevisa för sig själv att man faktiskt skulle kunna ta sig loss om något sådant skulle hända i verkligheten! :viking:

demon
2007-06-20, 14:38
Mycket bra Legionär! :yes:

Om jag får lov att lägga till några saker, eller kanske snarare understryka några saker:

- Bär bara med er vapen/föremål som ni till 100% är säkra på att ni är beredda att använda och vet hur man använder. Annars finns risken att dessa vapen används mot er själva istället. Ha dem på ett lättåtkomligt ställe och träna er på att plocka fram dem och visualisera hundratals gånger om hur ni skulle använda dem, gärna i en träningssituation med en kamrat. När ni går hem sent en kväll eller i liknande "högrisksituationer", håll gärna i föremålet i fråga i handen i fickan. Hellre att föregå än att föregås.

- Ett problem som kan uppstå vid fysiska konfrontationer hos tjejer är ett mentalt motstånd, både mot att skrika högt, men ffa mot att slå, sparka, knäa och använda vapen/tillhyggen mot en annan människa. Har man aldrig slagit på en riktig kropp sas, eller tagit emot slag själv, är risken större att man blir paralyserad i en skarp situation. Killar har många ggr inte samma spärr då de redan från barnsben låtsasbråkat och varit mer fysiska mot varandra, även om även killar kan ha sådana spärrar om de är ovana vid faktiskt våld. Detta är en av anledningarna till att kampsport av lämpligt slag eller självförsvar är något som alla kvinnor bör överväga att ägna sig åt, iaf under en viss tid. Risken att få en chock och bli paralyserad föreligger alltid, men genom att förbereda sig både fysiskt och mentalt är jag ganska övertygad om att de allra, allra flesta kan minska den risken. Om någon drar tag i en och tar ett stryptag, ska det helst sitta i ryggmärgen att vråla som en siren, greppa tag i fingrar och bryta med all styrka man har (det krävs ganska lite styrka för att bryta av ett lillfinger t.ex.), sparka, ta sig ur ett sådant grepp osv, osv.

- "Kvinnor kan" är en av de töntigast formulerade vänsterfloskler som finns, men trots detta finns en viktig poäng i det: Att gå omkring och bara vara rädd och känna sig liten, svag och totalt försvarslös hjälper ingen kvinna. Även en kvinnokropp kan orsaka stor skada, och min poäng är att man ska alltid göra vad man kan - allt man kan. Sen är rädslan är givetvis befogad och på alla sätt förståelig, det är inte det. Saken är den att det faktiskt är väldigt mkt vi kan göra. Någon garanti är det aldrig, och det kan vara livsfarligt att ha någon naiv övertro till sin egen förmåga i en skarp situation, men oddsen att klara sig ur en våldtäktssituation när man gör motstånd, om så bara genom att skrika, knuffa, bita och slå vilt omkring sig, är inte så dåliga att man ska ge upp på förhand. Det finns statistik som säger att en majoritet av de kvinnor som gör våldsamt motstånd får förövarna att ge upp sitt våldtäktsförsök.
Släpp alla spärrar, oavsett vad ni annars har för personliga preferenser kring att själva utöva våld osv. Skit i vad alla kan komma att tänka om er, rättsliga påföljder eller annat som kan tänkas hämma eran självklara rätt att försvara er med alla medel som krävs. Ingen jävla skuld gentemot våldtäktsmän!

Legionär
2007-06-20, 19:54
- Bär bara med er vapen/föremål som ni till 100% är säkra på att ni är beredda att använda och vet hur man använder. Annars finns risken att dessa vapen används mot er själva istället. Ha dem på ett lättåtkomligt ställe och träna er på att plocka fram dem och visualisera hundratals gånger om hur ni skulle använda dem, gärna i en träningssituation med en kamrat. När ni går hem sent en kväll eller i liknande "högrisksituationer", håll gärna i föremålet i fråga i handen i fickan. Hellre att föregå än att föregås.

Tyckte du kom med mycket bra och vettiga tilläg demon (jag kan ju inte tänka på allt, men jag tar med det i min kommande blogg :) haha) men jag vill trycka på att det handlar inte bara om att använda ett vapen eller ha viljan till att använda det. Utan det fungerar även ypperligt som avskräckningsmedel. Drar tjejen fram en kniv så blir hon helt plötsligt ett svårt mål, och att försöka ta en kniv från någon är mycket svårt och farligt om man inte är riktigt duktig på kampsport/strid etc. Om hon möter någon som kan aväpna henne är hon körd oavsätt om hon är beväpnad eller ej med andra ord.

Spec
2007-07-07, 18:25
Skitbra tips!
Dock såg jag i Aftonbladet/GT/METRO (inte riktigt säker) när dem hade testat olika Försvarsprejer. De som är kostar cirkus 120-250kr kunde tydligen tvättas bort lätt. Om man ville ha något som verkligen fungerade gick de lätt över 500 lappen tydligen, då man beställde dem via nätet.
Sedan är det skamm att man är tvungen till att känna till det här, usch våltäckts-,pedofiläckeln.

sockerdricka
2007-07-09, 00:23
Jättebra att någon skriver upp det här! Tåls att sägas hur många gånger som helst.
Jag kan starkt rekommendera att träna överfall med killkompisar eller pojkvänner. Både jag och min pojkvän är kampsportsfjantar men det behöver man absolut inte vara för att få utbyte av lite träning. Jag tycker iaf att det är skillnad på att ens tränare med svart bälte och full mundering slänger ner dig på mattan och du får "träna på det ni övade". Du har sällan sådan lämplig klädsel på dig vid ett riktigt överfall och du är heller inte lika beredd på vad som komma skall.
Även om du ligger ner helt underlägsen finns det små saker man kan tänka på. En våldtäktsman måste hasa ner dina och sina byxor vilket ger dig både tid och chans att agera eftersom han inte har båda händerna tillgängliga. Slår han - SKRIK. Jag lovar, det bedövar smärtan och gör dig starkare. Ligger du på marken, kasta grus i ansiktet, kör upp fingrar i näsborrarna (lätt att hitta hos rasförrädare...), bits, rivs - kampen är inte över förrän du ger dig. Ligger han på dig och du ligger på mage kan du sparka uppåt bakåt och träffa kulorna om du har tur. Vrid och vänd dig så mycket du kan - det är svårt att våldta en sprattlande fisk. Även om sund förnuft är svårt att tillämpa i en stressad situation är det oftast det man bör agera efter. Men jag råder alla tjejer gå en kurs eller två i självförsvar! Jag är en riktig girliegirle men jag fightas lika hårt som testosteronstinn huligan. Vill du så kan du, låt adrenalinet göra jobbet. Ge dig fan på att nita den jäveln! :viking:

Överfallsalarm har nog de flesta av mina kompisar och har som vana att ha dem i handen när de går hem. Man kan även ha snabbnummer på mobilen så det bara är att trycka på "lur" när man ska ringa. Knivar ska enligt mig inte användas av de som inte är vana eftersom de oftast gör mer skada än nytta då. Om ni nu är vana knivar så vet jag tjejer som har haft dem i skon/ stövelskaftet på väg in på nattklubben. Sedan sticker man in på toan och lägger ner den i väskan. Då kan vakterna rota igenom din väska hur mycket de vill. ;)

Sedan har jag också hört att man ska skrika "det brinner" istället för "våldtäkt" eftersom människor blir inte lika avskräckta av att något brinner utan brukar vara ganska pigga på att komma och glo. Andra historier man har hört är att tjejer som har haft riktigt tajta byxor (ni vet sådana där man sliter av sig knogarna på när man ska dra upp gylfen) har hindrat killar från att våldta tjejen eftersom byxorna var omöjliga att få av.

Ibland kan "förspelet" redan börja inne på krogen. Tafsande killar som blir avvisade kan vilja jävlas med dig. Även om vakterna slänger ut dem kan de lura bakom hörnet, så lyd rådet som redan står och gå aldrig ensam! Det är aldrig aldrig värt det. Och skippa one night stands, det är bara slampigt. Dessutom kan du aldrig vara säker på att det bara är han och du i den där lägenheten...

sessrumner
2007-07-18, 20:08
Då detta är ett så viktigt ämne och allas kunskap på detta område är av största vikt har denna tråd flyttats för att alla med kunskap av vikt skall kunna upplysa oss kvinnor utan att riskera varningar för regelbrott. //mod.

Legionär
2007-07-18, 20:16
Det var ju bra. Se bara till att tråden hålls så ren från onödiga OT som möjligt.

Tänkte säga att jag hoppas att alla som läser tråden och tycker att den är bra tar och tipsar era vänner/familjemedlemmar /arbetskamrater etc etc om den.

Ni får härmed även mitt tillstånd att kopiera texten för att kunna sprida den så att fler kan få nytta av den.
En länk till min sida på nordisk, samt att ni låter mitt namn vara med som upphovsman är det enda jag ber er om i så fall. Så att folk kan komma med frågor etc om de har några.

Vänliga hälsningar från eder Legionär.

Fredrik
2007-07-18, 20:23
En grej man kan tänka på (spec som ensam tjej på natten) vid taxiåkande är att alltid ringa en av de större växlarna och beställa en bil i sitt namn istället för att hoppa på en bil på gatan. Den senaste tiden har det hänt mycket otäckt även i "vittaxi", något som man enkelt kan försöka undvika genom att beställa en bil från en av de större bolagen, då har man information om vilken tid man klev in i bilen, vem som körde etc om det skulle bli problem. Detta rekommenderas även varmt av Polisen.

Parabellum
2007-07-23, 20:49
Legionär:

Nycklar: Ofta får jag höra (oftast av okunnigt folk) att man skall ta sin nyckelknippa mellan fingrarna som ett knogjärn för att detta sedan skall resultera i värre skador på motståndaren. Detta avråder jag er ifrån! Den ni kommer skada är er själva! Nycklarna kommer vid en träff på motståndaren att tryckas in i era egna fingrar, emellan dem, och ni riskerar att skära upp er hand ordentligt, bryta era fingrar eller på andra sätt skada er själva. Alltså använd INTE nycklar som vapen!

Bra att du ger tips och råd! Jag tycker dock inte att man ska utesluta nycklar som vapen. Om Jag skulle skära mig på nycklarna efter att ha riktat ett slag mot ansiktet på förövaren så kommer jag att ha de minsta skadorna. För om någon måttar ett knivhugg/slag mot mitt ansikte, så går man ju upp med armarna för att skydda ansikte/hals. Att jag då blir skuren i armarna, istället för det förstnämnda, är ju betydligt bättre. I självförsvar så MÅSTE man tillåta sig själv att bli skadad.

Ett annat "knep" är att köpa en XLL kaffe med lock när man åker hem själv från stan en lördag natt. Igen! Räkna med att själv bli bränd på händer och armar, men din motståndare kommer förhoppningsvis att få det i ansiktet.

Men det absolut bästa självförsvaret är fortfarande din kondition. Att springa ifrån sina motståndare är alltid det billigaste sättet att komma ur en hotfull situation.

Vem vet! När tiden är mogen så kanske vi på forumet kan anordna gemensamma brottnings/självförsvar-aktiviteter?

Legionär
2007-07-23, 22:24
Legionär:

Bra att du ger tips och råd! Jag tycker dock inte att man ska utesluta nycklar som vapen. Om Jag skulle skära mig på nycklarna efter att ha riktat ett slag mot ansiktet på förövaren så kommer jag att ha de minsta skadorna. För om någon måttar ett knivhugg/slag mot mitt ansikte, så går man ju upp med armarna för att skydda ansikte/hals. Att jag då blir skuren i armarna, istället för det förstnämnda, är ju betydligt bättre. I självförsvar så MÅSTE man tillåta sig själv att bli skadad.

Ett annat "knep" är att köpa en XLL kaffe med lock när man åker hem själv från stan en lördag natt. Igen! Räkna med att själv bli bränd på händer och armar, men din motståndare kommer förhoppningsvis att få det i ansiktet.

Men det absolut bästa självförsvaret är fortfarande din kondition. Att springa ifrån sina motståndare är alltid det billigaste sättet att komma ur en hotfull situation.

Vem vet! När tiden är mogen så kanske vi på forumet kan anordna gemensamma brottnings/självförsvar-aktiviteter?

Meningen är att man skall råka ut för så lite egna skador som möjligt men ändå lyckas skada fienden så mycket som möjligt. Så låt oss fördjupa oss i "nyckel-biten" lite mer för att klargöra detta för folk.

Genom att placera nycklarna i handen och låta dem sticka ut mellan fingrarna (vanligaste metoden som folk talar om) så kommer följande att hända om du slår någon med knuten näve i ansiktet:

Händelseförlopp: 1. Nycklarna träffar anfallarens ansikte i hög hastighet. 2. Kraften i slaget gör att näven fortsätter in mot anfallarens ansikte. 3. Nycklarna har redan nått anfallerens ansikte och kommer då att hamna mellan detta och försvararens näve vilket gör att du i princip slår med din hand med en massa vassa metalföremål invirade mellan dina fingrar mot en hård yta.

Skadebild: På anfallaren: Mjukdelsskador, blåmärken, eventuella utslagna eller splittrade tänder. Vid träff i ögona eventuella mjukdelskador samt skador på hornhinnan/glaskroppen. Eventuell blindhet. Eventuellt brutet näsben. Alltså är de mest effektiva skadorna de som skulle kunna inträffa på ögona. OM du lyckas träffa dem.

Skadebild på försvararen: Mjukdelskador, muskelskador, brustna senor, eventuella krossade leder, blåmärken, eventuella brutna fingerben, blodvite samt hudskador.

Jag vet inte riktigt om man tycker att det är värt att kanske förlora rörligheten i fingrar, samt få rätt stora blödningar och stor smärta i handen för de relativt små skador du lyckas tillfoga fienden- träffar du honom i ögona så gör du honom mer skada, men annars (vilket är troligt) kommer han antagligen få blåmärken och småsår medan du kör taggig metall mellan dina fingrar och förstör din hand. Det handlar om mängden skada du kan orsaka, samt mängden skada du själv riskerar att ådra dig. Och här är den ekvationen inte på något sätt bra för personen med nycklarna.

Jag vidhåller därför (och bland annat pg av min sjukvårdsutbildning) att det INTE är överhuvudtaget tillrådligt att slåss med nycklar på detta vis!

Gällande kaffet... skall de på allvar gå runt med en stor kopp kaffe?! Och stänka!!! på förrövaren?! Du hör väl hur det låter? För att inte tala om effektiviteten av det. De skall få av locket (som oftast sitter på rätt hårt), kunna kasta/stänka kaffe på förrövaren och allt i en trängd situation? Och då får de hoppas att två saker fungerar. 1: de skall kunna köpa en dyr kaffe mitt i natten i en transporterbar kopp. 2: de skall inte ha långt att gå eller gå i vintern då kaffet inte kommer hålla värmen länge.

Det finns en anledning till att jag inte kommer med sådana råd, och det är för att det helt enkelt inte är tillrådligt eller effektiva ur självförsvars synvinkel.

Mikael
2007-07-23, 22:37
En bra grej i alla våldsamma situationer är att man inte blir chockad, därför kan det vara bra att veta hur en rejäl smäll på käften/näsan/magen osv känns i förväg, så man inte blir paralyserad. Så be en kompis klappa till dig hårt i ansiktet så du vet hur det känns.

En annan grej jag läste om just detta är att tjejen kan stoppa fingrarna i halsen och kräkas på sig själv och/eller våldtäktsmannen, det torde ju avskräcka de allra flesta.

Parabellum
2007-07-23, 23:18
Legionär:

Gällande kaffet... skall de på allvar gå runt med en stor kopp kaffe?! Och stänka!!! på förrövaren?! Du hör väl hur det låter? För att inte tala om effektiviteten av det. De skall få av locket (som oftast sitter på rätt hårt), kunna kasta/stänka kaffe på förrövaren och allt i en trängd situation? Och då får de hoppas att två saker fungerar. 1: de skall kunna köpa en dyr kaffe mitt i natten i en transporterbar kopp. 2: de skall inte ha långt att gå eller gå i vintern då kaffet inte kommer hålla värmen länge.

Det finns en anledning till att jag inte kommer med sådana råd, och det är för att det helt enkelt inte är tillrådligt eller effektiva ur självförsvars synvinkel.

Vad gäller kaffet, så passar det givetvis inte alla. Vad jag menar är att om någon kommer fram och hotar mig framifrån med t.ex en kniv, så finns det en teknik för hur man kan utnyttja kaffe och andra drycker. Vi övade faktiskt på detta när vi hade utomhusträning med KM för några år sedan(med iskallt vatten), och det fungerar absolut. Syftet är att chocka/förvåna förövaren genom att slänga någonting mot dess ansikte. Förövaren tappar kontrollen i någon sekund och förhoppningsvis är det dessa sekunder som hjälper dig att lösa problemet. Jag är alltså ingen manisk kaffe-lobbyist, utan säger bara att alternativet finns. Detsamma gäller med nycklarna.

Legionär
2007-07-24, 21:13
Ja rådet du i såfall borde ge är att de tar vad de har tillhands och som inte representerar ett allt för stort värde för dem och slänger detta mot förrövarens ansikte i syfte att överraska denne för att kunna köpa sig en sekund eller två för att kunna fly. Men om det inte är en sten eller något så kommer effekten inte att vara tillräcklig. Vid Krav Maga som du tränat skall man gå till angrepp mot förrövaren, inte fly ifrån denne. Jag förespråkar att kvinnor utan större stridsvana skall fly om möjligt istället för att utsätta sig för riskerna en konfrontation innebär.

Alltså: Om ni mot förmodan har någon dryck med er så släng den för all del i ansiktet på förrövaren. Annars: se mina andra punkter i mina tidigare inlägg.

Parabellum
2007-07-24, 21:52
Alltså: Om ni mot förmodan har någon dryck med er så släng den för all del i ansiktet på förrövaren. Annars: se mina andra punkter i mina tidigare inlägg.

Eller så börjar ni att träna kampsport/självförsvar helt enkelt. Alla klubbar kör med gratis provträning i början av terminen. Passa på redan nu till hösten!

Legionär
2007-07-24, 21:57
Jag förespråkar och har även sagt att det är en fördel om alla börjar träna både fysiskt och tränar kampsport/självförsvar med. Sen kan man ju säga att just Krav Maga (om än effektivt) är rätt dyrt med. Men det kan man läsa mer om i kampsportstråden i träningsforumet.

Legionär
2007-07-24, 23:41
Finns mängder med saker ni kvinnor kan göra för att freda er mot en angripare. Knyt nyckelknippan i handen så att en nyckel sticker ut mellan fingrarna, slå därefter mot ögon och hals. Skrik så mycket du kan och försök att knäa mot skrevet. Ser ni en möjlighet att fly så gör det direkt utan att ge er in i strid. Viktigt är även att om ni skulle hamna i en direkt strid så bör ni komma ihåg vilka kroppsdelar som är bäst att slå på. Armbåge mot näsan eller halsen är effektivt, likaså slag och sparkar mot skrev och knän. Att riva honom i ansiktet är givetvis också bra, försök att riva loss ett öga eller liknande. Under dina naglar kommer det sedan att finnas rester av honom på. Dessa är bindande DNA som gör att polisen kan gripa svinet senare.

Du läser inte tidigare inlägg i trådar va? Jag får känslan av det i alla fall då jag går in nogrant på olika självförsvarsformer för kvinnor samt vad de bör och inte bör göra i början av tråden. Och nycklarna i handen biten tar jag upp flera gånger! De skall INTE använda det! ABSOLUT INTE!!! Jag kan inte bli mer tydlig än så, läs tråden innan du kommer med "råd" som resulterar i att kvinnorna skadas mer än våldtäktsmannen!

För att ännu en gång förtydliga: använd INTE nycklar som självförsvars vapen, de kommer skada er mer än våldtäksmannen!

Legionär
2007-07-25, 01:43
En bra grej i alla våldsamma situationer är att man inte blir chockad, därför kan det vara bra att veta hur en rejäl smäll på käften/näsan/magen osv känns i förväg, så man inte blir paralyserad. Så be en kompis klappa till dig hårt i ansiktet så du vet hur det känns.

En annan grej jag läste om just detta är att tjejen kan stoppa fingrarna i halsen och kräkas på sig själv och/eller våldtäktsmannen, det torde ju avskräcka de allra flesta.

Rakt av måste jag säga det här: Du förespråkar alltså att tjejer skall utsätta sig själva för våld för att de inte skall bli chockade när de eventuellt utsätts för det i verkligheten? För de av er som undrar. Så här känns det att bli slagen i ansiktet: Det gör ont. Sådär, nu har jag besparat kvinnor den onödiga smärtan. (Inte för att jag trodde att någon verkligen skulle vara så korkad att de gick med på att bli slagen hårt i ansiktet/magen etc för att ta reda på hur det känns.)

Vid ett slagsmål/överfall etc, frisätts stora mängder adrenalin, dopamin samt andra ämnen och hormoner av hjärnan. Kroppen förbereder sig på att fly eller kämpa och i den situationen blir smärttröskeln avsevärt högre. Alla som varit i ett par slagsmål vet om att man inte känner mycket av de skador man får under slagsmålet.

För att fatta mig kort: Det är nog ett av de mest onyttiga råd jag än så länge hört. Endast övertrumfat av ditt nästa råd: att kvinnor skall spy ner sig själva.

Om kvinnan vill undvika våldtäkt skall hon kämpa emot, och sen fösöka fly, inte avsätta tid till att köra ner fingrarna i halsen och försöka spy i en sådan situation. Om hon mot förmodan spyr, exakt vad hindrar våldtäksmannen från att slänga henne på mage och våldta henne bakifrån, fri från spyor?! I slutändan ligger alltså tjejen där i sina egna spyor, OCH har blivit våldtagen.

Jag vet inte ens vad jag skall säga... det är så korkat så det finns inte...

*lång frustrerad tystnad följer*

Carlsson
2007-07-25, 02:19
Legionär: Hemskt vad du biter från dig mot andras tips :p Det där med nycklar får du gärna förklara närmre! Hur ska en tjej med måttlig kraft i sina slag lyckas bryta sin hand, slita av senor osv? Det ser jag som väldigt orealistiskt. Men jag tillägger att det känns rätt menlöst att tro att det skulle göra nån mirakelverkan med ett knippe nycklar förstås :p

Kaffe är inte särskilt dyrt heller, kostar väl under tian på en McDonalds och hade garanterat haft effekt och är inga problem att få iväg i en pressad situation. Men som du skriver, det håller sig inte varmt tillräckligt länge för att man ska förlita sig på det.

Sen det som man skriver om att utsätta sig för våld så kan ju det te sig underligt. Men så som du förklarar det: det gör ont. Så enkelt är det ju knappast. Lär man sig hantera smärtan så är det väldigt bra, då är man inte lika rädd för att försvara sig och riskera att få någon smäll. Man lär sig också hantera kickarna av adrenalin. När jag var yngre kunde det rusa upp så mkt adrenalin i skallen att jag bara skakade och mådde illa istället för att reagera som man borde.

Men att planerat bli slagen kanske inte är det mest lyckade sättet utan jag instämmer i kören här. Tjejer, börja på kampsport så lär ni känna er kropp och lär er hanskas med hotfulla situationer

Legionär
2007-07-25, 05:12
Bara mot de som kommer med korkade förslag, eller på andra sett innefektiva tips ;) De andra hyllar jag.

Tillåt mig att citera mig själv: "Skadebild på försvararen: (edit: alltså kvinnan) Mjukdelskador, muskelskador, brustna senor, eventuella krossade leder, blåmärken, eventuella brutna fingerben, blodvite samt hudskador."

Skilladen mellan en mans och en kvinnas hand är i relation till storleken, muskelmängden, samt benens tjocklek. Kvinnor har oftast inte lika tjocka ben i kroppen, och då speciellt lederna är ofta svagare. En kvinna är visserligen svagare än en man, men i en pressad situation kan även kvinnor prestera ganska väl i styrka på grund av bland annat adrenalinflödet. Så i en situation där kvinnan alltså slår ett slag med (antar vi) all sin kraft kommer hon prestera rätt ok i ren slagkraft och hastighet (även om hon kanske inte har teknik/tyngd etc) men har en i de allra flesta hänsenden avsevärt svagare och mer lättskadad hand än oss män.

Hennes risk att det uppstår onödiga och allvarliga skador på handen ökar alltså jämnfört med om det var en man som slog. Hennes svagare ben samt avsknad av samma mängd skyddande muskler, fett, och senor (samt förmodad sämre teknik) kommer göra att göra att risken för handskador ökar för henne.

Vill man se på det krasst så är det alltså farligare för kvinnan än för en man att försöka använda nycklar som "knogjärn".

Vidare finns det yttligare en riskfaktor som kan vara värd att ta i beaktning för alla som får för sig att använda nycklar på detta sätt. Nämligen risken för blodsmittor. Med nycklarna i handen ökar risken för att blodvite uppstår på både användaren och förrövaren, något som då det oftast är invandrare som begår dessa brott och med tanke på deras mängd av blodsmittofallen (tex HIV etc) ökar även risken för att du blir smittad till följd av att använda nycklar, än om du slog med bar näve.

Jag vet inte hur jag möjligtvis kan gå in på det mer än så. Jag tycker det är en fullständigt onödig risk att utsätta sig för eventuella skador för den lilla effekt nycklarna har om du inte träffar honom i ögona. (Något du lika bra kan göra med dina fingrar och naglar och som jag beskriver i början av tråden.)

Bambi
2007-07-25, 08:08
har själv blivit drogad med GHB, man känner sig packad på nolltid innan man "tuppar av" sen vaknar man upp någonstans utan att veta hur man kom dit, varför eller när..
dock hade jag tur och vaknade upp i trygga händer..

alla har dock inte den turen, och har vaknat upp på hotellrum utan kläder och i diverse buskage och liknande. Så, tjejer. när ni är på krogen lämna ALDRIG din dricka utan uppsyn ( fast det vet ni säkerligen redan) och sätt handen över glaset när du går, flaskan är enkel nog att sätta tummen över hålet.

Frivillig
2007-07-25, 09:54
Har själv haft ett par kurser i sjävförsvar för tjejer, det absolut bästa att göra om man har hamnat på marken och märker att man inte har någon chans:

SKIT OCH PISSA NER SIG

Kan verka sjukt när man hör det, men om de avvärjer en våldtäkt så är det värt ett par skitiga byxor.

sessrumner
2007-07-25, 10:04
Har själv haft ett par kurser i sjävförsvar för tjejer, det absolut bästa att göra om man har hamnat på marken och märker att man inte har någon chans:

SKIT OCH PISSA NER SIG

Kan verka sjukt när man hör det, men om de avvärjer en våldtäkt så är det värt ett par skitiga byxor.

Instinktivt vill jag avfärda det du skriver som att du driver med oss, men jag är beredd att ge dig en chans att visa att du menar allvar.

Grejen är, när man väl ligger där, på marken, har man nog annat att tänka på än att försöka skita ner sig.
Jag kan inte ens göra det, i hemmets trygga vrå, om vi har besök (ja, det är fruktansvärt frustrerande när vi har besök en längre tid), så chansen att jag skulle kunna göra det vid ett sånt tillfälla antar jag är minimal.

Snälla, ge mig en anledning till att inte radera ditt inlägg.

demon
2007-07-25, 10:32
Kan det inte vara en idé att skapa en tråd där olika strategier och tekniker kan diskuteras, då det ser ut att finnas behov av sådant, så kan den här fortsätta hållas konkret och kärnfull? Eller är det upp till moderatorn att avgöra vad som kan ses som relevant och fungerande eller inte, och som därmed platsar i tråden? (Nej, det är ingen kritik, bara ett förslag för att hålla en viktig fråga konstruktiv.)

Mikael
2007-07-25, 10:33
Rakt av måste jag säga det här: Du förespråkar alltså att tjejer skall utsätta sig själva för våld för att de inte skall bli chockade när de eventuellt utsätts för det i verkligheten? - Ja, självklart. Jag anser att man bör lära ut självförsvar i högstadiet både till tjejer och killar, och en naturlig del i det är ju att veta hur det känns så att man inte blir chockerad om man skulle hamna i den situationen. man kan ju t.ex ha boxarhandskar för att minimera skadorna. En effektiv självförsvarsutbildning ska ju vara så naturtrogen som möjligt och utan att använda våld så blir den inte det. Men allt har ju såklart en gräns, man behöver inte slå varandra fördärvade.

Om kvinnan vill undvika våldtäkt skall hon kämpa emot, och sen fösöka fly, inte avsätta tid till att köra ner fingrarna i halsen och försöka spy i en sådan situation. Om hon mot förmodan spyr, exakt vad hindrar våldtäksmannen från att slänga henne på mage och våldta henne bakifrån, fri från spyor?! I slutändan ligger alltså tjejen där i sina egna spyor, OCH har blivit våldtagen - Självklart ska man kämpa emot och försöka fly, men i en del situationer så skulle det förmodligen vara effektivt att spy ner sig, för man ska vara ganska väck om man lägger sig och juckar på nån som är helt kladdig av spya. Att våldta någon bakifrån lär ju vara ganska mycket svårare än i missionärsställningen dessutom.

För övrigt måste jag säga att du missat den absolut bästa punkten att slå mot i dina tips och trix, dvs näsan.

Frivillig
2007-07-25, 12:41
Instinktivt vill jag avfärda det du skriver som att du driver med oss, men jag är beredd att ge dig en chans att visa att du menar allvar.

Grejen är, när man väl ligger där, på marken, har man nog annat att tänka på än att försöka skita ner sig.
Jag kan inte ens göra det, i hemmets trygga vrå, om vi har besök (ja, det är fruktansvärt frustrerande när vi har besök en längre tid), så chansen att jag skulle kunna göra det vid ett sånt tillfälla antar jag är minimal.

Snälla, ge mig en anledning till att inte radera ditt inlägg.

Det låter sjukt det vet jag, har fått höra detta på träningar m.m

Om våldtäkten har gått så långt att kvinnan inte har någon chans att undkomma med annat självförsvar, om man då gör detta bör dom flesta ( jag säger inte alla ) bli så pass äcklade att dom avbryter.

Gäller självklart inte alla våldtäksäm, men hellre prova än att inte prova alls.

Hoppas att min förklaring är tillräklig.

Bockas
2007-07-25, 12:50
Rakt av måste jag säga det här: Du förespråkar alltså att tjejer skall utsätta sig själva för våld för att de inte skall bli chockade när de eventuellt utsätts för det i verkligheten? - Ja, självklart. Jag anser att man bör lära ut självförsvar i högstadiet både till tjejer och killar, och en naturlig del i det är ju att veta hur det känns så att man inte blir chockerad om man skulle hamna i den situationen. man kan ju t.ex ha boxarhandskar för att minimera skadorna. En effektiv självförsvarsutbildning ska ju vara så naturtrogen som möjligt och utan att använda våld så blir den inte det. Men allt har ju såklart en gräns, man behöver inte slå varandra fördärvade.

Om kvinnan vill undvika våldtäkt skall hon kämpa emot, och sen fösöka fly, inte avsätta tid till att köra ner fingrarna i halsen och försöka spy i en sådan situation. Om hon mot förmodan spyr, exakt vad hindrar våldtäksmannen från att slänga henne på mage och våldta henne bakifrån, fri från spyor?! I slutändan ligger alltså tjejen där i sina egna spyor, OCH har blivit våldtagen - Självklart ska man kämpa emot och försöka fly, men i en del situationer så skulle det förmodligen vara effektivt att spy ner sig, för man ska vara ganska väck om man lägger sig och juckar på nån som är helt kladdig av spya. Att våldta någon bakifrån lär ju vara ganska mycket svårare än i missionärsställningen dessutom.

För övrigt måste jag säga att du missat den absolut bästa punkten att slå mot i dina tips och trix, dvs näsan.

Att försöka lära ut "våldstrix" till tjejer är i de felsta fall helt meningslöst, precis som det är att göra det till killar som aldrig slagits förut. Det är mycket snack om att göra si eller så för att försvara sig vid konfrontationer, men faktum är att man behöver ha åkt i backen ett par ggr., och fått sig några smällar - innan man blir "varm i kläderna". Efter första gången tänker man som regel alltid: Varför gjorde jag ingenting? Bara stod där? Svaret är att det är en naturlig reaktion. En tam huskatt eller familjehund som aldrig blivit utsatt för våld kan inte heller försvara sig vid ett snabbt angrepp. Det är en sida av deras natur som måste växa fram gradvis. Detsamma gäller människor. En riktig "buse" kan utan några som helst problem sänka flera stycken oerfarna motståndare, om han tar dem med överraskning och passar på att paralysera dem med skräck genom att vara extra utåtagerande.

Med andra ord: Det är att undvika situationer som är främsta rådet till tjejer, inte att veta att man skall slå här eller där vid ett eventuellt angrepp.

demon
2007-07-25, 13:58
Men är det inte väl motsägelsefullt att först hävda att tjejer bör träna självförsvar och kampsport för att sedan säga att de inte behöver lära sig att ta emot smällar? Kan man inte hantera det kommer man dels inte bli långvarig inom kampsporten och dels både fysiskt och mentalt sannolikt reagera mer på det i en skarp situation.

Sen vänder jag mig emot synen (som jag uppfattar det) på kvinnor som några slags sköra porslinsdockor. Speciellt i det här sammanhanget; vad är meningen med att uppmana tjejer att vilja, våga och lära sig att försvara sig om det ändå inte är någon mening då de ändå bara är klena och bräckliga på alla sätt? Visst, att ha en övertro till sin egen förmåga kan vara farligt, men man måste väl inte gå till ytterligheter åt något håll. Jag vet inte vad ni har för erfarenheter av tjejer som är ordentligt tränade i styrka och kampsport, men den låter som väldigt begränsad. Och även för de tjejer som, tyvärr, inte är tränade på sådant sätt; hur mkt styrka krävs för att dra en teleskopbatong i huvvet på en förövare? Inte alls så mkt i proportion som till att vilja och våga skada denne i kombination med erfarenhet av att hantera det vapnet. Sen är risken att förövaren är en Mike Tyson-typ som kan ta emot hur mkt våld som helst utan att reagera,inte heller så värst stor. Iaf inte så stor att man inte ens bör göra allt man kan för att försöka försvara sig om man så måste.

Vidare står inte undvikandet av riskfyllda situationer på något sätt i motsättning till att lära sig att använda defensivt våld. Jag förespråkar båda.

Legionär
2007-07-26, 04:24

SKIT OCH PISSA NER SIG

Jag undrar vad det var för kurser du höll i. Helt ärligt. Själv lär jag ut att kvinnorna skall 1: försöka undvika scenarion som leder till våldtäkt. 2: Fly om möjligt från våldtäksmannen. 3: Påkalla uppmärksamhet etc. 4: om de inte kan fly så lär jag dem hur de lättast försvarar sig, och kämpar emot. Även om de hamnar på marken finns det grepp och försvar som går att lära ut, och jag har aldrig någonsin hört talas om att det är ett effektivt försvar att försöka skita och pissa ner sig.

Jag ställer mig skeptisk till tanken på att de skall skita och pissa ner sig. Kan de inte göra något annat och verkligen inte kommer undan antar jag att man som sista utväg kan försöka sig på det. Problemet är ju att de måste lugna ner sig i en situation som knappast tillåter dem att ha långa tankekedjor. De måste dessutom kunna kissa och skita vilket kanske inte ens är möjligt.

Vi för inte en diskussion huruvida de skall lära sig slåss i kampsporter, utan ditt ursprungliga förslag var att de bara skulle lära sig hantera smärta. I alla kampsporter lär man sig i olika grader hantera smärta, det är en självklarhet, och jag uppmanar som sagt alla kvinnor och män i rörelsen att lära sig kampsport/självförsvar.

Gällande spy-biten så är den ännu mindre effektiv än skita/pissa ner sig-biten. Som jag skrev så är spyor inget som hindrar en våldtäksman från att våldta tjejen bakifrån, och det är fullt möjligt att genomföra ett samlag med en tjej bakifrån så det tipset fungerar inte. Som sagt skall hon även lyckas få upp fingrarna till ansiktet och stoppa dem i halsen, om hon kan få upp fingrarna till sitt eget ansikte kan hon få upp dem till våldtäksmannens, och då gör hon mer nytta genom att ge sig på hans ögon. (Läs början av tråden för Tips om HUR du gör det. )

Och nej näsan är inte den viktigaste punkten att slå emot. Varför? Jo för att du kan inte sätta någon ur stridbart skick med bara ett slag på näsan, hur många svimmar av att få näsan knäckt? Jag säger inte att de inte kan slå emot näsan, bara att det inte har så mycket effekt. Ett slag mot strupen är vida överlägset ett slag mot näsan. En pungspark är även den effektivare. Ett slag i solar plexus är effektivare etc etc.

För ett par slagsmål sedan fick jag näsan knäckt av ett gäng araber (se: http://www.nordisk.nu/showpost.php?p=65796&postcount=23 ) och det påverkade inte min stridsförmåga det minsta. Var mest irriterande att jag blödde ner mina kläder en del. Och det är om du ens LYCKAS knäcka näsan på mannen, något som inte behöver hända.

Nej mina tips kommer jag med av en anledning.

Det är mycket snack om att göra si eller så för att försvara sig vid konfrontationer, men faktum är att man behöver ha åkt i backen ett par ggr., och fått sig några smällar - innan man blir "varm i kläderna" - Ja! Det är preis det jag försöker förklara för legionär.

Nej det är det inte. Läs igenom dina inlägg igen.

Är det någon som vet var man får tag på "vapen" (alltså sådant man lätt kan ha med sig ut eller till krogen)?

Om du inte har kontakter som kan sälja tex pepparsprej etc till dig, så finns sådana att köpa i tyskland. Men kom ihåg att det är olagligt att föra in dem i Sverige. Så du får bara ha dem där ;) :innocent:

Knivar kan du köpa på bland annat hobbex, och de flesta modellar kostar mellan 200-400 kr. Tänk på att du behöver en som har glidskydd, samt skydd för fingrarna så att du inte skär dig själv om du skall bruka den. (det är olagligt att ha kniv på allmän plats ;) :innocent: )

Lagliga självförsvarsprejer finns ibland att köpa på Claes Olsson affärer, Hobbex, Teknikmagasinet och via nätet. Bara sök på tex, Bodyguard (ett stort märke) och eller självförsvarsprejer så skall du se att du hittar dem. De är dock sådär "halvbra" och kan inte jämnföras med pepparsprej/tårgas. De kostar ca 150-300 kr.

Teleskopbatonger Finns att köpa i bland annat tyskland, men även i en del andra affärer. De flesta men inte alla kräver väktar/ordningsvakt's licens för att du skall få köpa den. Men det är bara att pröva sig fram. De kostar ca 700-1300 kr beroende på modell och affär.

Att tänka på: Många krogar/klubbar etc har metaldetektorer. Det lättaste stället RENT TEORETISKT (Uppmanar inte till att någon verkligen prövar detta, det hade ju varit olagligt) att frakta tex pepparsprej har jag märkt är i underkläderna/kalsongerna om man har ett stort metallspänne på sitt bälte. Vakterna kontrollerar ALDRIG ens skrev då deras bärbara detektorer piper vid kontakt med bältespännet. De antar därför att det är bältet som piper, och vips får man gå in. Väl inne uppsöker man toaletten det första man gör och flyttar om ens sprej.

RENT TEORETISKT (Uppmanar inte till att någon verkligen prövar detta, det hade ju varit olagligt)
så är knivar svårare att ta med in på klubbar, så en ide är att lägga av dem på ett lämpligt ställe utanför. Inne på klubben är ni oftast rätt säkra trots allt. I ett buskage, bakom ett elskåp etc. Sen är det bara att hämta upp kniven när ni skall gå hem igen.

Teleskopbatonger är som knivar, alltså besvärliga att ta med sig in på klubbar etc. De är även rätt dyra att bara lämna av sig. Men det är ju upp till er.

Jag hoppas att det där var goda svar på frågor etc.
Jag kommer göra en mer utförlig självförsvarsbeskrivning senare och kommer då ta med tips och trix som jag anser är viktiga att infoga. Utöver detta så kommer jag som sagt att göra en fotoserie som beskriver självförsvars metoder/grepp/etc för kvinnor för ett par scenarion. Vet inte när detta kommer, då jag behöver lite hjälp av en tjej som kan tänka sig ställa upp och hjälpa mig demonstrera greppen etc. Men det kommer bli av förhoppningsvis innan sommarens slut. Den tipsserien kommer att postas både i den här tråden samt som bloggserie.

Försök som sagt att hålla er innom trådens ämne och inte avika till frågor om hur starka kvinnor verkligen är, etc. Jag vill helst bara se tips och trix för kvinnor i tråden, själva syftet med den är just att detta kommer så många kvinnor till gagn som möjligt. Kan mina råd hindra en enda våldtäkt så kommer jag bli mer än lycklig kan jag lova.

För er kvinnor som läser tipsen, försök lägga dem på minnet. Visa dem för era väninnor, systrar etc.

Mvh
Legionär

Frivillig
2007-07-26, 19:08
[QUOTE=Legionär;71193]Jag undrar vad det var för kurser du höll i. Helt ärligt. Själv lär jag ut att kvinnorna skall 1: försöka undvika scenarion som leder till våldtäkt. 2: Fly om möjligt från våldtäksmannen. 3: Påkalla uppmärksamhet etc. 4: om de inte kan fly så lär jag dem hur de lättast försvarar sig, och kämpar emot. Även om de hamnar på marken finns det grepp och försvar som går att lära ut, och jag har aldrig någonsin hört talas om att det är ett effektivt försvar att försöka skita och pissa ner sig.

Jag ställer mig skeptisk till tanken på att de skall skita och pissa ner sig. Kan de inte göra något annat och verkligen inte kommer undan antar jag att man som sista utväg kan försöka sig på det. Problemet är ju att de måste lugna ner sig i en situation som knappast tillåter dem att ha långa tankekedjor. De måste dessutom kunna kissa och skita vilket kanske inte ens är möjligt.

Själv klart har jag sakt precis samma saker som det du tar upp tidigare, deta är som en absolut sista chans när inget annat finns att göra. Dom flesta klara precis som du skriver inte av att göra det. Men om de finns en liten chans att de kan få förövaren att avbryta, varför inte prova?

Parabellum
2007-07-27, 12:34
seriöst.. blir man våldtagen så vågar man i regel inte göra ett skit.. man tack för tipset..=)

Jo. Det tror och hoppas jag att man vågar. Men om man inte vet vad man ska/kan göra så är ju risken givetvis större att man gör som du säger. Alltså ingenting. De som inte vågar bada, vågar förmodligen inte detta pga att de inte kan simma, är man rädd för att tala inför grupp så måste man öva på det, de som tycker att det är otäckt att köra stadskörning behöver träna i det.

Om du börjar att träna dig själv i tekniker som kan användas mot våldsmän, så kommer du att bli tryggare i dig själv, inte bara i vetskapen om att du verkligen KAN göra effektivt motstånd, utan även hela ditt självförtroende kommer att öka. Missförstå mig inte. Jag säger inte att du sitter hemma och lyssnar på Kent och skär dig i armarna. Detta gäller alla som blir duktig på någonting nytt.

wunja
2007-07-27, 13:01
Självklart vågar man kämpa emot, man är faktiskt mycket starkare (både fysiskt och psykiskt) i ett sånt läge än man tror. Jag har själv blivit överfallen, inte för våldtäkt som tur än, men av någon som ville sno min mobiltelefon. Trots att han slog sönder mina glasögon, vilket gjorde mig i det närmsta blind var jag fast besluten om att den jäveln fan inte skulle få MIN telefon! Jag vägrade, ropade på hjälp och det slutade med att han sprang därifrån! :viking: Detta skulle jag aldrig ha trott om mig själv tidigare!

Och jag vill fortfarande uppmuntra alla tjejer till att gå på självförsvarskurser!! Efter en sådan känner man sig mycket mer förberedd för att möta en eventuell förövare!

Muspelkriger
2007-07-31, 22:17
Selvforvarskurs er bra, lære kampsport og ha en rakrygget attitude er også bra, men det viktigste er å gjøre motstand. Sparke, stikke, slå, skrike, bite, klore, etc. Øynene er et veldig godt mål, en tommel trykket inn i øyehulen, eller nøkler, negler etc, er noe ingen tåler.

En annen viktig ting å huske! de fleste jenter blir voldtatt av menn de kjenner. Kanskje det hadde vært bedre med en diskusjon om hvorfor menn voldtar? Hva gjør menn så jævlig syke st de må bruke vold for å få seg sex?

Stormvarg
2008-01-08, 21:52
Rent teoretisk fråga ;)

Om man skulle ha fått reda på att en kille misshandlar en väninna till en, borde man då göra geggamojja av hans huvud? Och borde man kanske i så fall maskera sig? Kan man också få strafflindring om man åker dit på det om man kan berätta varför man gjorde det?

Obs, som sagt, bara teoretiska frågor och inget annat nu.

Marian
2008-05-19, 19:43
Rent teoretisk fråga ;)

Om man skulle ha fått reda på att en kille misshandlar en väninna till en, borde man då göra geggamojja av hans huvud? Och borde man kanske i så fall maskera sig? Kan man också få strafflindring om man åker dit på det om man kan berätta varför man gjorde det?

Obs, som sagt, bara teoretiska frågor och inget annat nu.

Rent teoretiskt så skulle jag nog vilja att någon gjorde det för mig, om jag inte hade förmåga att ta hand om saken själv. Och rent teoretiskt bör man vara försiktig, maskering är nog att föredra i de flesta lägen. Och rent teoretiskt så tror jag inte att strafflindrande är att tala om.
:innocent:

Hannah
2008-05-22, 14:09
Otroligt bra skrivet, nu fick man lära sig en hel del nya saker.
Jag tror att kurser i självförsvar kan vara bra för många, eller någon typ av sport överhuvudtaget, där man känner att man lär sig kontrollera sin kropp och har en viss styrka.

United
2008-05-22, 14:18
Mkt bra skrivet! =)

Ta aldrig svarttaxi ensam! Väldigt många svarttaxichafförer är dömda våldtäksmän, och en stor del av våldtäkterna begås av svarttaxichafförer. Det är alltså väldigt farligt för en tjej att åka med i princip en främmande man som kan köra henne vart han vill (oftast till folktomma platser) och sedan våldta henne.

detta kan även gälla "vanliga" taxibilar.
Varje gång jag åker taxi ensam så ser jag till att chaufören ser att jag skriver upp hans namn,taxinr och regnr på bilen och smsar det till någon.
Det kan nog avskräcka de till att begå våldtäkter.

Sotasankari
2008-05-24, 06:50
han aldrig läsa alla inläggen, så jag vet inte om detta redan är sagt.
men jag vill bara säga till alla killar att vi måste visa att vi inte tolererar några fler våldtäkter! det kan ske av någon som tjejen inte känner och i vissa fall kan det till och med vara den person de litar mest på!
ingen kvinna/tjej ska behöva vara med om den förnedring det innebär att bli varken våldtagen eller misshandlad av någon! hör eller ser ni något måste ni gå till full attack mot svinen!
våra svenska tjejer måste få känna sig säkra! de kan göra misstag och följa med fel kille hem, de kan till och med "provocera" fram våldtäkten (ber om ursäkt för ordvalet) men nej är fortfarande nej!
har ni möjlighet så anser jag att ni ska ställa upp i demonstrationer mot våldtäkter för att visa att ni finns för alla svenska tjejer! donationer till föreningar som till ex alla kvinnors hus eller stödlinjerna tas nog tacksamt emot. dom gör ett otroligt jobb helt ideelt och behöver all hjälp dom kan få!

till alla tjejer vill jag bara säga att ni ska fortsätta vara er själva och ni ska fortsätta visa era vackra kroppar, men tänk på att det finns äckel överallt och ni kan aldrig lite på någon. jag till skillnad från trådskaparen (kommer inte ihåg namnet) stödjer er helt och hållet till övervåld! slå och sparka er fria, men har ni möjlighet så kan ni sparka ihjäl dom!

Legionär
2008-06-27, 01:01
Mkt bra skrivet! =)

detta kan även gälla "vanliga" taxibilar.
Varje gång jag åker taxi ensam så ser jag till att chaufören ser att jag skriver upp hans namn,taxinr och regnr på bilen och smsar det till någon.
Det kan nog avskräcka de till att begå våldtäkter.

Numera har dessa bilar allt oftare (vanliga taxibilar) kameraövervakning och direktkommunikation med ledningscentraler vilket ökar säkerheten för både chaffören och de åkande.

Annars tycker jag att det är ett riktigt bra råd du kom med där gällande att ta regnr etc.

S.Nilsson
2008-09-09, 23:48
Nu vet jag inte om detta har tagits upp så jag skriver detta nu så ajg inte glömmer bort det; Men Tårgas/pepparsprej är Brott mot vapenlagen (http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19960067.htm) Citat nedan finns på polisen.se.

Tack för mig.

Får man ha pepparspray?

Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att införa dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet. Tillståndsgivningen är dock mycket restriktiv.

Legionär
2008-09-10, 15:42
Nu vet jag inte om detta har tagits upp så jag skriver detta nu så ajg inte glömmer bort det; Men Tårgas/pepparsprej är Brott mot vapenlagen (http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19960067.htm) Citat nedan finns på polisen.se.

Tack för mig.

Jo det har tagits upp. Du borde läsa igenom tråden innan du postar i den.

EDIT: Här kommer lite tips på användbara självförsvarsvapen etc. Återigen jag uppmanar INTE till olagliga aktiviteter, allt som kan anses vara uppviglande är att anse vara av rent TEORETISK natur. Kom igen tjejer, inte vill ni bryta mot lagen? ;)

Tårgas/pepparsprej/försvarssprej:

Tårgas och pepparsprej är olagliga i Sverige för privatpersoner att inneha, men är de effektivaste. Om du mot förmodan skulle bli gripna och polismännen reagerar över att du har pepparspej/tårgas så kan du dömmas under knivlagen. Som ostraffad resulterar detta i princip i dagsböter på ca 1000-1500 kr. Inte så farligt med andra ord. De förblindar och orsakar kraftig irritation, smärta och slembildande under flera timmar. (klart jag inte förespråkar dessa olagliga sprejer även om de är vida överlägsna lagliga försvarsprejer.)

Försvarsprejer kan köpas på olika platser och affärer, tex Teknikmagasinet, och brukar kosta mellan 120kr- 250 kr. Dessa förblindar tillfälligt förövaren, och kan även i en del fall färga av sig kraftigt.

Hårsprej kan användas med, men på grund av den dåliga räckvidden (kastlängden som det även heter) så är detta inte att föredra, dessutom behöver de inte heller alltid förblinda.

Knivar: är olagliga att bära på allmän plats! (Inga längder på bladet påverkar detta har jag fått bekräftat.) De är dock väldigt billiga, ger ett superbt skydd och hugger du en våldtäcksman så kommer han snabbt på andra tankar. Tänk på att det finns en risk att använda knivar, har de inte bra skydd så kan du skära dig själv om du hugger/sticker våldtäksmannen. Dessutom så är det jobbigare att komma in på nattklubbar etc. (Men tjejer kollas inte så ofta ;) ) De avskräcker även attacker, drar du upp en kniv och går till motattack så kommer förövaren inte gå till angrepp.

Det finns många fler vapen som jag kan rekomendera till gatustrid, men i detta fallet tycker jag nog att dessa är de lättåtkomligaste och mest användbara för kvinnor. Elpistoler och mer avancerade vapen är dyra och svårare att komma över.

Samt:

Om du inte har kontakter som kan sälja tex pepparsprej etc till dig, så finns sådana att köpa i tyskland. Men kom ihåg att det är olagligt att föra in dem i Sverige. Så du får bara ha dem där ;) :innocent:

Knivar kan du köpa på bland annat hobbex, och de flesta modellar kostar mellan 200-400 kr. Tänk på att du behöver en som har glidskydd, samt skydd för fingrarna så att du inte skär dig själv om du skall bruka den. (det är olagligt att ha kniv på allmän plats ;) :innocent: )

Lagliga självförsvarsprejer finns ibland att köpa på Claes Olsson affärer, Hobbex, Teknikmagasinet och via nätet. Bara sök på tex, Bodyguard (ett stort märke) och eller självförsvarsprejer så skall du se att du hittar dem. De är dock sådär "halvbra" och kan inte jämnföras med pepparsprej/tårgas. De kostar ca 150-300 kr.

Teleskopbatonger Finns att köpa i bland annat tyskland, men även i en del andra affärer. De flesta men inte alla kräver väktar/ordningsvakt's licens för att du skall få köpa den. Men det är bara att pröva sig fram. De kostar ca 700-1300 kr beroende på modell och affär.

Att tänka på: Många krogar/klubbar etc har metaldetektorer. Det lättaste stället RENT TEORETISKT (Uppmanar inte till att någon verkligen prövar detta, det hade ju varit olagligt) att frakta tex pepparsprej har jag märkt är i underkläderna/kalsongerna om man har ett stort metallspänne på sitt bälte. Vakterna kontrollerar ALDRIG ens skrev då deras bärbara detektorer piper vid kontakt med bältespännet. De antar därför att det är bältet som piper, och vips får man gå in. Väl inne uppsöker man toaletten det första man gör och flyttar om ens sprej.

RENT TEORETISKT (Uppmanar inte till att någon verkligen prövar detta, det hade ju varit olagligt)
så är knivar svårare att ta med in på klubbar, så en ide är att lägga av dem på ett lämpligt ställe utanför. Inne på klubben är ni oftast rätt säkra trots allt. I ett buskage, bakom ett elskåp etc. Sen är det bara att hämta upp kniven när ni skall gå hem igen.

Teleskopbatonger är som knivar, alltså besvärliga att ta med sig in på klubbar etc. De är även rätt dyra att bara lämna av sig. Men det är ju upp till er.

Jemszi
2008-09-10, 16:14
Ja och så är det också enklast att bara ha en stark kille med sig när man är ute.
Att redan att inte gå ensam och att ha sällskap hjälper mycket.

Sedan kan man just fara på kurser och ha att pepparsprej m.m med sig.

Själv har jag faktiskt en kniv med mig.
(Vad jag låter nu kriminell. :innocent:)
Nej men jag fick den av en nära kompis och fick lite tips av honom.
Kan ju också gå till att "våldtagaren" får tag på kniven och sedan är man själv mera i blåsten.

Men ja att redan ha sällskap hjälper redan saken. :yes:

Bildad
2008-09-25, 00:32
Två förslag från Eder ödmjuke tjänare.
----------------------------------------------------------------------
En ganska tung ficklampa av metall fungerar utmärkt som
metallbatong i svåra lägen.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=49031359

Kostar 325:- på Clas Ohlson.
Sikta mot huvudet och kläm till för kung och fosterland. Eller för Madde och Vickan.

Kostar ca 600:- samt ammunition tillkommer.
Bör vara mer effektivt än tårgas, och därtill ett bra sätt att markera den misstänkte. Beskrivningen kan då bli:
"Den misstänkte är blind på ena ögat och blöder från olika delar av ansiktet."

Att försvara sig på sådant sätt är bara lagligt i verkligt svåra lägen, men sådana blir tyvärr allt vanligare.
Och därmed kanske också en fullt laglig pistol i handväskan...

pumpkin62
2008-09-25, 05:12
"Nycklar: Ofta får jag höra (oftast av okunnigt folk) att man skall ta sin nyckelknippa mellan fingrarna som ett knogjärn för att detta sedan skall resultera i värre skador på motståndaren. Detta avråder jag er ifrån! Den ni kommer skada är er själva! Nycklarna kommer vid en träff på motståndaren att tryckas in i era egna fingrar, emellan dem, och ni riskerar att skära upp er hand ordentligt, bryta era fingrar eller på andra sätt skada er själva. Alltså använd INTE nycklar som vapen!" av Legionär.

Om man struntar i hela nyckelknippan och fokuserar på en bra, lång och vass nyckel mellan pekfinger/långfinger och tumme som tryck, så får man ett bra och "lagligt" vapen att sticka i ögat på gärningsmannen, det finns andra ställen som man kan trycka in nyckeln på, men då dessa kan vara dödande råder jag att man håller sig till ögon och samtidigt knäar fanskapet när han ylar över ögat! :boxing:

Legionär
2008-10-08, 19:05
Två förslag från Eder ödmjuke tjänare.
----------------------------------------------------------------------
En ganska tung ficklampa av metall fungerar utmärkt som
metallbatong i svåra lägen.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=49031359

Kostar 325:- på Clas Ohlson.
Sikta mot huvudet och kläm till för kung och fosterland. Eller för Madde och Vickan.

Kostar ca 600:- samt ammunition tillkommer.
Bör vara mer effektivt än tårgas, och därtill ett bra sätt att markera den misstänkte. Beskrivningen kan då bli:
"Den misstänkte är blind på ena ögat och blöder från olika delar av ansiktet."

Att försvara sig på sådant sätt är bara lagligt i verkligt svåra lägen, men sådana blir tyvärr allt vanligare.
Och därmed kanske också en fullt laglig pistol i handväskan...

Det är dock INTE lagligt med kolsyre (CO2) pistoler annat än hemma/privat mark/skjutbanor etc. Att gå ut med en sådan pistol är förenat med risker, det är även så att de alldeles för ofta tenderar att "klicka". (Speciellt de med diabol ammunition.)

Visst är de effektiva som avskräckningsvapen, men tar upp stor plats och är lättare att se att man har på sig. Något som kan föranleda en snabb visit från polisen.

Ficklampan är lagligt. Men effektiviteten kan ifrågasättas. En 30+ cm lång ficklampa tar upp en del plats och blir den mindre är det inte längre tal om ett effektivt försvarsvapen. I vilket fall som kräver den dessutom att man kan slåss med den, för riktad mot annat än huvudet gör den begränsat med skada. Sen tror jag inte heller att den avskräcker en potentiell våldtäktsman särdeles mycket. Inte om man jämför med tex en kniv i alla fall.

Om man struntar i hela nyckelknippan och fokuserar på en bra, lång och vass nyckel mellan pekfinger/långfinger och tumme som tryck, så får man ett bra och "lagligt" vapen att sticka i ögat på gärningsmannen, det finns andra ställen som man kan trycka in nyckeln på, men då dessa kan vara dödande råder jag att man håller sig till ögon och samtidigt knäar fanskapet när han ylar över ögat! :boxing:

Det är visserligen helt lagligt. Men "bra" är att ta i. Räckvidden är begränsad till en knytnäve + ett par cm. Du måste i en pressad situation kunna träffa ett väldigt litet och dessutom rörligt mål (ögat) med en väldigt liten träffyta (nyckeln) samtidigt som du kommer hamna väldigt nära den potentielle våldtäktsmannen. Något som jag starkt avråder ifrån.

Med en kniv har du (även om det är en liten kniv) ett bättre grepp, en större träffyta (hela fiendens kropp) och en större avskräckningsfaktor.

Om kvinnan hamnar i en sådan situation att hon vill angripa en potentiell våldtäktsmans ögon blir detta lättare att göra med sina naglar så som jag tidigare i tråden beskriver än att i en pressad situation fumla med en nyckel.

Att hålla det så enkelt som möjligt är en viktig del i ett effektivt självförsvarsråd.

Ekblomen
2008-11-01, 17:09
Bra skrivet! Men de viktigaste en tjej ( av egen erfarenhet) kan göra är att inte gå ut efter att druckit utan ligga hemma och nyktra till eller gå med några som inte är lika fulla som man har bra kontakt med hellst inte med en kille! Eftersom att jag själv blivigt våldtagen å sexuellt utnyttjad på fyllan så kan jag säga att de är nått jag vill att andra tjejer ska behöva slippa. Och man sa tänka på att de är inte lätt att slåss då man e full utan bästa man kan göra om man är full å nån förföljer sig är att gå fort springa in i nått trapphus eftersom att de ekar rätt mycket inne i ett trapphus så är risken större att nån som bor i lägenheterna i närheten stor att dom hör en och kanske kan hjälpa. Försök att alltid vara i ett kvarter du känner till ifall att något lustigt skulle hända!

Tattooed
2008-11-01, 17:47
ett bra försvar som min lilla syster samt sambo fått av mig är tårgas.. (riktig tårgas, och ingen löjlig "försvars spray" som tex Oldeagle osv säljer). Samt att jag har ordnat fram en elpistol som tjejen ska få i julklapp.. härlig liten leksak med hela 120 000 volt.. inte farlig men känns.. för er som tror att volt är farligt så får jag tillägga att det är ampen som är det farliga.

LaDecima
2008-11-07, 22:38
Att bära kniv eller knogjärn (uppmanar inte till olagligheter här!) kan ju vara bra, om våldtäktsmannen t.ex fått ned offret på marken eller liknande så kanske det är möjligt att peta fram kniven ur fickan och försvara sig med (=kanske inte hugga tills blodet flyter i litervis över gatan ;))...

...men om det är en rasfrämling som gått i krav maga i flera år så är risken kanske stor att han helt enkelt bara avväpnar dig och använder vapnet emot dig istället.

Rätt knepigt det där.

Vallonia
2008-11-07, 23:15
vilken bra tråd ... många tänkvärda tips ang hur man skall agera i situationen, speciellt försvar.

synd att det inte anordnas kurser i närheten om självförsvar :unsure: ..

tack iaf för bra tips !

Legionär
2008-11-12, 15:51
Det har dykt upp frågor från tjejer om försvar vid våldtäktssituationer där kvinnor blir indragna i bilar och sedan våldtagna. Så jag har som snabbast skrivit ihop lite råd om just detta scenario.

Det är alltid svårt att komma med konkreta råd och tips till situationer som skiljer sig åt från gång till gång. Men när det gäller problemet med våldtäktsmän i bilar (vilket blivit ett allt vanligare problem och som även likt annan sexualbrottslighet är grovt överrepresenterad utav just invandrare) skulle jag föreslå följande:

Om ett gäng invandrare planerar att hitta en svensk tjej att gruppvåldta genom att dra in henne i sin bil kommer de med största sannolikhet att köra runt ett tag för att hitta ett passande offer och även troligen cirkulera det tilltänkta offret mer än en gång. Det vill säga att de med stor kommer att köra förbi henne sedan antingen köra runt i samma eller annan gata för att sedan kunna köra fram till henne en gång till.
Här finns det olika tänkbara scenarion, de kanske kör fram bakom henne långsamt tills de anser sig vara redo och situationen är passande, eller så stannar de en bit framför henne och väntar in henne. Vad de vanligtvis tycks göra är att veva ner en ruta och påkalla hennes uppmärksamhet, försöka inleda en dialog etc, vilket hos alla människor med hyffs, får oss att gå närmre för att kunna se vad det är de vill.

Deras mål är att kunna få tjejen i en ensam situation, få henne så nära bilen som möjligt och sedan kunna dra in henne för att sedan kunna med hot/våld tilltvinga sig sex. Ofta kör de även iväg med sitt offer till industriområden eller andra övergivna platser för att där kunna våldta henne utan att bli avbrutna.

Kvinnans mål är givetvis då att kunna undvika situationen helt om möjligt:

Förebyggande:

*Var uppmärksam inte bara mot gående personer utan även mot bilar.

Som jag skriver tidigare är sannolikheten stor att en misstänkt bil kommer att köra misstänksamt, cirkulera, synas flera gånger och slutligen köra fram långsamt för att försöka locka till sig tjejen. Det är klart att de även kan köra fram snabbt, men då är det lättare att tjejen omedelbart börjar springa så det är inte lika troligt.

*Gå aldrig ensam!

Den överväldigande majoriteten utav överfallsvåldtäkterna sker mot ensamma tjejer, givetvis sker även bilburna gruppvåldtäkter mot fler tjejer, dock har jag aldrig hört talas om en mot fler än två och de där två offer är involverade är sällsynta.

*Gå inte precis vid gatukanten.

Att skapa avstånd mellan dig och våldtäksmännen är av stor vikt då varje meter som de måste ta sig till dig innebär tid för dig att reagera och ropa på hjälp, ringa SOS (112) samt springa därifrån.

*Stannar en bil till så finns det ingen anledning för dig som ensam tjej att gå fram till dem. Kvittar om du är något oartig, hellre det än våldtagen.

(*Extra råd som kan vara geografiskt betonat: )

I Skåne och säkerligen resten utav landet är det vissa bilmärken som är vanligare som "invandrarbilar" och som därför skulle kunna sägas inneha större risk för våldtäktssituationer, då framför allt bilar utav märket BMW, men även Mercedes då dessa favoriseras utav de "fattiga" invandrarna...

Försvar:

Om du däremot hamnar i en situation där en eller flera våldtäktsmän försöker dra in dig i en bil gäller liknande råd som vid mina andra våldtäktsförsvarsråd (Se resten utav tråden för de fysiska försvaren) med ett fåtal tillägg:

*Gör motstånd

Precis som med andra våldtäktssituationer skall du först och främst försöka springa från platsen, misslyckas detta gäller följande:

En eller flera kommer att med hot och våld försöka dra in dig i bilen. Gör ALLTID motstånd. Även om de har ett "vapen" (vilket kan vara en attrap, leksaksvapen etc) eller säger sig ha det så är risken större att de kommer att gruppvåldta dig än att "skjuta" dig. Deras mål är trots allt att gruppvåldta en tjej. Ignorera därför hot om att de kommer att "skjuta dig/knivhugga dig om du inte följer med". Får de in dig i bilen är du rätt körd för att vara realistisk, det är mycket svårt att försvara sig i en sådan situation, alltså skall du till varje pris undvika att hamna i deras bil.

*Pepparsprej/tårgas är mer än ypperligt att spruta in i ett stängt utrymme så som en bil. Om du är på väg att bli indragen i deras bil och har peppar/tårgassprej så fyll deras bil, även om du är i den. (Det finns inte en chans att de kommer att försöka våldta dig i den bilen efter en rejäl peppar/tårgasdusch.)

Annars gäller samma råd som vid andra våldtäkssituationer, det finns trots allt inte så mycket annat ni kan göra i en sådan situation än att försöka undvika situationen, kämpa emot, försöka ta er fria och påkalla hjälp.

Blir du våldtagen eller utsatt för ett våldtäktsförsök är det av stor vikt att du försöker komma ihåg registreringsskylten på bilen (utöver de andra signalementen) för att underlätta polisarbetet.

Mvh

Legionär

MissMengele
2009-01-04, 09:49
jag blev våldtagen som tioåring av en utlänsk man och inget av detta hade hjälpt mig då tror jag.. jag skämdes dessutom så jag sa inget till mamma och pappa så dom fick reda på det för ca ett år sedan av att den mannen som våldtog mig började skicka brev till mig..vad skulle jag ha gjort ?

Legionär
2009-01-04, 18:19
jag blev våldtagen som tioåring av en utlänsk man och inget av detta hade hjälpt mig då tror jag.. jag skämdes dessutom så jag sa inget till mamma och pappa så dom fick reda på det för ca ett år sedan av att den mannen som våldtog mig började skicka brev till mig..vad skulle jag ha gjort ?

Som tioåring finns det såklart inget motstånd man kan göra, eller förväntas göra då man varken fysiskt eller mentalt har förmågan till att göra motstånd. Det blir istället samhällets samt ens familjs ansvar att förhindra att man drabbas av liknande situationer, något som tyvärr allt för ofta brister då dessa instanser dels inte alltid kan ge en skyddet man behöver, samt även i många fall är drabbade av en naivitet som i slutändan drabbar barnen.

Det enda du kan göra är att försöka få någon form utav rättvisa eller upprättelse samt hjälp att bearbeta det som har hänt och sedan försöka gå vidare, något som inte alltid är så lätt.

Det är otroligt många kvinnor, barn och även i ökande grad män, som drabbas utav våldtäkter eller andra sexuella övergrepp. Det enda som vi kan göra är att försöka öka medvetenheten hos allmänheten, minska på risker, erbjuda stöd och hjälp till de drabbade, utbilda kvinnor för att öka deras egna chanser till att freda sig själva, samt att i det stora hela motverka det samhälle och system som försatt oss i den här motbjudande situationen.

EDIT:
Till äcklet som anonymt gett minus och verkar vara av åsikten att det är fel att försöka motverka våldtäkter. Nej jag "fantiserar" inte om våldtäkter och är det "suspekt" enligt dig att jag engagerar mig i frågan så säger det mer om dig än mig.

ööörkarn
2009-01-04, 20:02
Du sammanfattade det där ganska bra. Det finns inte så mycket mer att säga.

Jag har bara en sak att tillägga.
Det har hänt ett flertal gånger att nån skummis följt efter mig när jag gått ute på nätter. Dom flesta gånger med bil men några till fots. Varje gång har jag tagit upp mobilen och låtsats prata i telefon, alla gånger har dom försvunnit.
Så det är något man kan göra i första hand.

Info-Virre
2009-01-05, 22:37
brukar också ta upp telefonen och antingen låtsas prata el prata i den på riktigt så personen ifråga vet vart man befinner sig. Brukar även har en vin-öpnnare som har en vass skruv öppnare och en kniv på. Likaså om jag går ensam på en lite mörkare och öde väg stänga av mp3 fast ha lurarna kvar så att man hör. Men det är bra att folk kommer med sina tips!

mange90
2009-01-06, 12:32
tja.

de flesta snackar om att man kan ha knogjärn o peppar spray, tårgas, knivar etc.

men som sakt. det är olaga vapen innehav.
o ja tror inta att alla här kankse har nån större lust att torska på det.... (?) va vet ja.

men istället för att ha med sig sådana saker
(som de flesta kanske inte ens kan få tag i)

köp en vanlig simpel glas flaska.
Det funkar jäkligt bra som vapen.
kostar typ 15 spänn. jäkligt lätt att ha i en ficka eller handväska.
gör hyffsat stor skada om du slår någon i huvudet.

den kan desutom kastas mot folk.

Du kan även ha en cigarett tändare knuten hårt i näven när du slår någon. ( knogen blir hårdare då )
funkar också ypperligt bra.
:thumbup:
allt för mig. hade

Markku
2009-02-08, 12:34
En liten sak som man kan ha med sig heter kubatong. Personen i filmen är lite udda men visar lite andra hemmagjorda vapen.http://www.youtube.com/watch?v=2qLpzRj4vOw

Lex Sak_rad
2009-02-26, 05:26
Till mina tjejkompisar har jag börjat handla såna där överfallslarm som tjuter så ini...

Självförsvarsprej har jag också börjat handla. vet inte om de är särskilt effektiva, men den röda färgen ska etsa sig fast i huden, vilket ska underlätta identifiering.

Båda produkterna går att inhandla på clas ohlson, så att sprejen är laglig tar jag bara för givet.

Legionär
2009-02-26, 15:30
En liten sak som man kan ha med sig heter kubatong. Personen i filmen är lite udda men visar lite andra hemmagjorda vapen.

Till mina tjejkompisar har jag börjat handla såna där överfallslarm som tjuter så ini...

Självförsvarsprej har jag också börjat handla. vet inte om de är särskilt effektiva, men den röda färgen ska etsa sig fast i huden, vilket ska underlätta identifiering.

Båda produkterna går att inhandla på clas ohlson, så att sprejen är laglig tar jag bara för givet.

Först och främst:
Ja- personen i filmen är "lite" udda.
Sen:
Han visar upp ett antal vapen till vilka det finns bättre versioner att köpa, eller inneha.

Skall man ha en batong kan man lika bra se till att köpa en teleskopbatong. De är bättre.

Skall man ha en "kubatong" är det bättre med en i aluminium. (För att dessa skall vara effektiva kräver det att man tränar mycket med dem.)

Skulle man vilja ha en punchknife, så förstår jag inte varför man skulle vilja ha en trubbig. Och om man ändå inte vill sticka dem är ett vanligt knogjärn bättre.

Och varför ha ett slipat kreditkort, när du lika väl kan ha en kniv?

Uppfinningsrikt, javisst. Effektivt för självförsvar som riktar sig i första hand till nybörjare eller noviser?

Nej, absolut inte.

Överfallslarm nämns tidigare i tråden och de är effektiva av flera anledningar. Främst för att de väcker uppmärksamhet vilket kan locka vittnen/polis till plats, vilket i sig avskräcker våldtäktsmannen, men även för att de avger så pass höga decibel (vissa märken når 160-180 dB vilket kan ge hörselskador) att det blir olidligt att vistas i närheten utav dem.

De är även billiga (120-250kr) och helt lagligt.

Självförsvarsprejen är inte särskilt effektiv, den har sämre kastlängd (hur långt den kan spruta) än pepparsprej och avsevärt mindre verkan. Färgen går att tvätta av på ett par timmar. Men från det att individen blivit sprejad tills dess att han skall ta sig hem så kommer folk att lägga märke till honom mer. Vilket i sin tur underlättar för polisens arbete.

Det är med andra ord bättre än inget. Personligen rekommenderar jag hellre pepparsprej, även om den är olagligt, då den är mycket effektivare i hur mycket den förblindar/smärtar förövaren.

Kan vi för trådens skull försöka undvika att infoga alla möjliga eller omöjliga fantasivapen som det ändå redan finns bättre versioner utav att köpa för en billig slant?

onkel_lava
2009-02-26, 15:52

Gör dina tjejerkompisar en tjänst köp inte dylikt skräp som bara vaggar in dom i en falsk säkerhet,jag har själv provat både tårgas,pepparspray och den lagliga varianten i studiesyfte.Den lagliga varianten förblindade mig i 1-2sek max på 40min hade jag fått bort all färg ifrån ansiktet också.skaffa dom riktig självförsvarsgas istället som dessutom är lite billigare.

Skarven
2009-03-24, 11:18
Her stod det mye bra. Takk Legionär :-)

Her til lands vet jeg hvert fall at politiet ''overser'' det litt med vilje dersom de tar kvinner med pepperspray, akkurat på grunn av at kvinnfolk har vanskeligere for å forsvare seg selv.

Når det kommer til å bære kniv, så stilte en venn meg ovenfor de konsekvensene det kunne få, ikke hovedsakelig fordi det er ulovlig å bære kniv på offentlige plasser, men fordi at dersom du skal stikke en overgriper, så kan det ende ganske dårlig, ved at du kanskje ikke treffer eller at vedkommende tar kniven fra deg og stikker bæreren i stedet.
Ergo, dersom du kjøper en kniv for forsvar, bør du også vite hvordan du bruker den om du blir overfalt.

Selvforsvarssprayene er vel ganske solide, har en selv, og den skal du visst stå på 2 meters avstand fra overgriper i det du fyrer av. Så det er jo ganske bra.

Skulle gjerne lært meg mer selvforsvar av deg Legionär, kanskje du må begynne med sånn skandinavisk rundreise for å lære oss :p
Takk for mange bra tips hvert fall.

Arrhachion
2009-03-24, 11:29

Har testat sprejen med färg i, det går att tvätta bort direkt efter användning.

svärdslag
2009-03-24, 12:55
Tips: undvik ålandsbåt och andra extremdekadenta fylleslag.

En femtedel av alla våldtäkter i hela stockholmsregionen sker på färjorna över östersjön

Källa: stockholmspolisen

mr.M
2009-05-17, 00:47
Mycket bra skrivet Legionär!:thumbup:

Vill tillägga det om överfallslarm, en mycket bra investering som skiljer sig så mycket från alla andra ljud som är utomhus (tex bilalarm) så det drar till sig folk direkt.

Här är ett billigt larm.

http://www.keycode.se/overfallslarm_shfd.htm

Det här med att ringa folk och säga vilken väg man ska gå hem är kanske inte alltid man kommer ihåg (eller hinner) så försök att hålla samma "mönster" tex promenaden när jag går hem från jobbet går jag alltid den här vägen. Promenaden hem från kompisen går jag alltid den vägen osv

nilsdacke
2009-05-17, 10:00
Antar det är Bodyguards spray Clas Ohlson säljer, vill VARNA för detta spray, helt värdelöst, endast 1 meters räckvidd och en klen stråle samt ett omständigt skyddslock. Har testat det själv och blev inte imponerad :sad:

Dessa sprayerna är bättre: TIW försvarsspray, Xmarker Självförsvarsspray.

Sen är naturligtvis Pepparspray det mest ultimata för en tjej att försvara sig med, att tjejer skall använda kniv tror jag inte på. Tror ytterst få tjejer skulle våga hugga någon. Men pepparspray kan tjejen slå ut flera personer med, särskilt med en större burk. Köps i Tyskland.

nichole86
2009-05-17, 11:05
Nja jag tror jag hellre skulle åka dit för olagliga vapen innehav än att bli våldtagen!
Finns en del bra andra saker emot såna fall som nycklar,hårspray och en tändare kan bli en bra kombo:D eller de blir det alltid så länge de inte blåser då.

BeNz
2009-05-19, 00:05
du jag ska fan göra detta i fortsättningen. Det ska slutas skrika saker åt mig. Du är verkligen till stor hjälp =)

svinto
2009-05-22, 03:11
Mycket bra Tippsochtrixx, Men i Dagens Sverige så kan jag nog inte rekomendera att springa runt med kniv, då är det enklare att byta umhängeskrets. Snarare det bästa och mest verkande sättet är att spräya dom ordäntligt med hårspräyen vet inte någon dam som inte har alltid det med sig. annas finns det andra metoder när drägget väl har börjat sitt övergrepp som skadar personen konstant, och kom ihåg, att motstånd skapar även våld. Det är bättra att komma ut med livet i behåll än att ligga i en vas!

Legionär
2009-05-22, 06:05
Mycket bra Tippsochtrixx, Men i Dagens Sverige så kan jag nog inte rekomendera att springa runt med kniv, då är det enklare att byta umhängeskrets. Snarare det bästa och mest verkande sättet är att spräya dom ordäntligt med hårspräyen vet inte någon dam som inte har alltid det med sig. annas finns det andra metoder när drägget väl har börjat sitt övergrepp som skadar personen konstant, och kom ihåg, att motstånd skapar även våld. Det är bättra att komma ut med livet i behåll än att ligga i en vas!

För att vara tydlig: Hårsprej kan ni glömma direkt! Anledningar: Väldigt dålig räckvidd, så kallad kastlängd, kan någon nämna en hårsprej som har en längre effektiv räckvidd än 30 cm?

Att få upp en tändare och antända sin burk med hårsprej är även det en ren fantasi. Det kommer du aldrig att lyckas med i en sådan situation.

Som nilsdacke säger är självförsvarssprejer inte i samma klass som pepparsprejer. Det är så enkelt. Vill man vara helt laglig i Sverige måste man ta andra alternativ.

Jag skulle dock personligen helt klart bryta mot lagen för att kunna förhindra att bli våldtagen/allvarligt skadad. För sådana vapenbrott är det endast tal om böter, en kostnad som ställd i proportion till vad du riskerar att råka ut för är väldigt liten.

Lite mer om knivar:

Gällande knivar: De är lätta att få tag i, följer man råden i tråden gällande valet av kniv är de dessutom bra mycket svårare att tappa än burkar med försvarssprejer. I en farofylld situation kommer man rent automatiskt att sluta näven mycket hårt kring sitt vapen. Att tappa sitt vapen är nästan uteslutet så länge som greppet är en vanlig knyten näve. En kniv är billig. 20-50 kr för en standard byggkniv med glid och fingerskydd. De går att köpa över allt och utan några problem. Redan här har de en fördel gentemot mer anpassade självförsvarsvapen, vilka kan vara svåra att få tag i om man inte har rätt kontakter eller med enkelhet kan ta sig till tex Tyskland.

Att skrika att man har en kniv kan i sig räcka för att avvärja ett angrepp, att dra den är ett väldigt säkert psykologiskt försvar. Tänk själv, skulle ni vilja komma nära någon som dragit kniv och är beredd att använda den för att skydda sig själv?

Det talas mycket om att förövaren kan använda kniven mot er, men tänk nu efter, tror ni att det lätt att avväpna någon beväpnad med kniv? Inte ens om man är väldigt duktig på knivförsvar är det en enkel sak. Har du dragit en kniv kommer du inte att tappa den heller annat än om du har allvarliga nervrelaterade problem eller sjukdomar. Det kvittar hur rädd eller nervös du är, om du inte springer kommer ditt fokus att ligga i vapnet i din hand.

ENKLA KNIVFÖRSVARSRÅD:

Jag tror inte att jag bör lära ut angrepp med kniv på nordisk.nu, så låt oss därför stanna vid dessa teoretiska råd:

*Håll kniven riktad mot förövaren.

*Håll inte kniven på en raklång arm, du vill hålla honom på avstånd inte räcka över kniven. Håll de hellre lite närmre din kropp men hela tiden med dess spets riktad mot förövaren.

*Var väldigt tydlig med att du har en kniv och inte är rädd för att använda den.

*Säg inte att "jag skall döda dig/hugga dig etc" säg hellre "kommer du nära använder jag den."

*Ropa hela tiden på hjälp. Detta ger förövaren mer att tänka på: "Kommer det någon?" Säg även att du har ringt polisen/satt på din mobil i fickan och ringt upp 112 även om så inte är fallet. Det ger honom mer att tänka på. Du gör dig hela tiden till ett mindre och mindre attraktivt offer. Om förövaren inte talar svenska kan engelska ofta användas, annars räcker tonläge ofta mer än väl.

*Gör mindre utfall hellre än att backa, det senare kan trigga förövarens "jaktreflexer" och få honom att känna sig säker. Något du inte vill skall hända. Dessa utfall skall aldrig vara mer än ETT! steg eftersom du då riskerar att ramla eller tappa fotfästet.

*Du fredar dig själv, tänk inte för en sekund på fängelse. Ett par månader-ett år på ett kvinnofängelse med låg säkerhet är inte värre än att bli våldtagen, du vet dessutom inte om det kommer stanna vid en våldtäkt. Många kvinnor blir mördade i samband med våldtäkten. Du har ALLTID rätt till din egen kropp och att freda densamma. Så enkelt är det! Även om du hugger ihjäl en våldtäktsman.

Jag tänker inte gå in på dessa ting djupare, varför kommer att bli tydligt om ett par veckor.

Mvh

Legionär

nilsdacke
2009-05-22, 06:43
Läs vad Legionär skrev innan, nycklar och hårspray funkar inte, det är en farlig myt som skapar en falsk form av säkerhet för tjejer.

Nycklar, skadar din egen hand istället.

Hårspray, totalt värdelöst, går max 30cm och sprids direkt i ett moln så all effekt uteblir. Skulle hårspray funka skall strålen vara koncentrerad och gå minst 2meter.

Nja jag tror jag hellre skulle åka dit för olagliga vapen innehav än att bli våldtagen!
Finns en del bra andra saker emot såna fall som nycklar,hårspray och en tändare kan bli en bra kombo:D eller de blir det alltid så länge de inte blåser då.

SnöVargen
2009-05-22, 09:43
Om man är rökare så kan tändare vara användbara.
att lägga en tändare i sin knutna näve ger ett hårdare slag i regel lite mer självsäkerhet och framförallt ett sätt att minska skaderisken för din hand vid slag. Då den sätts hårt fast bakom riskerar du inte att bryta fingrarna på en felträff.

Mycket bättre än nycklar alla fall :)

Sen kan man ju alltid vara överparanoid på alla sätt.
Själv går jag med stålhättade kängor konstant. Tändare i båda händerna på ställen som känns otrygga. Bekräftat farliga områden har man farligare saker med sig för eventuellt självförsvar.

Ringa någon är alltid en bra åtgärd då dem flesta låter än va. Kanske inte skulle hindra en större grupp men då kan den du pratat med få dit polisen!

FulGammalMan
2009-05-22, 13:47
Om man nu inte ska vara ute och slå runt på krogen. Utan har ett helt annat syfte med att vara sent ute, så kan väl en lite större hund vara ett alternativ? De flesta tvekar att utföra liknande avskyvärda handlingar ifall man går med en trogen vän med vassa tänder ^^

Kanske redan är nämnt?

Imperatorn
2009-05-31, 15:16
tänkte på allt detta prat om nycklar... nej mellan fingrarna är nog ingen vidare bra idé. Men att hålla nycklarna neråt i handen (om man har en ordentlig nyckelknippa) och sen slå en hammarslag måste väl fungera ganska ordentligt. I brist på andra tillhyggen tänkte jag.

Legionär
2009-05-31, 16:42
tänkte på allt detta prat om nycklar... nej mellan fingrarna är nog ingen vidare bra idé. Men att hålla nycklarna neråt i handen (om man har en ordentlig nyckelknippa) och sen slå en hammarslag måste väl fungera ganska ordentligt. I brist på andra tillhyggen tänkte jag.

Jag kan inte rekommendera det heller, effekten på förövaren kommer bli liten, risken för handskador är fortfarande stor och slutligen begränsar det dig till hammarslag, vilket är svårt nog att klara av om man vet hur man slåss, än mycket svårare om man är en ovan tjej.

Det är bättre att helt skippa att hålla i saker i handen om du ändå inte kan använda det som ett effektivt vapen. Att tex hålla i en tändare i sin hand kommer inte att göra slagen "hårdare" eller effektivare. Allt du stoppar i din hand kan resultera i skador, något som kan vara värt att ha i åtanke.

Har du däremot en kubatong och vet om hur du slåss med den, så för alla del. Samma sak med allt från flaskor till knivar.

En grundregel är att om du kan slå/sticka hårt med ditt tillhygge mot ett träd utan att skada dig själv så kan det vara effektivt även i en riktig konfliktsituation. För de som fortfarande tror att nycklar som knogjärn är en bra idé, ut och slå på ett träd. Jag är säker på att ni kommer ändra uppfattning därefter. ;)

Gällande trådens ämne så kommer det snart en stor uppdatering som ni kommer tycka om ;)

svensk_scorpio
2009-05-31, 17:51
vatten o mye vitpeppar eller vitlöks vatten i en perfyms flaska? kan det funka?

nilsdacke
2009-05-31, 18:41
vatten o mye vitpeppar eller vitlöks vatten i en perfyms flaska? kan det funka?

Har du läst tidigare i tråden? Det du föreslår kan du möjligtvis skrämma bort en mygga med, dock inte en människa.

En parfymflaska har en räckvidd på kanske 15 centimeter samt en klen stråle som sprider sig direkt i luften.

Du behöver pepparsprej eller ett försvars sprej som inte bryter mot svensk lag (varnar dock för Bodyguards spray, usel kvalité).

Nedan ser du hur ett sprej skall se ut, i detta fallet pepparsprej, glöm allt med parfym flaskor och hårspray, ger en falsk säkerhet.

http://www.brassknucklescompany.com/CRE/images/800px-Pepper_spray_Demonstration.jpg

nilsdacke
2009-05-31, 18:48
Här kan ni nedan se effekten av pepparsprej, detta fallet en röding som fått en dusch i ansiktet, han skulle inte kunna kasta en synål mot polisen efter den duschen :thumbup:

Så tjejer, pepparsprej räddar er från våldtäkt.

http://cache.daylife.com/imageserve/03mF2IJ3sIaTR/340x.jpg

Legionär
2009-06-07, 20:11
Tänker tipsa om den här tråden: http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=40927

samt den här sidan: stoppavåldtäkterna.nu

mvh

Legionär

Bexx
2009-07-16, 22:01
Många bra tips (Y)
Själv har jag alltid haft hårsprayen i väskan...
Men märker det nu att det kanske inte är nåt bra...

Har en kompis som blev stoppad på krogen av vakterna...
Vet ej varför men dom ville titta i hennes väska... Hon hade tårgas med sig men fick ingen böter som tur var men dom tog i från henne flaskan...

En annan kompis gick hem ensam en kväll en "vit" taxi stanna o fråga om hon ville åka med...
Hon hoppade in och satte sig i framsätet...
Hon sa att hon inte hade några pengar men fråga om han kunde ta ett busskort som betalning...
Han började smeka hennes lår o sa att det fanns andra sätt hon kunde betala på...
Hon hoppa ur så snabbt hon bara kunde (som tur var hade han inte låst) Hon klara sig som tur var...

Men det jag ville ha fram var att sitt aldrig i framsätet om ni nu ska åka taxi...
Tror inte att det är nån bra ide...

Legionär
2009-11-11, 17:19
Då stoppavåldtäkterna.nu är lanserad finns det nu en större samling av tips, råd och tekniker gällande kvinnligt självförsvar. Det finns även interaktiva guider som steg för steg visar hur man genomför dessa tekniker och massvis med matnyttig information.

Jag rekommenderar er alla starkt att besöka http://stoppavaldtakterna.nu för att på allvar lära er lite mer om hur ni skyddar er själva och era nära och kära.

Mvh

Legionär