Visa fullständig version : Vanliga böcker
Skulle vilja ha förslag på "vanliga" böcker som väcker känslor som kampvilja och stolthet.
Tex. "Röde Orm", "Arn"-böckerna och "Alexander"(triologin).
Med "vanliga" böcker menar jag böcker som finns på bibliotek och i bokhandeln. Inte i nationella nätbutiker alltså.
Tacksam för svar. :)
Om du har missat Conn Igguldens böcker om Julius Caesar så är de ett "must read". Kejsaren är titeln och serien består av fyra böcker.
För att citera mig själv i en annan tråd.
Shôgun av James Clavell.
Mycket bra bok, som jag läste redan i 5:e klass, alltså för många år sedan. (Vilket får mig att fundera på om jag inte ska läsa om den.) Ger en god inblick i samurajernas Japan, och har säkert varit med och påverkat mig i rätt riktning mot de politiska ideal jag har idag.
bokrecension av Gustav Eklund nedan. (http://www.labyrint.nu/text.asp?id=1686)
Denna roman från 1975, som är skriven av Asienkännaren James Clavell, ger en mycket färgstark bild av 1600-talets Japan. För det är just år 1600 som den engelske lotsen John Blackthorne strandar på Japans kust vilket gör honom till en av de första européerna som sätter sin fot i det isolerade öriket. Kulturchocken som följer hans möte med den japanska kulturen är enorm och mycket fängslande. Allt ifrån mat och dryck till tvätt och allmän renhållning skiljer markant de båda folkslagen.
Fast det mest handgripliga är ändå japanernas till synes nonchalanta inställning till livet. Här kommer en persons heder i första hand och om den så skulle kosta honom och hela hans familj livet så är detta ändå ett pris de är villiga att betala. Blackthornes roll utvecklas sakta men säkert till dess att han blir en viktig bricka i spelet om makten. Ty i dåtidens Japan rasade det ofta strider om vem av de mäktiga feodalherrarna som skulle lyckas få ett övertag över de andra och därmed lägga landet under sig och de sina.
Spänning, miljöbeskrivningar och romantik avlöser varandra i denna mäktiga roman från en historiskt intressant tid i ett mystiskt land långt borta från våra egna välkända stränder. Boken är lättläst och intressant vilket leder mig till att rekommendera er alla, som har möjlighet och tid, att ge er på den för det är den synnerligen värld.
Betyget blir 9/10, kanske lite högt med tanke på att det är en sådan "lätt" bok men jag anser den ändå väl värd detta då den ger en mycket bra inblick i Japans kultur och historia.
Redigering:
Förövrigt så ger jag boken 10/10.
Kompani X
2007-06-18, 10:36
Skulle vilja ha förslag på "vanliga" böcker som väcker känslor som kampvilja och stolthet.
Tex. "Röde Orm" och "Alexander"(triologin).
Men "vanliga" böcker menar jag böcker som finns på bibliotek och i bokhandeln. Inte i nationella nätbutiker alltså.
Tacksam för svar. :)
Har du inte läst Frithiofs saga är den ett måste. Något vackrare har ej skrivits.
Böcker om nordiska upptäckare är också något som väcker stolthet över hur kärva förfäderna var som ville kartlägga de mest karga platserna i världen, och samtidigt är spännande. Hedin, Nansen, Andrée m.fl.
Som tidigare nämnd måste du även läsa Conn Iggulden om inte redan gjort (säljs hos Nordiska Förlaget).
Men innan du läst Fritjofs saga och minst en upptäckarbiografi kommer jag inte ge mer tips, hör av dig sen :-)
Jag kan starkt rekommendera Johanne Hildebrandts utmärkta böcker i Sagan om Valhalla serien. (Freja - Sagan om Valhalla, Idun - Sagan om Valhalla och Saga från Valhalla).
Böckerna berättar om våra fornnordiska gudars livsöden, men här framställs de som vanliga människor med något övernaturliga krafter. Handlingen i böckerna är delvis påhittad men Hildebrandt har hämtat kunskap och inspiration från bland annat doktorsavhandlingar av arkeologer för att kunna skildra miljön och människornas trosuppfattning så verklighetstroget som möjligt.
Snövit
Som hedning gjorde boken "Freja" mig fullständigt vansinnig. Att beskriva vår Allfader som hustrumisshandlare är fan att gå för långt in i det politkiskt korrekta träsket.
chgu
"Odens Öga" av Håkan Strömberg är mycket intressant. 'Men, om du vill läsa en riktigt bra trilogi om vikingatiden rekommenderar jag Tom Severin. Severin har en gedigen kunskap...t.o.m. lärde mig en del, efter att ha kollat upp faktan. =)
evilduck
2007-06-18, 13:51
Vet inte om det här e rätt boktips eftersom alla tipsar om gammla böcker, men jag läste precis ut en bok av Andras Roman.
Vilganten heter den. ( lite osäker på stavningen då jag inte har boken här)
Men den e riktigt bra, och det är en tankeställare.
Om du har missat Conn Igguldens böcker om Julius Caesar så är de ett "must read". Kejsaren är titeln och serien består av fyra böcker.
Jag har tre av de böckerna men jag har inte läst fyran.
Men problemet med dem böckerna är ju att han ändrat en hel del från vad man vet om Caesar.
Har alla glömt Sagan om Ringen?
Sagan om Ringen är västerländsk försvarskamp och bevarande.
I bid you stand Men of the West!
Bobwire; Jo, det kan jag hålla med dig fullständigt om. Men överlag tycker jag ändå att alla tre böckerna är läsvärda.
Allt av Robert E. Howard i princip.